Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!

Vierailija
12.06.2018 |

Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!

Kommentit (948)

Vierailija
101/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa nähdä koko totuuden, niin pitää ymmärtää kansantaloutta.

Miten se myös vaikuttaa yksittäisen ihmisen ostovoimaan.

Sinkkumies

Vierailija
102/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euro toi piristysruiskeen Suomen taloudelle hintojen nousujen myötä. Kaikesta voidaan kiistellä ja tuijotella vanhoja, mutta verrattuna muihin maihin se parantaa meidän olojamme.

Markkoihin ei ole paluuta. Sen tietää pölhökustaisimmatkin kansanedustajat.

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lopussa kun olin juuri muuttanut pois kotoa, nostin pankkiautomaatista aina kerralla 300mk ja sillä osti parinkin viikon ruuat. Jos sillä 6mk/1€ suhteella laskee, niin kerran kun käy kunnolla kaupassa niin se 50€ meni jo.

Vierailija
104/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskanleipä markka-aikaan noin 1mk, nyt lähes 1e

Taisivat ranskanleivän myyntimäärätkin olla tuohon aikaan aivan erilaiset. Kuka nykyään enää ranskanleipää edes ostaa?

Minä ainakin joskus fiilistelen: ranskanleipää ja lauantaimakkaraa. 

Minulla oli juuri tuollainen hemmottelu viikonloppuna. Versioni suklaalevystä :D

Vierailija
105/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkalaatikko viimeisenä markkakesänä torilla 70-80 mk. Siis 10 litraa. 70 mk kun oli hyvä ajoitus.

Vierailija
106/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksion vuokra Munkkivuoressa 1800 mk/kk 90-luvun lopulla.

Vierailija
107/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vaikuttaa monta tekijää. Pieleen menee jos muunnetaan nykyhintoja markoiksi vuoden 2002 kertoimella 6, koska rahan arvo on muuttunut. Vielä enemmän menee pieleen jos muunneraan sitä aikaisempia hintoja, sillä rahan arvo on muuttunut niistä ajoista vielä enemmän. Mutta pelkkä inflaation huomioiminenkaan ei riitä (siis esim. Suomen Pankin rahanarvolaskuri), koska silloin ei näy palkkojen kehitys. Jos verrataan, mitä minkäkin ajan palkoilla on saanut kaupasta, on nykyhinnat lähes kaikessa halvempia, koska palkat ovat nousseet. Mutta väliinputoajia ovat minimiturvalla elävät, koska heidän tukensa eivät ole nousseet 90-luvun tasosta juuri lainkaan. He voivat verrata hintoja siten että huomioidaan vain inflaatio, koska tulot on samat kuin 30 vuotta sitten.

Vierailija
108/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkalounas ihan euroajan alussa oli tasan 5€, jotenkin vaan se markkahinta on unohtunut. Lounaan hinnat nousivat suht nopeasti, 90-luvun alussa lounasseteli oli 18 mk.

Vierailija
109/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen LM (18 kpl) 16,80 mk ja kymppikassi Koffin keskiolutta 61,00 mk vuonna 1996. Silloin kymppikassi maksoi yli neljän röökiaskin verran, nykyään kymppikassin hinnalla ei saa edes kahta askia.

Vierailija
110/948 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punainen LM (18 kpl) 16,80 mk ja kymppikassi Koffin keskiolutta 61,00 mk vuonna 1996. Silloin kymppikassi maksoi yli neljän röökiaskin verran, nykyään kymppikassin hinnalla ei saa edes kahta askia.

Siis lähes neljän askin

Vierailija
111/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkkikahvi ja makkaraperunat olivat Forssassa markan hintaisia. Nyt on 2 EUROA, eli hinta on yli kymmenkertaistunut.

Miksi tätä pitää alapeukuttaa, ajan siitä edelleen päivittäin ja tiedän hinnat. Vai onko se "Humppilaa"

Siksi, että jätit kertomatta milloin ne markkahinnat olivat voimassa. 1960-luvullako?

v. 2000 aloin ajaa töihin sitä reittiä eli siis 2000-2002. Käytinkin, mutta sitten makkaraperunat muuttuivat suolatönköksi ja tyydyin pelkkiin munkkikahveihin. Nykyään en pysähdy mutta hinnat näen viikottain.

Vierailija
112/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 1963 markka oli 9,99 vuoden 2001 markkaa ja 2,18 vuoden 2018 euroa. Laskekaa siitä hinnat. Markan arvotkin muuttui melko paljon inflaation myötä. Kas kun ette vertaa aikaan ennen 1963 rahanuudistusta, jolloin satasella sai vain lehden.

Vierailija
113/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)

No ei todellakaan maksaneet 90-luvulla mitkään karkit 1-10 penniä. Viimeksi Suomessa on saanut mitään karamelliä pennillä joskus 60-70 luvun taiteessa, kun nallekarkit oli viimeisiä aikoja pennin kappale. Merkkarit tuli joskus 70-luvun puolivälissä ja maksoivat alkuun 5 penniä kappale, mutta nousivat 10 penniin jo 70-luvun lopulla ja 80-luvun puolivälissä ne maksoi jo 20 penniä. 90-luvulla oltiin jo ihan eri hinnoissa.

Itse olen syntynyt 1984, joten muistan hyvin kun käytiin kioskilta ostamassa irtokarkkeja. Usein ostin irtokarkkeja 5 markalla, jos oikein olin rahoissani niin saatoin ostaa pussin kympillä. Usein irtokarkkien hinta oli siinä 10-50 penniä/kpl.

2000-luvun taitteessa alkoi kauppoihin tulemaan nämä nykyisenlaiset karkkilaarit, mutta silloista karkkien kilohintaa en muista.

Vierailija
114/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2000 palkkani oli 15500 mk.

Vierailija
115/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ensimmäisen asuntoni v. 1997, yksiön Vallilasta. Se maksoi 198000 mk. Oli hirmuinen summa silloin, äitini kauhisteli miten kallis pieni ja huonokuntoinen asunto oli. Myin asunnon kahden vuoden kuluttua kun asuntokupla alkoi kasvaa, ja sain siitä 250000 mk. Ostaja ei käynyt edes asunnossa sisällä, kun teki tarjouksen.

Vierailija
116/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)

90-luvulla pienin kolikko oli 10 penniä.

Vierailija
117/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

appelsiinimehuja sai kymmenellä markalla kolme, joskus neljäkin purkkia.

Tuo kymppi vastaa liki 2,50 euroa tänä päivänä. Lidlissä nykyään aplari jotain vajaa 50c purkki, eli halvemmaksi on käynyt myös appelsiinimehu.

Lidlissä maksaa yksi tölkki appelsiinimehua 75 senttiä.

Vierailija
118/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.

Sinkkumies

Ei ne laitteet oikeasti kovin hyvin kestäneet, osa kesti paremmin, osa huonommin, mutta koska hinnat olivat niin korkealla, kannatti laitteita korjata. Ja herranjestas niitähän korjattiin. Kuka muistaa vaikkapa videonauhurin, jota ei koskaan olisi tarvinnut korjata?

Kodin elektroniikan korjaus oli ennen iso bisnes. Nykyään ihan marginaalista.

Vierailija
119/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole elänyt 50-luvulla, vaan syntynyt 1971 ja todellakin 70-luvun lopulla ostelin aina pennin karkkeja. Ehkä joskus kahden pennin. Merkkarit oli sen viisi penniä, niitä en raaskinut todellakaan ostaa. Olen siis ihan toinen muistelija. Ehkä 80-luvulle tullessa yleistyivät valmiiksi pakatut irtokarkkipussit, joita en halunnut. Seassa oli aina pahoja. Kunnes kauppoihin ilmestyivät tehtaiden valmiit pussit. Ne oli törkeän kalliita. En ostanut. Karkin syöntini hiipui, kun ei enää saanut itse valita.

Vierailija
120/948 |
13.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

appelsiinimehuja sai kymmenellä markalla kolme, joskus neljäkin purkkia.

Tuo kymppi vastaa liki 2,50 euroa tänä päivänä. Lidlissä nykyään aplari jotain vajaa 50c purkki, eli halvemmaksi on käynyt myös appelsiinimehu.

Lidlissä maksaa yksi tölkki appelsiinimehua 75 senttiä.

Halvin maksaa 37c litra. Kalliimpi versio on tuon 75c. Sitten on vielä se lasipullo sekä kylmäkaapista löytyvä muovipullo, jotka ovat laadukkaampia ja kalliimpia.