Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipide: sukunimen vaihtaminen keksittyyn?

Vierailija
12.06.2018 |

Mitä mieltä mammat on sukunimen vaihtamisesta täysin itse keksittyyn nimeen? Turhaa hienostelua, turhamaisuutta tai erikoisuudentavoittelua? Aiemmasta suvusta irtautumista ja hylkäämistä vai "vain nimi"? Vai onko jokaisella oikeus halutessaan ollakin sitten vaikka vähän turhamainen ja vaihtaa vaikkapa itsestä rumalta kuulostava sukunimi kauniimpaan?

Asia ajankohtainen, koska ollaan menossa naimisiin ja yhtenä vaihtoehtona olis tuo keksitty nimi. Mies vaan ei lämpene asialla. Hänestä teennäistä hienostelua, "paskan kuorruttamista kermavaahdolla" ja kuulemma hävettäisi. Musta taas tosi hyvä idea, koska miehen nimeä en halua ottaa ja omastani en oo kauheesti koskaan tykännytkään, joten olis hyvä tilaisuus nyt keksiä kaunis nimi ja ottaa vieläpä perheen yhteiseksi.

Kommentit (253)

Vierailija
121/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks ystäväpariskunta on tehnyt niin. Menivät naimisiin ja uusi sukunimi on sekoitus molempien aiemmista sukunimistä ja hyvä sellainen. Ymmärrän täysin, eikä minusta mitään hienostelua.

Tyyliin Nieminen Rantanen sukunimet ja uusi Niemiranta, mutta siis niin että sukunimi käsittääkseni on ihan uusi.

Vierailija
122/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiurulehdosta ja Kurkilehdosta vielä. Suomalaisissa tuon tyyppisissä keksityissä ja jo olemassa olevissa nimissä on jo nyt niin paljon (tahatonta) huumoria. Aku Ankasta löytyisi lisää. Hauskaksihan se tämän maailman tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin, olisiko ollut hesari tai nyt-liite, jutun pariskunnasta nimeltään Kurkipotku. Olivat saaneet inporaation Karate Kidistä. Ihan symppis nimi.

Vierailija
124/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sukunimen vaihtaminen keksittyyn uuteen ole yleensä joko menneisyyden piiloittamista tai siitä pakenemista tai sitten se on erikoisuuden tavoittelua. Sukunimen vaihtaneilla on usein rikolinen menneisyys, historiassa hankalia ihmissuhteita, tai sitten halutaan turhakisi julkkikseksi.

Vierailija
125/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mullakin käyny monta kertaa mielessä et uskaltaisko sitä lähtee vaihtaa nimee. Pelottaa perheen reakiot, voin niin jo kuvitella miten kaikissa sukujuhlissa saisin kuulla kaikkea naljailua hamaan loppuun saakka. Vois se silti olla sen arvosta!

Vierailija
126/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus luin, olisiko ollut hesari tai nyt-liite, jutun pariskunnasta nimeltään Kurkipotku. Olivat saaneet inporaation Karate Kidistä. Ihan symppis nimi.

Sellainen nimi tosiaan näyttää olevan olemassa.

https://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/nimipalvelu_sukunimihaku.asp?L…

Ettei vaan olisi palstalla esiintyvä "takakierrepotku"vaimo?

Vierailija
127/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sukunimen vaihtaminen keksittyyn uuteen ole yleensä joko menneisyyden piiloittamista tai siitä pakenemista tai sitten se on erikoisuuden tavoittelua. Sukunimen vaihtaneilla on usein rikolinen menneisyys, historiassa hankalia ihmissuhteita, tai sitten halutaan turhakisi julkkikseksi.

Ja tämä tieto perustuu mihin? Omaan mututuntumaasi?

Vierailija
128/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulen jonku vaihtaneen nimen keksittyyn, niin ensimämisenä tulee mieleen että on joku vankilassa istunut tappaja. Murhaajathan vaihtaa melkein joka kerta sukunimeä kun istuvat vankilassa.

Juha Veikko Valjakkala, Aslak Valdemar Ahonen, Nikita Joakim Fouganthine, Nikita Bergenström

Vierailija
129/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse vaihtaisin keksittyyn sukunimeen, niin syyt olisi kyllä ihan jossain muualla. Oma nimeni on tosi tylsä, joten olisi oikeinkin kiva, jos olisi joku vähän erilaisempi ja yksilöllisempi nimi. Meillä on läheinen suku, eikä mulla ole mitään hävettävää tai piiloteltavas. Voisin hyvin rehellisesti myös myöntää vaihtaneeni sukunimeä, jos joku sitä tiedustelisi. Varmasn myös töissä lähettäisin ryhmsähköpostin kaikille ja selittäisin vaihtaneeni nimeni mielestäni itselleni sopivampaan ja kauniimpaan. Eipähän kukaan turhaan hämmentyisi ja menettäisi yöuniaan hah.

