Vittumainen esimies - miten selviätte?
Minun tekee mieli jo vaihtaa työpaikkaa, mutta monet vaan jaksaa inhottavan esimiehen paineessa. Miten jaksatte? Tulee vapaa-ajallekin, ei siis kirjaimellisesti, mutta ajatuksen tasolla.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että niin monesta tavallisesta ihmisestä kuoriutuu paholainen esimiehen roolissa?
Pitäis varmaan itse kokeilla, ni vois ymmärtää paremmin.
Oma arvaus (huomioiden perusteella): Ne kauheimmat (surkeimmat) esimiehet ovat niitä, jotka ovat ihan hukassa eivätkä luota omaan auktoriteettiinsa tai kykyynsä hoitaa asioita. Ja jotka toisaalta ovat ihmisinä aivan valtavan vallanhimoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että niin monesta tavallisesta ihmisestä kuoriutuu paholainen esimiehen roolissa?
Oma arvaus (huomioiden perusteella): Ne kauheimmat (surkeimmat) esimiehet ovat niitä, jotka ovat ihan hukassa eivätkä luota omaan auktoriteettiinsa tai kykyynsä hoitaa asioita. Ja jotka toisaalta ovat ihmisinä aivan valtavan vallanhimoisia.
Tällä meidän kiukkupussilla tuntuu tosiaan joskus olevan vaikeuksia pysyä uskottavana, tai pelkää sen menetystä. Hoitaa kyllä ydintyönsä (johtamisen) hyvin, mutta mystiset mielialavaihtelut ja tiuskimisten vaihtelu aina ihastelevaan puhetyylin ”vooi miten hienosti tehty” asti antaa sekavan vaikutelman.
Anteeksi en ymmärtäny tuota "vooi miten hyvin tehty". Oliko tämä jotain eri maan kieltä? :D
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi en ymmärtäny tuota "vooi miten hyvin tehty". Oliko tämä jotain eri maan kieltä? :D
Joskus hän jopa näyttää huumorintajuaan tekemällä tuota lapsellista lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän päälle niistä näkee jo päälle, että myös vapaa-aika on surkeaa ihan vaan k.päisen luonteen vuoksi.
Esimies on tehnyt käytöksellään itsensä niin naurettavaksi koko organisaatiossa ettei hänellä ole tippaakaan uskottavuutta jäljellä. Nykyään toilailujensa seuraaminen on oikeastaan melkein viihdettä.
Käyköhän ap täällä viellä? Jos niin miten jaksat? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia. Itsellä sama tilanne ja jatkunut jo tovin. Ilmoitin esimiehen esimiehelle, mutta hän syytti valehtelusta. Esimies oli jo ehtinyt käydä hänelle turvaamassa selustansa. En ole ainut, mutta kukaan ei usko meitä. Työterveydessä uskottiin, mutta ei voida tehdä muuta kuin laittaa saikulle aina kun jaksaminen käy liiaksi voimille. Yksi tapaus on tutkittu, eikä siitä löydetty mitään, koska ei ollut kirjallisia tms. todisteita. Ala on pieni, eikä työpaikan saaminen muualta ole helppoa, mutta olen kyllä jo alkanut seurata ilmoituksia. Vertaistukea kaipaisin.
väsynyt123 kirjoitti:
Käyköhän ap täällä viellä? Jos niin miten jaksat? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia. Itsellä sama tilanne ja jatkunut jo tovin. Ilmoitin esimiehen esimiehelle, mutta hän syytti valehtelusta. Esimies oli jo ehtinyt käydä hänelle turvaamassa selustansa. En ole ainut, mutta kukaan ei usko meitä. Työterveydessä uskottiin, mutta ei voida tehdä muuta kuin laittaa saikulle aina kun jaksaminen käy liiaksi voimille. Yksi tapaus on tutkittu, eikä siitä löydetty mitään, koska ei ollut kirjallisia tms. todisteita. Ala on pieni, eikä työpaikan saaminen muualta ole helppoa, mutta olen kyllä jo alkanut seurata ilmoituksia. Vertaistukea kaipaisin.
