Äitiyslomalta työttömäksi - muita?
Onko muilla ollut tilanne, että äitiyslomalla ei ole työtä, johon palata?
Olen tyypillinen korkeasti koulutettu pätkätyöläinen. Vakituista työsuhdetta ei ole kuulunut, joten päätimme miehen kanssa hankkia lapsen ennen kuin on liian myöhäistä.
Vanhempainvapaani loppuu pian, ja olen etsinyt ahkerasti töitä, parissa haastattelussakin käynyt. Olen kuitenkin tilanteesta yllättävän ahdistunut, ja pelko työttömäksi jäämisestä on suuri. Olisi siksi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Miten te naiset uskallatte raskautua tuollaisissa tilanteissa, ettei ole vakityötä...
No ei ole vaihtoehtoja. Tervetuloa 2000-luvulle koulutettujen ihmisten maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain esikoiseni, olin jo kolmekymppinen alanvaihtaja, ja uudesta työstäni minulla oli vain puolen vuoden työkokemus, ei vielä juurikaan kontakteja ja lisäksi olimme muuttaneet uudelle paikkakunnalle.
Minulla meni äitysvapaa aika pipariksi, koska stressasin työttömyyttä niin valtavasti lähes joka ikinen päivä. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta ei tunteitaan oikein poiskaan voi kääntää.Kun äitiys/vanhempainvapaa loppui, ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Työnhakuun aloin kun lapsi oli 1,5v, mutta hakemukset tuottivat tyhjää. Ammattiini rekrytoiminen on aika kausiluonteista, joten kun "oikea hakuaika" tuli kohdalle, jatkoin hakemista ja sain vuoden määräaikaisen pestin jossa aloitin kun lapsi oli n. 1v10kk.
Tsemppiä työnhakuun! Yritä muistaa että murehtiminen ei auta asiaa yhtään, ja että et tarvitse kuin yhden nappiin menneen hakemuksen ja haastattelun!
Sama juttu, äitiyslomasta en ole nauttinut yhtään, kun on ollut epävarmuus tulevasta. Kaikki äitikaverini ovat vakitöissä, joten on ollut hyvin yksinäinen ja luuserimainen fiilis.
Olen tähän saakka siksi hakenut vain vakituisia töitä, koska en halua elää enää toista äitiyslomaa murehtien, jos saan joskus toisen lapsen. Määräaikaisissa on myös se kurjuus, ettei niistä voi lähteä, vaikka saisikin vakityön. Yhden määräaikaisuuden varmaan olisin saanutkin, mutta en uskaltanyt sitä ottaa.
Ap
Miksi muka määräaikaisesta ei voisi lähteä kesken pois? Eikö siinäkin ole ihan perus kuukauden irtisanomisaika ja sen jälkeen vain uuteen työhön.
Ei ole perus määräaikaisessa mitään ortisanomisaikoja. Määräaikainen on määräaikainen. Työsuhteen alussa voi olla koeaika, eikä se saa olla enintään kuin puolet määräaikaisesta tai lain maksimiaika 4-6kk jos on esim. vuoden pituinen soppari. Jos sopii määräaikaisen irtisanomislausekkeella, niin sitten on irtisanominen mahdollista.
Määräaikainen työsopimus voi päättyä kesken työsuhteen purkuun, mutta silloin tarvitsee olla _erityisen_painavat syyt moiseen jommalla kummalla osapuolella. Esim työturvallisuuden puutteet tai rikollinen toiminta, tai jos ei ilmesty ollenkaan työpaikalle ja jos ei ilmoita itsestään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on yksi, joka äitiysloman loputtua on työtön.
Irtisanouduin vakityöstäni hieman ennen äitiyslomaa.Miksi?
Tiedän kuinka kallis työnantajalle on äitiysloma, en halunnut olla niin iso ylimääräinen kuluerä
Joopajoo. Varmaan maksoit saamasi palkatkin takaisin anteeksipyyntönä siitä, että olit hankkiutunut raskaaksi.
