Tieosuuskuntalaiset: onko tieosuuskunnan yksityistie akna kielletty?
Asun etelä-suomessa ja lähistöllä on yksi luonnonmuodostelma (eisiis retkikohde varsinaisesti mutta eräänlainen erikoinen lampi) joka on kaunis ja mainittu esim kunnan verkkosivuilla. Sinne pääsisi yksityistietä pitkin noin 700m päähän mutta jos yksityisyietä ei voi ajaa niin pitää kävellä 5km. Minä kyllä jaksam kävellä mutta lapseni ei, ja eilen tapahtui seuraava:
Tarkistin netistä että yksityistietä saa ajaa satunnaisesti ja pysäköidä vain siten että ei mitenkään häiritse tienkäyttöä. Nyt kyseessä olivsiis kertaluontoinen ajo, yhden kerran.
Näin siis tämän kyltin (kielletty ajosuunta merkki, yksityistie- kyltti ja pysäköinti kielletty -kyltti). Ei puomia.
Lähdin ajamaan tietä, jonka varrelta haarautuu useita teitä taloihin. Kun pysähdyin yhdessä risteyksessä tutkimaan karttaa, tulikin talon pihasta juosten ukko huutamaan että heti pois heti pois tai haulikko laulaa. Täällä ei saa ajaa ja tämä on tieosuuskunnaan tie jonne muilla ei asiaa.
Säikähdin kovin, lapsikin pelästyi ja itki, eikun auto ympäri ja kotiin. Kotona soitin kuntaan ja kysyin onko ajo kielletty. Asiasta vain vähän tietävä henkilö sanoi että kunta maksaa tukea tien pitoon mutta tieosuuskunnalla on ”kait” oikeus silti kieltää.
Ymmärrän täysin että yksityinen tie on yksityinen eikä mitään autorallia siellä toistuvasti ajeta. Keneltä voin nyt anoa lupaa tien kertaluontoiseen käyttöön? Tieosuuskunnan puheenjohtajalta?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei tainnut jäädä epäselväksi, että selvästikin kaikenlaisista satunnaisista liikkujista ja retkeilijöistä on ollut asukkaille harmia niin paljon, että mitta on tullut täyteen. Miksi ihmeessä haluat ehdoin tahdoin härnätä sellaisia asukkaita, jotka eivät selvästikään pysty ottamaan sitä härnäämistä millään muotoa huumorilla tai edes leppoisasti. Ei se ole maailman ainoa luonnonmuodostelma. Mene johonkin toiseen metsään.
Tämä on paska perustelu. Jos joku riehuu, niin sitä ei saa eikä voi kaataa muiden niskaan siten, että kaikkia vihataan ja ajetaan takaa haulikon kanssa. Yksityismaiden omistajat on usein just tällaisia. Ylemmyydentuntoisia ja aggressiivisia. Ohis
Ja sinunlaistesi vuoksi jokamiehenoikeudet tulevat tästä maasta vielä poistumaan. Ei nyt lähivuosina, mutta jossain vaiheessa.
Miten niin? Olen siisti ja hiljainen retkeilijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ei tainnut jäädä epäselväksi, että selvästikin kaikenlaisista satunnaisista liikkujista ja retkeilijöistä on ollut asukkaille harmia niin paljon, että mitta on tullut täyteen. Miksi ihmeessä haluat ehdoin tahdoin härnätä sellaisia asukkaita, jotka eivät selvästikään pysty ottamaan sitä härnäämistä millään muotoa huumorilla tai edes leppoisasti. Ei se ole maailman ainoa luonnonmuodostelma. Mene johonkin toiseen metsään.
Tämä on paska perustelu. Jos joku riehuu, niin sitä ei saa eikä voi kaataa muiden niskaan siten, että kaikkia vihataan ja ajetaan takaa haulikon kanssa. Yksityismaiden omistajat on usein just tällaisia. Ylemmyydentuntoisia ja aggressiivisia. Ohis
Ja sinunlaistesi vuoksi jokamiehenoikeudet tulevat tästä maasta vielä poistumaan. Ei nyt lähivuosina, mutta jossain vaiheessa.
