Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurattaa ihmiset, jotka "tietävät" varmaksi ettei kuoleman jälkeen ole mitään

Vierailija
06.06.2018 |

Tai ettei minkäänlaista jumalaa ole olemassa. Kukaan täällä maan päällä elävistä ihmisistä ei osaa noihin varmaksi mitään vastata. Tuollainen jyrkkä ateismi ei eroa millään tavalla kiihkouskovaisuudesta.

Kommentit (178)

Vierailija
61/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateistit ovat aika ikäviä ihmisiä, siinä kuin uskovaisetkin.

Molemmat väittävät tietävänsä mitä on kuoleman jälkeen tai ei ole.

Itse olen avoimin mielin, koska olen kokenut asioita, joita ei tieteellisesti voi selittää. 

Ehkä kaikkein loogisin vaihtoehto on sielunvaellus, että kaikki eliöt syntyvät aina uudestaan ja uudestaan, siinä olisi sellanen järki.

Tunnen myös tapauksia joissa on selvästi näkyvissä trauma entisestä elämästä.

En kerro liikaa, mutta yksi syntymässään toiselta puolelta vammautunut ihminen on pelännyt aina siltoja, eikä sille ole mitään selitystä, looginen selitys on, että hän kuoli tippumalla sillalta, ja ne vammat seurasivat tähän elämään.

Tiedän paljon vastaavia tapauksia. 

Jos joutuu syntymään uudestaan ja uudestaan, kunnes oppii miten muita kohdellaan jne, se antaa toivboa ajatuksena, esim timo soinikin syntyy ensi kerralla naiseksi kaqtoliseen tai islamilaiseen maahan. Kunnes hän oppii kunnioittamaan naisia.

jne jne.

Trump syntyy köyhään mustaan alabamalaisperheeseen tytäksi. Jne.

Ihmiset ovat kautta historian olleet niin käsittämättömän kehnossa kunnossa lukemattomin eri tavoin että esimerkkisi vaikuttaa mieluummin sattumalta kuin seuraukselta. Jos taasen ajattelet, että tämä vaeltava sielu kehittyy ja jalostuu sukupolvien myötä ja siksi vammat ja sairaudet liudentuvat hiljalleen pois niin samaan lopputulokseen päästään yksinkertaisemmillakin selityksillä. Ei tarvita sielua tiedonvälittäjänä kuoleman yli vaan kynä ja paperia riittää ja moni muukin asia kuten sana ja puhe.

Mutta tapahtuuhan maailmassa paljon taantumustakin, mennään edistyksessä taaksepäin. Esim. naisten huputtaminen Euroopassa ja lasten raiskaamiset, demokratian väheneminen.

Vierailija
62/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä tieteellisiäkin kokeita tehty, miten ihmisillä usein sielu irtoaa esim leikkauksen yhteydessä, ja tarkkailee tapahtumia yläpuolelta.

Tai kun sydän muuten pysähtynyt.

Yhdessä kokeessa leikkaussalin kaappien päälle oli laitettu erilaisia esineitä. Joita ei voi nähdä kuin katonrajasta. Ja leikkauksen jälkeen oli kysytty mitä kaapin päällä oli. Ne osasivat vastata, jotka irtaantuivat ruumiista.

Ei ole linkkiä laittaa, jos nyt joku alkaa siitä vinkumaan, etsikäöä materiaalia googlesta itse.

(olen se joka ei ole uskovainen eikä ateisti)

Samanlaista huuhaa "tiedettä" edusti Duncan MacDougall. Hän teki testin paljonko "sielu" painaa ja sai lopputulokseksi 21 grammaa. Hassua kyllä hän jätti kokonaan huomiotta ne kuolleet keille ei tapahtunut hänen hupoteesiaan tukevia asioita ja otti huomioon ainoastaan ne ketkä näyttivät tukevan sitä.

Lisää aiheesta löytyy etsimällä "21 grams experiment".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todisteita muusta ja kaikki mitä minä tai sinä koskaan on koettu on aivojen tulosta. Aivot kun häviää niin siinä menee myös tietoisuus ja elämä. Kumma myös miten tiedon kasvaessa Jumalan piilopaikka koko ajan vain pienenee. Mitä tieteen metodeilla on opittu viimeisen 2000 vuoden aikana? Mitä samassa ajassa on opittu Jumalasta uutta; ei mitään. Raamattu myös sanoo "kuolleet eivät tiedä mitään" [Saarnaaja 9:5].

Kyllä minä näen edelleen luonnossa Jumalan, eikä sitä tiede poista minnekään. Niin kaunis ja nerokas systeemi ei voi olla pelkkää vahinkoa tai sattumaa.

Tämä on legendaarinen "argument from ignorance", jossa vedotaan tietämättömyyteen. "Minä en osaa selittää miten tämä kaikki on mahdollista, sen täytyy siten olla Jumalan tuotoksia".

No minäpä satun tietämään. Olen suunnittelija ammatiltani, ja tiedän että mitään isoa, upeaa systeemiä ei luoda vain vahingossa. Jonkun pikkuasian voi tehdä sattumalta ja tuurilla, mutta ei maapalloa tai ekosysteemiä.

Vierailija
64/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enoni oli ensimmäisinä sanoinaan puhunut englantia, kertoi äitini. 

Oma lapseni taas kysyi pienenä, miksi poliisit veivät papan terveyskeskukseen ja heittivät vaatteet roskikseen.

Se ei voinut tietää mitenkään mitä isäni kuoleman jälkeen oli tapahtunut tai poliiseista jne, syntyi vasta monta vuotta isäni kuolmen jälkeen, eikä asiasta oltu koskaan puhuttu, Karvani nousivat sillon pystyyn.- olen miettinyt, onkohan lapseni isäni. Tai mummoni.

On paljon asioita, joita ei voi selittää. Kaikki ei ole se mitä silmillä näkee.

Vierailija
65/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on mitä kuoleman jälkeen tapahtuu? Miten se pitäisi vaikuttaa nykyiseen elämääni?

Elämä on lyhyt. Ikuisuus ei lopu. Missä sen haluat viettää on oma asiasi.

Lyhyt pärinä eikä ainoatakaan todistetta tietenkään.

Sinulle voisi myydä ilman jarrulevyjä tai -rumpuja olevan auton alamäkiajoon. Ja uskoisit, että kyllä sillä voi jarruttaa.

Tuliko hätä!

Mikä hätä? Hätä olemattoman kuvitelman perään, jota jankkaat ihmisille mielelläsi ja syyllistät ja yrität pelotella ihmisiä (kuten juuri teit)?

Ei tullut. En ole niin ilkeä kuin sinä.

Vierailija
66/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ateismi on uskonto muiden joukossa. Ihan sitä myöten, että moni kiihkoa-ateisti esittää uskontoaan hyvin aggressiiviseen sävyyn, mollaa niitä jotka eivät uskoa siihen samaan ja yrittävät käännyttää muita omaan uskontoonsa.

Itse olen ateistinen agnostikko, en väitä tietäväni mitään.

Ole hyvä ja ota selvää mitä ateismi tarkoittaa ennen kuin teet itsestäsi isomman pellen.

Vierailija
67/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todisteita muusta ja kaikki mitä minä tai sinä koskaan on koettu on aivojen tulosta. Aivot kun häviää niin siinä menee myös tietoisuus ja elämä. Kumma myös miten tiedon kasvaessa Jumalan piilopaikka koko ajan vain pienenee. Mitä tieteen metodeilla on opittu viimeisen 2000 vuoden aikana? Mitä samassa ajassa on opittu Jumalasta uutta; ei mitään. Raamattu myös sanoo "kuolleet eivät tiedä mitään" [Saarnaaja 9:5].

Kyllä minä näen edelleen luonnossa Jumalan, eikä sitä tiede poista minnekään. Niin kaunis ja nerokas systeemi ei voi olla pelkkää vahinkoa tai sattumaa.

Mitä ajattelet universumin lukemattoman monien painovoimapisteiden aikaansaamasta laskemattomasta kaoottisuudesta ja väkivaltaisuudesta? Tämä kaoottisuus ja väkivaltaisuus lienee tuhonnut lukemattoman monia elämänmuotoja universumin historiassa täysin surutta ja sumeilematta.