Todisteita voi kerätä. Keskusteluja voi nauhoittaa, asioita yrittää hoitaa sähköpostilla. Kaikista epämääräisistä tilanteista kannattaa vähintään kirjoittaa muistiinpanot ylös, jolloin on todisteet joihin mahdollisesti myöhemmin vedota. Parempi aina, jos tilanteissa on joku toinen todistamassa tai jos useampi työntekijä valittaa vastaavasta kohtelusta. Myös kaikki työterveyteen valittamiset on hyvä olla kirjattuna ylös. Työpaikalla on velvollisuus reagoida ja kun on tarpeeksi todisteita kasassa niin voi tehdä valituksen Valviralle.
Joo, minä taisin valitettavasti mokata, kun en ymmärtänyt myöskään kerätä mitään todisteita. Minulla on vain joitakin yksittäisiä jälkeenpäin tehtyjä muistiinpanoja, jotka olisivat tutkinnassa vain minun kantani/mielipiteeni. Kun toin asian esille liian aikaisin liian kevyin perusteluin, pääsin esimiesten mustalle listalle, eikä minua enää uskota. Joten ennen kuin sanotte mitään, kannattaa ensin olla kerätä kunnon todistusaineisto.
Minä olen onnistunut saamaan itseni niin vittumaiseen työpaikkaan että oksat pois. Olen katsellut nyt viisi (!) vuotta tätä sairasta menoa ja vihdoin vaihtamassa työpaikkaa. Täällä on useita puutteita johtamisessa, hallinnossa, palkkauksessa, rekrytoinnissa jne. Lista on loputon. Muutama vanha besservisseri pyörittää koko lafkaa, esimies on munaton ja oikeasti osaamaton. Lakimiehiin saa olla jatkuvasti yhteydessä kun joka asia on päin persettä. Firma on yksityinen päiväkoti ja mikään, mikään ei toimi.
Nyt loppui kärsivällisyys ja hakeudun kunnalle töihin. Siellä voi sentäs luottaa että johtaminen ja hallinto on kunnossa, lakia noudatetaan ja palkassa ei yritetä kusettaa, vaikka kuinka olisi säästökuuri päällä.
Lastentarhanopettajana minulla on varaa valita missä työskentelen.
Ei enää ikinä yksityiselle.
Pitää vaan olla paskiaisen sietokykyä. Harvemmin tuotakaan taitoa korostetaan rekrytilanteessa....
Vierailija kirjoitti:
Terve itsetunto tulee jo äidinmaidosta joilloin on oppinut sen että asiat menee käyttäytyjän käytöksen piikkiin. Myös päiväkodissa opittu yksi elämän tärkeimmistä taidoista taito tulla erilaisten ihmisten toimeen ja käytös valuu toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Näin minäkin luulin kunnes tuli se oikeasti vittumainen esimies kohdalle. Sinulla ei ole tainnut sellaista olla? Valta-asetelmasta johtuen esimiehen käskyjen ei oikein voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tai on kohta itse ulkona työpaikasta.
Esimies voi myös monella tavalla tehdä alaisensa elämän hankalaksi, voi esim. olla myöntämättä lomia toivottuun ajankohtaan, evätä palkankorotukset ja ylenemismahdollisuudet, olla päästämättä koulutukseen, jättää vaille kunnon työvälineitä jne.
Oma neuvoni ap:lle: ei se siitä miksikään muutu, jollei yläjohto puutu tilanteeseen ja siirrä esimiestä toisiin tehtäviin. Valitse lähdetkö itse vai yritätkö saada ylemmän johdon ymmärtämään asian.
Kokemusta on. Erittäin vaikea ja narsistinen esimies. Helpoin ratkaisu oli etsiä uusi työpaikka ja irtisanoutua.
Pahinta oli se, että joku työkaverini oli kertonut esimiehelleni, mihin siirryin töihin. Esimies oli soittanut sinne ja haukkunut minut lyttyyn. Uudessa työpaikassa sitten sanoin rehellisesti, että jos vaikutan epärehelliseltä ja huonolta työntekijältä, niin minua ei tarvitse ottaa töihin. Sain sen työpaikan.
Nyt siitä tulee kuluneeksi jo yli 2 vuotta. Olen osoittanut olevani hyvä ja korvaamaton työntekijä. Olen saannut jopa palkankorotuksen nykyisessä työssäni. Ja se on työ, missä ei kovin helposti palkkoja nostella. Siis siivousala.
Rehellisyys ja ahkeruus palkittiin.
Kiitos vaan kysymästä teille, ihan hyvin selviän.
T: Vittumainen esimies
Sano sille mulkulle että se ei tule pötkimään pitkälle jos haluaa pysyä jossakin firmassa.Koska sen todellisen työntekijät eivät häntä katsele jos ei muuta suhtautumistaan .Istukaa porukalla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terve itsetunto tulee jo äidinmaidosta joilloin on oppinut sen että asiat menee käyttäytyjän käytöksen piikkiin. Myös päiväkodissa opittu yksi elämän tärkeimmistä taidoista taito tulla erilaisten ihmisten toimeen ja käytös valuu toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Näin minäkin luulin kunnes tuli se oikeasti vittumainen esimies kohdalle. Sinulla ei ole tainnut sellaista olla? Valta-asetelmasta johtuen esimiehen käskyjen ei oikein voi antaa mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos tai on kohta itse ulkona työpaikasta.
Esimies voi myös monella tavalla tehdä alaisensa elämän hankalaksi, voi esim. olla myöntämättä lomia toivottuun ajankohtaan, evätä palkankorotukset ja ylenemismahdollisuudet, olla päästämättä koulutukseen, jättää vaille kunnon työvälineitä jne.
Oma neuvoni ap:lle: ei se siitä miksikään muutu, jollei yläjohto puutu tilanteeseen ja siirrä esimiestä toisiin tehtäviin. Valitse lähdetkö itse vai yritätkö saada ylemmän johdon ymmärtämään asian.
Juuri näin, valitettavasti. Liiton edustaja oli täysin hyödytön tilanteen ollessa päällä ja esimiehen esimies uskoi vain omaa alaistaan. Jopa kirjalliset faktat lähiesimiehen ammattitaidottomuudesta liittyen , esim. palkanmaksuun, lomiin, työntekijöiden yleiseen kohteluun kuitattiin sillä, että 'ei tässä nyt syyllisiä haeta' ja keskustelu loppui siihen. Apua hakeneet työntekijät leimattiin vain valittajiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Itse menetin luottamuksen ja toivon rehellisiin ja asiat hoitaviin ammattilaisiin. Eli ei auta liitto, ei työterveys, ei työsuojelu. Työntekijä on yksin kun on pahin tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, valitettavasti. Liiton edustaja oli täysin hyödytön tilanteen ollessa päällä ja esimiehen esimies uskoi vain omaa alaistaan. Jopa kirjalliset faktat lähiesimiehen ammattitaidottomuudesta liittyen , esim. palkanmaksuun, lomiin, työntekijöiden yleiseen kohteluun kuitattiin sillä, että 'ei tässä nyt syyllisiä haeta' ja keskustelu loppui siihen. Apua hakeneet työntekijät leimattiin vain valittajiksi ja vaikeiksi ihmisiksi. Itse menetin luottamuksen ja toivon rehellisiin ja asiat hoitaviin ammattilaisiin. Eli ei auta liitto, ei työterveys, ei työsuojelu. Työntekijä on yksin kun on pahin tilanne.
Kuulostaa todella tutulta. Ollaankohan samassa paikassa. :D Sympatiat...
Kävin työpsykologilla muttei siitä oikein ollut apua. Lopulta piti hankkiutua eroon työpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti perusteita (muutakin kuin vaan yleisesti vittumaisuus...) niin esimies se on esimiehelläkin, jos nyt et ihan pienessä firmassa ole. Voi olla pitkän tien takana, mutta meillä saatiin lopulta esimies toisiin tehtäviin kun johto lopulta ymmärsi ettei hänellä ollut mitään edellytyksiä toimia tehtävässään. Vaatii toki sen että toimii tyylillä ja harkiten, muuten saat vain lisää vahinkoa aikaiseksi.
Riippuu varmaan työpaikasta. Omalla kohdalla kokemukseni (isossa organisaatiossa) ollut se, että tuppaa viemään aikaa, ennen kuin johto uskoo pomon alaisia. Sitä ennen ehtii moni pätevä alainen nostaa kytkintä. Nämä hankalat pomot on usein narsisteja ja osaavat olla mielin kielin kaikille muille tahoille. Joskus sitten saattaa tämän pomon kulissi pettää ja riitaantuu oman pomonsa kanssa. Sitten alkaa tapahtua...