Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoan miehen tapaa tulkata sanomiseni lapsille

Vierailija
07.06.2018 |

Jos sanon että pitää laittaa paksu fleece koska mennään saareen, mies selittää selkokielellä lapselle (iso lapsi) että merellä tuulee enemmän kuin maalla ja siksi siellä on kylmä.

Jokaikiseen asiaan tunkee selittämään tieteellisesti tai tulkkaamaan toisilla sanoilla sen mitä sanon. Ihan kuin valvoisi pomona ympärillä.

Raivostuttavaa!

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten AP tajua, että rakkaus on jo kuollut?

Vierailija
102/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teinisi reagoi tuohon miehen tapaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se mies vaan haluaa myös osallistua. Jollakin ihmisillä on vaan tarve osallistua keskusteluun.

Vierailija
104/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Musta tuo miehesi tapa on fiksumpi. Syynä fleeceen ei ole itse saari, vaan se että saaressa tuulee enemmän ja siksi on kylmempää.

Ap:ta taitaa harmittaa joku ihan muu juttu

Tajutkaa jo vihdoin ja viimein ääliöt: AP:TÄ!!! PEETÄ!!! EI PEETA!!

Vierailija
105/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuulostaa ihan kivalta, että selitetään, miksi jotain pitää tehdä vaikka onkin iso lapsi kyseessä. :)  Ei lapset nyt niin fiksuja kuitenkaan ole vielä kun eivät itse huolehdi kaikista asioista.

Kyllä se äidin hoiva siinä tilanteessa riittää. Ei siihen tarvita ketään tulkkaamaan.

Vierailija
106/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko ohis, mutta itteä raivostuttaa se, kun lapsille ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä. Esimerkiksi, kun lapsi opettelee puhumaan, niin koiraa sanotaan "hauva":ksi. Ei se ole mikään oikea, korrekti suomen kielinen sana, se on koira! Okei lapselle ehkä helpompi lausua joku hauva, mutta kyllä nyt jossain vaiheessa pitää opetella se oikeakin termi sanomaan ja opettelemaan myös sen r-kirjain. Itse en ole ainakaan pyrkinyt kaksivuotiaalle lässyttämään jotain ihme sanontoja, kun ne on helpompi lausua, vaan kerron käsitteet, nimitykset ja termit, kuten ne on.

Tai joku piipaa-auto! Se on hälytysajoneuvo. Eli lapselle voi ihan kertoa, että kyseessä on "ambulanssi", "poliisiauto" tai "paloauto".

Vierailija
107/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsille selittää asiat niin on vaarana että heistä tulee isona äitiänsä fiksumpia...

Tää lapsi jolle sitä selitettiin on kohta 14 ja asia on käsitelty jo koulussakin. Aamuhässäkässä jatkuva tieteellinen luennointi ja tulkkaaminen ahtaassa eteisessä kiireen keskellä on vain ärsyttävää.

T. Tohtorikoulutuksen saanut ap

Ok, onko kyseinen 14-v erityislapsi kun kohtelette häntä kuin vähä-älyistä? Äiti pukee ja isä vääntää rautalangasta.

Kyllä teini-ikäinen jo tietää että jos ei pue tarpeeksi päälleen niin sitten palelee.

Ei ole.

Enkä minä häntä pukenut. Sanoin eteisessä että tänään mennään saareen, pitää olla lämmintä päällä. Jos olisi tiennyt että mennään saareen, olisi itse jo pukenut sen lämpimämmän fleecen. Nyt haki sitten paksumman ja sillä selvä.

Ap

Ei tainnu olla sillä selvä...

Vierailija
108/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankaan pääaineenasi ei ole ollut suomen kieli ja sen selkiä käyttö. Jos ilmaisisit itseäsi selkeästi, ei kenenkään tarvitsisi tulkita tai täydentää sanomiasi. Esimerkissäsi mies ei todellakaan tulkitse sanomisiasi, vaan täydentää. Olisit itsekin voinut kehottaa lastasi pukeutumaan lämpimästi paksuun fleeceen ja tuulta pitävään takkiin, koska merellä tuulee vielä kylmästi.

Minua on aina raivostuttanut, jos kuulen, miten naiset olettavat asioita ja kuvittelevat, että toinen osaa lukea ajatuksia tyyliin "Kyllä sinä tiedät", niin nainen kuin itsekin olen. Lapsuudenkodissani harrastettiin myös noita puolinaisia sanomisia, joista aikuisena opettelin ihan tietoisesti pois. Ja ihan vaan tavallinen yksinkertainen maisterinplanttu vain olen.