Kukaan ei ole täydellinen tai erehtymätön.  ;)

Vierailija
68/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon ettei kuoleman jälkeen ole mitään, koska en usko sieluun.

Jos sielu olisi, niin sitten ennemmin uskoisin uudelleen syntymiseen kuin johonkin taivaaseen/helvettiin menoon, korkeintaan ennen uuteen olomuotoon siirtymiselle olisi joku väliaika, mutta luulen että sekin olisi vain tyhjyyttä ja pimeyttä.

Tai sitten sielu jäisi lillumaan unenomaiseen tilaan muistoineen eletystä elämästä, ilman uusia ajatuksia. Pysyvä kuoleminen ja tyhjyys tuntuu ainakin miellyttävämmältä ajatukselta.

Uudelleensyntymää on vähintään lapsissamme.

Vierailija
69/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on legendaarinen "argument from ignorance", jossa vedotaan tietämättömyyteen. "Minä en osaa selittää miten tämä kaikki on mahdollista, sen täytyy siten olla Jumalan tuotoksia".

No minäpä satun tietämään. Olen suunnittelija ammatiltani, ja tiedän että mitään isoa, upeaa systeemiä ei luoda vain vahingossa. Jonkun pikkuasian voi tehdä sattumalta ja tuurilla, mutta ei maapalloa tai ekosysteemiä.

Selvä. Olet nyt väitteesi tehnyt että TIEDÄT että maailmankaikkeus on luotu. Jään odottamaan todisteitasi.

Vierailija
70/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, ateismikin on uskonto. Mistä sinä voit tietää, onko tietoisuus vain aivojen tulosta, on tiede ollut ennenkin väärässä ja jos ns. sielua ei pysty nykytieteellä todistamana, niin ei se tarkoita etteikö se voisi kuitenkin olla olemassa. Voi olla ettei ole, mutta voi olla että on.

Miksi sulla on niin suuri halu uskoa johonkin varmaan? Miksei jotkin asiat elämässä voi olla arvoituksia ja sellaisia, että niistä nyt ei vain tiedetä kaikkea? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt ihmisissä, että aina pitäisi jotenkin TIETÄÄ kaikesta kaikki.

Metsään menit heti ensimmäisessä lauseessa. Tarkastapas nyt  vaikkapa sanakirjasta mitä se uskonto oikein tarkoittaa.

Vierailija
71/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä tieteellisiäkin kokeita tehty, miten ihmisillä usein sielu irtoaa esim leikkauksen yhteydessä, ja tarkkailee tapahtumia yläpuolelta.

Yhdessä kokeessa leikkaussalin kaappien päälle oli laitettu erilaisia esineitä. Joita ei voi nähdä kuin katonrajasta. Ja leikkauksen jälkeen oli kysytty mitä kaapin päällä oli. Ne osasivat vastata, jotka irtaantuivat ruumiista.

Ei ole linkkiä laittaa, jos nyt joku alkaa siitä vinkumaan, etsikäöä materiaalia googlesta itse.

Samanlaista huuhaa "tiedettä" edusti Duncan MacDougall. Hän teki testin paljonko "sielu" painaa ja sai lopputulokseksi 21 grammaa. Hassua kyllä hän jätti kokonaan huomiotta ne kuolleet keille ei tapahtunut hänen hupoteesiaan tukevia asioita ja otti huomioon ainoastaan ne ketkä näyttivät tukevan sitä.

En puhunutkaan mistään huuhaatieteestä, vaan siitä mitä ihmiset on kokeneet leikkauksen tai sydämen pysähtymisen yhteydessä, ja se on vieläpä todistettu yksinkertaisesti laittamalla kaapin päälle tavaroita.

Vastauksesi on tyypillisen ateistin ankeaa vinkumista ja asian viemistä keskustelua pilipalisuuntaan, kun sinua pelottaa. Haluat mitätöidä ja leimata, vaikka minä en puhunut sanaakaan tosta mistä sinä, että joku hullu punnitsee sieluja. 

