Muistakaa: Liikenne, syöpä, tupakka ja viina ne tappaa, SUDET EIVÄT TAPA IHMISIÄ!
Hassua, että susia pelätään kuin ruttoa, mutta viinapullo kipataan mielellään kurkusta alas. Tai autoilemaan lähdetään ilomielin.
Noihin verrattuna susien seurassa liikkuminen on turvallisinta päällä maan.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt suden lenkillä metsätiellä. Vilkaisi minua ja häipyi.
Eli aikuinen, terve ihminen kohtasit YHDEN suden. Varmastikkin vilkaisi ja häipyi, koska vaikka se olisikin ollut nälkäinen, olisit ollut vaativa tappo verrattuna hetken päästä löydettävään kanin hajuun.
Mutta
Muutappa tilanne että susia onkin kasvavan kannan vuoksi kaksi tai kolme ja sinä olet lenkkipolulla olevan aikuisen sijasta koulutiellä oleva 8-vuotias. Ihan taatusti nälkä ajaa villin eläimen hyökkäämään helpon saaliin kimppuun.
Ja joo, ei oo ollut susihyökkäyksiä sataan vuoteen, ehkäpä siksi että susikanta on ollut pieni, ruoka riittävä ja sijainnut pois ihmisten asumuksesta. Mutta kun se määrä kasvaa niin nälkä ajaa heidät pihoillenne ja kohta siellä kehäkolmesella saattekin litkiä aamulattenne auringonnousun katselun sijaan miten susi jolkottaa suussaan naapurin terrieri, jonka napannut evääkseen tämän aamupissilenkin yhteydessä.
Mikä susi on? Suurpeto. Mitä ihminen on? Rasvaa ja proteiinia. Joo, vallan mahdoton ajatus, että susi ihmisen kimppuun kävisi ja peräti söisi. Koska kyllähän se nyt ymmärtää, että olemme luomakunnan kruunuja ja sellaisina koskemattomia ja osa meistä vielä rakastaa sutta niin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt suden lenkillä metsätiellä. Vilkaisi minua ja häipyi.
Eli aikuinen, terve ihminen kohtasit YHDEN suden. Varmastikkin vilkaisi ja häipyi, koska vaikka se olisikin ollut nälkäinen, olisit ollut vaativa tappo verrattuna hetken päästä löydettävään kanin hajuun.
Mutta
Muutappa tilanne että susia onkin kasvavan kannan vuoksi kaksi tai kolme ja sinä olet lenkkipolulla olevan aikuisen sijasta koulutiellä oleva 8-vuotias. Ihan taatusti nälkä ajaa villin eläimen hyökkäämään helpon saaliin kimppuun.
Ja joo, ei oo ollut susihyökkäyksiä sataan vuoteen, ehkäpä siksi että susikanta on ollut pieni, ruoka riittävä ja sijainnut pois ihmisten asumuksesta. Mutta kun se määrä kasvaa niin nälkä ajaa heidät pihoillenne ja kohta siellä kehäkolmesella saattekin litkiä aamulattenne auringonnousun katselun sijaan miten susi jolkottaa suussaan naapurin terrieri, jonka napannut evääkseen tämän aamupissilenkin yhteydessä.
Asiaa. Lukemani perusteella sudelle toki on aluksi iso kynnys hyökätä nälissäänkään ihmisen kimppuun. Eroamme olemukseltamme ja käytökseltämme kuitenkin tavanomaisista saaliseläimistä melko lailla. Toinen kynnys ja varovaisuuden aihe on sitten siinä, uskaltaako tätä uudenlaista saalista nauttia ravinnokseen. Surmatapauksissa kuulemma uhrit löytyneet ensin lähes koskemattomina, tyyliin maistettu vain, mutta seuraavia syöty aina enemmän ja enemmän. Eli susi on ruokansa suhteen varovainen ja konservatiivinen eläin. Ihmispelko häviää nopeastikin sukupolven, parin kuluessa ja hyökkäykset tulevat tavanomaisemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
https://crop.kaleva.fi/qpX0CChDOQns1j70MNdej9fWNN8=/fit-in/600x400/smar…
Ei paljon enää etelämämäs pääse kun tulee meri vastaan.
En tiedä mistä yhteydestä tuo tilastografiikka on otettu, mutta jos tuo kuvaa koko Suomen havaintoja niin siitä voi tehdä 2 järkyttävää johtopäätöstä.
1. Lapissa ei ole susilaumoja
2. Siellä, missä sudella olisi tilaa (Lapissa => laajat yhtenäiset erämäät ja metsät) elää ja metsästää, ei annete suden elää.
