Vanhempieni ensimmäinen ulkomaanmatka (Espanja) oli täysi katastrofi. Matkatoimisto ei ota mitään vastuuta :(
Menomatkalla matkatavaroista oli hävinnyt mm. isäni lääkkeet. Sitten menikin puoli lomaa reseptien ja lääkkeiden järjestämiseen tulkin avustuksella. Lääkkeet olivat aivan varmasti otettu mukaan, koska niitä ei löytynyt kotoakaan.
Äidiltä kähvellettiin matkapuhelin ja lompakko kaupungilla.
Kaiken huippu oli se, että hotellihuoneen tallelokero oli myös tyhjennetty mystisesti ilman mitään murtojälkiä. Meni passit, koruja ja paljon käteistä rahaa. Paikallinen poliisi oli hyvin vastahakoinen tekemään asialle mitään ja matkatoimiston opaskin pyysi vain ottamaan yhteyden vakuutusyhtiöön. Hotellin edustaja ei edes vaivautunut paikalle. Ei mikään ihme, että Espanjassa rosvot juhlivat, kun ryöstetty on aina se syyllinen.
No eipä tarvitse itse mennä tuohon maahan koskaan. Sen verran harmittaa. Itseltäni meni myös kaksi viikkoa pilalle, kun sain päivystää puhelimessa ja auttaa vanhempiani.
Kommentit (149)
Aurinkorannikolla on harvinaisen helppo matkustaa: paikallisjunan asema on aivan lentoaseman vieressä. Euron kolikoita voi varata valmiiksi lippuautomaattiin. Pysäkit on merkitty selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöllisyystodistusta ei usein kysytä lainkaan lentokoneella matkustaessa. Tämä vain tiedoksi kun joku väitti että lentoyhtiöt ei ota passitonta ihmistä koneeseen. Minä olen matkustanut monta kertaa niin että ei ole mitään kysytty, passi on toki ollut mukana.
Älä valehtele. AINA kkv-lennoilla kysytään joko check-innissä, turvatarkastuksessa tai portilla. Jos ei ole passia, on oltava kuvallinen henkilötodistus. Jota ei ap:n "vanhemmilla" varmasti edes ollut, koska passit (ja äidiltä vietiin lompakko)
Älä viitsi ap nyt yrittää vääntää omaa tietämättömyyttäsi toiseksi. Et selvästi itse ole ikinä matkustellut, koska jos olisit, tietäisit nämä.
Ruotsi, Ranska, Itävalta vuoden sisään. En näyttänyt muuta kuin boarding passia. Saksaan mennessä en myöskään, paluumatkalla pyysivät henkkarin.
Hotelleissa kyllä yleensä lukee, että tallelokeron käyttö on majoittautujan omalla vastuulla, tämä hotelli tuskin on poikkeus joten turha odottaa korvauksia.
Matkavakuutuksesta saattaa saada jotain.
Espanjahan on vähän sen tyylinen maa että sielä sattuu enemmän kuin kreikan saarilla.Munkin appi ja anoppi ryöstettiin eli laukku vietiin siellä. Tosin helpommin viedään vanhoilta pariskunnilta mutten tiedä yhtään tapausta Kreikassa sattuneen.
Vierailija kirjoitti:
Ööh. Mun vanhemmat on 80-85, toisella alzheimer ja molemmat palvelukodissa. Mä aina nauran niille että ääliöt kun ei viikonloppureissut mee täysin omatoimisesti. Äly hoi, katseen voi nostaa sieltä omasta navasta
Herramunjee miten jotkut jaksaa vetää herneitä nenään ihan kaikesta :D Kuule, ne sun vanhemmat ei varmaan sieltä palvelukodista lähde mihinkään reissuun ja valita sitten jälkikäteen, kun matkatoimisto ei pitänyt niitä kädestä ja neuvonut koko matkan ajan. Kuten esim. ap tässä postauksessa nyt tekee.
Eipä mun 70-vuotias äitinikään osaa matkustaa yhtään mihinkään vaikkei ole palvelukotia eikä alzheimeria, mutta guess what, se ei myöskään lähde muiden haitaksi ja tukkeeksi Espanjaan kitisemään, vaan kuokkii porkkanoita kotipihallaan. Harmi, ettei kaikki matkustuskyvyttömät ymmärrä tehdä samoin.