Vierailija
72/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ja jos kysyt mistä he tietävät niin on vastaus "no kyllä sen tietää ellei tyhmä ole." eli ihan samanlainen vastaus kun kiihkouskovaisilla :D sama kun esim. Enkeli kokemukset. Vaikka se tapahtuukin ihmisen alitajunnassa niin mistä kukaan voi tietää onko se silloin siltikin totta? Miksi vain se mitä voi koskea on totta? Kuka tietää etteivät ajatukset "ole totta" ja oikeasti tapahtunutta?

Vierailija
73/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä. Olet nyt väitteesi tehnyt että TIEDÄT että maailmankaikkeus on luotu. Jään odottamaan todisteitasi.

En pysty perustelemaan sitä muulla kuin filosofialla, että se on liian täydellinen vahingoksi tai sattumaksi. Palaan parempiin todisteisiin, kun löydän niitä.

Vierailija
74/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty perustelemaan sitä muulla kuin filosofialla, että se on liian täydellinen vahingoksi tai sattumaksi. Palaan parempiin todisteisiin, kun löydän niitä.

Käytännössä olet siis ainakin  toistaiseksi "musta tuntuu"-tasolla argumenttisi kanssa.

Vierailija
75/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunutkaan mistään huuhaatieteestä, vaan siitä mitä ihmiset on kokeneet leikkauksen tai sydämen pysähtymisen yhteydessä, ja se on vieläpä todistettu yksinkertaisesti laittamalla kaapin päälle tavaroita.

Vastauksesi on tyypillisen ateistin ankeaa vinkumista ja asian viemistä keskustelua pilipalisuuntaan, kun sinua pelottaa. Haluat mitätöidä ja leimata, vaikka minä en puhunut sanaakaan tosta mistä sinä, että joku hullu punnitsee sieluja. 

Laita toki linkki johonkin tuollaiseen tutkimukseen missä asia on aukottomasti todistettu äläkä tyydy pelkkään käsien heilutteluun.

Vierailija
76/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tähänkin useampi sivuiseen jaaritukseen voi tehdä jonkinlaisen lopputuleman.

Toiset uskoo, toiset ei ja kenelläkään ei ole todisteita, joten paskan jaarittelijoita molempi porukka. Ei kannata tuhlata aikaa tällaisen asian pohtimiseen, koska kukaan, ei kukaan tiedä vaikka osa luulee tietävänsä.

Vierailija
77/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun alkuperäiseen kommenttiisi et viitsinyt laittaa lähdettä omasta "kokeestasi". Ilman lähdettä väite on perätön ja sen takia se kuuluu samaan kategoriaan kuin "sielun painotesti". Sen lisäksi käytät toisen viestin lopussa ad hominemia hyökkäämällä suoraan vastakkaisen argumentin esittäjän henkilöön. Tällä taas on tarkoitus yrittää provosoida ja saada henkilö kääntämään huomionsa pois alkuperäisestä argumentista.

Vierailija
78/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisin että fiksumpaa olettaa että mitään ei ole ja elää elämä nyt ja täällä, kuin noudattaa jonkun _ihmisen_ keksimiä sääntöjä sen takia että josko vaikka jotain olisikin. Kuten itse sanoit, kukaan ei sitä tiedä. Tämä ei sulje pois moraalia: elän omien eettisten sääntöjen mukaan muita loukkaamatta, mutta en kuvittele että pääsen taivaaseen sen perusteella katsonko tvtä, käynkö kirkossa tai peitänkö hiukseni hunnulla.

Vierailija
79/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä olet siis ainakin  toistaiseksi "musta tuntuu"-tasolla argumenttisi kanssa.

Joka taas on se "argument from ignorance". "Minusta tuntuu, joten se on näin".

Vierailija
80/178 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tähänkin useampi sivuiseen jaaritukseen voi tehdä jonkinlaisen lopputuleman.

Toiset uskoo, toiset ei ja kenelläkään ei ole todisteita, joten paskan jaarittelijoita molempi porukka. Ei kannata tuhlata aikaa tällaisen asian pohtimiseen, koska kukaan, ei kukaan tiedä vaikka osa luulee tietävänsä.

Sinusta on siis yhtä loogista uskoa ilman todisteita kuin olla uskomatta ennen kuin on todisteita?