Inhoan miehen tapaa tulkata sanomiseni lapsille
Jos sanon että pitää laittaa paksu fleece koska mennään saareen, mies selittää selkokielellä lapselle (iso lapsi) että merellä tuulee enemmän kuin maalla ja siksi siellä on kylmä.
Jokaikiseen asiaan tunkee selittämään tieteellisesti tai tulkkaamaan toisilla sanoilla sen mitä sanon. Ihan kuin valvoisi pomona ympärillä.
Raivostuttavaa!
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oikeasti sua mättää ap? Sekö että mies tukee sua sanallisesti? Oisko parempi että olisi hiljaa?
Kyllä todellakin olisi parempi olla hiljaa!
Mitä helvetin tukea tuo on? Ja mihin minä tuossa mitään tukea tarvitsen?
Kasvatusasioissa olette samalla linjalla. Sitähän se mies yrittää tolkuttaa, mutta sä otat asian jonain ihme kilpailuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä oikeasti sua mättää ap? Sekö että mies tukee sua sanallisesti? Oisko parempi että olisi hiljaa?
Ehkä olisi sinunkin hyvä opetella olemaan ihan vaan hiljaa.
Hyvää päivän jatkoa!
Niin. Minähän nimenomaan en päpätä ja vuodata turhaan. Sanon vain olennaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnut tarvitsevan enemmän tukea kun ymmärtäkään. Olet harvinaisen ärsyttävä jankkaaja, jonka täytyy aina päästä olemaan oikeassa.
Kerro miehellesi terveiset, että otan otaan.
Höpön höpön. Ihmeen vihamielisiä vastauksia ap saanut. Ikään kuin ketään muuta ei ikinä ärsyttäisi omassa kumppanissa joku jatkuvasti toistuva tapa, joka varsinkin kiireessä tuntuu vain hidastavan. Kuten nyt tuollainen narratointi. Ap vaikuttaa toimeliaalta ihmiseltä, lapsensa ihan tavallisen oivaltava teini ja sitten on tää yksi ärsyttävä (mua ainakin ärsytti jo lukiessa, ehkä koska peilaan suoran oman kumppanin ärsyttävyyksiin - joiden takia en ole kuitenkaan mitään eroa harkitsemassa, tuskin ap:kaan, ehkä vaan purki kiukkua mieluummin tänne kuin siinä tilanteessa) besserwisser-spleinaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatusasioissa olette samalla linjalla. Sitähän se mies yrittää tolkuttaa, mutta sä otat asian jonain ihme kilpailuna.
En ota.
Minun sanojani ei tarvitse tulkata, selventää, syventää, tieteellistää tai havainnollistaa. Minä sanon, lapsi ymmärtää ja toimii.
Ja sitten se luennoitsija paasaa keskellä eteistä tolppana kaikkien tiellä asiaa joka on ymmärretty jo aikoja sitten.
Minäkin ymmärrän ap:ta hyvin. Meillä myös mies rakastaa paasaamista ja omaa ääntään. Hän saattaa paasata minulle myös asioista, jotka olen hetkeä aiemmin opettanut hänelle. Meilläkin kestää välillä järjettömän kauan saada asioita hoidettua, kun miehen pitää jäädä paasaamaan ihan typeristä asioista. Jos sanon, että tiedän jo tai että meidän pitäisi saada jotain muuta tehtyä, mies suuttuu ja tiuskaisee, ettei sitten neuvo enää ikinä. Voi kunpa hän joskus noudattaisi lupaustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota.
Minun sanojani ei tarvitse tulkata, selventää, syventää, tieteellistää tai havainnollistaa. Minä sanon, lapsi ymmärtää ja toimii.
Ja sitten se luennoitsija paasaa keskellä eteistä tolppana kaikkien tiellä asiaa joka on ymmärretty jo aikoja sitten.
Pomohan sä just haluut olla, kun kukaan ei saa puuttua sun jälkeen asioihin. Nimenomaan kilpailua siitä kuka saa sanoa sen viimeisen sanan.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun olen sanonut kymmeniä ja kymmeniä kertoja, että älä tulkkaa omille lapsilleni minun puheitani, älä ala selostaa, älä ala paasata, älä ala saarnata, älä sekaannu siihen kun keskustelen lasteni kanssa ja aina vaan sieltä takavasemmalta hyökkää tää besserwisser luennoitsija pätemään.
Ap
En jaksaisi sinua päivääkään. Ei noin voi sanoa kenellekään. Anna toisen puhua.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ymmärrän ap:ta hyvin. Meillä myös mies rakastaa paasaamista ja omaa ääntään. Hän saattaa paasata minulle myös asioista, jotka olen hetkeä aiemmin opettanut hänelle. Meilläkin kestää välillä järjettömän kauan saada asioita hoidettua, kun miehen pitää jäädä paasaamaan ihan typeristä asioista. Jos sanon, että tiedän jo tai että meidän pitäisi saada jotain muuta tehtyä, mies suuttuu ja tiuskaisee, ettei sitten neuvo enää ikinä. Voi kunpa hän joskus noudattaisi lupaustaan.
