Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotain kuitteja ihan 90-luvun lopulta. Silloin pitakebab 42 mk (lähes 7e) ja 400 grammaa tarjousjauhelihaa 25 mk (4 euroa).
Jauheliha 62,5 mk kilo? Ime nyt vttua. Siihen hintaan sai silloin jo hyviäkin lihoja.
Kulmapaistit mm. maksoivat 60 mk kilo. Normaali hinta.
Aatteleppa, että kulmapaistista olis saanut A-luokan jauhelihaa ja sä puhut tarjousjauhelihoista?
Sinkkumies
Siittä kaikille valopäille:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotain kuitteja ihan 90-luvun lopulta. Silloin pitakebab 42 mk (lähes 7e) ja 400 grammaa tarjousjauhelihaa 25 mk (4 euroa).
Jauheliha 62,5 mk kilo? Ime nyt vttua. Siihen hintaan sai silloin jo hyviäkin lihoja.
Aatteleppa, että kulmapaistista olis saanut A-luokan jauhelihaa ja sä puhut tarjousjauhelihoista?
Sinkkumies
Jauheliha oli tosi kallista yhdessä vaiheessa. Mitä sinä sinkkumies vänkäät, jos jollakin on kuititkin tallessa. Googlaapa vanhoja kauppamainoksia ja usein siellä näkyy "jauheliha tarjouksessa 49,90/kg".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Jauheliha oli tosi kallista yhdessä vaiheessa. Mitä sinä sinkkumies vänkäät, jos jollakin on kuititkin tallessa. Googlaapa vanhoja kauppamainoksia ja usein siellä näkyy "jauheliha tarjouksessa 49,90/kg".
Mutta meillä se oli jatkuvassa tarjouksessa 24,90 lähikaupassa. 59.90 / kg maksoi kulmapaistit.
Miksi vänkäätte, jos meillä Vantaalla oli näin?
Sinkkumies
Jos ihminen on niin s*tanan tyhmä, että ostaa samaa tuotetta tuplahintaan, niin kyse ei ole yleisestä markkinahintojen tasosta, vaan ihmisen omasta tyhmyydestä.
Joku keskustan sale saattoi asematunnelissa myydä tuotteita tuplahintaan, joo.
Sinkkumies
Lähihuoltsikan mainoskyltin muistan - aamupuuro 1 mk. Nykyään joku puurokin taitaa olla siellä 3€ tienoilla.
0,5 l neloskaljaa maksoi happy hour-hintaan 10 mk n.1988-1989. Se oli opiskelijalle hyvä hinta!
Markkaaikana mulla oli omakotitalon puolikas 18-vuotiaana vuokralla 500markkaa/kk. Palkkaa sain aloittelijana tehtaassa 6000 markkaa.
Lentelimme kaverin kanssa mm viikonloppuisin mm Lontooseen. Rahaa oli ja se riitti. Parhaimmillaan palkkani oli liki 20 000 markkaa/kk rakennuksilla. Pakollisiin elinkustannuksiin ja autoon meni 1500 markaa ja sillä eli rehvakkaasti.
Nyt palkkani on 2200 euroa 30 vuoden työkokemuksella ja saman omakotitalon puolikkaan vuokra kuulemma 1500eur
Vierailija kirjoitti:
Lähihuoltsikan mainoskyltin muistan - aamupuuro 1 mk. Nykyään joku puurokin taitaa olla siellä 3€ tienoilla.
Noita mainoskylttejä oli paljon myös, että kahvi 1 mk.
Sinkkumies
n. 1993 Perinteinen joulukinkku maksoi 29.90 mk / kg ja juhlakinkku 39,90 mk /kg. Nautasika jauheliha 29.90 mk/ kg
Ajokortti ollut vuodesta 1986 alkaen ja bensa maksoi silloin jotain 2 mk/litra. Nyt jos vaihtaa bensalitran eurot markoiksi, niin n. 10mk saa pulittaa. Mutta verojahan tuossa hinnassa on etupäässä.
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.
Sinkkumies
Ei ne laitteet oikeasti kovin hyvin kestäneet, osa kesti paremmin, osa huonommin, mutta koska hinnat olivat niin korkealla, kannatti laitteita korjata. Ja herranjestas niitähän korjattiin. Kuka muistaa vaikkapa videonauhurin, jota ei koskaan olisi tarvinnut korjata?
Kodin elektroniikan korjaus oli ennen iso bisnes. Nykyään ihan marginaalista.
Et ole varmaan käynyt kodinkonehuoltoliikkeessä vähään aikaan?
2013 meille tehtiin keittiöremontti, astianpesukone ja jääkaappi on jo hajonneet, jääkaappia eivät saaneet kuntoon vaikka maahantuojalta korjauspäätös, eivät lopuksi vastanneet edes puhelimeen, samoin televisio on korjattu kerran.
Faijan luona on vielä -80 luvun televisio ja videot mitkä toimii eikä ole ikinä korjattu.
Meilläkin on jemmassa videot -90 luvulta ja laatikko vhs:iä
Onpa teillä ollut huono tuuri! Meillä kaikki kodinkoneet 12v eikä mitään vielä hajonnut.
Mutta oli ennen paljon vahvempaa, v 81 käytettynä ostettu Boschin pesukone on vielä toimintakunnossa mökillä:D
Vierailija kirjoitti:
Markalla 7 pussia makaronia ja 1 markan tai jopa alle oli myös työttömän lenkki.
Parhaimmillaan markalla sai 10 pussia makaronia, 5 purkkia tonnikalaa, 5 purkkia hernekeittoa.
Ostin työkaluja markka-aikaan 500 markalla. Myin ne 2 vuotta sitten 700eurolla.
Mu mu mutta tutkimukset sanoo, että mikään ei ole kallistunut :D Luottakaa tilastokeskuksen tietoon. Itse ei edes niinkään harmita vaikka nämä markan huoltsikkakahvit ovat nykyään kahden euron kahveja, mutta se ärsyttää että kunta ja valtio ryöstävät pakollisilla maksuilla. Vertailkaapa huviksenne paljonko teillä meni joskus markka-aikoina sähköön, veteen, katumaksuihin jne. Siellä se ero on ja sen takia nykyään on rahasta tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipä markka-aikaan noin 1mk, nyt lähes 1e
Taisivat ranskanleivän myyntimäärätkin olla tuohon aikaan aivan erilaiset. Kuka nykyään enää ranskanleipää edes ostaa?
Minä ainakin joskus fiilistelen: ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Minulla oli juuri tuollainen hemmottelu viikonloppuna. Versioni suklaalevystä :D
Itsesi hemmottelu ei ole sinulle harvinaista ja siksi se näkyykin vyötärölläsi.
Sinkkumies
Tää heitto oli aika hauska.
N26+1
vuonna 85, kaljakori maksoi alkossa a-olutta 110,40mk (lapin kulta 112,80) + pantti (kori ja pullot), lonkero kori 164,80 + pantti.
ne micmacin ”sairaan kalliit” farkut makso 100mk.. eli mitä se on euroissa? 15€? muistan kans kun äiti ei ostanut mulle pienenä paitaa joka makso 50mk koska hirveen kallis :D on ne hinnat vähän nousseet. ja jos katsoo asuntojen hintoja niin aivan hitosti! äiti ja isä maksoi 80luvun lopulla ekasta omasta kaksikerroksisesta omakotitalostaan Helsingissä sen verran että euroissa se olisi 70 000€..
Vierailija kirjoitti:
Joo-o. Minäkin muistan tuon paikan hyvin. Jos halusi sen puuron joukkoon esim. maitoa tai sokeria, niistä piti maksaa erikseen, jolloin puuron hinta moninkertaistui.