Äitiyslomalta työttömäksi - muita?
Onko muilla ollut tilanne, että äitiyslomalla ei ole työtä, johon palata?
Olen tyypillinen korkeasti koulutettu pätkätyöläinen. Vakituista työsuhdetta ei ole kuulunut, joten päätimme miehen kanssa hankkia lapsen ennen kuin on liian myöhäistä.
Vanhempainvapaani loppuu pian, ja olen etsinyt ahkerasti töitä, parissa haastattelussakin käynyt. Olen kuitenkin tilanteesta yllättävän ahdistunut, ja pelko työttömäksi jäämisestä on suuri. Olisi siksi kiva kuulla muiden kokemuksia.
Kommentit (84)
Kohta kutsuu 9 euron tukityöt ja 3 kk jälkeen otettava vastaan mitä työtä vain. Niin kävi minulle. Olen korkeakoulutettu yksinhuoltaja ja sain karenssin kun en autottomana ottanut siivojan työtä joka olisi ollut useassa kohteessa 50 km päässä ja töitä myös iltaisin. Kyllä tässäon itkua nieleskelty. Nyt saan toimeentulotukea karenssin takia.
Mutta joo, nykyään ei työttömänä pitkään olla vaan jotain tukityötä tarjotaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin on yksi, joka äitiysloman loputtua on työtön.
Irtisanouduin vakityöstäni hieman ennen äitiyslomaa.Miksi?
Tiedän kuinka kallis työnantajalle on äitiysloma, en halunnut olla niin iso ylimääräinen kuluerä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kuinka kallis työnantajalle on äitiysloma, en halunnut olla niin iso ylimääräinen kuluerä
Tämä on kyllä provo :D
Täällä myös yksi. Olin vielä hoitovapaalla siihen saakka, kunnes lapsi oli 1v4kk. Noh, en sitten päässyt enää takaisin vanhaan työpaikkaani, koska minulla oli sinne nollasopimus; Eli ei mitään oikeuksia. Vastaus, kun kyselin pääsyä takaisin, oli vain että juuri nyt ei ole mitään työtä tarjolla. Rekrytoivat kyllä kokoajan työkkärin sivujen kautta. Kriminalisoida pitäisi mielestäni koko nollasopimus. Jos minimitunnit olisivat olleet edes 1h/vko, niin heidän olisi pakko tarjota työtä ensin vanhoille työntekijöille ennenkuin hakevat muita. Noh, nyt olen sitten työtön ja lapsi on tarhassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Varmaan maksoit saamasi palkatkin takaisin anteeksipyyntönä siitä, että olit hankkiutunut raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi. Olin vielä hoitovapaalla siihen saakka, kunnes lapsi oli 1v4kk. Noh, en sitten päässyt enää takaisin vanhaan työpaikkaani, koska minulla oli sinne nollasopimus; Eli ei mitään oikeuksia. Vastaus, kun kyselin pääsyä takaisin, oli vain että juuri nyt ei ole mitään työtä tarjolla. Rekrytoivat kyllä kokoajan työkkärin sivujen kautta. Kriminalisoida pitäisi mielestäni koko nollasopimus. Jos minimitunnit olisivat olleet edes 1h/vko, niin heidän olisi pakko tarjota työtä ensin vanhoille työntekijöille ennenkuin hakevat muita. Noh, nyt olen sitten työtön ja lapsi on tarhassa..
Eikös nimenomaan ole niin, että jos töitä on tarjolla (kuten selvästi on vaikka muuta väittävät), niin sitä pitää tarjota nykyisille työntekijöille ensin. Otappa yhteyttä liittoon.
Näinhän se pitäisi mennäkin. Ei kenenkään pitäisi pitää montaa vuotta paikkaa varattuna jollekin, joka päätty lisääntyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopajoo. Varmaan maksoit saamasi palkatkin takaisin anteeksipyyntönä siitä, että olit hankkiutunut raskaaksi.
No en tietenkään maksanut. Mutta en minä toisten rahoilla ala kotona olemaan!
Ja eikä ole provo, niinkuin joku jo ehti epäilemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela sun kotona olemisen maksaa. Ei työnantaja sitä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja eikä ole provo, niinkuin joku jo ehti epäilemään...Kela sun kotona olemisen maksaa. Ei työnantaja sitä maksa.
lomat ja lomarahat kertyvät äitiysloman ajalta.
lisäksi työni oli sellainen, josta olisin joutunut jäämään sairaslomalle jo aiemmin.
"Ihana" kuulla, että muutkin painivat samojen ajatusten kanssa. Tuntuu todella vaikealta, kun pitäisi nyt nauttia tästä kotona olemisesta ja lapsesta, mutta silti ne työ(ttömyys)asiat painaa mielessä joka päivä. Olen kyllä nyt vapailla kouluttautunut lisää, ja joitakin hakemuksia laittanut niin osa- kuin kokoaikaisiin töihin, mutta ei ole natsannut :( Syksyllä alan pommittamaan enemmän hakemuksia. Toivotaan ettei tämä lapsi-unelma kaatanut mahdollisuuksiani tehdä töitä unelma-alallani.
Minulla ei ole työtä mihin palata. Ajattelin kouluttautua uudelleen, toivottavasti alan valinta selkiytyy kotona ollessa. Tai olisinpa sellanen neropatti että keksisin lapsiperheille uuden mahtavan keksinnön jota esitellä Leijonan luolassa, ja sitten löisin rahoiksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tsemppiä, ei sen tarvitse tärpätä kuin kerran! Jatka sinnikkäästi työnhakua, mutta koita välttää työttömäksi ilmoittautumista, silloin sinusta tulee kyllä sitä pohjasakkaa ja työnsaanti vaikeutuu. Paljon parempi, että aukko CV:ssä selittyy hoitovapaalla. Työnantajat karttavat työttömiä työnhakijoita, otetaan paljon mieluummin joku joka vaihtaa työpaikkaa, joten se hoitovapaakin on parempi kuin työttömyys. Nämä ovat omia kokemuksiani, ei tietenkän voi yleistää, mutta olen itsekin korkeasti koulutettu ja joutunut tekemään paljon pätkää ja tällainen käsitys on jäänyt.
Ei CV:een mitään hoitovapaita laiteta, äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla työsuhde on voimassa. Niinpä sinne laitetaan ihan normaalisti työkokemukseen ensimmäisenä työpaikaksi Oy ab 1.1.2012-
Eli nykyinen työpaikka ihan niinkuin laittaisit työpaikalta hakiessasi. Jos työsuhde on päättynyt tänään, sitten laitetaan Oy ab 1.1.2012-12.6.2018.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös nimenomaan ole niin, että jos töitä on tarjolla (kuten selvästi on vaikka muuta väittävät), niin sitä pitää tarjota nykyisille työntekijöille ensin. Otappa yhteyttä liittoon.
Ei tarvi tarjota, jos on nollasopimus. Sen pointtihan on siis töihin kutsuttaessa. Ja työnantaja sen voi sitten päättää, ettei ole työtehtäviä tarjolla.. Ja nimenomaan nollasopimuksilla. Kuten kirjotin, niin pakkohan niiden olisi se työ minulle tarjota jos olis edes yksi tunti viikossa sopparissa, mutta kun ei ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toisten rahoillahan sä juuri olet äitiysrahoilla. Ei se kela-raha ole taikarahaa, veronmaksajat sen maksaa , työnantaja vain 1-3kk riippuen työehtosopimuksesta ja silloinkin työnantaja saa sen kelan rahan. Eli jos oikeasti et halua toisten rahoja käyttää olisit säästänyt rahat vapaaseesi!
Ei sinne työttömäksi työntekijäksi tarvitse ilmoittautua jos rahallisesti pärjää kodinhoitotuella. pääkaupunkiseudulla on kuntalisä kelan rahan lisäksi. Työkkäriin voi tosin ilmoittautua kai työnhakijaksi jos sitä kautta jotain töitä tulee, tosin ovat varmaan täystyöllistettyjä työttömien työtarjousten kanssa. Tietysti kannattaa selvittää ettei kodinhoidontuki lopu jos ilmoittautuu työnhakijaksi. Työmarkkinatuki on aika sama määrä kuun kodinhoitotuki, itsellä se on edessä kun ansiosidonnainen tuli käytettyä 1kk vaille ennen äitiyslomaa. Eli töitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tsemppiä, ei sen tarvitse tärpätä kuin kerran! Jatka sinnikkäästi työnhakua, mutta koita välttää työttömäksi ilmoittautumista, silloin sinusta tulee kyllä sitä pohjasakkaa ja työnsaanti vaikeutuu. Paljon parempi, että aukko CV:ssä selittyy hoitovapaalla. Työnantajat karttavat työttömiä työnhakijoita, otetaan paljon mieluummin joku joka vaihtaa työpaikkaa, joten se hoitovapaakin on parempi kuin työttömyys. Nämä ovat omia kokemuksiani, ei tietenkän voi yleistää, mutta olen itsekin korkeasti koulutettu ja joutunut tekemään paljon pätkää ja tällainen käsitys on jäänyt.
Ei CV:een mitään hoitovapaita laiteta, äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla työsuhde on voimassa. Niinpä sinne laitetaan ihan normaalisti työkokemukseen ensimmäisenä työpaikaksi Oy ab 1.1.2012-
Eli nykyinen työpaikka ihan niinkuin laittaisit työpaikalta hakiessasi. Jos työsuhde on päättynyt tänään, sitten laitetaan Oy ab 1.1.2012-12.6.2018.
Tässä varmaan puhuttiin tilanteesta, jossa ei ole voimassaolevaa työsuhdetta äitiysloman ja vanhempainvapaan aikana. En omaan cv:hen kirjoittanut hoitovapaata työsuhteiden joukkoon, mutta yleisissä tiedoissa mainitsin osoitteen, syntymäajan, kotipaikkakunnan yms jälkeen siviilisäädyn ja lapsen syntymävuoden, josta esimies näppärästi päätteli minun olevan lapsen kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain esikoiseni, olin jo kolmekymppinen alanvaihtaja, ja uudesta työstäni minulla oli vain puolen vuoden työkokemus, ei vielä juurikaan kontakteja ja lisäksi olimme muuttaneet uudelle paikkakunnalle.
Minulla meni äitysvapaa aika pipariksi, koska stressasin työttömyyttä niin valtavasti lähes joka ikinen päivä. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta ei tunteitaan oikein poiskaan voi kääntää.Kun äitiys/vanhempainvapaa loppui, ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Työnhakuun aloin kun lapsi oli 1,5v, mutta hakemukset tuottivat tyhjää. Ammattiini rekrytoiminen on aika kausiluonteista, joten kun "oikea hakuaika" tuli kohdalle, jatkoin hakemista ja sain vuoden määräaikaisen pestin jossa aloitin kun lapsi oli n. 1v10kk.
Tsemppiä työnhakuun! Yritä muistaa että murehtiminen ei auta asiaa yhtään, ja että et tarvitse kuin yhden nappiin menneen hakemuksen ja haastattelun!
Sama juttu, äitiyslomasta en ole nauttinut yhtään, kun on ollut epävarmuus tulevasta. Kaikki äitikaverini ovat vakitöissä, joten on ollut hyvin yksinäinen ja luuserimainen fiilis.
Olen tähän saakka siksi hakenut vain vakituisia töitä, koska en halua elää enää toista äitiyslomaa murehtien, jos saan joskus toisen lapsen. Määräaikaisissa on myös se kurjuus, ettei niistä voi lähteä, vaikka saisikin vakityön. Yhden määräaikaisuuden varmaan olisin saanutkin, mutta en uskaltanyt sitä ottaa.
Ap
Miksi muka määräaikaisesta ei voisi lähteä kesken pois? Eikö siinäkin ole ihan perus kuukauden irtisanomisaika ja sen jälkeen vain uuteen työhön.
Miten te naiset uskallatte raskautua tuollaisissa tilanteissa, ettei ole vakityötä...
Miksi?