Vierailija

Onko muilla ollut tilanne, että äitiyslomalla ei ole työtä, johon palata?
Olen tyypillinen korkeasti koulutettu pätkätyöläinen. Vakituista työsuhdetta ei ole kuulunut, joten päätimme miehen kanssa hankkia lapsen ennen kuin on liian myöhäistä.

Vanhempainvapaani loppuu pian, ja olen etsinyt ahkerasti töitä, parissa haastattelussakin käynyt. Olen kuitenkin tilanteesta yllättävän ahdistunut, ja pelko työttömäksi jäämisestä on suuri. Olisi siksi kiva kuulla muiden kokemuksia.

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Olin raskaaksi tullessani määräaikaisessa työsuhteessa ja projektilta loppui rahat juuri ennen lapsen syntymää. Ehdin siis jäädä äitiyslomalle ennen työsuhteen päättymistä.
Asetin itselleni määräajan, että lapsen yksivuotissynttäreiden jälkeen alan hakea töitä. Näin minulla olisi "hyvä" syy olla kotona vielä pari vuotta, jos työnhaku pitkittyisikin. Lapsi on syntynyt loppukesästä, ja kesälomien jälkeen aloin selailemaan ilmoituksia ja täyttelin niitä yhden-pari päivässä päikkäreiden aikaan.
Minulla kävi hillitön tuuri, vajaa kymmenen hakemusta myöhemmin pääsin haastatteluun ja sain paikan! Lapsi oli 1v2kk aloittaessani työt ja mies jäi vielä kotiin hetkeksi aikaa ennen hoitoon laittamista.
Jälkeenpäin ajatellen olisin pystynyt olemaan kotona pidempäänkin, alani on kovassa nosteessa ja kaikkialla rekrytään. Olisin luultavasti saanut paikan yhtä helposti pidemmälläkin tauolla työelämästä, mutta epävarmuus kotona olisi ahdistanut liikaa. Parempi näin.

Vierailija

Jonkin tilaston mukaan n. joka neljännellä naisella ei ole työtä johon palata äitiyslomalta. Että et ole ap ainoa.

Tämmöistäse on pätkätyöyhteiskunnassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä jäin vakkariduunista vanhempainvapaalle, mutta YT:t vei senkin jo heti vanhempainvapaan alettua 🤷‍♀️

Onko tuo edes laillista?

Vierailija

Ap, älä hermoile. Ajattele, että saat hoitaa lasta ansiosidonnaisella työttömyysrahalla. Paljon parempi kuin kotihoidontuki.

Ehdit vielä töihin ja manata niitä aamuja, kun kiire painaa ja lapsi kitisee.

Itselläni oli sama tilanne ja stressasin liikaa. Olisi pitänyt nauttia siitä ajasta, koska työarki on rankkaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jäin vakkariduunista vanhempainvapaalle, mutta YT:t vei senkin jo heti vanhempainvapaan alettua 🤷‍♀️

Onko tuo edes laillista?

Työsuhde on edelleen voimassa, mutta ei mulla siellä mitään töitä ole odottamassa kun pitäisi vuodenvaihteessa palata. Varmaan pistävät johonkin huuhaahommiin päiväksi ja iltapäivällä odottaa jo irtisanomisilmoitus pöydällä 🙄

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap, älä hermoile. Ajattele, että saat hoitaa lasta ansiosidonnaisella työttömyysrahalla. Paljon parempi kuin kotihoidontuki.

Itselläni oli sama tilanne ja stressasin liikaa. Olisi pitänyt nauttia siitä ajasta, koska työarki on rankkaa.

Kiitos rohkaisusta. Olisi vain niin helppoa, jos olisi työ, johon palata. Voisi nauttia lapsen kanssa olemisesta ilman huolia.

Etsitkö kauan töitä? Millä alalla olet?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko tuo edes laillista?

Työsuhde on edelleen voimassa, mutta ei mulla siellä mitään töitä ole odottamassa kun pitäisi vuodenvaihteessa palata. Varmaan pistävät johonkin huuhaahommiin päiväksi ja iltapäivällä odottaa jo irtisanomisilmoitus pöydällä 🙄

Kurja tilanne. :( Ehkäpä se avaa mahdollisuden johonkin muuhun.

-Ap, joka kirjoitti myös 7. viestin

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Onko tuo edes laillista?

Laillisuus riippuu tilanteesta. Vanhempainvapaa on aika hyvä suoja, mutta ei täydellinen. Työnantajan on voitava osoittaa, ettei irtisnominen johdu vanhepian- tms. vapaasta. Mutta jos olet töissä esimerkiksi tehtaassa, ja koko tehdas lakkautetaan, niin tällöin vanhempainvapaaltakin saa sanoa irti. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kiitos rohkaisusta. Olisi vain niin helppoa, jos olisi työ, johon palata. Voisi nauttia lapsen kanssa olemisesta ilman huolia.

Viestintäalalla. Työllistyminen oli lopulta yllättävän helppoa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Viestintäalalla. Työllistyminen oli lopulta yllättävän helppoa.

Johan sattui. Itsekin olen viestintäalalla. Täytyy toivoa, että onnistaisi myös. Tiedän olevani vahva ammattilainen, mutta sen osoittaminen työnantajalle ei ole niin helppoa. Edellisestä työnhausta on tovi aikaa...

Kiva kuulla hyvästä kokemuksesta!

-Ap

Vierailija

Olin suunnitellusti 6 vuotta lasten kanssa kotona ja pelkäsin välillä että olen sen jälkeen ihan "kelvoton". Ehdin hakea töitä 4kk ja nyt olen mieleisessä työssä paremmilla ehdoilla kuin ennen kotiin jäämistä. Onneksi, onneksi mulla oli läheisiä jotka tsemppasi kun itse alkoi kehitellä "entä jos en koskaan enää kelpaa mihinkään" skenaarioita, niin ei tullut turhaan hötkyttyä töihin. Kaikkea aikansa :)

Vierailija

Edellinen määräaikainen työsuhde päättyi ennen kuin jäin äitiyslomalle. Aloin hakea töitä markkinoinnin alalta lapseni ollessa 1v 9kk ja aloitin uudessa työssä lapsen ollessa 2v 1kk. Ehdin siis hakea töitä noin nelisen kuukautta, mutta en ottanut työnhausta ylimääräisiä paineita. Laitoin ehkä 30 hakemusta, mutta ilmeisesti oikeisiin paikkoihin. Näin jälkeenpäin olen ihmetellyt, miten se kävikin noin helposti, koska odotukset eivät olleet korkealla aikaisempien työnhakukokemusten takia.

Vierailija

Aloittajalle tsemppiä, ei sen tarvitse tärpätä kuin kerran! Jatka sinnikkäästi työnhakua, mutta koita välttää työttömäksi ilmoittautumista, silloin sinusta tulee kyllä sitä pohjasakkaa ja työnsaanti vaikeutuu. Paljon parempi, että aukko CV:ssä selittyy hoitovapaalla. Työnantajat karttavat työttömiä työnhakijoita, otetaan paljon mieluummin joku joka vaihtaa työpaikkaa, joten se hoitovapaakin on parempi kuin työttömyys. Nämä ovat omia kokemuksiani, ei tietenkän voi yleistää, mutta olen itsekin korkeasti koulutettu ja joutunut tekemään paljon pätkää ja tällainen käsitys on jäänyt.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat