Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Nimim sinkkumies on kyllä eniten pihalla tässä ketjussa.
MAsku70 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markalla 7 pussia makaronia ja 1 markan tai jopa alle oli myös työttömän lenkki.
Parhaimmillaan markalla sai 10 pussia makaronia, 5 purkkia tonnikalaa, 5 purkkia hernekeittoa.
Ja höpö tai sitten vuosi on ollut 1963.
Vierailija kirjoitti:
ne micmacin ”sairaan kalliit” farkut makso 100mk.. eli mitä se on euroissa? 15€? muistan kans kun äiti ei ostanut mulle pienenä paitaa joka makso 50mk koska hirveen kallis :D on ne hinnat vähän nousseet. ja jos katsoo asuntojen hintoja niin aivan hitosti! äiti ja isä maksoi 80luvun lopulla ekasta omasta kaksikerroksisesta omakotitalostaan Helsingissä sen verran että euroissa se olisi 70 000€..
Levikset maksoivat 80-luvun loppupuolella 359-420mk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.
Sinkkumies
Ei ne laitteet oikeasti kovin hyvin kestäneet, osa kesti paremmin, osa huonommin, mutta koska hinnat olivat niin korkealla, kannatti laitteita korjata. Ja herranjestas niitähän korjattiin. Kuka muistaa vaikkapa videonauhurin, jota ei koskaan olisi tarvinnut korjata?
Kodin elektroniikan korjaus oli ennen iso bisnes. Nykyään ihan marginaalista.
Mä heitin mun videonauhurin menemään täysin ehjänä joitakin vuosia sitten. 80 luvun (ostettiin käytettynä) vahvistin hajosi muutossa muutamia vuosia sitten.
Eli jos nyt käyttöikä oli yli 30 vuotta, niin vähän paremmin kuin nykyvehkeet.
Olisiko toi vahvarikaan hajonnut ilman muuttojani on hyvä kysymysmerkki.
Sinkkumies
Lapsuuden kotiini ostettiin Luxor väri-TV vuonna 1974 ja se maksoi 4000 markkaa (3900 € vuoden 2018 hintatason mukaan) ja sitä piti korjata noin vuoden välein. Vuonna 1983 ostetusta toisesta väritelkkarista (maksoi ehkä pari tonnia) piti juottaa joku komponentti noin vuonna 1996 ja se hajosi lopullisesti joskus 2003.
Vierailija kirjoitti:
Nimim sinkkumies on kyllä eniten pihalla tässä ketjussa.
Taidat olla lihava? Oletko ihan läskikin?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
MAsku70 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markalla 7 pussia makaronia ja 1 markan tai jopa alle oli myös työttömän lenkki.
Parhaimmillaan markalla sai 10 pussia makaronia, 5 purkkia tonnikalaa, 5 purkkia hernekeittoa.
Ja höpö tai sitten vuosi on ollut 1963.
Toihan oli 10 markalla. Tuommoisia tarjouksia meilläkin oli.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.
Sinkkumies
Ei ne laitteet oikeasti kovin hyvin kestäneet, osa kesti paremmin, osa huonommin, mutta koska hinnat olivat niin korkealla, kannatti laitteita korjata. Ja herranjestas niitähän korjattiin. Kuka muistaa vaikkapa videonauhurin, jota ei koskaan olisi tarvinnut korjata?
Mä heitin mun videonauhurin menemään täysin ehjänä joitakin vuosia sitten. 80 luvun (ostettiin käytettynä) vahvistin hajosi muutossa muutamia vuosia sitten.
Sinkkumies
Lapsuuden kotiini ostettiin Luxor väri-TV vuonna 1974 ja se maksoi 4000 markkaa (3900 € vuoden 2018 hintatason mukaan) ja sitä piti korjata noin vuoden välein. Vuonna 1983 ostetusta toisesta väritelkkarista (maksoi ehkä pari tonnia) piti juottaa joku komponentti noin vuonna 1996 ja se hajosi lopullisesti joskus 2003.
Isäsi nyt oli vain tyhmempi tapaus ja osti paskaa. Meillä ei hajonnut mikään. Paitsi kerran 90 luvulla kärähti konkka monitorista. Ostettiin siihen sähköliikkeestä uusi ja juotettiin paikallen ja toimi taas kuin uusi. En tiedä johtuiko tuokin omasta huolimattomasta käytöstä, pölystä yms.
Lopulta 10v. myöhemmin jouduin senkin kantamaan roskalavalle, kun ei sillä ollut kenelläkään enää mitään käyttöä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihuoltsikan mainoskyltin muistan - aamupuuro 1 mk. Nykyään joku puurokin taitaa olla siellä 3€ tienoilla.
Joo-o. Minäkin muistan tuon paikan hyvin. Jos halusi sen puuron joukkoon esim. maitoa tai sokeria, niistä piti maksaa erikseen, jolloin puuron hinta moninkertaistui.
Olisit ottanut omat mukaan.
Sinkkumies
Joka tapauksessa markka aikana oli halvempaa
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kuulleet inflaatiosta?
Älä pilaa hyvää vouhottamista faktoilla 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko kuulleet inflaatiosta?
