Muita, joille matkalle lähtö on painajaista?
Varoitus! Lukeminen kannattaa lopettaa tähän, mikäli ei kestä uhriutumista, ruikutusta ja itsesäälissä kieriskelyä.
Mutta asiaan. Yksin lähtiessä ei mikään ongelma, mutta perheen kanssa matkoille lähtö on yhtä helelelevettiä.
Meitä on viisi henkilöä joista kaksi aikuista ja kolme teiniä. Matkaan on vielä päivä, mutta olen jo niin hemmetin kettuuntunut ja väsynyt. Jälleen kerran aivan kaikki on suunnittelusta ja pakkaamisesta minun harteillani.
Ja sekin ketuttaa, että voin syyttää tästä vain itseäni. Viiteen vuoteen en ole suostunut perheen kanssa matkoille lähtemään vaan olen matkustellut vain omien ystävieni kanssa. Nyt lupasivat kaikki yhteen ääneen hoitavansa suunnittelun, omat tavaransa ja pakkaamisen, mutta taas jälleen kerran tilanne on vanha tuttu, eli minä vain minä teen.
Yksin matkalle lähteminen on ihanaa, mutta perheen kanssa matkustaminen on kyllä täysin perseestä.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
No älä tee. Anna muiden tulla mukaan vaikka pakkaamatta omia tavaroitaan, sittenpähän oppivat.
Tämä neuvo toimii jollekin viikonloppumatkalle lähikaupunkiin tai lämpimiin lomakohteisiin. Hiihtoreissulle tai mille tahansa aktiivireissulle neuvo ei toim.
Aloittajalle neuvo, että lähde tuolla porukalla vain ja ainoastaan valmismatkoille Kanarialle. Siellä on sama, vaikka kulkisivat samoissa vaatteissa koko loman ajan.
Oletko joku kaiken päälle päsmäri, joka ei luota muiden tekemisiin?
Miten on edes mahdollista, että joku pakkaa kolmen teini-ikäisen laukut heidän puolestaan?
Tee yleislista jääkaapin oveen. Jokainen pakkaa x määrän kutakin vaatetta, hygienia tarvikkeet, ajanvietteet jne. Jokaiselle oma sarake johon voi ruksata kun on pakattu. Jos joku ei listaa noudata, saa kärsiä koko loman. Pääset vähemmällä kuitenkin kuin että itse pakkaisit kaikille.
Mikset vaan kattelis päältä, miten homma hoituu vaikka viime hetkellä? Varmaan kumminkin haluavat tyylikkäät vaatteet lomalle. Saahan sieltäkin toki t-paitoja ja shortseja.
Vierailija kirjoitti:
Miten on edes mahdollista, että joku pakkaa kolmen teini-ikäisen laukut heidän puolestaan?
Tavaroiden heittely laukkuihin on varmaan se helpoin osa. Suunnittelu, tavaroiden etsiminen, vaatteiden pesu, jne. On se kuormittavan osuus, kun teiniä ei sillä hetkellä vain satu kiinnostamaan asiaan paneutuminen.
Ja sitten lähdön hetkellä se draama, jos ja kun teini herää siihen, että pakattavat vaatteet ovatkin pesussa, rikki, kadoksissa, jne.
Been there, done that.
Vähintäänkin käske laittamaan sängyn päälle ne tavarat ja vaatteet, joita haluvat mukaansa. Ja ilmoita, että jos ei laita, on sitten turha valittaa, jos on tyhjä laukku mukana. Ja toki voit myös laittaa ne laukut valmiiksi auki jokaisen sängylle ja käskeä lapata haluamansa tavarat sisään. Jos teinit tykkäävät lukea listaa, niin tee sitten lista, josta saavat seurata, mitä kuuluisi ottaa matkalle mukaan. Ja sitten laita pakkaamaan listan mukaan.
Jos eivät mitään tee pakkaamisen eteen, niin sitten olet kyllä itse syypää sellaiseen, että olet totuttanut kersat laiskoiksi.
Jos lähden työmatkalle niin pakkaan kamat telkkarin mainostauolla. Perheen kanssa homma on tosiaan melkoinen operaatio. Jos lähdetään vaikka vuokramökille niin mukaan tarvitaan paljon muutakin kuin vaatteet. Käytännössä auton takakontti tulee täyteen.
Kuka edes alkaa suunnittelemaan pakkaamista ja pakkaamaan vasta päivää ennen matkaa? Hölmölän perhe?
Ne vaatteet, joita haluaa mukaan, kuuluu hyvissä ajoin pestä ja laittaa sivuun odottamaan matkaa, ei sellaisten kuulu olla käytössä edeltävään päivään asti.
Kiitos vastaajille. Kyseessä on hiihtomatka Euroopaan, joten ihan shortseissa ei pärjää.
Mutta kuten jo aloituksessa totesin, oma on vikani. Seuraavan matkani teen taatusti ilman perhettäni. Vaikka valitus on silloinkin valtava
Mitä uusavuttomia teillä on? Meillä jokainen huolehtii ja pakkaa omat tavaransa.
Joo on. Vuosia sitten lähdin alakoululaisen kanssa kahdestaan viikoksi etelään, bussimatka lentokentälle muutama tunti. Kaikki, jopa kaurahiutalepaketti, mahtui näppärästi alle 15 kg vetolaukkuun, hupparit molemmilla päällä ja torkkupeitot kainalossa. Vesipullot täytettiin hanasta lentokentällä uudestaan bussimatkan jälkeen. Reput lennolle, evästä ja lukemista. Silti joku kehtaa väittää että a) tavaraa on liikaa b) aina ollaan myöhässä ja c) ties mitä muuta osat 1 - 10. Need I say more?
Vierailija kirjoitti:
Kuka edes alkaa suunnittelemaan pakkaamista ja pakkaamaan vasta päivää ennen matkaa? Hölmölän perhe?
Ne vaatteet, joita haluaa mukaan, kuuluu hyvissä ajoin pestä ja laittaa sivuun odottamaan matkaa, ei sellaisten kuulu olla käytössä edeltävään päivään asti.
Aloittajalta sellainen täsmennys, että tätä hommaan on tehty lähinnä yksin jo useampi päivä ja nyt iski marttyyri-uhri-kyynel-kohtaus, kun ketuttaa, muiden makoilu sohvilla.
Minä markustan tuössäni aika paljon ja suunnittelen ja pakkaan aina päivää ennen matkaa. En keksi, mihin sen isompaa ennakkostressaamista tarvitaan? Johan siine vaattteet ruttaantuvat ja pakatut tavarat siirtyy laukusta muualle, jos sen antaa kauemmin änelehtiä.
Lista mitä mukaan ja pakkaa omat vaatteet. Kunhan kännykkä mukana 😀
Vierailija kirjoitti:
Minä markustan tuössäni aika paljon ja suunnittelen ja pakkaan aina päivää ennen matkaa. En keksi, mihin sen isompaa ennakkostressaamista tarvitaan? Johan siine vaattteet ruttaantuvat ja pakatut tavarat siirtyy laukusta muualle, jos sen antaa kauemmin änelehtiä.
Yksin matkustaminen on stressitöntä, kun voi ja saa huolehtia vain omista tavaroista.
Eli ne narisee kun sinä lähdet yksin ja sinä suostut jatkamaan yksin pakkausta kun lähette yhessä ja suostut taas niiden vetkulointiin. Meillä on kukanenkin pakannut itse enemmän ja enemmän iän myötä kun vastuu on lisääntynyt. Teini pakkaa omansa ja toki keskustellaan mitä kannattaa ottaa mukaan. Välillä se löytää edestään jollei oo kuunnellut ja jotain jättänyt ottamatta,mutta seuraavan kerran taas paremmin. Silleen jo lapsuuskodissa opetettiin meidät lapset osallistumaan eikä vaan odottamaan valmista. Milloin ap annat teiniesi oppia?
No älä tee. Anna muiden tulla mukaan vaikka pakkaamatta omia tavaroitaan, sittenpähän oppivat.