Tieosuuskuntalaiset: onko tieosuuskunnan yksityistie akna kielletty?
Asun etelä-suomessa ja lähistöllä on yksi luonnonmuodostelma (eisiis retkikohde varsinaisesti mutta eräänlainen erikoinen lampi) joka on kaunis ja mainittu esim kunnan verkkosivuilla. Sinne pääsisi yksityistietä pitkin noin 700m päähän mutta jos yksityisyietä ei voi ajaa niin pitää kävellä 5km. Minä kyllä jaksam kävellä mutta lapseni ei, ja eilen tapahtui seuraava:
Tarkistin netistä että yksityistietä saa ajaa satunnaisesti ja pysäköidä vain siten että ei mitenkään häiritse tienkäyttöä. Nyt kyseessä olivsiis kertaluontoinen ajo, yhden kerran.
Näin siis tämän kyltin (kielletty ajosuunta merkki, yksityistie- kyltti ja pysäköinti kielletty -kyltti). Ei puomia.
Lähdin ajamaan tietä, jonka varrelta haarautuu useita teitä taloihin. Kun pysähdyin yhdessä risteyksessä tutkimaan karttaa, tulikin talon pihasta juosten ukko huutamaan että heti pois heti pois tai haulikko laulaa. Täällä ei saa ajaa ja tämä on tieosuuskunnaan tie jonne muilla ei asiaa.
Säikähdin kovin, lapsikin pelästyi ja itki, eikun auto ympäri ja kotiin. Kotona soitin kuntaan ja kysyin onko ajo kielletty. Asiasta vain vähän tietävä henkilö sanoi että kunta maksaa tukea tien pitoon mutta tieosuuskunnalla on ”kait” oikeus silti kieltää.
Ymmärrän täysin että yksityinen tie on yksityinen eikä mitään autorallia siellä toistuvasti ajeta. Keneltä voin nyt anoa lupaa tien kertaluontoiseen käyttöön? Tieosuuskunnan puheenjohtajalta?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityistien pitäjät saavat julkista tukea, tiellä ajaminen on sallittua. Jos tukea ei makseta, tien käyttöä voi rajoittaa, mutta silloinkin tietä saa käyttää perustellusta syystä (vierailu tien varrella asuvan luona, työtehtävän takia ajaminen, yms.
No voiko joku nyt sanoa onko marjametsässä tai nähtävyyden luona kerran käyminen perusteltua ajoa vai ei?
Marjametsän voit unohtaa ja nähtävyyksiä ei piiloteta yksityisteiden taakse.
Suomessa on paljon upeita nähtävyyksiä yksityisteiden takana.
Tieosuuskunta voi kieltää suositulle nähtävyydelle menon tietään myöten, jollei nähtävyyden omistaja maksa tien käytöstä. Heidän kuitenkin pitäisi laittaa puomi, koska eivät voi pysäytellä tai kuulustella autoilijoita.
Ap:lle ei tainnut jäädä epäselväksi, että selvästikin kaikenlaisista satunnaisista liikkujista ja retkeilijöistä on ollut asukkaille harmia niin paljon, että mitta on tullut täyteen. Miksi ihmeessä haluat ehdoin tahdoin härnätä sellaisia asukkaita, jotka eivät selvästikään pysty ottamaan sitä härnäämistä millään muotoa huumorilla tai edes leppoisasti. Ei se ole maailman ainoa luonnonmuodostelma. Mene johonkin toiseen metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tien alussa oli kielletty ajosuunta -merkki ja sen jälkeen noin 1km päässä moottoriajoneuvollaajo kielletty merkki. Lisäksi joka tienhaarassa ”asiattomultapääsy kielletty” tai ”alueella kameravalvonta” tai itse tehty kyltti ”liikkuminen alueella kielletty”
Erittäin selvää on että siellä vihataan muita. Kyseessä pikku kylä ehkä 15 taloa. Ja ei ole provo, en todella uskalla lähteä kokeilemaan enää kun tullaan pää punaisena karjumaan.