Jep. Myös tätä tapahtuu. Mies saarnaa minulle suurena keksintönä asiaa, jonka olen kymmenen minuuttia sitten itse kertonut hänelle.
Tai sitten hän kertoo omina juttuinaan eteenpäin minun sanomisiani ja tekemisiäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun olen sanonut kymmeniä ja kymmeniä kertoja, että älä tulkkaa omille lapsilleni minun puheitani, älä ala selostaa, älä ala paasata, älä ala saarnata, älä sekaannu siihen kun keskustelen lasteni kanssa ja aina vaan sieltä takavasemmalta hyökkää tää besserwisser luennoitsija pätemään.
Ap
Oletko kertaakaan pysähtynyt miettimään miksi mies haluaa tahallaan ärsyttää sinua? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerrotko vielä, miksei voisi sanoa? Jos toisella on äärimmäisen kuluttava tapa, joka vaikuttaa kodin ilmapiiriin, niin miksi asiasta ei voisi sanoa? Ja toistuvasti, jos kerran tapa on niin piintynyt? Minä en jaksaisi päivääkään selittelijää.
Ap, tunnen tuskasi. Eräs nyttemmin edesmennyt sukulaismies oli ihan samanlainen. Myöhemmin ymmärsin sen johtuvan huonosta itsetunnosta - hänen piti aina osoittaa olevansa pätevin ja tietävin. Todella rasittavaa kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kerrotko vielä, miksei voisi sanoa? Jos toisella on äärimmäisen kuluttava tapa, joka vaikuttaa kodin ilmapiiriin, niin miksi asiasta ei voisi sanoa? Ja toistuvasti, jos kerran tapa on niin piintynyt? Minä en jaksaisi päivääkään selittelijää.
Niinhän se on, jos ei jaksa menee pois, mutta ei toista voi muuttaa, eikä pidäkkään. ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnut tarvitsevan enemmän tukea kun ymmärtäkään. Olet harvinaisen ärsyttävä jankkaaja, jonka täytyy aina päästä olemaan oikeassa.
Höpön höpön. Ihmeen vihamielisiä vastauksia ap saanut. Ikään kuin ketään muuta ei ikinä ärsyttäisi omassa kumppanissa joku jatkuvasti toistuva tapa, joka varsinkin kiireessä tuntuu vain hidastavan. Kuten nyt tuollainen narratointi. Ap vaikuttaa toimeliaalta ihmiseltä, lapsensa ihan tavallisen oivaltava teini ja sitten on tää yksi ärsyttävä (mua ainakin ärsytti jo lukiessa, ehkä koska peilaan suoran oman kumppanin ärsyttävyyksiin - joiden takia en ole kuitenkaan mitään eroa harkitsemassa, tuskin ap:kaan, ehkä vaan purki kiukkua mieluummin tänne kuin siinä tilanteessa) besserwisser-spleinaaja.
Ap kuulostaa itsekin varsin vihamieliseltä muita kohtaa, joten...
Eihän TÄSSÄKÄÄN tapauksessa naisen käytöksessä siellä kotona voi olla mitään vikaa, eihän?! Tiedetään vain se toinen puoli tämän parisuhteen ongelmista ja surkutellaan sitä. Parisuhde kuitenkin on kahden kauppaa. Siksi tulisikin aina miettiä pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaa olisikohan kummassakin vikaa. Aloittajakin voisi päästä eteen päin asiassa, kun nostaisi sitä katsetta vähän peiliinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsille selittää asiat niin on vaarana että heistä tulee isona äitiänsä fiksumpia...
Tää lapsi jolle sitä selitettiin on kohta 14 ja asia on käsitelty jo koulussakin. Aamuhässäkässä jatkuva tieteellinen luennointi ja tulkkaaminen ahtaassa eteisessä kiireen keskellä on vain ärsyttävää.
T. Tohtorikoulutuksen saanut ap
Kuulosti ihan kun olisit pukenut 3-vuotiasta jonka vänkää ettei halua pukea fleeceä.
No tästä ei ollut kyse. Ei ole koskaan ollut. Tää lapsi on fiksu ja rauhallinen ja tekee mitä pyydetään. Hoksaa kerrasta.
Siksi tuo isänsä tapa selittää asiat puhki kuin autistille onkin niin ärsyttävää.
Ehkä se lapsi on fiksu ja hoksaava siksi että sille on pienestä pitäen selitetty asiat?
Ei, kyllä se lapsi on ihan syntymärauhallinen ja syntymäfiksu.
Tuo paasaaminen on miehellä jokin kummallinen tapa päteä.
Sitäpaitsi joka helvetin kerta kun lähtee esim isänsä kyydissä kouluun ilman minua, jotain jää, koska ae kaikki aika on mennyt siihen paasaamiseen ja sitten on tullut kiire. Yleensä joudun sitten ajamaan miehelle kännykkää ja lompsaa jne koska hän unohtaa ne sitten siinä paasatessaan. Aiemmin jäi useamman kerran myös koululaisen reppu.
Ainakaan et ole väitellyt mistään kasvatukseen, psykologiaan tai oppimiseen liittyvältä alalta kun pidän ihmisiä ”syntymäfiksuina”. Ikävä tuottaa pettymys mutta esim. tekniikan alan tohtorintutkinto ei tee sinusta yhtään parempaa vanhempaa tai anna sinulle taitoa lapsen opettamiseen.
(Itsekin tohtori eli kateuskorttia turha näyttää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Myös tätä tapahtuu. Mies saarnaa minulle suurena keksintönä asiaa, jonka olen kymmenen minuuttia sitten itse kertonut hänelle.
Tai sitten hän kertoo omina juttuinaan eteenpäin minun sanomisiani ja tekemisiäni.
Ap
Tuotakin tapahtuu meillä, että mies kertoo minun juttujani ominaan. Usein hän myös esittelee ehdottomasti tyrmäämänsä ajatukseni omanaan minulle pari päivää myöhemmin. Kertomani vitsit hän myös varastaa häpeilemättä ja saattaa kertoa ne myös minulle aivan uusina juttuina. Aivan järjettömän rasittavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota.
Pomohan sä just haluut olla, kun kukaan ei saa puuttua sun jälkeen asioihin. Nimenomaan kilpailua siitä kuka saa sanoa sen viimeisen sanan.
Millä lailla minä kilpailen tai pyrin olemaan pomo, jos kaikessa rauhassa teen lähtöä lasten kanssa ja mies hyökkää siihen kesken minun lauseeni ja valtaa sen koko tilan henkisesti ja fyysisesti.
Hänhän siinä kilpailee, jopa aggreesiivisesti ja vieläpä yrittää jotenkin lasten edessä murentaa minun arvovaltaani.
Ja ei, en ole ominut lapsia, ei en estä isää tekemästä asioita ja ei, en ole koskaan mennyt tilanteissa väliin jos hän tekee jotain lasten kanssa.
Hän tekee tällaista samanlaista minulle muuTenkin. Mitätöi, pienentää ja haluaa aina olla ulospäin ”se miellyttävä” jolloin minulle aina jää kaikki mäntti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuotakin tapahtuu meillä, että mies kertoo minun juttujani ominaan. Usein hän myös esittelee ehdottomasti tyrmäämänsä ajatukseni omanaan minulle pari päivää myöhemmin. Kertomani vitsit hän myös varastaa häpeilemättä ja saattaa kertoa ne myös minulle aivan uusina juttuina. Aivan järjettömän rasittavaa!
Jess! Juuri niin. Ideani jonka hän on tyrmännyt heti täysin naurettavana onkin muuttunut upeaksi kun hän esittää sen omanaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa itsekin varsin vihamieliseltä muita kohtaa, joten...
Eihän TÄSSÄKÄÄN tapauksessa naisen käytöksessä siellä kotona voi olla mitään vikaa, eihän?! Tiedetään vain se toinen puoli tämän parisuhteen ongelmista ja surkutellaan sitä. Parisuhde kuitenkin on kahden kauppaa. Siksi tulisikin aina miettiä pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaa olisikohan kummassakin vikaa. Aloittajakin voisi päästä eteen päin asiassa, kun nostaisi sitä katsetta vähän peiliinkin.
Eihän ap ole väittänyt mitään tuollaista, että hänen käytöksessään missään kohtaa elämäänsä tai heidän parisuhdettaan ei olisi mitään korjattavaa, ikinä? Nyt vaan oli puheena tämä nimenomainen toiminta tässä esimerkin tilanteessa. En ole ikinä ymmärtänyt tuota volinaa, että "tämä nyt on vain yksi puoli tarinasta ja kun katsotaan laajemmin niin varmasti myös ap itse voisi toimia toisin eri tilanteissa". Näin juuri, mutta tämä on ap:n kokemus tästä tilanteesta, jonka hän tänne kirjoitti, ei siinä nyt jokaista elämänkäännettä tarvitse vuodattaa tai kirjoittaa loppuun listaa omista virheistään. Kukaan semmosta jaksaisi lukea.
Ehkä olisi sinunkin hyvä opetella olemaan ihan vaan hiljaa.
Hyvää päivän jatkoa!