Neljä lasta karkasi päiväkodista ja 4 hoitajaa ei huomannut mitään
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuusi-3-4-vuotiasta-lasta-…
Näin huonosti hoitajat tekee työnsä, taas esimerkki.
Kommentit (105)
Lastentarhat pitäisi olla vankiloita, missä kalterit ja vartijat.
Ja nämä itenäistymiskokemukset halutaan pakollisiksi kaikille 5 v täyttäneille, koska kotona kasvaneet lapset ei pärjää neurologisissa testeissä.
Jos yksi hoitajista ei olisi SATTUMALTA kotimatkallaan nähnyt karanneita lapsia, milloin heitä olisi kaivattu? Olisivat voineet hukkua, jäädä auton alle, joutua jonkun pedofiilin kynsiin tai mitä tahansa.
Luulisi että on silmä sen verran tottunut lapsimäärän että noinkin monen lapsen puuttuminen pihalta pistää silmään.
Älkääs nyt. Juuri luimme tutkimuksesta minkä mukaan laitoshoito kehittää lapsen ajattelua enemmän kuin kotihoito tai perhepäivähoito.
Siksipä juuri nämäkin lapset ajatteli karata.
Tietääkseni kyseinen päiväkoti on perustettu ajatuksena, että lapset ja aikuiset siirtyvät dynaamisesti tilasta toisen erilaisten toimintojen perässä (lue: että isossa talossa säästetään henkilöstökuluissa, koska lapsia ja aikuisia voidaan pallotella päivän aikana paikasta toisen > kukaan ei ole päivän aikana kunnolla tietoinen lasten olinpaikasta.).
Itse en lastentarhanopettaja suostu tekemään töitä näissä "kyläpäiväkodeissa".
Joo nuo 26 mainitsemat kyläpäiväkodit ovat ihan järkyttäviä massalaitoksia, en ikinä itse haluaisi sellaiseen töihin. Muutaman kerran olen sijaistanut jättipäiväkodissa, jossa kaikki ryhmät ulkoilevat samaan aikaan samalla pihalla, siis jopa 1-2-vuotiaat siellä isojen seassa! Ei enää ikinä. Ei noissa paikoissa pystytä huolehtimaan lasten turvallisuudesta.
Kyllähän kaikki tietävät sen millaista palkkaa saavat kun työn ottavat vastaan. Jos lapsia on liikaa niin homma pitää hoitaa niin että ei tehdä sellaisia juttuja että lapset pääsevät karkaamaan. Itse olen nähnyt Helsingin päiväkotien arkea ja siellä ne tädit tekevät omia juttujaan, juoruavat keskenään ja joskus häviävät paikalta pitkäksi aikaa. On niitä kunnollisiakin mutta valvovan silmän alta ei lapsi mene hukkaan. Se on varma se....Saati kuusi lasta. Omat lapset olen sitten hoitanut itse. Osa jo aikuisia. ja siis olen asunut muutamassa sellaisessa talossa joista on täysin suora näköyhteys päiväkodin pihaan. On ollut sellaisia tilanteita että huh huh. Ja jotkut lapset ovat todella agressiivisia toisia kohtaan. Siihen ei puututa mitenkään. Jos jotenkin niin täti vie itkevän lapsen jäähylle kun ei osaa olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanarhanopet on ylikoulutettuja hienohelmoja, ei ne lapsia halua vahtia vaan kasvattaa.
Tuota, olethan tietoinen siitä, että iltapäivisin siellä pihalla on itse asiassa paikalla enemmän lastenhoitajia kuin lastentarhanopettajia, sillä hoitajia on päiväkodeissa enemmän kuin opettajia?
Sitten asiaan, itsekin työskentelen päiväkodissa (lastentarhanopettajana) enkä ymmärrä, miten tuo on päässyt tapahtumaan. Tiedän kyllä, kuinka joissakin päiväkodeissa toimitaan äärirajoilla liian ison lapsimäärän kanssa, itsellänikin on siitä kokemusta, mutta siitä huolimatta itse lasken pihalla jatkuvasti lasten lukumäärää ja olen koko ajan kartalla siitä, missä kukakin lapsi on.
Tätä en kyllä usko ollenkaan, ellei tietysti päiväkoti ole joku hyvin pieni. Meidän lasten päiväkodissa esimerkiksi on pensaita, leikkimökki/-katos x3 ja lapsi "isojen" pihalla ehkä noin 60. Ei yksi ihminen voi olla kartalla joka hetki jokaisen lapsen sijainnista. Pihassa ei voi sijoittua niin että näkisi joka kolkan ja varsinkin kun lapset liikkuvat jatkuvasti paikasta toiseen.
4 hoitajaa iltapäivällä voi tarkoittaa helposti 50-80 lasta pihalla. Semmosia ne on ne nykypäivän päivä"kodit".
Onneksi olen löytänyt muuta hommaa, hulluksihan noissa hommissa tulee. Ja auta armias jos päivän aikana vaihdat sanasen työkaverin kanssa pihalla niin p*skaa satelee niskaan kilokaupalla.
Toki voi olla myös täyttä välinpitämättömyyttä. Kun meidät tunnolliset ja motivoituneet hoitajat ja opet on alalta jo aikapäiviä sitten karkotettu pois kaikenlaisilla päättömillä päätöksillä. Sitä saa mitä tilaa! Ei nollaresursseilla voi saada mitään priimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanarhanopet on ylikoulutettuja hienohelmoja, ei ne lapsia halua vahtia vaan kasvattaa.
Tuota, olethan tietoinen siitä, että iltapäivisin siellä pihalla on itse asiassa paikalla enemmän lastenhoitajia kuin lastentarhanopettajia, sillä hoitajia on päiväkodeissa enemmän kuin opettajia?
Sitten asiaan, itsekin työskentelen päiväkodissa (lastentarhanopettajana) enkä ymmärrä, miten tuo on päässyt tapahtumaan. Tiedän kyllä, kuinka joissakin päiväkodeissa toimitaan äärirajoilla liian ison lapsimäärän kanssa, itsellänikin on siitä kokemusta, mutta siitä huolimatta itse lasken pihalla jatkuvasti lasten lukumäärää ja olen koko ajan kartalla siitä, missä kukakin lapsi on.
Tätä en kyllä usko ollenkaan, ellei tietysti päiväkoti ole joku hyvin pieni. Meidän lasten päiväkodissa esimerkiksi on pensaita, leikkimökki/-katos x3 ja lapsi "isojen" pihalla ehkä noin 60. Ei yksi ihminen voi olla kartalla joka hetki jokaisen lapsen sijainnista. Pihassa ei voi sijoittua niin että näkisi joka kolkan ja varsinkin kun lapset liikkuvat jatkuvasti paikasta toiseen.
Tosiaan olenkin aika pienessä päiväkodissa töissä. Isommissakin olen sijaistanut ja siellä kartalla oleminen tuottaa enemmän haasteita, mutta enhän minä kuitenkaan yksin ryhmässä työskentele, - jakaudutaan aikuisten kesken ja kierrellään pihalla. Otetaan säännöllisesti luku lapsista. Aikuisten tulee liikkua sitä mukaa kun lapsetkin liikkuvat.
Ei kannata suostua sellaiseen taloon tai tiimiin töihin, jossa piha ja yhteistyö on sellaista, ettei lasten olinpaikasta voi pysyä kartalla. Itse menen mieluummin kokopäivätyöhön siivoomaan, kuin ottan vastuuta mahdottomasta tehtävästä.
lto
Kalasataman päiväkodin pihalla ei ole pensaita eikä piilopaikkoja. Se on avoin hiekkakenttä eikä sieltä karata, jos valvontavastuussa olevat ovat yhtään tehtäviensä tasalla. Päiväkoti sijaitsee meren vieressä isojen rakennustyömaiden ympäröimänä. Lasten valvomatta jättäminen on täysin anteeksiantamatonta ja nyt todella oli enkelit matkassa eikä onnettomuuksia sattunut.
Vierailija kirjoitti:
Kalasataman päiväkodin pihalla ei ole pensaita eikä piilopaikkoja. Se on avoin hiekkakenttä eikä sieltä karata, jos valvontavastuussa olevat ovat yhtään tehtäviensä tasalla. Päiväkoti sijaitsee meren vieressä isojen rakennustyömaiden ympäröimänä. Lasten valvomatta jättäminen on täysin anteeksiantamatonta ja nyt todella oli enkelit matkassa eikä onnettomuuksia sattunut.
Ajatuskatkos: ei tosiaan hiekkakenttä vaan asfaltti-/turva-alustapohjainen kenttä
Vierailija kirjoitti:
4 hoitajaa iltapäivällä voi tarkoittaa helposti 50-80 lasta pihalla. Semmosia ne on ne nykypäivän päivä"kodit".
Onneksi olen löytänyt muuta hommaa, hulluksihan noissa hommissa tulee. Ja auta armias jos päivän aikana vaihdat sanasen työkaverin kanssa pihalla niin p*skaa satelee niskaan kilokaupalla.
Toki voi olla myös täyttä välinpitämättömyyttä. Kun meidät tunnolliset ja motivoituneet hoitajat ja opet on alalta jo aikapäiviä sitten karkotettu pois kaikenlaisilla päättömillä päätöksillä. Sitä saa mitä tilaa! Ei nollaresursseilla voi saada mitään priimaa.
Juuri näin. Se seisoskelu ja juttelu siellä päiväkodin pihalla voi myös olla päivän ainoa hetki, jolloin mitään tietoa lapsista ja vanhempien toiveista voi vaihtaa. Se on myös se hetki, jolloin käydään lapsilista läpi, siis katsotaan kuka on pihalla; kerrotaan kuka hakee kenetkin kotiin, jos aamulla joku vanhemmista on ilmoittanut muista hakijoista; sovitaan seuraavan päivän ohjelmasta; kerrotaan, kuka on saanut uuden allergian ja kuinka vakava se on; käydään läpi diabeteslapsen mittausarvot ja seuraavan viikon toimintaohjeet verensokerin seuraamiseksi; kuka ei ehdi perjantaina retkelle mukaan; kuka on valittanut hukkuneista vaatekappaleista; järjestetään sijaista, jne. jne. jne.
Päiväkodissa kaikki työntekijät, paitsi johtaja,jolla voi olla useampi yksikkö, ovat kiinni lapsiryhmässä koko ajan.
Isoissa tulossa on paljon organisoitavia asioita ja resurssit on viety niin tiukalle, että ryhmien on pakko tehdä paljon yhteistyä. Se tarkoittaa sitä, että asioista täytyy keskustella, mikä tarkoittaa sitä, että lapset jäävät niinä hetkinä vähemmälle huomiolle.
Huom! Joko tiimillä on tämä organisointiaika kerran viikossa, mikä ei riitä muuttuvassa arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatuskatkos: ei tosiaan hiekkakenttä vaan asfaltti-/turva-alustapohjainen kenttä
Onko siellä aitoja? En nähnyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä aitoja? En nähnyt...
Kyllä, piha on kokonaan aidattu ja aidassa on portit.
Vierailija kirjoitti:
Kielloista pahemmin piittaamatta lapset sitten päättivät lähteä omille matkoilleen. Kotona ei ole opetettu, että mihinkään ei karata. Avuttomat vanhemmat eivät osaa kantaa mitään vastuuta kasvatuksesta, vaan kaikki on sälytetty päiväkodin vastuulle.
Sulla ei taida olla omia lapsia? Vai ovatko sinun lapsesi juuri näitä terrorisoijia, jotka saa mennä ja tulla miten haluavat ja sinä luulet niiden käyttäytyvän kiltisti vaikka mekastavat esim toisten pihoilla? ajattelitko, että 3-4 vuotiaille riittää, kun kerran pari kieltää jonkun asian niin se homma on hoidettu? Kuule ei se mene ihan niin, senpä takia tuon ikäiset tarvitsevat lähes jatkuvaa ohjausta, kasvatusta ja valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vai kuitenkin liian paljon lapsia hoitajiin verrattuna...
Tämä on nimenomaan se oikea ongelma, joka johtaa tällaisiin vahinkoihin. Tällaista ei pitäisi tapahtua, mutta ei voi olettaa koko päiväkodin olevan parilla ihmisellä vastuuna. Silmiä, käsiä ja jalkoja on vain kaksi ihmisillä. Kaikkea ei voi nähdä eikä kuulla yksinään.
Toki myös se, että lapset ovat kielloista huolimatta lähteneet juontaa juurensa myös kotoa. Lasta ei ole opetettu tottelemaan ja noudattamaan sääntöjä. Se ei ole päiväkodin tehtävä yksinään. Jos kotona saa kaiken periksi eikä ole rajoja, ei ne kakarat usko siellä päiväkodissakaan. Lapsi ei karkaa, jos ymmärtää sen olevan kiellettyä ja niin ei saa tehdä. Lapsi tottelee sääntöjä, jos kasvatus on siihen opettanut. Sääntöjä noudatetaan, koska se kuuluu hyviin tapoihin eikä tiedä hyvää jos ei totella. Muistan hyvin lapsena kuinka ne leveästi eläneet tekivät enemmän rikkomuksia. Aina samat naamat ja kodin toimintatavat tiedettiin. Ei mitään sääntöjä eikä kunnioitusta vanhempia tai aikuisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin itse perhepäivähoidossa 4-5-vuotiaana 90-luvulla, niin me karkasimme muutaman kerran huvin vuoksi ja kokeillaksemme kuinka vihaiseksi hoitotäti tulee. Muistan yhdenkin kerran, kun oltiin useamman perhepäivähoitoporukan kanssa kävelyllä ja kaverini sai yhtäkkiä päähänsä, että hän asuu tässä lähellä ja lähtee nyt kotiin. Hän kielsi minua kertomasta kenellekään ja lähti juoksemaan puiston läpi eikä kukaan huomannut. Hetken kuluttua hoitotäti sitten rupesi kovistelemaan minua, että mihin sinun parisi on lähtenyt (meidän oli käsketty pitää toisiamme käsistä kiinni). Kaverini oli tosiaan juossut kotiinsa ja päästänyt heidän kaksi koiraansakin vapaaksi pihalle... Että ei se lasten vahtiminen varmaan kovin helppoa ole, kun lapsilla ei ole mitään järkeä päässä ja ihan tahallaan lähtevät omille teilleen. Tuon ikäiselle kun sanoo, että jotain ei saa tehdä, niin hän tekee sen varmasti.
Minä olen ollut pph 8v. Eikä koskaan yksikään lapsi ole karannut tai hävinnyt. Ja kyllä käydään paljon retkillä eikä oma pihamaa ole aidattu.
Tällähetkellä hoidossa 3x 1v. Ja 1x3v. Niitä lapsia pitää vaan vahtia!