3. Susien reviirit ovat tuon mukaan siellä missä on eniten ihmisiä (missä ihmisen väistämättä kohtaa) pois lukien pk-seutu.
Tässä teille tilastotietoa susista, jotka karttavat ihmistä ja jotka ovat ihmiselle vaarattomampia kuin koirat.
Susia on Suomessa n. 160-190 yksilöä. Susi tappaa vuodessa Suomessa n. 50 koiraa ( https://yle.fi/uutiset/3-10217689 ). Susi elää n. 12-16 -vuotiaaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen Suomessa elävä susi tappaa elämänsä aikana keskimäärin neljä koiraa. Tämä luku ei sisällä haavoitettuja ja vammautuneita koiria, eikä myöskään muita eläimiä, lampaita susi syö moninkertaisen (moninkymmenkertaisen?) määrän.
Noin 50 % tapetuista koirista on tapettu metsässä (yleensä metsästyksen yhteydessä). Noin 50 % on tapettu omasta pihasta. Tämä antanee osviittaa siitä, kuinka paljon sudet karttavat ihmisen hajua ja ihmisasutuksia.
Suomessa on noin 700 000 koiraa, eli n. 4000-kertainen määrä susiin verrattuna. Koirat tappavat noin yhden ihmisen vuodessa (jossain oli luku 15 ihmistä 20 vuodessa). Sudet eivät ole tappaneet ihmisiä yli vuosisataan Suomessa. Mutta mitäköhän tapahtuisi, jos susien määrä kasvaisi 4000-kertaiseksi? Nykykannallaan Suomen susien pitäisi tappaa yksi ihminen 4000 vuodessa, jotta sutta voitaisiin pitää yhtä vaarallisena kuin koiraa. Mitä luulette, kumpi on historiallisesti tappanut enemmän ihmisiä lukumääräänsä suhteutettuna, susi vai koira? Ja kuinka moninkertaisen määrän suhteellisesti enemmän tappanut on tappanut?
Omituinen käsitys että susia kaikki jotka ei elä PK-seudulla, pelkää susia.
Mistä tämä helvetin jankutus tulee.
Minä olen ikäni asunut kaukana kehäkolmosen ulkopuolella, en ole koskaan vielä sutta pelännyt saati luonnossa onnistunut näkemään, metsiä olen kolunnut syntymästä asti, ikää 46.
Haave olisi joskus susilauma nähdä omin silmin.
Metsässä en ole koskaan vielä pelkoa tuntenu. Joskus olen miettinyt että hirvi olisi aika pelottava kohdata, vaikka lempeä kasvissyöjä onkin, mutta senverran iso on että jos karauttaisi paniikissa päin, siinä oliskin henki pois. Olen kyllä hirviä nähnyt monesti, ei nekään ole vielä päin juosseet.
Hysteeristen mammojen kannattaa muuttaa Helsinkiin, siellä sitä ei ole kuin turvallisia ihmisiä heidän turvanaan, ei tarvitse yhtään pelätä. Ihmisethän ei koskaan tapa tai raiskaa lapsia.
Jos ei uskalla elää metsässä, pitää muuttaa Helsinkiin.
Hysteeriset susivihaajat on samanlaisia pököpäitä kuin kiihkouskovaiset, eivät elä samassa maailmassa kuin muut ihmiset, vaan omassa fantasiamaailmassa.
Ei ihme jos pelottaa kun ovat toisensa aivopesseet joukkopsykoosiin ja hurmoshenkisesti heittävät aina lisää bensaa liekkeihin.
Käykääpä joksus katsomassa susivihaajien joukkokokoontumista jossain seuraintalolla, voitte yllättyä. Ei ole ihan tästä maailmasta se sakki. :D
Halleluja halleluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmisiä, mutta ihmisten hevosia, lampaita, lehmiä ja koiria. Ja sen pitäis olla ok? Nämä susien suojelijat saisi tulla rakentamaan petoaidat kaikille eläimille. Ja maksaa korvaus menetetyistä koirista ja poroista.
Susia tulee Venäjältä kokoajan lisää ja länsi-Suomessa tehdään havaintoja susista pihoilla viikottain. Suomi voisi ottaa Ruotsista mallia jossa ihmisen omaisuutta uhkaavan suden saa lopettaa välittömästi.Teille jyväjemmareille maksetaan valtion puolesta vähän liikaakin tukia, kyllä niillä rahoilla pitää aidat rakentaa. Vai pitäs vielä petoaidatkin kustantaa suojelijoiden toimesta, ja pe to kor vauk set päälle kun joku nälkiintynyt nun nukan poro on pis telty parempiin suihin, älkää nyt viitsikö juma lauta. Jotain rajaa tuohon pum maa miseen teillekin. poroukot on pahimpia yhteiskunnan kup pa reita ja pe to jen loppu, Suomi ei tarvitte porotaloutta mihinkään, kaikki porot joutas suden ruuaksi.. Muutama turisti syö poroa vuodessa, helvetin kannattavaa, että pitää puoli Suomea pitää puhtaaksi nyljettynä sen takia, Suomen luonnon tuho koko po ro ta lous.
Jos ette usko, googlettakaapa kuinka laajalla alueella se kuppausbisnes pyörii, voitte yllättyä. Moni suomalainen ei tiedä.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Tähän keskusteluun ei luulisi kaupungissa asuvalla olevan mitään asiaa kun asia ei heitä mitenkään kosketa.
Kyllä tässä ihan maalla asutaan ja vielä susireviirillä niin sanotusti. Ei ole susista mitään ongelmaa meidän perheelle.
Ongelma on pääkopassa jos sudet rakottaa omaa elämää, sillon kannattaa hoidattaa fobiansa kuntoon.
Tai jos ei ole halua tulla terveeksi, sitten kuljettelee niitä lapsia kuin valtiovieraita, niinhän ne hysteeriset mammat on tehneet tähänkin asti. Ihme että mukeroilla on enää jalkoja ollenkaan.
Meillä lapset pääsee kävellen tai fillareilla paikasta toiseen. Varottelen vain autoista ja miehistä. Mutta mie olenkin tällanen vastuuton mamma, joka päästää lapsensa "suen suuhun". REPS.
äiti maalta kirjoitti:
Hysteeriset susivihaajat on samanlaisia pököpäitä kuin kiihkouskovaiset, eivät elä samassa maailmassa kuin muut ihmiset, vaan omassa fantasiamaailmassa.
Ei ihme jos pelottaa kun ovat toisensa aivopesseet joukkopsykoosiin ja hurmoshenkisesti heittävät aina lisää bensaa liekkeihin.Käykääpä joksus katsomassa susivihaajien joukkokokoontumista jossain seuraintalolla, voitte yllättyä. Ei ole ihan tästä maailmasta se sakki. :D
Halleluja halleluja.
Sanos muuta. Olen törmännyt. Tuli mieleen sisäsiittosuus... Oli kuin huonosta kauhuelokuvasta, palkoihmiset tai maissilapset..
Vierailija kirjoitti:
Olihan tämä vähän turha provo, mutta tottahan se on että sudet eivät ihmisiä ole Suomessa tappaneet todella pitkään aikaan ja vaikka kantakin on kasvanut niin oikeasti ongelmia ei ole juurikaan ollut.
Vihreiden äänestäjä helsingistä (ei villapaitaa)
Suomessa ei ollut juurikaan susia noin sataan vuoteen ja hienosti pärjättiin sekin aika. Sudesta sai vielä 70 luvulla tapporahaa ja niitä oli maassa vain muutama satunnainen vaeltelija, ei yhtään pesivää susiparia.
Nyt susia on virallisen arvion mukaan noin 200 ja pesiviä laumoja noin 30 mutta monen mielestä virallinen arvio on rankasti alakantissa ja susia on vähintään tuplaten enemmän.
Ja haittaa niistä alkaa todellakin olla, joillakin alueilla ollaan ihan kusessa koska tuotantoeläimiä ei uskaltaisi pitää susivaaran vuoksi ulkona, mutta toisaalta lainsäädäntö velvoittaa ulkoiluttamaan eläimiä.
Suden tekemiä koirantappojakin korvataan vuosittain noin 50. Pakoitellen metsästäjät eivät uskalla päästää hirvikoiria tai ajavia koiria lainkaan riistan perään.
Kohtaamisia ihmisten kanssa tapahtuu myös yhä useammin ja huolestuttavinta on se että susihan ei enää edes pelkää ihmistä, vaan voi jopa lähestyä ihmistä.
Käyttäjä8083 kirjoitti:
äiti maalta kirjoitti:
Ei ihme jos pelottaa kun ovat toisensa aivopesseet joukkopsykoosiin ja hurmoshenkisesti heittävät aina lisää bensaa liekkeihin.Käykääpä joksus katsomassa susivihaajien joukkokokoontumista jossain seuraintalolla, voitte yllättyä. Ei ole ihan tästä maailmasta se sakki. :D
Halleluja halleluja.
Sanos muuta. Olen törmännyt. Tuli mieleen sisäsiittosuus... Oli kuin huonosta kauhuelokuvasta, palkoihmiset tai maissilapset..
Ja stadilaiset ei itse uskalla mennä pimeällä edes Kaivopuistoon :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä susia on paljon yhdellä alueella, ymmärrän kyllä vanhempien huolen.
Kyllä se yksikin asuinalueilla jolkotteleva on jo liikaa ja riittää muodostamaan sen uhan.
Susihan kertää reviirillään melko suurta aluetta ja voi olla samoilla huudeilla ohikulkumatkalla esimerkiksi kolmen viikon välein. Ei ole kiva ajatella että oma ekaluokkalainen seisoo koulubussia odottamassa pimeässä kun nälkäinen susi saapuu paikalle.
Asenne muuttuu siinä vaiheessa kun se oma pikku mopsikoira onkin riekaleina pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä8083 kirjoitti:
äiti maalta kirjoitti:
Halleluja halleluja.
Ja stadilaiset ei itse uskalla mennä pimeällä edes Kaivopuistoon :D
Ihmisiä sietääkin pelätä, ne voi tappaa oikeesti.
Sitä en tiedä mitä hesalaiset tekee, en asu siellä päinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ikäni asunut kaukana kehäkolmosen ulkopuolella, en ole koskaan vielä sutta pelännyt saati luonnossa onnistunut näkemään, metsiä olen kolunnut syntymästä asti, ikää 46.
Haave olisi joskus susilauma nähdä omin silmin.Metsässä en ole koskaan vielä pelkoa tuntenu. Joskus olen miettinyt että hirvi olisi aika pelottava kohdata, vaikka lempeä kasvissyöjä onkin, mutta senverran iso on että jos karauttaisi paniikissa päin, siinä oliskin henki pois. Olen kyllä hirviä nähnyt monesti, ei nekään ole vielä päin juosseet.
Hysteeristen mammojen kannattaa muuttaa Helsinkiin, siellä sitä ei ole kuin turvallisia ihmisiä heidän turvanaan, ei tarvitse yhtään pelätä. Ihmisethän ei koskaan tapa tai raiskaa lapsia.
Nimenommaan. Jos ei uskalla metän lähellä asua, pittää muuttaa kaupunkiin, niin helppoa se on.
Ei se niin mene että luonto pittää siivota pois luonnosta, että hysteeriset äm mät ja ukot saa päävikaansa helpotusta.
Entä ku olisi sudet hävitetty, nämä tollot kyllä löytää tilalle uuden "uhan", joka tappaa meiät kaikki. Ja susi onpi avainlaji, sitä ei sovi hävittää, käypi huonosti.
Ilettää tommoset housuun paskojat.
-isä susialueelta
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa yksikin asia johon susia tarvitaan ja mikä tekee sudesta välttämättömän?
Kerro yksikin asia mihin sinua tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haave olisi joskus susilauma nähdä omin silmin.Metsässä en ole koskaan vielä pelkoa tuntenu. Joskus olen miettinyt että hirvi olisi aika pelottava kohdata, vaikka lempeä kasvissyöjä onkin, mutta senverran iso on että jos karauttaisi paniikissa päin, siinä oliskin henki pois. Olen kyllä hirviä nähnyt monesti, ei nekään ole vielä päin juosseet.
Nimenommaan. Jos ei uskalla metän lähellä asua, pittää muuttaa kaupunkiin, niin helppoa se on.
Ei se niin mene että luonto pittää siivota pois luonnosta, että hysteeriset äm mät ja ukot saa päävikaansa helpotusta.
Entä ku olisi sudet hävitetty, nämä tollot kyllä löytää tilalle uuden "uhan", joka tappaa meiät kaikki. Ja susi onpi avainlaji, sitä ei sovi hävittää, käypi huonosti.
Ilettää tommoset housuun paskojat.-isä susialueelta
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa yksikin asia johon susia tarvitaan ja mikä tekee sudesta välttämättömän?
Kerro yksikin asia mihin sinua tarvitaan.
Tekemään rahaa valtiolle, työnantajalle ja lähikauppiaalle vaikka noin alkuun esimerkiksi.
Teistä työttömistä puunhalaajistahan ei koidu kuin kustannuksia.
Kyllä niitä todennettuja tapauksia on pilvin pimein. Sama laji se on ulkomaillakin ja siellä tuoreitakin hyökkäyksiä. Mutta eihän mistään oteta selvää, ei. Kyynelsilmin halutaan vaan suojella ja rakastaa kaikkia eläimiä. Niin minäkin haluan, mutta jotain realismia nyt myös!