Miten niin? Olen siisti ja hiljainen retkeilijä.
Olet juuri sitä, mistä syytät muita: ylemmyyden tuntoinen ja arrogantti. SULLA on oikeus mihin vaan, muiden pitää vain sietää, suostua, joustaa ja ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tien alussa oli kielletty ajosuunta -merkki ja sen jälkeen noin 1km päässä moottoriajoneuvollaajo kielletty merkki. Lisäksi joka tienhaarassa ”asiattomultapääsy kielletty” tai ”alueella kameravalvonta” tai itse tehty kyltti ”liikkuminen alueella kielletty”
Erittäin selvää on että siellä vihataan muita. Kyseessä pikku kylä ehkä 15 taloa. Ja ei ole provo, en todella uskalla lähteä kokeilemaan enää kun tullaan pää punaisena karjumaan.
Jotkut maanomistajat ovat jumalia omasta mielestään. ApNaurettava trolli. Siis 15 taloa tienvarressa ja heti tullaan muka pää punaisena karjumaan :) 15 talon tiellä liikkuu jo kymmeniä autoja päivässä. Eihän kenelläkään voi olla tietoa, millä asioilla kukin liikkuu, kun monessa pirtissä käydään kyläilemässäkin ja sen lisäksi on monelaista virallisempaakin ajoa.
Todellakin tultiin karjumaan. Juuri tuon luontokohteen takia ilmeisesti koko kylä on päättänyt estää kaiken autoilun ja häätää retkeilijät, ehkä ne häiritsevät (en kyllä ymmärrä miten).. Liikennemerkit olivat selvästi itse laitettuja ja jopa osin itse tehtyjä (pahvisia).
Minä itse pääsen sinne kävellen metsän läpi 5km mutta lapsi ei jaksa alle kouluikäisenä 10km kävelyä.
Voisiko joku nyt informoida keneltä pyytää lupa tai kelke tarjota maksua yhden kerran ajamisesta? ApNo kerro nyt sitten, missä tällainen kieltojen yksityistie tarkalleen on? Voinet kai hyvin kertoa tarkan paikan, kun et itsekään sen varrella asu.
En kerro koska heti on tuo huutaja tunnistettavissa. Olen jo tarpeeksi säikähtänyt muutenkin joten kostoreissu tai kunnianloukkaussyyte tästä puuttuukin.
No selvä, sitten se 10km pitää kävellä 5vn kanssa, eipä siinä mitään sitten. Ap
Kostoreissu :D Mihin ihmeeseen se tulisi sinulle kostamaan ja miten? Mistä se tietäisi, kuka täällä anonyymipalstalla kirjoittelee ja mistä se löytäisi osoitteesi?
No joo, eiköhän tämä trolliketju ollut muutenkin jo tässä. Et ottanut asiallisia vastauksia kuuleviin korviisi ja höpisit tuota samaa mantraa. Viestissä 19 kerrottiin varsin selvästi millä ehdoilla yksityistielle saa autolla mennä ja jos kerran kunta on kyseistä osuukuntaa avustanut, niin se ei voi silloin satunnaista liikennettä kieltää.
Totta kai minä tiesin ettet mielikuvituspaikkaasi paljasta ;)
No mullepa kävi kerran niin, että vaikka tieosuuskunta oli saanut kunnan tukea 2v aikaisemmin, niin yksi osakas (nainen) tuli minulle myös huutamaan liikkumisestani ja sanoi että nyt kiellän sinulta tien käytön. Osuuskunnan säännöissä oli kuulemma pykälä jossa jokaisella osakkaalla oli yksin oikeus antaa lupia tai kieltoja.
En sen koomin tuonne sitten mennyt, jos kerran kielto tuli ja sienestys oli ”häiriöksi”.
Lopettaisit nyt jo sen trollauksen. Sinulla oli siis sienimetsälle mennessäsi tieto, että 2 vuotta aiemmin kyseinen osuuskunta oli saanut kunnalta tukea, vai huusiko se yksi osakas sinulle samalla kun kielsi tien käytön, että "olemme saaneet 2 vuotta sitten tukea" :D Kuinka satuitkaan mainitsemaan, että tuki oli tullut 2 vuotta aikaisemmin, eikä enää kyseisenä vuonna ;)
No joo lätinät sikseen. Kuten hyvin noista aiemmista viesteistä jo olet nähnytkin, niin jos kerran kunta sitä tukea edelleen maksaa (aloituksesta siis nyt kyse), niin osuuskunta ei voi kieltää tien satunnaista käyttöä piste ja nyt voit lopettaa sen trollauksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tien alussa oli kielletty ajosuunta -merkki ja sen jälkeen noin 1km päässä moottoriajoneuvollaajo kielletty merkki. Lisäksi joka tienhaarassa ”asiattomultapääsy kielletty” tai ”alueella kameravalvonta” tai itse tehty kyltti ”liikkuminen alueella kielletty”
Erittäin selvää on että siellä vihataan muita. Kyseessä pikku kylä ehkä 15 taloa. Ja ei ole provo, en todella uskalla lähteä kokeilemaan enää kun tullaan pää punaisena karjumaan.
Jotkut maanomistajat ovat jumalia omasta mielestään. ApNaurettava trolli. Siis 15 taloa tienvarressa ja heti tullaan muka pää punaisena karjumaan :) 15 talon tiellä liikkuu jo kymmeniä autoja päivässä. Eihän kenelläkään voi olla tietoa, millä asioilla kukin liikkuu, kun monessa pirtissä käydään kyläilemässäkin ja sen lisäksi on monelaista virallisempaakin ajoa.
Todellakin tultiin karjumaan. Juuri tuon luontokohteen takia ilmeisesti koko kylä on päättänyt estää kaiken autoilun ja häätää retkeilijät, ehkä ne häiritsevät (en kyllä ymmärrä miten).. Liikennemerkit olivat selvästi itse laitettuja ja jopa osin itse tehtyjä (pahvisia).
Minä itse pääsen sinne kävellen metsän läpi 5km mutta lapsi ei jaksa alle kouluikäisenä 10km kävelyä.
Voisiko joku nyt informoida keneltä pyytää lupa tai kelke tarjota maksua yhden kerran ajamisesta? ApNo kerro nyt sitten, missä tällainen kieltojen yksityistie tarkalleen on? Voinet kai hyvin kertoa tarkan paikan, kun et itsekään sen varrella asu.
En kerro koska heti on tuo huutaja tunnistettavissa. Olen jo tarpeeksi säikähtänyt muutenkin joten kostoreissu tai kunnianloukkaussyyte tästä puuttuukin.
No selvä, sitten se 10km pitää kävellä 5vn kanssa, eipä siinä mitään sitten. Ap
Kostoreissu :D Mihin ihmeeseen se tulisi sinulle kostamaan ja miten? Mistä se tietäisi, kuka täällä anonyymipalstalla kirjoittelee ja mistä se löytäisi osoitteesi?
No joo, eiköhän tämä trolliketju ollut muutenkin jo tässä. Et ottanut asiallisia vastauksia kuuleviin korviisi ja höpisit tuota samaa mantraa. Viestissä 19 kerrottiin varsin selvästi millä ehdoilla yksityistielle saa autolla mennä ja jos kerran kunta on kyseistä osuukuntaa avustanut, niin se ei voi silloin satunnaista liikennettä kieltää.
Totta kai minä tiesin ettet mielikuvituspaikkaasi paljasta ;)
No mullepa kävi kerran niin, että vaikka tieosuuskunta oli saanut kunnan tukea 2v aikaisemmin, niin yksi osakas (nainen) tuli minulle myös huutamaan liikkumisestani ja sanoi että nyt kiellän sinulta tien käytön. Osuuskunnan säännöissä oli kuulemma pykälä jossa jokaisella osakkaalla oli yksin oikeus antaa lupia tai kieltoja.
En sen koomin tuonne sitten mennyt, jos kerran kielto tuli ja sienestys oli ”häiriöksi”.Lopettaisit nyt jo sen trollauksen. Sinulla oli siis sienimetsälle mennessäsi tieto, että 2 vuotta aiemmin kyseinen osuuskunta oli saanut kunnalta tukea, vai huusiko se yksi osakas sinulle samalla kun kielsi tien käytön, että "olemme saaneet 2 vuotta sitten tukea" :D Kuinka satuitkaan mainitsemaan, että tuki oli tullut 2 vuotta aikaisemmin, eikä enää kyseisenä vuonna ;)
No joo lätinät sikseen. Kuten hyvin noista aiemmista viesteistä jo olet nähnytkin, niin jos kerran kunta sitä tukea edelleen maksaa (aloituksesta siis nyt kyse), niin osuuskunta ei voi kieltää tien satunnaista käyttöä piste ja nyt voit lopettaa sen trollauksesi.
Tämä ”2 vuotta sitten” tuli ilmi inttämisessä jonka naisen kanssa kävin. Tuo oli peruste että koska tuki oli tullut 2 v sitten niin TÄNÄ vuonna kunta ei ollut tukenut joten nyt oli voimassa tiekunnan säännöt.
Ihan hullua porukkaa. Minullakin on yksityistietä mutta en raivopäisenä sitä vahdi. Muut saavat käyttää sitä ja ovat tervetulleita retkelle metsääni. Mistä joidenkin raivokas omistamisasenne tulee? Metsä ei kyllä kuluvsiellä käymisestä. Roskaongelman ymmärrän kyllä. Ja jos minun maillani olisi joku luontokohde niin en kyllä oikein kieltää voisi sen katsomista. Luonto on ollut täällä 3 milj vuotta ja kuuluu meille kaikille. Nämä rajaviivan vetelyt on melko tuoretta hommaa kuitenkin.
Riippuu millainen yksityistie on kysymyksessä, jos tie pidetään kunnossa yhteiskunnan varoin tai saa kunnan avustusta, mutta jos yksityistie on yksityisellä maalla ja kunnossapidosta vastaa asukas, ulkopuolisella ei ole mitään asiaa tielle.
Ehkä se sinun käytöstä tie ei kulu tai vaurioidu, mutta jos tien käyttäjiä on satoja, maan/tien omistajalle se on kallista lystiä ja maksaa tuhansia euroja vuodessa, sorat, hiekat, lanaukset, pusikon hoito jne).
Jos liikut autolla, tiehoitokunta tai yksityinen tienomistaja voi periä maksun tien käytöstä, myös silloin, vaikka saisi kunnan avustusta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millainen yksityistie on kysymyksessä, jos tie pidetään kunnossa yhteiskunnan varoin tai saa kunnan avustusta, mutta jos yksityistie on yksityisellä maalla ja kunnossapidosta vastaa asukas, ulkopuolisella ei ole mitään asiaa tielle.
Ehkä se sinun käytöstä tie ei kulu tai vaurioidu, mutta jos tien käyttäjiä on satoja, maan/tien omistajalle se on kallista lystiä ja maksaa tuhansia euroja vuodessa, sorat, hiekat, lanaukset, pusikon hoito jne).
Niin siis tarkennettakoon tätä viestiäsi sen verran, että moottoriajoneuvoilla sen tien käyttö muilta kuin osuuskunnan jäseniltä on kielletty, jos siis kieltomerkit on laitettu. Muutoin saa kyllä tietä satunnaiseen ajeluun käyttää ulkopuolisetkin.
Sen sijaan kävellen, hiihtäen ja pyöräillen saa ihan vapaasti yksityisteitä käyttää, vaikka olisi tuhat kieltotaulua. Kyseiset liikkumistavat kun kuuluu jokamiehenoikeuksiin ja siis oikeuttaa käyttämään myös yksityisteitä. Tämä on pyöräilijöidenkin hyvä tietää. Jos siis joku isäntä tulee nillittämään pyöräilijälle, niin siitä ei kannata välittää, oikeus on pyöräilijän puolella.
Noissa pienissä yksityisteissä on vähän se ropleema, että vaikka niitä myöten voisi ihan laillisesti ajella, niin autoa ei saa mihinkään parkkiin. Pitäisi toisen pihaan tai liittymään jättää, jotta ohi mahtuisi kulkemaan. Ainakin näin on meidän mökin lähistöllä ja meidän mökkitiellä.