Älä pilaa hyvää vouhottamista faktoilla 😂
Inflaatiota on haluttu pitää yllä ja korot olisivat varmaan painuneet nollaan ilman tarkoituksellista ylläpitämistä.
Mikään itseisarvo se _ei_ ole.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ne micmacin ”sairaan kalliit” farkut makso 100mk.. eli mitä se on euroissa? 15€? muistan kans kun äiti ei ostanut mulle pienenä paitaa joka makso 50mk koska hirveen kallis :D on ne hinnat vähän nousseet. ja jos katsoo asuntojen hintoja niin aivan hitosti! äiti ja isä maksoi 80luvun lopulla ekasta omasta kaksikerroksisesta omakotitalostaan Helsingissä sen verran että euroissa se olisi 70 000€..
Levikset maksoivat 80-luvun loppupuolella 359-420mk
Muistan -90-luvun alkupuolelta, kun kaverini oli saanut 500 mk:n Levikset ja 400 mk:n Adidaksen verkkaripuvun.
Ostin asunnon 200 000 markalla vuonna 1996, myin sen 195 000 eurolla vuonna 2000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)
No ei todellakaan maksaneet 90-luvulla mitkään karkit 1-10 penniä. Viimeksi Suomessa on saanut mitään karamelliä pennillä joskus 60-70 luvun taiteessa, kun nallekarkit oli viimeisiä aikoja pennin kappale. Merkkarit tuli joskus 70-luvun puolivälissä ja maksoivat alkuun 5 penniä kappale, mutta nousivat 10 penniin jo 70-luvun lopulla ja 80-luvun puolivälissä ne maksoi jo 20 penniä. 90-luvulla oltiin jo ihan eri hinnoissa.
Vielä 1975 olen ostanut pennillä nallekarkkeja.
No et satavarmasti ole. Penninkarkit häippäsi kuvioista jo 60-70-luvun taitteessa, kuten lainaamassasi viestissäkin aivan oikein mainitaan.
Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Sinkkumies
Isäsi nyt oli vain tyhmempi tapaus ja osti paskaa. Meillä ei hajonnut mikään. Paitsi kerran 90 luvulla kärähti konkka monitorista. Ostettiin siihen sähköliikkeestä uusi ja juotettiin paikallen ja toimi taas kuin uusi. En tiedä johtuiko tuokin omasta huolimattomasta käytöstä, pölystä yms.
Lopulta 10v. myöhemmin jouduin senkin kantamaan roskalavalle, kun ei sillä ollut kenelläkään enää mitään käyttöä.
Sinkkumies
Voi olla, mutta kaikilla naapurillakin kävi sama TV- mekaanikko korjaamassa televisioita noin vuoden välein. Ehkä sinkkumies on niin köyhästä perheestä, ettei heillä ole ollut varaa ostaa väri-TV:tä vielä 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Ostin asunnon 200 000 markalla vuonna 1996, myin sen 195 000 eurolla vuonna 2000.
Vuonna 2000 ei vielä ollut euroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole elänyt 50-luvulla, vaan syntynyt 1971 ja todellakin 70-luvun lopulla ostelin aina pennin karkkeja. Ehkä joskus kahden pennin. Merkkarit oli sen viisi penniä, niitä en raaskinut todellakaan ostaa. Olen siis ihan toinen muistelija. Ehkä 80-luvulle tullessa yleistyivät valmiiksi pakatut irtokarkkipussit, joita en halunnut. Seassa oli aina pahoja. Kunnes kauppoihin ilmestyivät tehtaiden valmiit pussit. Ne oli törkeän kalliita. En ostanut. Karkin syöntini hiipui, kun ei enää saanut itse valita.
70-luvun lopussa yhden pennin kolikosta luovuttiin siitä syystä, että sillä ei ollut enää mitään käyttötarkoitusta, ts. mitään ei pystynyt ostamaan pennillä.
Aika kultaa muistot.
Pennin kolikkoja oli vielä 1979. Silloin, kun ostosten summa oli vaikka 1,07 markkaa, ei sitä pyöristetty lähimpään viiteen penniin, vaan se oli tosiaankin markka ja 7 penniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jotain kuitteja ihan 90-luvun lopulta. Silloin pitakebab 42 mk (lähes 7e) ja 400 grammaa tarjousjauhelihaa 25 mk (4 euroa).
Jauheliha 62,5 mk kilo? Ime nyt vttua. Siihen hintaan sai silloin jo hyviäkin lihoja.
Kulmapaistit mm. maksoivat 60 mk kilo. Normaali hinta.
Aatteleppa, että kulmapaistista olis saanut A-luokan jauhelihaa ja sä puhut tarjousjauhelihoista?
Sinkkumies
Ota sinkkumies vähemmän kuppia, niin saat ehkä paremmin selvää tekstistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)
Lopeta toi kusettaminen, noi pennin karkit oli jollain 50-luvulla syntyneillä.
ERI
Laajasalon vanhalla kiskalla oli nallekarkit 1 pennin kpl ja vuosi oli 1984
Mä kaipaan sitä hyvää aikaa kun oli pikkueltsut joka kulmassa. Omat paistouunit mistä haki paperipussiin laitetun rankanleivän 1 markalla.