Jotkut maanomistajat ovat jumalia omasta mielestään. ApNaurettava trolli. Siis 15 taloa tienvarressa ja heti tullaan muka pää punaisena karjumaan :) 15 talon tiellä liikkuu jo kymmeniä autoja päivässä. Eihän kenelläkään voi olla tietoa, millä asioilla kukin liikkuu, kun monessa pirtissä käydään kyläilemässäkin ja sen lisäksi on monelaista virallisempaakin ajoa.
Todellakin tultiin karjumaan. Juuri tuon luontokohteen takia ilmeisesti koko kylä on päättänyt estää kaiken autoilun ja häätää retkeilijät, ehkä ne häiritsevät (en kyllä ymmärrä miten).. Liikennemerkit olivat selvästi itse laitettuja ja jopa osin itse tehtyjä (pahvisia).
Minä itse pääsen sinne kävellen metsän läpi 5km mutta lapsi ei jaksa alle kouluikäisenä 10km kävelyä.
Voisiko joku nyt informoida keneltä pyytää lupa tai kelke tarjota maksua yhden kerran ajamisesta? ApNo kerro nyt sitten, missä tällainen kieltojen yksityistie tarkalleen on? Voinet kai hyvin kertoa tarkan paikan, kun et itsekään sen varrella asu.
En kerro koska heti on tuo huutaja tunnistettavissa. Olen jo tarpeeksi säikähtänyt muutenkin joten kostoreissu tai kunnianloukkaussyyte tästä puuttuukin.
No selvä, sitten se 10km pitää kävellä 5vn kanssa, eipä siinä mitään sitten. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei tainnut jäädä epäselväksi, että selvästikin kaikenlaisista satunnaisista liikkujista ja retkeilijöistä on ollut asukkaille harmia niin paljon, että mitta on tullut täyteen. Miksi ihmeessä haluat ehdoin tahdoin härnätä sellaisia asukkaita, jotka eivät selvästikään pysty ottamaan sitä härnäämistä millään muotoa huumorilla tai edes leppoisasti. Ei se ole maailman ainoa luonnonmuodostelma. Mene johonkin toiseen metsään.
Tämä on paska perustelu. Jos joku riehuu, niin sitä ei saa eikä voi kaataa muiden niskaan siten, että kaikkia vihataan ja ajetaan takaa haulikon kanssa. Yksityismaiden omistajat on usein just tällaisia. Ylemmyydentuntoisia ja aggressiivisia. Ohis
Jos sinä oikeasti suhtaudut tähän retkeesi noin intohimoisesti, niin voithan tietenkin soittaa tiehoitokunnan puheenjohtajalle. Kerro ihmeessä meille uteliaille, että millaisen vastauksen sait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityistien pitäjät saavat julkista tukea, tiellä ajaminen on sallittua. Jos tukea ei makseta, tien käyttöä voi rajoittaa, mutta silloinkin tietä saa käyttää perustellusta syystä (vierailu tien varrella asuvan luona, työtehtävän takia ajaminen, yms.
No voiko joku nyt sanoa onko marjametsässä tai nähtävyyden luona kerran käyminen perusteltua ajoa vai ei?
Jopa rikkaiden pihoilla.
Jokin aika sitten päätin mennä katsomaan näköalaa ja auringonlaskua tienoon suurelta jyrkänteeltä.
Paikalle pääsi helposti polkuja pitkin.
Se mikä yllätti, oli grillikatos ja kameravaroitukset.
Osoittautui, että vähän matkan päässä oli kallis omakotitalo jonka maihin tämä näköalapaikka kuulunee.Heidän grillauspaikakseen siis muuttunut hiljattain, päätellen siitä että rakentelu oli osin kesken.
Toisaalta monessa maassa nähtävyydet ovat aina yksityisalueella. Ehkä ei pitäisi valittaa liikaa?
Selvisivät ainakin, miksei tuotakaan paikkaa mainostetaan sen kummemmin retkioppaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on yksityistiestä, joka ei saa julkista tukea, marjametsään meno tai nähtävyyden katsominen ei yleisesti ottaen ole sallittua tien käyttöä. Vähän riippuu siitä, kuka siellä kulkee. Jos marjametsään tai nähtävyydelle menee viranomainen työasioissa, ajo lienee sallittua.