Eniten mua naurattaa tässä ketjussa se, että 65-vuotiaista puhutaan VANHUKSINA!
Kamalaa, tuleekohan musta elokuussa vanhus yhdessä yössä?
N64v
PS aloitus on ihan selvä provo! Jos totta, voihan olla että kännänneet itsensä tilaan, jossa harkinta- ja toimintakyky täysin lakannut.
Kyllä matkatoimiston pitää tukea ongelmissa. Siksihän matkatoimistoja tarvitaan. Yhtälailla voi sitten hommata omatoimimatkan, jos kerran ei mitään palvelua saa.
Eikä 65-vuotiaat ole todellakaan vanhuksia. Iäkkäitä toki ja usein eläkkeellä, mutta monethan on kyllä tuossa iässä vielä töissäkin. Lisäksi tuo ikäluokka on usein aika kokeneita matkustajia toisin kuin vanhempiensa ikäluokka. Esimerkiksi äitini on nyt 67-vuotias ja reissaa solkenaan. Hän vaan nappaa lennot netistä ja suhailee ympäriinsä ominpäiten. Isä ei oikein viitsi enää, kun vihaa ahtaita lentokoneita, joten äitipä menee yksin. Kielitaito on koulutettuna ihmisenä paikallaan ja on jo ekan kerran ollut ulkomailla yksin 70-luvulla, kun oli vuoden tiskarina Englannissa opettelemassa englantia.
Miksi pitää laittaa tallelokeroon paljon käteistä rahaa? Automaatit toimii joka puolella maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä mun 70-vuotias äitinikään osaa matkustaa yhtään mihinkään vaikkei ole palvelukotia eikä alzheimeria, mutta guess what, se ei myöskään lähde muiden haitaksi ja tukkeeksi Espanjaan kitisemään, vaan kuokkii porkkanoita kotipihallaan. Harmi, ettei kaikki matkustuskyvyttömät ymmärrä tehdä samoin.
Surullista, että sinusta iäkkäämpi ei saisi matkustella jos ei pärjää täysin itse. Äitini jäi leskeksi seitsenkymppisenä, ja alkoi vasta sen jälkeen kiinnostua matkailusta vähitellen. Ennen oli aina kuluneet kesät mökillä isän kanssa, mutta isän kuoltua mökillä oli liian yksinäistä ja myös liikaa työtä yksinäiselle naiselle. Niinpä hän myi mökin ja on opetellut 72-vuotiaasta alkaen matkustelemaan. Alkuun Suomessa kävi kylpylöissä ja vastaavissa, sitten laivalla Ruotsissa ja Virossa ja nyt on käynyt pari kertaa lentokoneella tehtävällä matkallakin. Ei osaa mitään vieraita kieliä eikä tiennyt alunperin yhtään miten esim. lentokentillä kuuluu toimia. Onneksi hänelle on sattunut hyviä matkatoimistoja kohdalle ja on saanut aina kaiken tarvittavan avun niin että on pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilöllisyystodistusta ei usein kysytä lainkaan lentokoneella matkustaessa. Tämä vain tiedoksi kun joku väitti että lentoyhtiöt ei ota passitonta ihmistä koneeseen. Minä olen matkustanut monta kertaa niin että ei ole mitään kysytty, passi on toki ollut mukana.
Älä valehtele. AINA kkv-lennoilla kysytään joko check-innissä, turvatarkastuksessa tai portilla. Jos ei ole passia, on oltava kuvallinen henkilötodistus. Jota ei ap:n "vanhemmilla" varmasti edes ollut, koska passit (ja äidiltä vietiin lompakko)
Älä viitsi ap nyt yrittää vääntää omaa tietämättömyyttäsi toiseksi. Et selvästi itse ole ikinä matkustellut, koska jos olisit, tietäisit nämä.
Ruotsi, Ranska, Itävalta vuoden sisään. En näyttänyt muuta kuin boarding passia. Saksaan mennessä en myöskään, paluumatkalla pyysivät henkkarin.
Näin. Nykyään lentoyhtiöt Euroopan lennolla ei mitenkään voi tietää onko se oikeasti se Matti Möttönen koneessa jonka nimellä lippu on ostettu. Viimeisen viiden vuoden aikana varmaankin sata lentoa Euroopassa lentäneenä, en ole passia näyttänyt kuin kerran. Sekin lähtöselvitystiskillä, kun oltiin isommalla porukalla. Muuten mennyt aina joko check in-automaatin kautta tai puhelimen Boarding Cardilla.