Vierailija
109/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein sijoitetut pilkut ja myös pisteet kuuluvat hyvään, sivistyneeseen kielen käyttöön ja tehokkaaseen viestimiseen. Asiasi välittyy ja tulet ymmärretyksi ilman väärinkäsityksiä. Huolimaton kirjoitusasu kertoo koulutuksen vähäisyydestä. Vaalimalla kieltä edistät laajemminkin oikeakielisyyttä esimerkiksi nuorison keskuudessa ja tällä palstalla.

Vierailija
110/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun olen sanonut kymmeniä ja kymmeniä kertoja, että älä tulkkaa omille lapsilleni minun puheitani, älä ala selostaa, älä ala paasata, älä ala saarnata, älä sekaannu siihen kun keskustelen lasteni kanssa ja aina vaan sieltä takavasemmalta hyökkää tää besserwisser luennoitsija pätemään.

Ap

Ala itsekin tulkata! Kun ukko on vääntänyt jonkin väittämän sanoistasi, "tulkkaa" se lapselle. Esim.: "Isäsi tarkoitti unohtaneensa, että olet jo sen ikäinen, että varmasti itsekin osaat ajatella."

Vierailija
111/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tohtori tiedä, että fleece on muovia ja siitä irtoaa pesun yhteydessä mikromuovia, joka päätyy vesistöön? Vain totaali idiootti käyttää nykyään fleeceä.

En ole fleecejäni koskaan pessyt joten ei pääse vesistöihin mitään.

Vierailija
112/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, meillä mies seisoo eteisessä valmiina lasten kanssa ja selittää kuinka "äitiä aina odotetaan" juu niin odotetaan, äiti on pistänyt lapsille Aamupalat, pakannut kaikkien tavarat, vaatettanut lapset ja nyt laittaa vielä itsensä. Mies on herännyt ja pistänyt kengät jalkaan. Se on semmosta.

Se on just semmosta millaista käytöstä kumppanile ja lapsille mahdollistaa.

Niin?

Vierailija
113/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a, meillä mies seisoo eteisessä valmiina lasten kanssa ja selittää kuinka "äitiä aina odotetaan" juu niin odotetaan, äiti on pistänyt lapsille Aamupalat, pakannut kaikkien tavarat, vaatettanut lapset ja nyt laittaa vielä itsensä. Mies on herännyt ja pistänyt kengät jalkaan. Se on semmosta.

Tää on niin tuttua! Jos pitäisi olla kiireellä lähdössä johonkin, mies istuu kännykkä kädessä sillä välin kun imetän vauvan. Sitten tyrkkään vauvan hänelle ja alan pukea 3-vuotiasta. Mies vain istuu sylissään vauva, jolla märkä vaippa. Kun kolmevuotias on valmis, otan vauvan, vaihdan vaipan ja puen. Mies on avannut tv:n, joka herättää myös kolmevuotiaan huomion ja se kävelee hiekkaisissa ulkotamineissaan olohuoneen matolle. Siirrän vauvan lattialle. Laitan koiran valjaisiin, otan vesipullon ja kakkapussit. Kolmevuotias alkaa riisua itseään, mies on siirtynyt tekemään voileipää itselleen. Otan päälleen oksentaneen vauvan, vaihdan sen vaatteet. Kutsun leipää syövää miestä, joka vastentahtoisesti ottaa raivoavan vauvan siksi aikaa että vedän ulkovaatteet päälle. Olen valmis lähtemään. Odotamme käytävässä miestä, joka alkaa etsiä housujaan. Koko tämän ajan mies on ollut tietoinen siitä, että meillä on kiire lähtö. Sitten ihmettelee, että vaikutan äreältä. 

Jep. Minä teen nykyään niin että lopulta huikkaan lapsille vähän kovempaan ääneen että "käyn vielä vessassa ja sitten mennään! Kengät jalkaan!" siinä vaiheessa mies herää ja kömpii eteiseen vetäen housuja jalkaan. Aina on ollut tiedossa mihin aikaan lähdetään, sitä joko nousee ja valmistautuu tai ei nouse ja jää kyydistä.

Vierailija
114/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein sijoitetut pilkut ja myös pisteet kuuluvat hyvään, sivistyneeseen kielen käyttöön ja tehokkaaseen viestimiseen. Asiasi välittyy ja tulet ymmärretyksi ilman väärinkäsityksiä. Huolimaton kirjoitusasu kertoo koulutuksen vähäisyydestä. Vaalimalla kieltä edistät laajemminkin oikeakielisyyttä esimerkiksi nuorison keskuudessa ja tällä palstalla.

