Äitiyslomalta työttömäksi - muita?
Onko muilla ollut tilanne, että äitiyslomalla ei ole työtä, johon palata?
Olen tyypillinen korkeasti koulutettu pätkätyöläinen. Vakituista työsuhdetta ei ole kuulunut, joten päätimme miehen kanssa hankkia lapsen ennen kuin on liian myöhäistä.
Vanhempainvapaani loppuu pian, ja olen etsinyt ahkerasti töitä, parissa haastattelussakin käynyt. Olen kuitenkin tilanteesta yllättävän ahdistunut, ja pelko työttömäksi jäämisestä on suuri. Olisi siksi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Kommentit (84)
Mä tein riskihypyn elokuussa 99 ja vaihdoin vakituisesta työstä koulutustani paremmin vastaavaan määräaikaiseen sijaisuuteen (talousala) Oli parempi liksa ja ehdottomasti mielekästä. Tulin raskaaksi. Sijaisuus päättyi heinäkuussa 2000 ja jäin siis maha pystyssä suoraan äitiyslomalle. Asuntolainaa oli..Mietittiin miten jatko ja kun vauva oli 6 kk vanha, aloin hakea töitä. 2 kk päästä sain unelmaviran. Mies jäi vanhempainvapaalle ja hoitovapaalle. Kerroin tästä suunnitelmasta jo suoraan työhaastattelussa.
Kun jälkikäteen kysyin miksi minut valittiin, (hakijoita yli 80), niin syyt oli olleet tuore kokemus, into oppia lisää, avoin ja iloinen asenne ja hyvin järjestetty lastenhoito!
Edellinen oli häippäissyt 3 kk koeajan jälkeen lastenhoito- ongelmien takia.
Jäädessäni äitiyslomalle esikoisesta tuli firmaan yt:t ja tiesin silloin jo heti että takaisin en tule pääsemään. Onneksi miehellä oli hyvä vakityöpaikka. Tehtiin sitten toinen lapsi heti perään ja lopulta muutettiin jopa paikkakuntaa miehen työn perässä. Olin neljä vuotta kotona ja kun nuorempi oli 1,5 vuotias, ilmoittauduin työkkäriin ja sieltä pääsin nopeasti koulutukseen. Kävin n. 4 kk koulutuksen ja sen päälle kolmen kuukauden harjoittelun ja sen jälkeen pääsin ensimmäiseen hakemaani työpaikkaan suoraan vakituiseksi. Käsittämätön tuuri!
Kotona ollessa en stressannut työn puuttumisesta, koska miehellä oli hyvät tulot ja suorastaan revitään töihin, joten talous olisi suht turvattu. Ajattelin enemmän, että lähden opiskelemaan ja sen takia työkkärissäkin pyysin että pääsisin johonkin koulutukseen, jotta pääsisin kiinni millaista opiskelu taas onkaan. Olin myös hakenut ja saanut AMK koulutukseen paikan tuolloin samoihin aikoihin kun sain työpaikan, mutta menin siis töihin. Olenkin miettinyt, että yksi syy siihen miksi sain työn oli varmasti se etten ollut ns. epätoivoinen työnhakija vaan kävin haastattelussa tosi rennolla meiningillä.
On, kunhan irtisanominen ei ole perustunut vanhempainvapaaseen vaan muihin tekijöihin.