Epäilen, ettei työttömyysturvan ja sosiaalitukien poistaminen ratkaisisi työttömyysongelmaa
Kun on elänyt vuosikausia ilmaisen fattarahan varassa, niin eihän sellaisella ihmisellä ole mitään työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia, joiden perusteella kukaan palkkaisi henkilöä töihin. Monet ihmiset tuntuvat ajattelevan, että työnteko on itsestäänselvyys, johon jokainen voi ryhtyä, kunhan vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Oikeasti työmarkkinat perustuvat kaupankäynnille, eikä kukaan palkkaa sellaista henkilöä töihin, jonka tuottama rajatulo on pienempi kuin rajakustannus.
Toinen juttu on se, että kun työttömät ovat tottuneet siihen, ettei minimielintason eteen tarvitse tehdä töitä, niin tilanteen yhtäkkinen muuttaminen on heille suuri lamauttava psykologinen shokki, joka estää monen kohdalla työnteon täysin. Näillä ihmisillä ei ole yksinkertaisesti motivaatiota tehdä työtä sen eteen, minkä on aiemmin saanut ilmaiseksi. Jos heidät pakottaa työtön minimipalkalla, he kokevat sen orjuudeksi, mistä he tulevat vaan entistä epätoivoisemmiksi, sortuvat henkisesti ja lopettavat yksinkertaisesti työnteon. Todennäköisemmin he alkavat aiheuttaa yhteiskunnallista levottomuutta kuin tarttuvat kiltisti työn syrjään kiinni. Monella ei myöskään ole erityistä syytä edes elää, joten miksi työntekokaan silloin kiinnostaisi? Moni jopa kuolee nälkään mieluummin kuin alkaa tehdä töitä jollain 8 euron tuntipalkalla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä ratkaisisi, mutta olisi kuitenkin liike oikeaan suuntaan. Näin luotaisiin minimipalkkamarkkinat ja ehkä näin osa näistä normaaleille työmarkkinoille kelpaamattomistakin kykenisi tekemään jotain suorittavan puolen yksinkertaista työtä vaikka neljän euron tuntipalkalla.
Toinen juttu on sitten valtion moraalinen vastuu ja yksilön vastuu osana yhteiskuntaa. Miksi oman osansa hoitavien pitäisi kustantaa loisivien ihmisten vapaaelämä? Ei tämmöistä järjestelmää ennen ollut ja jokainen sai sen mitä ansaitsi. Sairaat ja työkyvyttömät tietenkin hoidetaan, mutta terveet pitkäaikaistyöttömät olisi aika saada pois ilmaisen rahan lumouksesta ja parhaiten se tehdään sulkemalla rahahana.
Toivottavasti putoat itse pitkäaikaistyöttömyyteen niin katsotaan kuinka Siperia opettaa. Alkaa löytyä nöyryyttä ja empatiakykyä. Tekisit itse niitä ehdottamiasi 4e töitä ja tulisit kertomaan onko kivaa ja hyvää elämää. Karma napsahtaa vielä sinunkin kohdallesi. Olen jo keski-ikäinen ja huomannut elämäni varrella että ylimieliset ja muita halveksuvat ihmiset joutuvat itse kohtaamaan ne asiat joista muita halveksivat. Niin käy vielä sinullekin.
Ei meillä työssäkäyvillä ole juurikaan pelkoa joutua kovinkaan pitkäaikaiseen työttömyyteen. Katsos kun meillä on kokemusta ja historiaa, jos saamme yhdestä työstä potkut löydämme varmasti uuden työn aika nopeasti. Olipa se sitten omalta alaltamme tai ei.
Minäkin sain kerran potkut täysin yllättäen, mutta enpä vaipunut mihinkään itsesääliin vaan aloin heti hakea uutta työtä. Viikon kuluttua potkuista aloitin uudessa työssä.
t. 14
Toivottavasti putoat itse pitkäaikaistyöttömyyteen niin katsotaan kuinka Siperia opettaa. Alkaa löytyä nöyryyttä ja empatiakykyä. Tekisit itse niitä ehdottamiasi 4e töitä ja tulisit kertomaan onko kivaa ja hyvää elämää. Karma napsahtaa vielä sinunkin kohdallesi. Olen jo keski-ikäinen ja huomannut elämäni varrella että ylimieliset ja muita halveksuvat ihmiset joutuvat itse kohtaamaan ne asiat joista muita halveksivat. Niin käy vielä sinullekin.