No en tietenkään maksanut. Mutta en minä toisten rahoilla ala kotona olemaan!
Ja eikä ole provo, niinkuin joku jo ehti epäilemään...Kela sun kotona olemisen maksaa. Ei työnantaja sitä maksa.
lomat ja lomarahat kertyvät äitiysloman ajalta.
lisäksi työni oli sellainen, josta olisin joutunut jäämään sairaslomalle jo aiemmin.
Kela korvaa työnantajalle äitiyslomalla kertyneet lomat sataprosenttisesti. Katso Kelan sivuilta vuosilomakustannuskorvaus. Toki säästit Kelan rahoja, mutta ei sillä kannata kerskua, jos olet muuten Kelan rahoilla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Olin raskaaksi tullessani määräaikaisessa työsuhteessa ja projektilta loppui rahat juuri ennen lapsen syntymää. Ehdin siis jäädä äitiyslomalle ennen työsuhteen päättymistä.
Asetin itselleni määräajan, että lapsen yksivuotissynttäreiden jälkeen alan hakea töitä. Näin minulla olisi "hyvä" syy olla kotona vielä pari vuotta, jos työnhaku pitkittyisikin. Lapsi on syntynyt loppukesästä, ja kesälomien jälkeen aloin selailemaan ilmoituksia ja täyttelin niitä yhden-pari päivässä päikkäreiden aikaan.
Minulla kävi hillitön tuuri, vajaa kymmenen hakemusta myöhemmin pääsin haastatteluun ja sain paikan! Lapsi oli 1v2kk aloittaessani työt ja mies jäi vielä kotiin hetkeksi aikaa ennen hoitoon laittamista.
Jälkeenpäin ajatellen olisin pystynyt olemaan kotona pidempäänkin, alani on kovassa nosteessa ja kaikkialla rekrytään. Olisin luultavasti saanut paikan yhtä helposti pidemmälläkin tauolla työelämästä, mutta epävarmuus kotona olisi ahdistanut liikaa. Parempi näin.
Millä alalla olet, kun työtilanne on noin hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Olen tyypillinen korkeasti koulutettu pätkätyöläinen. Vakituista työsuhdetta ei ole kuulunut, joten päätimme miehen kanssa hankkia lapsen ennen kuin on liian myöhäistä.Vanhempainvapaani loppuu pian, ja olen etsinyt ahkerasti töitä, parissa haastattelussakin käynyt. Olen kuitenkin tilanteesta yllättävän ahdistunut, ja pelko työttömäksi jäämisestä on suuri. Olisi siksi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Niin tätä se on nykyään: töistä ei tietoakaan, mutta se rääpäle pitää olla ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä hermoile. Ajattele, että saat hoitaa lasta ansiosidonnaisella työttömyysrahalla. Paljon parempi kuin kotihoidontuki.
Ehdit vielä töihin ja manata niitä aamuja, kun kiire painaa ja lapsi kitisee.
Itselläni oli sama tilanne ja stressasin liikaa. Olisi pitänyt nauttia siitä ajasta, koska työarki on rankkaa.
Kiitos rohkaisusta. Olisi vain niin helppoa, jos olisi työ, johon palata. Voisi nauttia lapsen kanssa olemisesta ilman huolia.
Etsitkö kauan töitä? Millä alalla olet?
Viestintäalalla. Työllistyminen oli lopulta yllättävän helppoa.
Aika jännä. Palasin viestintäalalle takaisin kuusi vuotta sitten eikä oman alan kokoaikaista työtä löytynyt. Freelancerina tein, mutta työtilanne oli huono. Nyt olen tehnyt vuosi opetusalan osa-aikaisia pätkätöitä ja palkka on surkea. Onko työtilanne muuttunut noin paljon? En edelleenkään pääse viestintätöihin edes haastatteluun, vaikka minulla on vankka vuosien kokemus.
90-luvun laman aikaan minä ja monet monet muut tekivät lapsen juuri sen takia siinä kohtaa kun töitä ei ollut, ihan sama olla lapsen kanssa kotona. Kyllähän se yleistä on että äitiysvapaalle jäädään niin ettei työpaikka jää odottamaan, kyllä se pitää aloittaa aika alusta koko homma.
Mutta olen samaa mieltä kuin joku jo aiemmin, että työttömäksi ei kannata jäädä, aktiivimalli on perseestä ja aiheuttaa stressiä. Paljon helpompaa on olla vaan kotihoidontuella niin pitkään kun löytää töitä tai lapsi täyttää 3v. Työttömyys on työnantajille aina iso miinus.
Mulla oli sama tilanne esikoisen kohdalla. Ilmoittauduin työttömäksi vanhempainvapaan jälkeen, nostin ansiosidonnaista kuukauden ennenkuin pääsin töihin. Puoliso jäi vakityöstä kotiin vuorostaan. Äitiysloma oli tosi stressaava edessä häämöttävän työttömyyden takia myös minulla. Varsinkin lopussa kun aloitin työnhaun toden teolla. Kaikki siis järjestyi onneksi lopulta.
En ymmärrä miksi joidenkin mielestä et voisi ilmottautua työkkäriin. Jos olet työtön ja haet työtä niin tottakai nostat silloin ansiosidonnaista. Jos taas aiot jäädä kotiin etkä hae työtä niin kotihoidontuelle. Ei se työnantaja hakuvaiheessa selvittele että oletko työtön vai hoitovapaalla.
Joo. "vakipaikkaan" pitäisi palata, mutta työt siirretty muille ja mä jään työttömäksi heti kun palaan töihin.
Minut irtisanottiin 3 päivää ennen äitiysloman alkua syystä että työpaikkani meni konkurssiin. Olin ollut kyseisessä paikassa 7 vuotta ja kuvittelin vain jääväni äitiyslomalle ja palaavani samaan työhön. Raskausaikana sitten sattumalta työpaikan alamäki alkoi ja loppu tuli.
Aluksi en äitiyslomalla stressannut asiaa. Loppuvaiheessa sitten alkoi ahdistaa välillä paljonkin kun mietin kaikkia kauhuskenaarioita siitä että jos jäänkin pitkäaikaistyöttömäksi tai saan vain jotain lyhyitä pätkätöitä ja kokoajan pitää hakea uusia töitä. Myös ylipäätään työnhaku ahdisti kun oli useamman vuoden ollut samassa paikassa.
En kuitenkaan hirveästi stressannut kun kuitenkin sain olla ansiosidonnaisella ja rauhassa etsiä töitä, mutta kyllä sellainen pieni "pelko" oli kokoajan alitajuisesti. En osannut ollenkaan nauttia äitiyslomasta samallalailla kuin jos olisi ollut työ johon palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tyypillinen korkeasti koulutettu pätkätyöläinen. Vakituista työsuhdetta ei ole kuulunut, joten päätimme miehen kanssa hankkia lapsen ennen kuin on liian myöhäistä.Vanhempainvapaani loppuu pian, ja olen etsinyt ahkerasti töitä, parissa haastattelussakin käynyt. Olen kuitenkin tilanteesta yllättävän ahdistunut, ja pelko työttömäksi jäämisestä on suuri. Olisi siksi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Niin tätä se on nykyään: töistä ei tietoakaan, mutta se rääpäle pitää olla ensimmäisenä.
Suomessa on huoltosuhde jo nyt aivan viturallaan, syntyvyys laskee laskemistaan. Jos jokainen suomalainen vakivirkaa vailla oleva nainen jättäisi lapset tekemättä (meitä on PALJON), ei ole todellakaan ketään joka pyyhkii sinun perseesi vanhainkodissa tai maksaa sinun ylläpitoasi.
Niin tätä se on nykyään: töistä ei tietoakaan, mutta se rääpäle pitää olla ensimmäisenä.[/quote
Nii, ajattele. Jos vaikka 36-vuotiaana haluaa oman lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen samaa mieltä kuin joku jo aiemmin, että työttömäksi ei kannata jäädä, aktiivimalli on perseestä ja aiheuttaa stressiä. Paljon helpompaa on olla vaan kotihoidontuella niin pitkään kun löytää töitä tai lapsi täyttää 3v. Työttömyys on työnantajille aina iso miinus.
Väärin. Ei se työnantaja tiedä, mitä korvausta työnhakija saa. Miksi olla kotihoidontuella, jos hakee töitä ja on oikeutettu työttömyyskorvaukseen?
Tsemppiä toivottaa pikaisesti Outi ⚘
Kyllä vakitöiyä on, koulutuksesta ja persoonasta kiinni saako niitä! En ymmärrä, että pitää tehdä lapsia jos perustoimeentulo ei ole kunnossa. Tulevastahan ei kukaan tiedä mutta lähtökohdista kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, älä hermoile. Ajattele, että saat hoitaa lasta ansiosidonnaisella työttömyysrahalla. Paljon parempi kuin kotihoidontuki.
Ehdit vielä töihin ja manata niitä aamuja, kun kiire painaa ja lapsi kitisee.
Itselläni oli sama tilanne ja stressasin liikaa. Olisi pitänyt nauttia siitä ajasta, koska työarki on rankkaa.
Kiitos rohkaisusta. Olisi vain niin helppoa, jos olisi työ, johon palata. Voisi nauttia lapsen kanssa olemisesta ilman huolia.
Etsitkö kauan töitä? Millä alalla olet?
Viestintäalalla. Työllistyminen oli lopulta yllättävän helppoa.
Aika jännä. Palasin viestintäalalle takaisin kuusi vuotta sitten eikä oman alan kokoaikaista työtä löytynyt. Freelancerina tein, mutta työtilanne oli huono. Nyt olen tehnyt vuosi opetusalan osa-aikaisia pätkätöitä ja palkka on surkea. Onko työtilanne muuttunut noin paljon? En edelleenkään pääse viestintätöihin edes haastatteluun, vaikka minulla on vankka vuosien kokemus.
Minäkään en enää äitiysloman jälkeen löytänyt kunnon työtä viestintäalalta ja lähdin lopulta opiskelemaan ihan toista alaa (nyt olen sillä jo virassa ja hyvin menee). Ennen lasta ei ollut mitään ongelmia työnsaannissa.
Vierailija kirjoitti:
Jonkin tilaston mukaan n. joka neljännellä naisella ei ole työtä johon palata äitiyslomalta. Että et ole ap ainoa.
Tämmöistäse on pätkätyöyhteiskunnassa.
Hyvä että ei ole.
Nainen joka jää äitiyslomalle osoittaa että häntä ei työelämä kiinnosta. Työelämä menee aina parisuhteen ja perheen edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkin tilaston mukaan n. joka neljännellä naisella ei ole työtä johon palata äitiyslomalta. Että et ole ap ainoa.
Hyvä että ei ole.
Nainen joka jää äitiyslomalle osoittaa että häntä ei työelämä kiinnosta. Työelämä menee aina parisuhteen ja perheen edelle.
Sinulla on nyt tässä trollissa kuitenkin perusasiat hukassa. Vaikka onkin niin helppo lyödä pikkulapsiperheitä ja etenkin äitejä, tosiasia on se, että uusia kansalaisia Suomeen tarvitaan. Jos enemmistö oikeasti ajattelisi että työelämä todella menee perheen edelle, sillä olisi meidän kansantaloudellemme dramaattisia seuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että ei ole.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomessa-syntyi-viime-vuon…
Mitä mieltä tästä? Oletko valmis luovuttamaan enemmän valtiolle tärkeän työsi hedelmistä?
On, ja voi siis ihan hyvin lähteä.