Vihaan lastani.
En vaan pysty rakastamaan esikoistani. 11v tyttö joka on kertakaikkiaan mahdoton. Jatkuvasti kiusaa pikkusisaruksiaan. Joka asiasta nostaa hirveän metelin. Tänään kun huomautin että etukäteen sovittu puhelimenkäyttöaika on täynnä, tuloksena silmitön raivo, lapsi haukkuu mut maailman huonoimmaksi äidiksi, sanoo haluavansa tappaa itsensä ja yrittää hakea keittiöstä veitsen. Tilanteen hieman rauhoituttua lukittautuu vessaan jossa pursottaa seinille kaikki minun meikkivoiteet ja muut rasvatuubit. Eilen tyttö raivostui kun piti tulla sisälle illalla, tuloksena rikki potkittu ulko-oven lasi.
Aina suuttuessaan tyttö sanoo haluavansa tappaa joko minut tai itsensä. Ja vahingoittaa omia tavaroitaan. Viimeksi leikkasi rakkaalta uninalleltaan kädet kun suuttui minulle jostain. Sitä on sitten itketty kun nalle on rikki.
En vaan jaksa enää. Jos ei olisi noita kahta muuta lasta, oisin lähteny jo lätkimään, jättänyt lapsen kelvottomalle isälleen.
En vain pysty rakastamaan lasta joka on noin sairas mieleltään. Varmasti olen maailman huonoin äiti, mutta minä en vain pysty.
Kommentit (68)
Onko tyttö kateellinen jos huomaa että pidät enemmän muista lapsista,
Ei kuulosta, että on psykopatiasta kyse. Ennemmin ahdistuksesta ja reaktiivisuudesta. Jotain rauhoittumiskeinoja kannattaa yrittää löytää, että saisi itsensä pysäytettyä ennen kuin raivasi menee överiksi. Jos opettelisitte yhdessä mindfulness-taitoja? Tuon ikäinen jo ymmärtää kun asiasta keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta, että on psykopatiasta kyse. Ennemmin ahdistuksesta ja reaktiivisuudesta. Jotain rauhoittumiskeinoja kannattaa yrittää löytää, että saisi itsensä pysäytettyä ennen kuin raivasi menee överiksi. Jos opettelisitte yhdessä mindfulness-taitoja? Tuon ikäinen jo ymmärtää kun asiasta keskustelee.
Tyttö on nyt jo 18-vuotias. Voi olla ettei halua äitinsä kanssa harjoitella mitään. Tai mistäpä sen tietää.
Pane laitokseen niin oppii olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä kyse synnynnäisestä psykopatiasta? Sehän kuulemma on synnynnäistä. Eli kuvaat miestäsi kelvottomaksi. Onko tytär perinyt häneltä psykopatian tai narsismin.
Nyt on jo kova kiire kasvattaa tyttärestä sitten yhteiskuntakelpoinen. Voihan psykopaatti kun oppia käyttäytymään asiallisesti, vaikkei tunteita olisikaan. Ota yhteyttä koulupsykologiin on ja kysy neuvoa.
Oletko tosissani tämän kanssa? Lasten isä on todellakin aika mahdoton ihminen, mutta olen aina ajatellut että lapsilla olisi hyvä olla kun ovat saaneet minun kanssani viettää tasaista, hyvää elämään viime vuosiin asti. Voiko nämä piirteet tosiaan periytyä noin paljon ympäristöstä huolimatta?
En tiedä missä olen tehnyt väärin. Olen itse tasapainoinen, rauhallinen ihminen. Samoin kaksi muuta lastani. Tytön kanssa en vaan pärjää.
Meidän pienessä koulussa
Tottakai lapsi voi olla synnynnäisesti psykopaatti ja paha. Valitettavasti. Ei se onneksi kovin yleistä ole.
Ehdotan, että jatkossa soitat häkeen joka kerta kun lapsi on väkivaltainen. En ymmärrä, miksei se ole tullut mieleesi, jos kerran koet, että et pärjää? Se on paras tapa saada lapselle apua, vaivasi sitä mikä hyvänsä.
Samoin voit soittaa, jos lapsi uhkaa tappaa sinut tai itsensä. Niinhän sinä tekisit silloinkin, kun aikuinen tuollaista uhkailisi, joko poliisit hakisi sen silloin putkaan jäähylle tai ambulanssi päivystykseen ja se pantaisiin M1 lähetteellä lukkojen taakse.
Väkivalta on oikeasti vakava asia, samoin hengenriistolla uhkaaminen. Tuollainen ei todellakaan mene minkään normaalin teini-iän alun piikkiin.
Tässä on tulos kun nykyään lapsia ei saa kasvattaa. Vanhaan aikaan olisi saanut selkään ja ne kiukuttelut ois loppunu siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
En edes tiedä mistä hakisin apua. Asutaan pienenpienellä paikkakunnalla. Terveyskeskuksessa viimeksi mainitsin asiasta, siellä vaan kohautettiin hartioita. Kouluterkalle sanoin asiasta, hän ei osannut oikeen mitään sanoa, kuulemma alkavan teini-iän oireita.
Mistä tällaiseen saa apua?? Eikä mulla ole rahaa mihinkään kalliiseen yksityiseen lääkäriin tms., nyt jo taloudellisesti tiukkaa.ap
Hyvinvointialueelta etsit perhekeskuksen.
Mielestäni on muutenkin naurettavaa, että asioita suurennellaan ja kaikki vähänkin muottiin sopiva leimataan psykopatiaksi tai narsismiksi. Niiden esiintyvyys populaatiossa on jotain muutaman prosentin luokkaa. Todennäköisyyden kannalta missään tilanteessa todennäköisintä ei ole narsismi eikä psykopatia.