Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tieosuuskuntalaiset: onko tieosuuskunnan yksityistie akna kielletty?

Vierailija
12.06.2018 |

Asun etelä-suomessa ja lähistöllä on yksi luonnonmuodostelma (eisiis retkikohde varsinaisesti mutta eräänlainen erikoinen lampi) joka on kaunis ja mainittu esim kunnan verkkosivuilla. Sinne pääsisi yksityistietä pitkin noin 700m päähän mutta jos yksityisyietä ei voi ajaa niin pitää kävellä 5km. Minä kyllä jaksam kävellä mutta lapseni ei, ja eilen tapahtui seuraava:
Tarkistin netistä että yksityistietä saa ajaa satunnaisesti ja pysäköidä vain siten että ei mitenkään häiritse tienkäyttöä. Nyt kyseessä olivsiis kertaluontoinen ajo, yhden kerran.
Näin siis tämän kyltin (kielletty ajosuunta merkki, yksityistie- kyltti ja pysäköinti kielletty -kyltti). Ei puomia.
Lähdin ajamaan tietä, jonka varrelta haarautuu useita teitä taloihin. Kun pysähdyin yhdessä risteyksessä tutkimaan karttaa, tulikin talon pihasta juosten ukko huutamaan että heti pois heti pois tai haulikko laulaa. Täällä ei saa ajaa ja tämä on tieosuuskunnaan tie jonne muilla ei asiaa.
Säikähdin kovin, lapsikin pelästyi ja itki, eikun auto ympäri ja kotiin. Kotona soitin kuntaan ja kysyin onko ajo kielletty. Asiasta vain vähän tietävä henkilö sanoi että kunta maksaa tukea tien pitoon mutta tieosuuskunnalla on ”kait” oikeus silti kieltää.

Ymmärrän täysin että yksityinen tie on yksityinen eikä mitään autorallia siellä toistuvasti ajeta. Keneltä voin nyt anoa lupaa tien kertaluontoiseen käyttöön? Tieosuuskunnan puheenjohtajalta?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono. Jos osuuskunta saa julkista rahaa tien ylläpitoon, niin silloin se on julkista riistaa ihan kaikille. Jos tie ylläpidetään vain omistajien rahoilla, niin silloin sinne ei ole mitään asiaa. Mutta tämänhän sä jo tiesitkin.

Vierailija
2/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaitseeko tämä tie Porvoossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun etelä-suomessa ja lähistöllä on yksi luonnonmuodostelma (eisiis retkikohde varsinaisesti mutta eräänlainen erikoinen lampi) joka on kaunis ja mainittu esim kunnan verkkosivuilla. Sinne pääsisi yksityistietä pitkin noin 700m päähän mutta jos yksityisyietä ei voi ajaa niin pitää kävellä 5km. Minä kyllä jaksam kävellä mutta lapseni ei, ja eilen tapahtui seuraava:

Tarkistin netistä että yksityistietä saa ajaa satunnaisesti ja pysäköidä vain siten että ei mitenkään häiritse tienkäyttöä. Nyt kyseessä olivsiis kertaluontoinen ajo, yhden kerran.

Näin siis tämän kyltin (kielletty ajosuunta merkki, yksityistie- kyltti ja pysäköinti kielletty -kyltti). Ei puomia.

Lähdin ajamaan tietä, jonka varrelta haarautuu useita teitä taloihin. Kun pysähdyin yhdessä risteyksessä tutkimaan karttaa, tulikin talon pihasta juosten ukko huutamaan että heti pois heti pois tai haulikko laulaa. Täällä ei saa ajaa ja tämä on tieosuuskunnaan tie jonne muilla ei asiaa.

Säikähdin kovin, lapsikin pelästyi ja itki, eikun auto ympäri ja kotiin. Kotona soitin kuntaan ja kysyin onko ajo kielletty. Asiasta vain vähän tietävä henkilö sanoi että kunta maksaa tukea tien pitoon mutta tieosuuskunnalla on ”kait” oikeus silti kieltää.

Ymmärrän täysin että yksityinen tie on yksityinen eikä mitään autorallia siellä toistuvasti ajeta. Keneltä voin nyt anoa lupaa tien kertaluontoiseen käyttöön? Tieosuuskunnan puheenjohtajalta?

Mikä ihmeen trolli tää nyt oli? Ei tasan tarkkaan tule kukaan haulikon kanssa uhittelemaan pysähtyjää yksityistiellä, jos siis kyseessä ei ole pihatie. Eihän se haulikkomies voi tietää, millä asialla sinä tiellä liikut, voithan sinä olla menossa vaikka jollekin kylään. Itse asun yksityistien varrella, mutta tällä tiellä ei mitään kieltoja ole, koska kunnalla on venelaituri tien päässä ja siten myös maksaa tienhoidosta omaa osuuttaan. Taloja ja mökkejä myös sen verran, ettei ketään voi kontrolloida, millä asioilla liikkuu.

Jos kunta tien hoidosta jotain maksaa, niin silloin sitä myös johonkin tarkoitukseen muutkin käyttää, kuin vain tieosuuskunnan jäsenet.

Vierailija
4/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tien alussa oli kielletty ajosuunta -merkki ja sen jälkeen noin 1km päässä moottoriajoneuvollaajo kielletty merkki. Lisäksi joka tienhaarassa ”asiattomultapääsy kielletty” tai ”alueella kameravalvonta” tai itse tehty kyltti ”liikkuminen alueella kielletty”

Erittäin selvää on että siellä vihataan muita. Kyseessä pikku kylä ehkä 15 taloa. Ja ei ole provo, en todella uskalla lähteä kokeilemaan enää kun tullaan pää punaisena karjumaan.

Jotkut maanomistajat ovat jumalia omasta mielestään. Ap

Vierailija
5/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, jos tie ei saa tukea, ja on tiekunnan yksityinen, eikö silloin saa ajaa ollenkaan edes ns satunnaisesti? (”Marjanpoiminta-ajo). Marjastan paljon ja en ole tiennyt oikein miten kuvio menee.

Vierailija
6/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa tieosuuskunnalle tai menkää talkoisiin, niin saatte ajaa.

Vierailija
7/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pihatielle jos tulette, niin kuvaan ja lähetän laskun perässä.

Vierailija
8/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä oiva esimerkki maanomistajan asenteesta. Jonkun kuppaisen yksityistiepätkän omistaminen tekee niiin paljon paremmaksi ihmiseksi.. perus wt.

Vierailija
9/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskun mistä? Jos tiesi on maksullinen niin ilmoituskyltti varmaan kertoo asiasta?

Vierailija
10/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tarina on tosi, ainoa oikea osoite ilmoituksen tekemiselle on poliisi. Haulikolla uhkaaminen on rikos, vaikka haulikko ei olisi huutajalla mukana.

Jos yksityistien pitäjät saavat julkista tukea, tiellä ajaminen on sallittua. Jos tukea ei makseta, tien käyttöä voi rajoittaa, mutta silloinkin tietä saa käyttää perustellusta syystä (vierailu tien varrella asuvan luona, työtehtävän takia ajaminen,  yms).

On muuten kummallisesti merkitty tie, koska liikennemerkkiin "kielletty ajosuunta" ei ainakaan aiemmin saanut liittää lisäkilpiä, koska merkillä osoitetaan nimensä mukaisesti se, mihin suuntaan tietä ei saa ajaa. Olisi aika järjetöntä sallia yksisuuntaisen tien ajaminen vastavirtaan jollakin ajoneuvolla. Muistelen, että tähän olisi tullut tai tulossa muutos, koska halutaan sallia vastavirtaan kulkevan pyöräkaistan teko yksisuuntaisille kaduille. Silloin kielletyssa ajosuunnassa voisi olla lisäkilpi "ei koska polkupyöriä".

Oikea merkki olisi "ajoneuvolla ajo kielletty" tai "moottoriajoneuvolla ajo kielletty", sillä ne molemmat sallivat lisäkilvet, eivätkä määrittele ajosuuntaa tiellä. Pysäköintikielto pitäisi osoittaa omalla merkillään, eikä kielletyn ajosuunnan lisäkilvellä. Ei kyllä ole ainoa järjettömästi merkitty yksityistie, sillä olen nähnyt vastaavia itsekin.

Vierailija
11/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, jos tie ei saa tukea, ja on tiekunnan yksityinen, eikö silloin saa ajaa ollenkaan edes ns satunnaisesti? (”Marjanpoiminta-ajo). Marjastan paljon ja en ole tiennyt oikein miten kuvio menee.

Vierailija
12/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksakaa tieosuuskunnalle tai menkää talkoisiin, niin saatte ajaa.

Ap tässä, olen valmis vaikka maksamaan mutta kelle? Kenelle soitan?

Vierailija
13/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarina on tosi, ainoa oikea osoite ilmoituksen tekemiselle on poliisi. Haulikolla uhkaaminen on rikos, vaikka haulikko ei olisi huutajalla mukana.

Jos yksityistien pitäjät saavat julkista tukea, tiellä ajaminen on sallittua. Jos tukea ei makseta, tien käyttöä voi rajoittaa, mutta silloinkin tietä saa käyttää perustellusta syystä (vierailu tien varrella asuvan luona, työtehtävän takia ajaminen,  yms).

On muuten kummallisesti merkitty tie, koska liikennemerkkiin "kielletty ajosuunta" ei ainakaan aiemmin saanut liittää lisäkilpiä, koska merkillä osoitetaan nimensä mukaisesti se, mihin suuntaan tietä ei saa ajaa. Olisi aika järjetöntä sallia yksisuuntaisen tien ajaminen vastavirtaan jollakin ajoneuvolla. Muistelen, että tähän olisi tullut tai tulossa muutos, koska halutaan sallia vastavirtaan kulkevan pyöräkaistan teko yksisuuntaisille kaduille. Silloin kielletyssa ajosuunnassa voisi olla lisäkilpi "ei koska polkupyöriä".

Oikea merkki olisi "ajoneuvolla ajo kielletty" tai "moottoriajoneuvolla ajo kielletty", sillä ne molemmat sallivat lisäkilvet, eivätkä määrittele ajosuuntaa tiellä. Pysäköintikielto pitäisi osoittaa omalla merkillään, eikä kielletyn ajosuunnan lisäkilvellä. Ei kyllä ole ainoa järjettömästi merkitty yksityistie, sillä olen nähnyt vastaavia itsekin.

Keski-suomessa osataan tämä. Voi olla kaikki mahdolliset liikennemerkit (itse ostettu ja laitettu) ja lisäksi noita uhkailukylttejä tyyliin menkää pois, täällä ei liikuta, kamera nauhoittaa kaiken, jos pysäköit niin autosi hinataan jne. Ja uhkailu on tuttua myös, ei nyt haulikolla mutta usutamme koirat kimppuun, otamme valokuvan poliisille sinusta jne.

Tällainen kiltti retkeilijä olen ja tuo muukalaisviha on tuttua mullekin.

Vierailija
14/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tie ei saa tukea, sinne voi laittaa ajokielto-merkin ja silloin sillä ei saa ajaa, edes satunnaisesti eikä marjastajana - paitsi poliisi, palokunta ja ambulanssi. Myös kunnan ja sähkölaitoksen työmiehet näyttävät ajavan - molemmat ovat myös parkkeeranneet mökkimme pihaan ja sama se mnun puolestani, koska molemmilla on sinne asiallista asiaa. Mutta mitään muita marjastajia, retkeilijöitä, makkaranpaistajia ja ryötettävänetsijöitä en pihaa halua, eikä heillä ole tielle mitään asiaa.

Meillä on siis tällainen tie, jota mikään julkinen taho ei tue. Ja miksi emme halua siellä ajettavan? Ensimmäkin oikeasti se tie on pohjustettu juuri niin hyvin kuin meillä on ollut varaa, eli ei kovin hyvin. maasto on lähtökohtaiseseti kostea, joten tie kestää juuri ja juuri kolmen mökin autot, eikä kelirikkoaikaan oikein niitäkään. Oikeasti se tie ei vie mihinkään muualle kuin kolmelle mökille. Sen päässä ei voi edes kääntää tulematta jonkun mökin pihaan. Väkeä kuitenki tulee: osa etsii olematonta oikotietä uimarannalle, johon oikeasti pitäisi kiertää noin kilometri julkista tietä, osa kiertelee uteliaisuuttaan ja osalla on ihan selvästi mielessä ilkivalta. Kukaan ei kuitenkaan halua sinne ajelemaan mitään mökkirosvoja, tulipalonsytyttelijöitä yms. Kulkijoista on ihan tarpeeksi paljon haittaa silloinkin kun ne vain heittelevät roskansa autosta kääntäessään tai tuovat niitä kuuluisia risuja ja lehtiä "metsään" toisten tonteille ja niiden mukana ties mitä siemeniä ja kotiloita ja espanjansiruetanoita ja pahimmillaan sinne on ilmaantunut meidän pihaan ihan rehellistä romua, muun muassa jonkun sohvakalusto. Ilmeisesti joku on vielä sitä mieltä, että yksityinen omistus on pahasta ja omistajaa kuuluu kiusata ja on ok dumpata jätteensä vaikka jonkun toisen tontille, knhan ei tarvi maksaa kaatopaikkamaksua itse.