Euroopan ulkopuolelle lentäessä passia on sitten tarvittu, mutta tämäkin vain rajatarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä vanhempasi pääsivät kotiin jos passitkin vietiin?
Eipä schengen maiden välisillä lennoilla välttämättä edes kysytä passia.
Ahaa. Ap, kun satuilet provoa, ota perusasiat selville.
Vaikka rajaviranomaiset eivät välttämättä aina kysy passia, lentoyhtiö ei päästä koneeseen passitonta ikinä.
Kyse on lentoturvallisuudesta.
Tutustutaan aiheeseen uudelleen ja keskustellaan sitten. Ilman passia pääsee lennolle, henkilökortti riittää.
Saivar, saivar. Kellä muka on Suomessa henkilökortti, kun se maksaa yhtä paljon kuin passi ja on samalla tavoin voimassa ainoastaan viisi vuotta. Kun joku on pakko hankkia, niin mieluuummin monikäyttöisempi passi.
Mulla on vain henkilökortti, voimassaolevaa passia ei oo ollut vuosikausiin. Hommaan sitten, kun matkustan sellaiseen maahan, johon henkilökortti ei riitä. Kortti on aika helkutin paljon kätevämpi kuljettaa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Nykyään lentoyhtiöt Euroopan lennolla ei mitenkään voi tietää onko se oikeasti se Matti Möttönen koneessa jonka nimellä lippu on ostettu. Viimeisen viiden vuoden aikana varmaankin sata lentoa Euroopassa lentäneenä, en ole passia näyttänyt kuin kerran. Sekin lähtöselvitystiskillä, kun oltiin isommalla porukalla. Muuten mennyt aina joko check in-automaatin kautta tai puhelimen Boarding Cardilla.
Euroopan ulkopuolelle lentäessä passia on sitten tarvittu, mutta tämäkin vain rajatarkastuksessa.
Juuri näin ja tässä vielä linkki: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/inde…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin pakattu -> ei matkatoimiston vika
Taskuvarkaat -> ei matkatoimiston vika
Hotellivarkaat -> ei matkatoimiston vikaMistähän sitten matkatoimiston olisi pitänyt ottaa vastuu?
Jos murtojälkiä ei ole, voidaan olettaa, että varkaalla oli avain ko. kaappiin. Eli hän oli joko henkilökuntaa, henkilökunnan läheinen tai aiempi vieras, joka ei ole palauttanut avainta ja jolloin hotellin olisi pitänyt sarjoittaa kaapin lukko uusiksi. Jolloin vika kyllä on hotellin. Aina. Kaksi ekaa on ihan omaa tyhmyyttä. Ja toki se, että kuljettaa reissuilla mukana kalliita koruja ja paljon käteistä (nykyisenä eurooppalaisena SEBA aikana varsinkin).
Tavallisesti hotelleissa on numerolukolla varustettu säilytyslokero, jonka koodin hotelliasukas voi itse asettaa, mutta lokeroon on myös koodi jolla henkilökunta saa sen auki, tähän on tarpeen jos edellinen asukas on jättänyt lokeron kiinni, joten henkilökunta tietää koodin. Ja todellakin hotelleissa on pienipalkkaista väkeä paskaduunissa, eikä heitä niin purista vaikka saisivat varastelusta potkut. Hotelli harvemmin on matkatoimiston pyörittämä, ne vain välittää huoneita.
Katuvarkaille ei matkatoimisto oikein mitään mahda, mutta kyllä matkatoimiston pitäisi tukea paremmin varkauden uhria, ei tuollainen ole normaali reaktio matkatoimistolta. Itse olen pakettimatkoilla ainakin vierestä nähnyt upeaa ja sydämellistä etenkin vanhempien ihmisten auttamista oppailta.
Mitä hotelliin tulee, ja tavaroiden varastamiseen hotellin säilytyslokerosta, niin totta kai matkatoimistolle kuuluu antaa palautetta ja matkatoimiston kuuluu ottaa vastuuta! Ihmettelen tuota "minkäs matkatoimisto tuolle voi" -asennetta. Matkatoimisto myy matkapakettia ja käyttää tiettyjä hotelleja "alihankkijoinaan". Jos ostat kännykän, jossa joku komponentti menee rikki, voiko kännykänvalmistaja vedota siihen, että "tuo komponentti teetettiin alihankkijalla, ei kuulu meille"? Ei tietenkään voi. Kännykänvalmistaja ottaa täyden vastuun, ja pyrkii jatkossa omalta osaltaan varmistamaan alihankinnan laadunvalvonnan. Sama koskee matkatoimistoja ja hotelleja, sekä matkatoimistoja ja lentoyhtiöitä, jos on osoitettavissa, että lääkkeiden varastaminen johtui lentoyhtiön huolimattomuudesta eikä kentällä iskevästä satunnaisesta pitkäkyntisestä. Pakettimatkan ostaja on ensisijaisesti matkatoimiston asiakas, hotelli ja lentoyhtiö vain alihankkijoita lopputuotteen toimitusketjussa. Ainakin itseltäni on pakettimatkojen jälkeen palautelomakkeissa kyselty sekä hotellimajoituksen että lentojen sujuvuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka rajaviranomaiset eivät välttämättä aina kysy passia, lentoyhtiö ei päästä koneeseen passitonta ikinä.
Ei todellakaan tarvitse olla passia vaan henkilökortti riittää Espanjaan.
Ja moniko matkustaa sekä passi että henkilökortti mukanaan....? Sitä paitsi ap väitti, että äidiltään vietiin lompakko. Eli kyllä se henkkarikin olisi lähtenyt kävelemään.
Aika moni. Passin voi jättää hotellihuoneeseen lokeroon ja henkilökorttia voi kuljettaa lompakossa. Huono tuuri jos molemmat pöllitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutustutaan aiheeseen uudelleen ja keskustellaan sitten. Ilman passia pääsee lennolle, henkilökortti riittää.
Saivar, saivar. Kellä muka on Suomessa henkilökortti, kun se maksaa yhtä paljon kuin passi ja on samalla tavoin voimassa ainoastaan viisi vuotta. Kun joku on pakko hankkia, niin mieluuummin monikäyttöisempi passi.
Minulla on ollut parhaimmillaan kaksi passia ja henkilökortti. Matkustelin tuolloin usein venäjälle, joten viisumien hakemista varten piti olla toinen passi, jotta pystyi matkustamaan silläkin aikaa kun uuden viisumin haku oli vielä kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen päässä kysytään aina, mutta viimeksi Teneriffalla eivät tosiaan jostain syystä muistaneet tarkistaa.
Missä ne sitä kysyy Suomessa? Jos on tehnyt checkinnin netissä ja tulee lipun kanssa kentälle, niin kukaan ei misään vaiheessa kysele passiasi.
Vierailija kirjoitti:
Turvatarkastuksessa on pitänyt näyttää välillä paperit bordingpassin lisäksi, ei aina mutta välillä kysytään. Koneeseen olen minäkin välillä päässyt ilman henkilöpapareita, sekin on aika sattuman varaista. Kun tekee matkaselvityksen netissä ja bording on puhelimessa ei tarvitse mennä lähtöselvitysvirkailijoiden kautta. Kun henkilöpapereita ei aina kysytä portilla niin kyllä siellä koneessa voi istua kuka tahansa.
Viime vuosina on kentällä tehty minulle räjähdysainetesti useammin kuin on kysytty papereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos kysytään niin lain mukaan ei tarvitse olla passia mukana jos schengen maiden välillä matkustelee.
Henkilöllisyys on pystyttävä todistamaan ja siihen käy vain passi tai henkilökortti, eli jos kysytään, niin jompi kumpi on löydyttävä. Mutta välttämättä ei kysytä, jos kaikki sujuu hyvin. Sitten voi tulla ongelmia jos kone on ylibuukattu tai lento siirtyy, sillä siinä vaiheessa niitä matkustusasiakirjoja aletaan kysellä.
Eli jos passi olisi varstettu, niin itse ainakin yrittäisin lentää ilman passia ja todennäköisesti se myös onnistuu.
Näitä piisaa. Yhdeltä pariskunnalta vietiin lomarannalta lompakot ja tietysti kaikki sisältö bonus- ja kirjastokortteja myöten. Jätän aina ulkomaille mennessä tarpeettomat kortit kotiin siinä tarpeettomassa lompakossa. Tarpeelliset kortit ja rahat sisätaskuissa, ettei rosvo pääse osille, ja jos pääsisikin saisi vain pienen osan.