Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Viis penniä oli kahdeksankytluvun alussa nallekarkit, muut 10 penniä. Lähikiskalta ostettiin.
90-luvun puolivälissä, kun asuin jo omillani, väheni irtokarkkikiskst, joista ylipäätään pystyi ostamaan karkkeja 10 penniä/kpl. Tuli kilohinnoitelu. Joitakin kioskeja oli vielä Kuopion kokoisessa kaupungissa, josta irtotavarana sai. Mutta mikään ei maksanut penniä, kun sitä rahaa ei edes ollut käytössä enää. 10-20-50 penniä oli kappalehinta. 10 pennillä sai pieniä nallekarkkeja, eikä oikeen muuta.
Mulla on vanhoja kuitteja tallella vanhassa lompakossa. Pampers tai Libero-vaipat maksoivat 90-luvun alkupuolella huipputarjouksessa 100 mk/paketti. Vauvan sosepurkit (hedelmä- ja juuressoseet 3-kuukauden ikäiselle, silloin alettiin antaa usein näin) halvimmat 2,90 prk.
Inflaatio huomioonottaen on nykyään halvempaa lasten ruokien ja vaippojen suhteen.
Palkkani oli 1996 noin 12 000 markkaa brutto kuukaudessa. Nyt se on n.4700 e brutto.
Vierailija kirjoitti:
Palkkani oli 1996 noin 12 000 markkaa brutto kuukaudessa. Nyt se on n.4700 e brutto.
Aloitin työurani 1996.
Opiskeluaikana oli niukasti rahaa käytettävissä. Muistan, kuinka niin ihastuin kauniiseen villatakkiin Seppälässä, vuosi oli luultavasti 1997. Mietin ja mietin, voinko laittaa siihen 249 mk. Minulla oli se raha ja lopulta päädyin ostamaan. Oli iso raha opiskelijalle, mutta villatakkia käytin kyllä pitkään ja taitaa olla yhä äitini vaatekaapissa!
Sain mansikkamaalla 1984 palkkaa n.1000 mk kolmen viikon työstä. Se oli iso raha koululaiselle.
1990-luvulla Lapin turistirysässä muutama kahvi ja pulla maksoi 50 mk. Se oli ryöstöhinta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.
Sinkkumies
Ei ne laitteet oikeasti kovin hyvin kestäneet, osa kesti paremmin, osa huonommin, mutta koska hinnat olivat niin korkealla, kannatti laitteita korjata. Ja herranjestas niitähän korjattiin. Kuka muistaa vaikkapa videonauhurin, jota ei koskaan olisi tarvinnut korjata?
Kodin elektroniikan korjaus oli ennen iso bisnes. Nykyään ihan marginaalista.
Et ole varmaan käynyt kodinkonehuoltoliikkeessä vähään aikaan?
2013 meille tehtiin keittiöremontti, astianpesukone ja jääkaappi on jo hajonneet, jääkaappia eivät saaneet kuntoon vaikka maahantuojalta korjauspäätös, eivät lopuksi vastanneet edes puhelimeen, samoin televisio on korjattu kerran.
Faijan luona on vielä -80 luvun televisio ja videot mitkä toimii eikä ole ikinä korjattu.
Meilläkin on jemmassa videot -90 luvulta ja laatikko vhs:iä
Opo-kirjan takana oli eri alojen ihmisten palkkoja joskus 1980-luvun aivan alussa. Korkein oli professori, 7500 mk / kk.
M kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.
Sinkkumies
Ei ne laitteet oikeasti kovin hyvin kestäneet, osa kesti paremmin, osa huonommin, mutta koska hinnat olivat niin korkealla, kannatti laitteita korjata. Ja herranjestas niitähän korjattiin. Kuka muistaa vaikkapa videonauhurin, jota ei koskaan olisi tarvinnut korjata?
Et ole varmaan käynyt kodinkonehuoltoliikkeessä vähään aikaan?
2013 meille tehtiin keittiöremontti, astianpesukone ja jääkaappi on jo hajonneet, jääkaappia eivät saaneet kuntoon vaikka maahantuojalta korjauspäätös, eivät lopuksi vastanneet edes puhelimeen, samoin televisio on korjattu kerran.
Faijan luona on vielä -80 luvun televisio ja videot mitkä toimii eikä ole ikinä korjattu.
Meilläkin on jemmassa videot -90 luvulta ja laatikko vhs:iä
No näitä maahantuojien alihankkijoita varmaan nämä viimeiset huolto-/korjausliikkeet ovatkin. Parin-kolmen tunnin työ, kilometrikorvaus ja varaosat maksavat helposti uuden laitteen verran, niin mitä ihmeen järkeä kenenkään olisi muuta kuin takuutöitä teettää? On minullakin 90-luvun toimivia laitteita, niin kuin on 2000-luvun ja 2010-luvun. Ihmisillä on myös 1900-luvun alun laitteita, jotka toimivat edelleen. Pointti on siinä, että niitä hyviä ja huonoja laitteita on ollut aina ja tulee aina olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipä markka-aikaan noin 1mk, nyt lähes 1e
Taisivat ranskanleivän myyntimäärätkin olla tuohon aikaan aivan erilaiset. Kuka nykyään enää ranskanleipää edes ostaa?