Vierailija
15/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksityistien pitäjät saavat julkista tukea, tiellä ajaminen on sallittua. Jos tukea ei makseta, tien käyttöä voi rajoittaa, mutta silloinkin tietä saa käyttää perustellusta syystä (vierailu tien varrella asuvan luona, työtehtävän takia ajaminen,  yms.

No voiko joku nyt sanoa onko marjametsässä tai nähtävyyden luona kerran käyminen perusteltua ajoa vai ei?

Vierailija
16/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tien alussa oli kielletty ajosuunta -merkki ja sen jälkeen noin 1km päässä moottoriajoneuvollaajo kielletty merkki. Lisäksi joka tienhaarassa ”asiattomultapääsy kielletty” tai ”alueella kameravalvonta” tai itse tehty kyltti ”liikkuminen alueella kielletty”

Erittäin selvää on että siellä vihataan muita. Kyseessä pikku kylä ehkä 15 taloa. Ja ei ole provo, en todella uskalla lähteä kokeilemaan enää kun tullaan pää punaisena karjumaan.

Naurettava trolli. Siis 15 taloa tienvarressa ja heti tullaan muka pää punaisena karjumaan :) 15 talon tiellä liikkuu jo kymmeniä autoja päivässä. Eihän kenelläkään voi olla tietoa, millä asioilla kukin liikkuu, kun monessa pirtissä käydään kyläilemässäkin ja sen lisäksi on monelaista virallisempaakin ajoa.

Vierailija
17/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurettava trolli. Siis 15 taloa tienvarressa ja heti tullaan muka pää punaisena karjumaan :) 15 talon tiellä liikkuu jo kymmeniä autoja päivässä. Eihän kenelläkään voi olla tietoa, millä asioilla kukin liikkuu, kun monessa pirtissä käydään kyläilemässäkin ja sen lisäksi on monelaista virallisempaakin ajoa.

Todellakin tultiin karjumaan. Juuri tuon luontokohteen takia ilmeisesti koko kylä on päättänyt estää kaiken autoilun ja häätää retkeilijät, ehkä ne häiritsevät (en kyllä ymmärrä miten).. Liikennemerkit olivat selvästi itse laitettuja ja jopa osin itse tehtyjä (pahvisia).

Minä itse pääsen sinne kävellen metsän läpi 5km mutta lapsi ei jaksa alle kouluikäisenä 10km kävelyä.

Voisiko joku nyt informoida keneltä pyytää lupa tai kelke tarjota maksua yhden kerran ajamisesta? Ap

Vierailija
18/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yksityistien pitäjät saavat julkista tukea, tiellä ajaminen on sallittua. Jos tukea ei makseta, tien käyttöä voi rajoittaa, mutta silloinkin tietä saa käyttää perustellusta syystä (vierailu tien varrella asuvan luona, työtehtävän takia ajaminen,  yms.

No voiko joku nyt sanoa onko marjametsässä tai nähtävyyden luona kerran käyminen perusteltua ajoa vai ei?

Marjametsän voit unohtaa ja nähtävyyksiä ei piiloteta yksityisteiden taakse.

Vierailija
19/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7. Saako sivullinen käyttää yksityistietä?

Yksityistien satunnainen käyttö, niin sanottu marjanpoimintaliikenne, on yleensä sallittu moottoriajoneuvolla, jos mitään kielto- tai rajoitusmerkkiä ei ole.

Jos valtio tai kunta on tukenut yksityistien perusparannusta, ulkopuolista liikennettä ei saa kieltää 10 vuoteen.

Jos kunta on myöntänyt kunnossapitoavustusta, liikennettä ei saa kieltää tuen saantivuoden aikana. Tällöinkin säännölliseen liikenteeseen tarvitaan lupa, ja siitä voidaan määrätä käyttömaksu.

https://www.aamulehti.fi/autot/saako-sivullinen-kayttaa-yksityistieta-9…

Vierailija
20/48 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin tultiin karjumaan. Juuri tuon luontokohteen takia ilmeisesti koko kylä on päättänyt estää kaiken autoilun ja häätää retkeilijät, ehkä ne häiritsevät (en kyllä ymmärrä miten).. Liikennemerkit olivat selvästi itse laitettuja ja jopa osin itse tehtyjä (pahvisia).

Minä itse pääsen sinne kävellen metsän läpi 5km mutta lapsi ei jaksa alle kouluikäisenä 10km kävelyä.

Voisiko joku nyt informoida keneltä pyytää lupa tai kelke tarjota maksua yhden kerran ajamisesta? Ap

No kerro nyt sitten, missä tällainen kieltojen yksityistie tarkalleen on? Voinet kai hyvin kertoa tarkan paikan, kun et itsekään sen varrella asu.