Suosittelisin puomin asentamista, jos tie on vähäliikenteinen, eikä muiden haluta käyttävän tietä. Jos tieosuuskunta on isompi ja luvallisia käyttäjiä on paljon, puomi on epäkäytännöllinen. Silloin jäljelle ei jää oikein muuta kuin kieltomerkit ja kameravalvonta, mutta luvattomien kulkijoiden tunnistaminen luvattomiksi kulkijoiksi voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä oikeasti suhtaudut tähän retkeesi noin intohimoisesti, niin voithan tietenkin soittaa tiehoitokunnan puheenjohtajalle. Kerro ihmeessä meille uteliaille, että millaisen vastauksen sait.
No niin eka oikea vastaus siihen että kuka antaa luvan. Taidanpa soittaakin! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on paska perustelu. Jos joku riehuu, niin sitä ei saa eikä voi kaataa muiden niskaan siten, että kaikkia vihataan ja ajetaan takaa haulikon kanssa. Yksityismaiden omistajat on usein just tällaisia. Ylemmyydentuntoisia ja aggressiivisia. Ohis
Ja sinunlaistesi vuoksi jokamiehenoikeudet tulevat tästä maasta vielä poistumaan. Ei nyt lähivuosina, mutta jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sanonut, että se luvan antaa. Mutta se on se tyyppi, jolle voit asiassa soittaa. Luultavasti se haulikkomies on se puheenjohtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos tiehen saadaan kunnan avustuksia, saa sitä ajaa. Muuten vain tiekunnan osakkaitten hyväksi tapahtuva ajo on sallittua, sanoo laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa tieosuuskunnalle tai menkää talkoisiin, niin saatte ajaa.
Ap tässä, olen valmis vaikka maksamaan mutta kelle? Kenelle soitan?
Tieosuuskunnan puheenjohtajalle.
Vierailija kirjoitti:
Tieosuuskunta voi kieltää suositulle nähtävyydelle menon tietään myöten, jollei nähtävyyden omistaja maksa tien käytöstä. Heidän kuitenkin pitäisi laittaa puomi, koska eivät voi pysäytellä tai kuulustella autoilijoita.
Vain poikkeustapauksessa kunnan suostumuksella, jos saavat avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä sanonut, että se luvan antaa. Mutta se on se tyyppi, jolle voit asiassa soittaa. Luultavasti se haulikkomies on se puheenjohtaja.
Nauratti :). ”Puheenjohtaja, joka suhtautuu tehtäväänsä todellisella antaumuksella”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa rikkaiden pihoilla.
Jokin aika sitten päätin mennä katsomaan näköalaa ja auringonlaskua tienoon suurelta jyrkänteeltä.
Paikalle pääsi helposti polkuja pitkin.
Se mikä yllätti, oli grillikatos ja kameravaroitukset.
Osoittautui, että vähän matkan päässä oli kallis omakotitalo jonka maihin tämä näköalapaikka kuulunee.Heidän grillauspaikakseen siis muuttunut hiljattain, päätellen siitä että rakentelu oli osin kesken.
Toisaalta monessa maassa nähtävyydet ovat aina yksityisalueella. Ehkä ei pitäisi valittaa liikaa?
Selvisivät ainakin, miksei tuotakaan paikkaa mainostetaan sen kummemmin retkioppaissa.
Lieneeköhän ihan laillista. Kiinteä grillikatos saattaa vaatia rakennusluvan. Jokamiehenoikeuksilla saa kulkea, kunhan ei pihapiiriin mene. Vähän veikkaan, että luvaton grillikatos ei tee alueesta pihapiiriä, mutta se toki riippuu kokonaisuudesta.
Usein unohtuu, että pihapiiri ei voi ulottua toisen maalle eli vaikka aivan talon lähelle meneminen ei olekaan suositeltavaa ihan hyvien tapojen vuoksi, maastossa saa kulkea lähellä talojakin, jos pihan omistaja ei omista myös sitä talon vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti :). ”Puheenjohtaja, joka suhtautuu tehtäväänsä todellisella antaumuksella”
Tiekuntien puheenjohtajat ovat todellakin juuri tuollaisia " minun tielläni eivät ulkopuoliset aja saa*ana" tyyppejä pääsääntöisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tien alussa oli kielletty ajosuunta -merkki ja sen jälkeen noin 1km päässä moottoriajoneuvollaajo kielletty merkki. Lisäksi joka tienhaarassa ”asiattomultapääsy kielletty” tai ”alueella kameravalvonta” tai itse tehty kyltti ”liikkuminen alueella kielletty”
Erittäin selvää on että siellä vihataan muita. Kyseessä pikku kylä ehkä 15 taloa. Ja ei ole provo, en todella uskalla lähteä kokeilemaan enää kun tullaan pää punaisena karjumaan.
Jotkut maanomistajat ovat jumalia omasta mielestään. ApNaurettava trolli. Siis 15 taloa tienvarressa ja heti tullaan muka pää punaisena karjumaan :) 15 talon tiellä liikkuu jo kymmeniä autoja päivässä. Eihän kenelläkään voi olla tietoa, millä asioilla kukin liikkuu, kun monessa pirtissä käydään kyläilemässäkin ja sen lisäksi on monelaista virallisempaakin ajoa.
Todellakin tultiin karjumaan. Juuri tuon luontokohteen takia ilmeisesti koko kylä on päättänyt estää kaiken autoilun ja häätää retkeilijät, ehkä ne häiritsevät (en kyllä ymmärrä miten).. Liikennemerkit olivat selvästi itse laitettuja ja jopa osin itse tehtyjä (pahvisia).
Minä itse pääsen sinne kävellen metsän läpi 5km mutta lapsi ei jaksa alle kouluikäisenä 10km kävelyä.
Voisiko joku nyt informoida keneltä pyytää lupa tai kelke tarjota maksua yhden kerran ajamisesta? ApNo kerro nyt sitten, missä tällainen kieltojen yksityistie tarkalleen on? Voinet kai hyvin kertoa tarkan paikan, kun et itsekään sen varrella asu.
En kerro koska heti on tuo huutaja tunnistettavissa. Olen jo tarpeeksi säikähtänyt muutenkin joten kostoreissu tai kunnianloukkaussyyte tästä puuttuukin.
Kostoreissu :D Mihin ihmeeseen se tulisi sinulle kostamaan ja miten? Mistä se tietäisi, kuka täällä anonyymipalstalla kirjoittelee ja mistä se löytäisi osoitteesi?
No joo, eiköhän tämä trolliketju ollut muutenkin jo tässä. Et ottanut asiallisia vastauksia kuuleviin korviisi ja höpisit tuota samaa mantraa. Viestissä 19 kerrottiin varsin selvästi millä ehdoilla yksityistielle saa autolla mennä ja jos kerran kunta on kyseistä osuukuntaa avustanut, niin se ei voi silloin satunnaista liikennettä kieltää.
Totta kai minä tiesin ettet mielikuvituspaikkaasi paljasta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kostoreissu :D Mihin ihmeeseen se tulisi sinulle kostamaan ja miten? Mistä se tietäisi, kuka täällä anonyymipalstalla kirjoittelee ja mistä se löytäisi osoitteesi?
No joo, eiköhän tämä trolliketju ollut muutenkin jo tässä. Et ottanut asiallisia vastauksia kuuleviin korviisi ja höpisit tuota samaa mantraa. Viestissä 19 kerrottiin varsin selvästi millä ehdoilla yksityistielle saa autolla mennä ja jos kerran kunta on kyseistä osuukuntaa avustanut, niin se ei voi silloin satunnaista liikennettä kieltää.
Totta kai minä tiesin ettet mielikuvituspaikkaasi paljasta ;)
No mullepa kävi kerran niin, että vaikka tieosuuskunta oli saanut kunnan tukea 2v aikaisemmin, niin yksi osakas (nainen) tuli minulle myös huutamaan liikkumisestani ja sanoi että nyt kiellän sinulta tien käytön. Osuuskunnan säännöissä oli kuulemma pykälä jossa jokaisella osakkaalla oli yksin oikeus antaa lupia tai kieltoja.
En sen koomin tuonne sitten mennyt, jos kerran kielto tuli ja sienestys oli ”häiriöksi”.