Vierailija
130/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä tieto perustuu mihin? Omaan mututuntumaasi?

Empiirinen kokemus. Kaikki joiden tiedän vaihtaneen sukunimensä keksittyyn, ovat istuneet vankilassa. Suvustaan jonku toisen nimen vaihtaneet taas ovat yleensä olleet aikaisemmin väkivaltaisessa parisuhteessa, tai joutuneet rikoksen uhriksi. Mutta tämä perustuu tosiaan vain omaan kokemukseen noin kymmenestä henkilöstä.

Vierailija
131/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kannata itsekeksitttjä nimiä. Mulle tulee siitä olo, että nimi tuotteistetaan raflaavaksi ja ikään kuin siitä ihmisestäkin tulee vain tuote. Kaikki on nykyään niin kaupallista pintakiiltoa. Otetaan tyylikkäitä selfieitä ja esitellään somessa parempia puolia itsestämme. Sukunimen vaihtaminen johonkin keksittyyn on mun mielestä samaa kastia: tehdään itsestämme puunattuja tuotteita. Siksi en tykkää. Joku toinen saa tykätä, mutta mulle vain tulee mielikuva markkinoidusta tuotteesta, vaikka kyseessä on oikea ihminen. Tästä varmaan osin kumpuaa se häpeän tunnekin.

Ennemmin kaivaisin sukupuusta jonkun itseä miellyttävän sukunimen ja vaihtaisin siihen. Mulle on merkityksellistä, että nimi on suvusta ja osa suurempaa jatkumoa.

Vierailija
132/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin sukunimen vaihtaminen itse keksittyyn itsessään kenenkään mielikuvia ihmisestä muuttaa, mutta kyllähän tuo ilmiö kasaantuu tietyntyyppisille ihmisille. En ole koskaan tavannut ketään normaalia ihmistä, joka olisi noin tehnyt. Mutta ehkä tuon tarkoituksena onkin alleviivata, ettei olla "normaaleja" ja "kaavoihin kangistuneita"?

Tässä luonnehdinta tietämistäni itsekeksittyä sukunimeä käyttävistä.

1. Lepakon näköinen ja oloinen feministinainen, joka pyrkii kovasti media-alalle, ja uusi sukunimi vaikuttaisi olevan osa henkilöbrändiä.

2. Nainen, joka hurahti new age -kulttiin, kristallijuttuihin ym. Halusi vaihtaa koko nimen uuden elämänsä kunniaksi, koska kokee jälleensyntyneensä hurahtamisensa yhteydessä.

3. Pajautteleva rastapäinen nainen, joka muutti sukunimensä katkaistuaan ensin välit kaikkiin entisiin ystäviinsä, eli "teennäisiin oravanpyörän uhreihin". Ei enää hengaa kenenkään kanssa, jolla ei ole rastat ja joka ei polta pilveä. Eli tavallaan uusi elämä hänelläkin, jota uusi sukunimi symboloi.

4. & 5. Humanistipariskunta, joka keksi uuden yhteisen nimen naimisiin mennessä. Mies hintelä, sinapinväriin ja raitapaitoihin pukeutuva hissukka. Nainen on entinen hissukka, joka on kuitenkin onneksi voimaantunut kovasti muutettuaan pieneltä paikkakunnalta etelämmäs opiskelemaan.

Näiden nimenmuutoksen jälkeen ajatus on ollut lähinnä "no eipähän ollut yllätys". Ei siis ole muuttanut mielikuvaa ihmisestä, lähinnä vahvistanut. Itse en tunne ketään, joka olisi vaihtanut nimen vain siksi, koska se on kaunis. Enemmän se liittyy joko elämänmuutokseen tai irtiottoon menneestä.

Jos nyt mietitään näitä julkisuudessa esiintyneitä nimensä vaihtaneita, niin ei kyllä istu monikaan tuohon sinun listaasi. Esimerkkeinä vaikka Jari Sarasvuo ja Juhana Helmenkalastaja. Lisäksi Hesarissa esiintynyt nainen sukunimeltään Helsinki ei myöskään sovi noihin sinun listauksiisi. Että aika kapeakatseinen olet.

Kyllähän nuo Sarasvuo ja Helmenkalastajakin ovat sellaisia ihmistyyppejä, että heidän nimenvaihtonsa erikoisuudentavoittelun vuoksi on tuskin yllättänyt ketään.

Miksi erikoisuudentavoittelu on niin monien mielestä väärin? Miksi tavallisuuden tavoittelu ja Prismasta vaatteiden ostaminen on oikein?

Mä ajattelen, että erikoisuudentavoittelu ei itsessään ole mitenkään huono tai väärä asia. Hauskaahan se on, että on vähän massasta erottuvia tyyppejä. Niillä tyypeillä voi olla tosi mielekäs ja värikäs elämä.

Vierailija
133/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen Hyacinth "Bukeé" Bucket

Vierailija
134/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kannata itsekeksitttjä nimiä. Mulle tulee siitä olo, että nimi tuotteistetaan raflaavaksi ja ikään kuin siitä ihmisestäkin tulee vain tuote. Kaikki on nykyään niin kaupallista pintakiiltoa. Otetaan tyylikkäitä selfieitä ja esitellään somessa parempia puolia itsestämme. Sukunimen vaihtaminen johonkin keksittyyn on mun mielestä samaa kastia: tehdään itsestämme puunattuja tuotteita. Siksi en tykkää. Joku toinen saa tykätä, mutta mulle vain tulee mielikuva markkinoidusta tuotteesta, vaikka kyseessä on oikea ihminen. Tästä varmaan osin kumpuaa se häpeän tunnekin.

Ennemmin kaivaisin sukupuusta jonkun itseä miellyttävän sukunimen ja vaihtaisin siihen. Mulle on merkityksellistä, että nimi on suvusta ja osa suurempaa jatkumoa.

Ehkä jotkut oikeesti hyötyy henkilöbrändäyksestä. Kun miettii tän päivän kilpailua työmarkkinoilla, niin nimi voi olla se juttu, jolla erottua hakemustulvassa ja tulla muistetuks areenalla, jolla on satoja samalla koulutuksella ja kokemuksella varustettuja ihmisiä.

Vierailija
135/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulen jonku vaihtaneen nimen keksittyyn, niin ensimämisenä tulee mieleen että on joku vankilassa istunut tappaja. Murhaajathan vaihtaa melkein joka kerta sukunimeä kun istuvat vankilassa.

Juha Veikko Valjakkala, Aslak Valdemar Ahonen, Nikita Joakim Fouganthine, Nikita Bergenström

Yleensä noi vankilaheebot vaihtaa kaikki nimensä ja vieläpä joihinkin todella outoihin. Niinku se sarjakuristajakin ja toi valjakkala/fouganthine

Vierailija
136/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä noi vankilaheebot vaihtaa kaikki nimensä ja vieläpä joihinkin todella outoihin. Niinku se sarjakuristajakin ja toi valjakkala/fouganthine

Joo en kans rinnastaisi vankilasta päässeiden nimenvaihtoja tavallisen kansan sukunimen vaihtamiseen. Ovat kuitenkin aika eri kaliiberin muutoksia yleensä.

Vierailija
137/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas te jotka olette mieheni kanssa samaa mieltä, että mistä johtuen se olisi hävettävää ja hienostelua tai muuta vastaavaa? 

AP

On mahdollista, että miehesi, joka on sinut oman sukunimensä kanssa, ei todellakaan ymmärrä "kriisiäsi" ja saattaa olla myös hienoisesti loukkaantunut siitä, ettei hänen nimensä kelpaa sinulle.

Ryhdy suureksi taiteilijaksi ja ota taiteilijanimi käyttöön.

Vierailija
138/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jotkut oikeesti hyötyy henkilöbrändäyksestä. Kun miettii tän päivän kilpailua työmarkkinoilla, niin nimi voi olla se juttu, jolla erottua hakemustulvassa ja tulla muistetuks areenalla, jolla on satoja samalla koulutuksella ja kokemuksella varustettuja ihmisiä.

Jos hakee vaika assarin  työtä, niin voisi vaihtaa nimekseen Aulis Avustaja, melko varmasti joku haluaisi palkata pelkän nimen perusteella.

Vierailija
139/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä asiaa on jännä pohtia ja vaikuttaa siltä, ett mielipiteet jakautuu tosi puolesta ja vastaan. Harvalla on sellaista ei väliä-mielipidettä. Nimi on kuitenkin monesti ainoa näkyvä osa meitä monissa tilanteissa ja niinpä se on aina joku viesti. Onko kauniimmalla nimellä oikeasti vaikkapa helpompi menestyä työmarkkinoilla?

Vierailija
140/253 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en kans rinnastaisi vankilasta päässeiden nimenvaihtoja tavallisen kansan sukunimen vaihtamiseen. Ovat kuitenkin aika eri kaliiberin muutoksia yleensä.

Taitaa vankilatyypit kuitenkin olla yleisimpiä nimen vaihtajia, joten vankilatausta tulee ensimmäisenä mieleen jos jollakin on uusi keksitty nimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi