Neljä lasta karkasi päiväkodista ja 4 hoitajaa ei huomannut mitään
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuusi-3-4-vuotiasta-lasta-…
Näin huonosti hoitajat tekee työnsä, taas esimerkki.
Kommentit (105)
Miksi syytetään vain lastenhoitajia ja opeja kun se lopullinen vastuu on johtajalla. Eikö ole johtajan vastuulla että on tarpeeksi henkilökuntaa, portit toimii ja aidat on ehjät, tilat turvalliset ja henkilökunnalla hyvä fiilis tehdä työtä? Kokemukseni mukaan paikoissa joissa on hyvä johtajuus, asiat toimii ja kaikilla on turvallista kaikin tavoin päivän aikana. Ei yksittäinen työntekijä voi korjauttaa portteja tai aitoja vaikka vuosia siiitä esimiehelle valittaisikin. Esimiehen tehtävä on huolehtia että hänelle ilmoitetut vakavat puutteet korjataan heti.
Olin työharjoittelussa 6 viikkoa päiväkodissa. Täytyy sanoa että mahdoton pitää silmänsä kaikissa lapsissa kun pihalla melkein 100 lasta, yrität keskustella riitapukareiden kanssa, puhaltaa jonkun saamaan pipiin, kun käännyt joku tekemässä jotain luvatonta selän takana. Laske siinä lapsimäärä koko ajan, ihan mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanarhanopet on ylikoulutettuja hienohelmoja, ei ne lapsia halua vahtia vaan kasvattaa.
Tuota, olethan tietoinen siitä, että iltapäivisin siellä pihalla on itse asiassa paikalla enemmän lastenhoitajia kuin lastentarhanopettajia, sillä hoitajia on päiväkodeissa enemmän kuin opettajia?
Sitten asiaan, itsekin työskentelen päiväkodissa (lastentarhanopettajana) enkä ymmärrä, miten tuo on päässyt tapahtumaan. Tiedän kyllä, kuinka joissakin päiväkodeissa toimitaan äärirajoilla liian ison lapsimäärän kanssa, itsellänikin on siitä kokemusta, mutta siitä huolimatta itse lasken pihalla jatkuvasti lasten lukumäärää ja olen koko ajan kartalla siitä, missä kukakin lapsi on.
Tätä en kyllä usko ollenkaan, ellei tietysti päiväkoti ole joku hyvin pieni. Meidän lasten päiväkodissa esimerkiksi on pensaita, leikkimökki/-katos x3 ja lapsi "isojen" pihalla ehkä noin 60. Ei yksi ihminen voi olla kartalla joka hetki jokaisen lapsen sijainnista. Pihassa ei voi sijoittua niin että näkisi joka kolkan ja varsinkin kun lapset liikkuvat jatkuvasti paikasta toiseen.
Ei pitäisi olla tilannetta jossa pihalla on yksi aikuinen ja 60 lasta. Pitää olla suunnitelma sitä varten miten aikuiset pihalle sijoittuvat, jotta koko piha on tarkkailun alla, suunnitelmassa huomioitu riskialueet. Mikäli lapsia on paljon, pitää tietysti olla jaettu kuka laskee ketä (punaliivisiä, keltaliivisiä jne.).
Kyllä meidän lasten hoitajat ovat aina hakiessa osanneet heti osoittaa mistä se oma lapsi löytyy ja kertoa mitä hän on siellä kenen kanssa puuhaamassa, onko käynyt ulkoilun aikana juomassa jne.
Ei tuollaista tilannetta toivottavasti koskaan missään olekaan mutta aivan varmasti siirtymätilanteissa sallitut suhdeluvut ylittyvät. Olen oikein tyytyväinen meidän lasten päiväkotiin mutta ei siellä kyllä hakutilanteissa aina osata sanoa missä lapsi sillä hetkellä on. Eikä koskaan ole mitään liivejä lapsilla, vaikka lapsia on yhteensä ainakin 60. En ole osannut huolestua tilanteesta.
Itse yleensä yritän lasta hakiessa jo kauempaa katsoa ja paikallistaa hänet pihasta ja kävelen suoraan lapsen luokse, jos hän ei minua ehdi huomata ensin. Mutta kerran en sitten nähnyt lasta missään (hänelle oli vaihdettu paita päivän aikana ja mulla huono näkö) ni jouduin sitten kysyä hoitajalta, että missäs X on, niin hoitaja vastasi, että tuolla se on keinussa ja toinen hoitaja nauroi ivallisesti minulle, että "eksää tunnista sun omaa lasta :'D". Tuli tosi paha mieli.
Usein johtaja on pihalla kuin lumiukko oman talonsa asioista. Sysää vastuun työntekijöille kaikista asioista eikä ole kiinnostunut kehittämisehdotuksista eikä varsinkaan ota mitään palautetta vastaan. Ja jos vanhemmat antavat johtajalle negatiivista palautetta, johtaja sysää kaiken syyn työntekijöiden niskaan. Valitettaa, mutta tällaisia "esihenkilöitä" on ihan oikeasti. Työntekijät vaihtuvat koko ajan ja kaikilla on paha olla. Työntekijän on helpompi löytää itselle uusi työpaikka kuin lasten vanhempien lapselle uusi hoitopaikka. Parasta olisi että johtajaksi olisi edes jotkut kriteerit ja pakollista esimiestaitokoulutusta.
No meillä ei todellakaan ole näissä esimiehen tukea, päinvastoin. Pieni työyhteisö. Pienessä leivässä kiinni ollaan, yhdellä (se varoituksia saava) vakipaikka, meillä muilla määräaikaiset työsuhteet. Yleensä näistä äänestetään jaloillaan, kaksi työkaveria lähdössä syksyllä ja itsellä myös suunnitelmissa heti kun saa paremman paikan. Omat lapset ruokittava ja katto pään päälle maksettava joten en ala riskeeraamaan ja leikkimään muutosritaria.