Sivistystä on turha hakea täältä aveelta. Menepä itseesi alakautta pätemään.

Vierailija
115/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni oli/on tuollainen rasittava selittäjä/besserwisser/jokapaikanpätejä.. Ihan järjettömän raivostuttava tyyppi. Rakastaa omaa ääntään ja on sitä mieltä, että tietää kaikesta kaiken. Ja aina, siis aina, jos jollekin on tapahtunut jotain, niin sama on tapahtunut myös hänelle "vuonna 72 Jyväskylässä"-tyyliin... argh!! Tosi tylsä olo tuli nuorena, kun rupesin tajuamaan , ettei kaikki olekaan totta, ei voi yhtää luottaa mihinkään sanomisiin.

Vierailija
116/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa vaan ottaa osaa lapsen elämään/kasvatukseen. 

Vierailija
117/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ärsyttävä tapa. Olen itse huomauttanut miehelleni samanlaisesta. Hänellä oli tapana toistaa mitä juuri sanoin, hieman eri sanoin. Ymmärsin kyllä että tämä johtui siitä että mieheni halusi vaan olla mukana keskustelussa. Mutta sanoin että ärsyttää, ja hän lopetti, ja nykyään alkaa vaan naurattaa jos tämä tapahtuu.

Vierailija
118/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni oli/on tuollainen rasittava selittäjä/besserwisser/jokapaikanpätejä.. Ihan järjettömän raivostuttava tyyppi. Rakastaa omaa ääntään ja on sitä mieltä, että tietää kaikesta kaiken. Ja aina, siis aina, jos jollekin on tapahtunut jotain, niin sama on tapahtunut myös hänelle "vuonna 72 Jyväskylässä"-tyyliin... argh!! Tosi tylsä olo tuli nuorena, kun rupesin tajuamaan , ettei kaikki olekaan totta, ei voi yhtää luottaa mihinkään sanomisiin.

Aamen! Tällainen on myös minun isäni. Joka alan erikoisosaaja omasta mielestään. Aikuisena ymmärsin, että kyse on huonosta itsetunnosta ja heikoista sosiaalisista taidoista.

Vierailija
119/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

junatuoma kirjoitti:

Et sitten AP tajua, että rakkaus on jo kuollut?

Ei, se on vain siirtynyt kohdistuen nyt lapseen.

Vierailija
120/164 |
07.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin tuttua! Jos pitäisi olla kiireellä lähdössä johonkin, mies istuu kännykkä kädessä sillä välin kun imetän vauvan. Sitten tyrkkään vauvan hänelle ja alan pukea 3-vuotiasta. Mies vain istuu sylissään vauva, jolla märkä vaippa. Kun kolmevuotias on valmis, otan vauvan, vaihdan vaipan ja puen. Mies on avannut tv:n, joka herättää myös kolmevuotiaan huomion ja se kävelee hiekkaisissa ulkotamineissaan olohuoneen matolle. Siirrän vauvan lattialle. Laitan koiran valjaisiin, otan vesipullon ja kakkapussit. Kolmevuotias alkaa riisua itseään, mies on siirtynyt tekemään voileipää itselleen. Otan päälleen oksentaneen vauvan, vaihdan sen vaatteet. Kutsun leipää syövää miestä, joka vastentahtoisesti ottaa raivoavan vauvan siksi aikaa että vedän ulkovaatteet päälle. Olen valmis lähtemään. Odotamme käytävässä miestä, joka alkaa etsiä housujaan. Koko tämän ajan mies on ollut tietoinen siitä, että meillä on kiire lähtö. Sitten ihmettelee, että vaikutan äreältä. 

Jep. Minä teen nykyään niin että lopulta huikkaan lapsille vähän kovempaan ääneen että "käyn vielä vessassa ja sitten mennään! Kengät jalkaan!" siinä vaiheessa mies herää ja kömpii eteiseen vetäen housuja jalkaan. Aina on ollut tiedossa mihin aikaan lähdetään, sitä joko nousee ja valmistautuu tai ei nouse ja jää kyydistä.

Yksikin kerta kävisi noin, niin mä vetäisin sellaset tantrumit että kaikkien suolisto tärisisi. Se olisi eka ja vika kerta. Miten helvetissä ootte tommosia kynnysmattoja. Tää siis ennen kaikkea tuolle jolle vastasit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi