Epäilen, ettei työttömyysturvan ja sosiaalitukien poistaminen ratkaisisi työttömyysongelmaa
Kun on elänyt vuosikausia ilmaisen fattarahan varassa, niin eihän sellaisella ihmisellä ole mitään työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia, joiden perusteella kukaan palkkaisi henkilöä töihin. Monet ihmiset tuntuvat ajattelevan, että työnteko on itsestäänselvyys, johon jokainen voi ryhtyä, kunhan vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Oikeasti työmarkkinat perustuvat kaupankäynnille, eikä kukaan palkkaa sellaista henkilöä töihin, jonka tuottama rajatulo on pienempi kuin rajakustannus.
Toinen juttu on se, että kun työttömät ovat tottuneet siihen, ettei minimielintason eteen tarvitse tehdä töitä, niin tilanteen yhtäkkinen muuttaminen on heille suuri lamauttava psykologinen shokki, joka estää monen kohdalla työnteon täysin. Näillä ihmisillä ei ole yksinkertaisesti motivaatiota tehdä työtä sen eteen, minkä on aiemmin saanut ilmaiseksi. Jos heidät pakottaa työtön minimipalkalla, he kokevat sen orjuudeksi, mistä he tulevat vaan entistä epätoivoisemmiksi, sortuvat henkisesti ja lopettavat yksinkertaisesti työnteon. Todennäköisemmin he alkavat aiheuttaa yhteiskunnallista levottomuutta kuin tarttuvat kiltisti työn syrjään kiinni. Monella ei myöskään ole erityistä syytä edes elää, joten miksi työntekokaan silloin kiinnostaisi? Moni jopa kuolee nälkään mieluummin kuin alkaa tehdä töitä jollain 8 euron tuntipalkalla.
Kommentit (42)
Palkathan olis ihan kohdallaan, jos asumisen kustannukset olisivat vaikka 200 euroa kuussa.
Olen joskus määräaikaisesti pienellä palkallakin tehnyt töitä, koska oli toivoa ja ennen kaikkea uskoa paremmasta. Tätä uskoa ei varmaan saa enää mistään takaisin, vai saako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan mutta mitähän työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia minulla ei esimerkiksi mielestäsi ole?
Olen pitkäaikaistyötön.
Kertokaa nyt mitä ominaisuuksia minulta puuttuu!
Olen siis lopullisesti pilalla? Olen menettänyt kykyni nousta sängystä, peseytä ja tervehtiä? Niinkö?
Ap. Sinä sanot ettei pitkäaikaistyöttömällä ole MITÄÄN, EI MITÄÄN työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia.
Kerro nyt kaikki työntekijältä vaadittavat ominaisuudet mitä on.
Sinulta puuttuu motivaatio tehdä työtä. Jos olet elänyt vuosikausia kaikenmaaliman tukien varassa tekemättä mitään, mistä sinulle muka yhtäkkiä tulisi päähän sellainen ajatus että "hei nyt voisin vaikka mennä töihin!"? Olet tottunut työttömyyteesi, nykyiseen tilanteeseesi. Et pysty päästämään siitä irti, ja jos nyt rupeaisitkin tekemään töitä et kykene tekemään niitä vaaditulla teholla ja antaumuksella.
Sinulla on myös hukassa työelämän pelisäännöt, eli just ne perusjutut että töihin tullaan ajoissa ja selvinpäin, ja töissä tehdään töitä eikä mitään muuta. Työnantajilla ei ole aikaa eikä edes halua opettaa näin alkeellisia asioita uudestaan aikuiselle ihmiselle.
Sinulta puuttuu myös nöyryys, jota työelämässä ehdottomasti vaaditaan. Työttömänä ollessasi olet elänyt vain itsellesi ja olet voinut tanssia juuri oman pillisi mukaan. Työelämässä tämä ei valitettavasti toimi. Et voi samalla tavalla väittää kaikesta vastaan työnantajallesi oman etusi tavoittlemiseksi.
Työelämässäkin on suuri osa niitä, joilla pelisäännöt on hukassa.