Minä ainakin joskus fiilistelen: ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Minulla oli juuri tuollainen hemmottelu viikonloppuna. Versioni suklaalevystä :D
Itsesi hemmottelu ei ole sinulle harvinaista ja siksi se näkyykin vyötärölläsi.
Sinkkumies
Pieni keskiolut maksoi Happy Days ravintolassa 16mk ja iso olut 24mk.
Big Mac -ateria maksoi n. 37mk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Mä heitin mun videonauhurin menemään täysin ehjänä joitakin vuosia sitten. 80 luvun (ostettiin käytettynä) vahvistin hajosi muutossa muutamia vuosia sitten.
Eli jos nyt käyttöikä oli yli 30 vuotta, niin vähän paremmin kuin nykyvehkeet.
Olisiko toi vahvarikaan hajonnut ilman muuttojani on hyvä kysymysmerkki.
Sinkkumies
Olen syntynyt 1973 ja kävin kavereiden kanssa karkkiostoksilla vuosina 1983-86. Meidän koulun läheisessä karkkikaupassa oli halvimmat karkin 10p karkkeja, ne oli tosi pieniä. Merkkarit oli 20p kpl ja sellaiset isommat irtokarkit oli 25p. Sain äidiltä aina perjantaisin vitosen ja sillä ostin joko karkkeja tai jätskiä. En ostanut kaupan jätskiä, vaan mentiin jätskikiskalle, vitosella sai yhtä makua tötteröön. Helsingin jäätelötehtaan kiskalla laitettiin silloin aikuisille yksi pallo, mutta lapset saivat kolme :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hinnat on pysynyt samana, hinta nyt vaan euroina, eli 6x :)
Ainoa mikä ei ole noussu on palkka, vai saako joku saman nykyään euroissa mitä ennen sai markkoina?
Mä sain mun puolipäivätöistä 3600mk kuussa. Nyt saan puolipäiväisestä 2500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
appelsiinimehuja sai kymmenellä markalla kolme, joskus neljäkin purkkia.
Tuo kymppi vastaa liki 2,50 euroa tänä päivänä. Lidlissä nykyään aplari jotain vajaa 50c purkki, eli halvemmaksi on käynyt myös appelsiinimehu.
Lidlissä maksaa yksi tölkki appelsiinimehua 75 senttiä.
Halvin maksaa 37c litra. Kalliimpi versio on tuon 75c. Sitten on vielä se lasipullo sekä kylmäkaapista löytyvä muovipullo, jotka ovat laadukkaampia ja kalliimpia.
No missä ne piilottelee sitä halvinta, kun ei ole löytynyt?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaikuttaa monta tekijää. Pieleen menee jos muunnetaan nykyhintoja markoiksi vuoden 2002 kertoimella 6, koska rahan arvo on muuttunut. Vielä enemmän menee pieleen jos muunneraan sitä aikaisempia hintoja, sillä rahan arvo on muuttunut niistä ajoista vielä enemmän. Mutta pelkkä inflaation huomioiminenkaan ei riitä (siis esim. Suomen Pankin rahanarvolaskuri), koska silloin ei näy palkkojen kehitys. Jos verrataan, mitä minkäkin ajan palkoilla on saanut kaupasta, on nykyhinnat lähes kaikessa halvempia, koska palkat ovat nousseet. Mutta väliinputoajia ovat minimiturvalla elävät, koska heidän tukensa eivät ole nousseet 90-luvun tasosta juuri lainkaan. He voivat verrata hintoja siten että huomioidaan vain inflaatio, koska tulot on samat kuin 30 vuotta sitten.
Pieleen menee myös, jos verrataan jonkun lähi k-kaupan hintoja saksalaisen ketjun hintoihin joita silloin ei ollut. Ja pieleen menee monessa muussakin asiassa.
Mutta onhan se silti kiva vertailla vailla kaikenmaailman tärkeilijöitä.
Sinkkumies
Kun menin kesätöihin, niin sain hurjat 50 mk tuntipalkkaa. Vähäx olin ylpeä.
Työsopimus kattoi vain 4 viikkoa. Olin just lähtenyt lomailemaan, kun tarjosivat lisätöitä, joista kieltäydyin, koska mulla oli rutosti rahaa! Tuhansia. Aikaisemmin oli ollut vain kymppejä.
Aattelin, että mä pärjään näillä tuhansilla koko vuoden opiskellessa. Aloin elää yhtä leveästi kuin töissä käyvät kaverini ja rahat loppuivat joskus marraskuussa ;)
Sinkkumies
70-luvun lopussa yhden pennin kolikosta luovuttiin siitä syystä, että sillä ei ollut enää mitään käyttötarkoitusta, ts. mitään ei pystynyt ostamaan pennillä.
Aika kultaa muistot.