Onneksi tekoäly kiihdyttää koko ajan ja suuri osa nyt töissä olevista omaa tilannettaan itsestään selvyytenä pitävistä ja työttömiä alaspäin katsovista tulee putoamaan alas, sinne tasolle, missä ei ole tottunut olemaan.
Uskot teknologiseen työttömyyteen? No missä ovat ne tuhannet työttömät kärrymiehet, joilta rautatiet veivät 1800-luvun lopulla työpaikat? Pelkästään Karjalan kannaksella körötteli joka päivä sadoittain kärryjä kuskaamassa maataloustuotteita Pietariin. Ja sitten tuli höyryveturi...
Tämän hetkinen on täysin erilaista kehitystä verrattuna aikaisempaan. Kunnon tekoäly poistaa myös niitä töitä, joita aiemmin syntyi itsessään sen alkuperäisen uuden teknologian tilalle, esim. kun traktori tuli pelloille, syntyi uutta työtä traktoreiden valmistuksen pariin; tekoäly poistaa tämänkin ilmiön. Usalaiset jotkut asiaa tuntevat ovat ennustelleet, että tekoäly vie 80% työstä.
Tuohan on helppo yhtälö, työttömäksi jääneet ihmiset voidaan uudelleen kouluttaa ja työllistää niille 20% aloille jotka jää jäljelle ja niille aloille jota ei ole edes vielä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vaan mutta mitähän työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia minulla ei esimerkiksi mielestäsi ole?
Olen pitkäaikaistyötön.
Olen siis lopullisesti pilalla? Olen menettänyt kykyni nousta sängystä, peseytä ja tervehtiä? Niinkö?
Ap. Sinä sanot ettei pitkäaikaistyöttömällä ole MITÄÄN, EI MITÄÄN työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia.
Sinulta puuttuu motivaatio tehdä työtä. Jos olet elänyt vuosikausia kaikenmaaliman tukien varassa tekemättä mitään, mistä sinulle muka yhtäkkiä tulisi päähän sellainen ajatus että "hei nyt voisin vaikka mennä töihin!"? Olet tottunut työttömyyteesi, nykyiseen tilanteeseesi. Et pysty päästämään siitä irti, ja jos nyt rupeaisitkin tekemään töitä et kykene tekemään niitä vaaditulla teholla ja antaumuksella.
Sinulla on myös hukassa työelämän pelisäännöt, eli just ne perusjutut että töihin tullaan ajoissa ja selvinpäin, ja töissä tehdään töitä eikä mitään muuta. Työnantajilla ei ole aikaa eikä edes halua opettaa näin alkeellisia asioita uudestaan aikuiselle ihmiselle.
Sinulta puuttuu myös nöyryys, jota työelämässä ehdottomasti vaaditaan. Työttömänä ollessasi olet elänyt vain itsellesi ja olet voinut tanssia juuri oman pillisi mukaan. Työelämässä tämä ei valitettavasti toimi. Et voi samalla tavalla väittää kaikesta vastaan työnantajallesi oman etusi tavoittlemiseksi.
Jossakin vaiheessa muistaakseni Ruotsista rantautui tämä ajattelumalli, että työntekijä on kaiken keskipiste ja työasiat vain järjestelykysymys ja ilmoitusluontoinen asia. Sitä ihan oikeasti ihailtiin, sillä ajateltiin, että menestyvät ihmiset tekevät just näin eli niin kuin heitä huvittaa.
En olisi varmaan minäkään töissä, jos olisin tuohon itsensämarkkinointimalliin uskonut.
Minäkin olen pitkäaikaistyötön. Olen ollut monessa työssä ja raskaissakin töissä, mutta ikäni vuoksi en saa enää helposti töitä. Olen käynyt haastatteluissa ja haen kovasti töitä ja tein tämänkin kesän töitä raskaassa työssä niinkutsuttuna "työssäoppijana".
Työssä ollessani tein täsmälleen samantyyppisiä töitä samalla teholla kuin palkallisetkin. Tulin täsmällisesti töihin ja lähdin oikeaan aikaan ja olin täsmälleen samoin tauoilla kuin muutkin tai ilman taukoja(työ oli hiukan hektinen).
Monet työttömät tekevät jatkuvasti töitä palkattomasti erilaisissa harjoitteluissa, kokeiluissa ja kursseilla. Nämä työt eivät tosiasiallisesti mitenkään usein eroa palkallisista töistä. Yritykset ottavat mielellään töihin ilmaisia työntekijöitä. Usein ns. työttömät tekevätkin sitten kaikkien ikävimmät ja raskaimmat työt yrityksissä.
Työllistymiseeni ovat vaikuttaneet kodinhoidontukijaksot useasta lapsesta. Nämä ajat ovat pois työhistoriastani ja lisäksi ovat sekoittaneet urakehitystäni. Näen kuitenkin nämä ajat rikkautena ja arvokkaana asiana. Mielestäni lasten on hyvä olla kotona ihan pienenä. Yhteiskunta kuitenkin nykyään on sellainen, että äidin kotona oloa ei arvosteta millään tapaa ja sitä pidetään lähinnä laiskotteluna.
Nyt kun on tullut ikää, niin lisäksi työllistymiseen vaikuttaa ikärasismi. Vanhempi työntekijä ei pääse millään töihin tai pääsee sellaisiin töihin, jotka ovat hänelle ehkä liian raskaita. Töihin joihin edes nuoremmat eivät halua ja kykene.
Mutta työtön voi kaikista "ilmaistöistä" ehtiessään kuitenkin poimia marjoja ja sieniä ja harrastaakkin jos vain aikaa riittää.
Nyt minullakin on hetken tauko ilmaistöistä ja ajattelen mennä keräämään omenoita ja marjoja pakastettavaksi talven varalle.
Ja mistä sitä tietää vaikka tulevaisuudessa saisi joskus tehdä töitä ihan palkallisestikkin jos hyvin käy.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä pointteja.
Täysin vääriä pointteja.
Suomessakin työmarkkinoilla pärjää paremmin röyhkeydellä kuin osaamisella.
Näkeehän sen vaikka myyntityössä.
Jos kotona työttömänä olevat otettaisiin töihin, siirrettäisiin firmoista ja varsinkin kunnallisilta lorvijat kortistoon, maa pärjäisi paaaljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole mitään käsityskykyä millaiseksi meno voisi mennä jos kaikki tuet lakkautettaisiin. Ruotsin tilanne olisi kesyä sen rinnalla ja tarvittaisiin armeija turvaamaan tavallista kaupassakäyntiä.
Ap ei myöskään ymmärrä että tukien lopettaminen veisi tuotot kauppiailta koska ostajia ei olisi kuten ennen.
Ja mitä ne 2-20 sijoitusasuntoa omistavat tekisivät kun porukka asuisi metsässä? Tulisi nätisti taas asuntoloukkuisia.
Talous sakkaisi täysin, mutta mitäpä ap:tä haittaisi?
Ap, oli monta ihan oikeaakin pointtia, nuo rahajutut lähinnä, kuka sitä pikkurahalla motivoituu rehkimään, kun saman saa ilman vaivaa. Hulluhan sitä olisi kertakaikkiaan, jos ei omaa etua näkisi. Itsellä kyllä löytyy fysiikkaa ja toiminnanohjausta työntekoonkin, kunhan palkka on kohdillaan. En käytä työaikaa paskanjauhantaan, paskalla voin kyllä käydä mutta olen tehokas työntekijä noin yleisesti.
Ap, voit olla sinäkin kohta työtön ja mitähän sitten kirjoittelet?
Ei ehkä ratkaisisi, mutta olisi kuitenkin liike oikeaan suuntaan. Näin luotaisiin minimipalkkamarkkinat ja ehkä näin osa näistä normaaleille työmarkkinoille kelpaamattomistakin kykenisi tekemään jotain suorittavan puolen yksinkertaista työtä vaikka neljän euron tuntipalkalla.
Toinen juttu on sitten valtion moraalinen vastuu ja yksilön vastuu osana yhteiskuntaa. Miksi oman osansa hoitavien pitäisi kustantaa loisivien ihmisten vapaaelämä? Ei tämmöistä järjestelmää ennen ollut ja jokainen sai sen mitä ansaitsi. Sairaat ja työkyvyttömät tietenkin hoidetaan, mutta terveet pitkäaikaistyöttömät olisi aika saada pois ilmaisen rahan lumouksesta ja parhaiten se tehdään sulkemalla rahahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole mitään käsityskykyä millaiseksi meno voisi mennä jos kaikki tuet lakkautettaisiin. Ruotsin tilanne olisi kesyä sen rinnalla ja tarvittaisiin armeija turvaamaan tavallista kaupassakäyntiä.
Ap ei myöskään ymmärrä että tukien lopettaminen veisi tuotot kauppiailta koska ostajia ei olisi kuten ennen.
Ja mitä ne 2-20 sijoitusasuntoa omistavat tekisivät kun porukka asuisi metsässä? Tulisi nätisti taas asuntoloukkuisia.
Talous sakkaisi täysin, mutta mitäpä ap:tä haittaisi?
Käypä ostamassa taloustieteiden perusteet -kirja.
Kuka idiootti kuvittelee, että lopettaisi. Ai, niin oikeisto.
Nostaisi ainoastaan rikostilastoja ja vankilat ei riittäisi, joten niitä pitäisi rakentaa kaikkialle. Ihmiset kun kaipaisivat lämpimään kadulta, tekisivät rikoksen.
Haluaisiko ap elää valtiossa, jossa kahlataan kodittomissa kadulla makaavissa ihmisissä.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen ja Suomen pääministerin mukaan tukien leikkaaminen loisi työtä ja lisäisi työllisyyttä. Nytten tuet ovat montakertaa matalapalkkoja suurempia eikä ihmisiä joukuta lähteä töihin liian suurilta tuilta.
Niin koska EU on varoittanut Suomea alhaisista palkoista. Moni menisi töihin, ja pätkätyöt ovat huonoin ratkaisu tällä hetkellä, kun virkoja ei vakinaisteta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti kuvittelee, että lopettaisi. Ai, niin oikeisto.
Nostaisi ainoastaan rikostilastoja ja vankilat ei riittäisi, joten niitä pitäisi rakentaa kaikkialle. Ihmiset kun kaipaisivat lämpimään kadulta, tekisivät rikoksen.
Haluaisiko ap elää valtiossa, jossa kahlataan kodittomissa kadulla makaavissa ihmisissä.
Tämä on ollut pitkään Kokoomuksen tavoite. Heidän saadessaan enemmän valtaa ihmisten tilanne huononee edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön.
Melkoisia oletuksia tuntematta toista ihmistä lainkaan. :D
t. en tuo jolle vastasit
Pitkäaikaistyöttömyys kertoo kyllä erittäin paljon ihmisen kiinnostuksesta työntekoa kohtaan, vaikkei itse ihmistä tuntisikaan. Töitä kyllä saisi tässä maassa jos vain haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan joo. Suomessa ei varmasti rikollisuus räjähtäisi, jos tuet lakkautettaisiin. Ihmiset alkaisivat oikeasti hakeutua töihin, koska työnteko oikeasti alkaa kannattaa.
Ja niillä rahoilla, mitkä nyt annetaan pummeille voisi mieluummin vahvistaa poliisivoimia ja langettaa kovemmat rangaistukset. Rikollisuus ei taatusti kasvaisi nykyisestä kovin paljoakaan.
Ihan oikeasti, yhteiskunnallisesti olisi kaikkien etu jos tuet poistettaisiin.
Minä ainakin repeäisin riemusta jos saisin tehdä töitä vaikka nettoaisin siitä 1300 e/kk
Ja todellakin vastustan orjuutta. Kaikki normaalit ihmiset vastustavat ja pitävät iljettävänä sitä että ihmisillä teetetään ilmaiseksi töitä. Ei euron päiväpalkka ole palkka.
Työstä kuuluu saada lomaedut, terveyshuolto ja eläkekertymät. IHAN KUTEN MUUTKIN!
Minä olen tehnyt töitä (raskaita ja inhottavia sellaisia) 7,5 e/h 7,9e/h ja 8e/h palkoilla.
Paloin loppuun ja minulle tuli sairauksia joista toipuminen kestää.
En nauti työttömänä olosta ja minulle kuuluu maksaa välttämättömiin menoihin rahaa, siitä hyvästä.
Sen nimi on työttömyysKORVAUS!!!!!![/quote]
Kyllähän naurattaa ja pistelee vihaksi kun näkee miten hemmoteltu vinkujakansa meistä suomalaisista on tullut!
Amerikan työvuosien jälkeen oma maailmani on erittäin paljon avarampi enkä Suomen työehdoilla ihmettele yhtään että sekä verotus että työttömyys ovat tapissa.Poispilattua kermapersettä elätetään sohvalle- onneksi järki on täälläkin päässä viimeinkin ja etuja vähän jo höylätään...
Toiseksi miten tällainen pullamössö ryhtyy kriminaaliksi; siinä työssä ei ole turvavaatteita, ei vakuutusta eikä lounasseteleitä! Ei työterveyshuoltoa, pekkaspäiviä eikä ylityöstä makseta ;)
Työnantajat ovat tottuneet ilmaiseen työvoimaan, joten tukien poistaminen ei lisäisi palkkatyön määrää ollenkaan. Mikä motivaatio olisi yhtäkkiä palkata työntekijä, jos sitä motivaatiota ei tähänkään mennessä ole ollut? Työvoimapulahan tarkoittaa tälläkin hetkellä pulaa työnantajalle ilmaisista harjoittelijoista, työkokeilijoista ja ties mistä "kuntoutujista", jotka ilmaiseksi tekee apinan hommat.
Useimmissa yrityksessä 10% työntekijöistä tuottaa 90% tuloksesta. Yritys jossa olisi pelkästään huipputuloksentekijöitä repisi itsensä kappaleiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun on elänyt vuosikausia ilmaisen fattarahan varassa, niin eihän sellaisella ihmisellä ole mitään työntekijältä vaadittavia ominaisuuksia, joiden perusteella kukaan palkkaisi henkilöä töihin. Monet ihmiset tuntuvat ajattelevan, että työnteko on itsestäänselvyys, johon jokainen voi ryhtyä, kunhan vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Oikeasti työmarkkinat perustuvat kaupankäynnille, eikä kukaan palkkaa sellaista henkilöä töihin, jonka tuottama rajatulo on pienempi kuin rajakustannus.
Toinen juttu on se, että kun työttömät ovat tottuneet siihen, ettei minimielintason eteen tarvitse tehdä töitä, niin tilanteen yhtäkkinen muuttaminen on heille suuri lamauttava psykologinen shokki, joka estää monen kohdalla työnteon täysin. Näillä ihmisillä ei ole yksinkertaisesti motivaatiota tehdä työtä sen eteen, minkä on aiemmin saanut ilmaiseksi. Jos heidät pakottaa työtön minimipalkalla, he kokevat sen orjuudeksi, mistä he tulevat vaan entistä epätoivoisemmiksi, sortuvat henkisesti ja lopettavat yksinkertaisesti työnteon. Todennäköisemmin he alkavat aiheuttaa yhteiskunnallista levottomuutta kuin tarttuvat kiltisti työn syrjään kiinni. Monella ei myöskään ole erityistä syytä edes elää, joten miksi työntekokaan silloin kiinnostaisi? Moni jopa kuolee nälkään mieluummin kuin alkaa tehdä töitä jollain 8 euron tuntipalkalla.
Mene itse töihin 8e tuntipalkalla jos saat siitä jotain masokistista nautintoa. Tuollaiset palkat pitäisi lailla kieltää. Suomi on niin kallis maa että palkankin pitää olla säällinen että sillä tulee toimeen.
Tämän hetkinen on täysin erilaista kehitystä verrattuna aikaisempaan. Kunnon tekoäly poistaa myös niitä töitä, joita aiemmin syntyi itsessään sen alkuperäisen uuden teknologian tilalle, esim. kun traktori tuli pelloille, syntyi uutta työtä traktoreiden valmistuksen pariin; tekoäly poistaa tämänkin ilmiön. Usalaiset jotkut asiaa tuntevat ovat ennustelleet, että tekoäly vie 80% työstä.