Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempieni ensimmäinen ulkomaanmatka (Espanja) oli täysi katastrofi. Matkatoimisto ei ota mitään vastuuta :(

Älkää menkö Espanjaan
06.06.2018 |

Menomatkalla matkatavaroista oli hävinnyt mm. isäni lääkkeet. Sitten menikin puoli lomaa reseptien ja lääkkeiden järjestämiseen tulkin avustuksella. Lääkkeet olivat aivan varmasti otettu mukaan, koska niitä ei löytynyt kotoakaan.

Äidiltä kähvellettiin matkapuhelin ja lompakko kaupungilla.

Kaiken huippu oli se, että hotellihuoneen tallelokero oli myös tyhjennetty mystisesti ilman mitään murtojälkiä. Meni passit, koruja ja paljon käteistä rahaa. Paikallinen poliisi oli hyvin vastahakoinen tekemään asialle mitään ja matkatoimiston opaskin pyysi vain ottamaan yhteyden vakuutusyhtiöön. Hotellin edustaja ei edes vaivautunut paikalle. Ei mikään ihme, että Espanjassa rosvot juhlivat, kun ryöstetty on aina se syyllinen.

No eipä tarvitse itse mennä tuohon maahan koskaan. Sen verran harmittaa. Itseltäni meni myös kaksi viikkoa pilalle, kun sain päivystää puhelimessa ja auttaa vanhempiani.

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, huonoa tuuria heillä. Mutta kyllä itse olisivat voineet vaikuttaa paljoon, laittaa tavarat niin että kadulla ei pöllitä ja ehdottomasti lääkkeet käsimatkatavaroihin!

Aika paha että kassakaappi murrettu, vaikuttaa selkeeltä hotellin työntekijän teolta.

Itellä ei oo passia varastettu, mutta huono tuuri kävi ja en ehtinyt Suomen koneeseen takaisin ja aikataulujen vuoksi jouduin pulittaa tilin tyhjäks ett pääsin takaisin Suomeen. Vieläkin itkettää kun ajattelen mitä kaikkea sillä rahalla olisin voinut tehdä..

Vierailija
102/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina ihmettelen valilla miten isani melkein kielitaidottomana parjaa maailmalla. Keski-ikaiseksi jaaraksi hanella on yksi hyva piirre, han osaa ja uskaltaa kysya minulta asioita. Ja jos mielestani jostain ei ole viela puhuttu kerron miten asia pitaa hoitaa esim pakkaamisen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkatoimisto ei tietenkään ole vastuussa noista tapahtumista.

1. Lääkkeet kuljetetaan aina käsimatkatavaroissa, joita vahditaan haukan lailla.

2. Puhelimet ja lompakot puetaan vaatteisiin niin, ettei niitä voi henkilöä riisumatta viedä. Näin toimitaan aian! Käsilaukut jne. valitaan niin, ettei niitä saa helposti ulkopuolinen auki. Reppujen vetoketjut lukitaan lukolla.

3. Hotellihuoneiden tallelokerot ovat aina käytännössä henkilökunnan avattavissa. Sinne ei jätetä arvotavaraa.

4. Korut jätetään kotiin tai otetaan edes halvat reissuversiot tilalle.

Mitä sinne tallelokero on tarkoitus laittaa, jollei arvotavaraa?

Vierailija
104/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Buranatkin pakattuna aina käsimatkatavaroihin, saati sitten reseptilääkkeet. Jos lääkkeet laittaa ruumaan on siinä riski, että laukku eksyy matkalla ja tärkeät lääkkeet seikkailee ties missäpäin maailmaa.

Vierailija
105/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä vanhempasi pääsivät kotiin jos passitkin vietiin?

Eipä schengen maiden välisillä lennoilla välttämättä edes kysytä passia.

Ahaa. Ap, kun satuilet provoa, ota perusasiat selville.

Vaikka rajaviranomaiset eivät välttämättä aina kysy passia, lentoyhtiö ei päästä koneeseen passitonta ikinä.

Kyse on lentoturvallisuudesta.

Tutustutaan aiheeseen uudelleen ja keskustellaan sitten. Ilman passia pääsee lennolle, henkilökortti riittää.

Saivar, saivar. Kellä muka on Suomessa henkilökortti, kun se maksaa yhtä paljon kuin passi ja on samalla tavoin voimassa ainoastaan viisi vuotta. Kun joku on pakko hankkia, niin mieluuummin monikäyttöisempi passi.

Esim mulla, mun miehelläni ja lapsillamme. Henkilökortti on aina lompakossa vaikka oltais vain kylällä Prismassa käymässä. Yleensä matkustamme Euroopassakin passilla vaikka se ei ole pakollista.

Esim nyt 2 vkoa sitten oli tilanne että mun piti lähteä 5pv reissuun Baltiaan ja pohjoismaihin ja samaan aikaan viedä passi lähetystöön viisumihakemusta varten, tämä matka alkoi viime perjantaina. Jos ei olisi ollut henkkaria viisumi olisi jäänyt saamatta ja matka tekemättä.

Vierailija
106/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Syystät kyllä väärää tahoa nyt, ne noi ole niiden vastuulla

-Miksi et mennyt mukaan

-Listalla on paljon omia "virheitä" joita sattuu heille jotka ei matkusta työkseen

-Espanja on maista vielä parhaimmasta päästä...on maita jossa lähtee varastetaan koko ihminen ja odotetaan sinulta lunnaita

Vierailija
107/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voi olla edes mahdollista? Kaikki tämä kahdessa viikossa? Olen asunut seitsemän vuotta Espanjassa eri kaupungeissa ja eri alueilla eikä ole ikinä tapahtunut mitään vastaavaa! Menee jo surkuhupaisuuden puolelle.

Minäkin olen asunut vaikka missä mutta Sonkajärvi oli maailman ainoa paikka jossa minut raiskattiin ja polttomerkittiin.

Sonkajärvi on siis maailman vaarallisin ja väkivaltaisin paikka.

Minäkin olen kiertänyt maailmaa mutta Seinäjoki oli paikka jossa osa minusta kuoli, jonkun toisen henkilön pahuuden takia.

Vierailija
108/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä vanhempasi pääsivät kotiin jos passitkin vietiin?

Eipä schengen maiden välisillä lennoilla välttämättä edes kysytä passia.

Ahaa. Ap, kun satuilet provoa, ota perusasiat selville.

Vaikka rajaviranomaiset eivät välttämättä aina kysy passia, lentoyhtiö ei päästä koneeseen passitonta ikinä.

Kyse on lentoturvallisuudesta.

Tutustutaan aiheeseen uudelleen ja keskustellaan sitten. Ilman passia pääsee lennolle, henkilökortti riittää.

Saivar, saivar. Kellä muka on Suomessa henkilökortti, kun se maksaa yhtä paljon kuin passi ja on samalla tavoin voimassa ainoastaan viisi vuotta. Kun joku on pakko hankkia, niin mieluuummin monikäyttöisempi passi.

Esim mulla, mun miehelläni ja lapsillamme. Henkilökortti on aina lompakossa vaikka oltais vain kylällä Prismassa käymässä. Yleensä matkustamme Euroopassakin passilla vaikka se ei ole pakollista.

Esim nyt 2 vkoa sitten oli tilanne että mun piti lähteä 5pv reissuun Baltiaan ja pohjoismaihin ja samaan aikaan viedä passi lähetystöön viisumihakemusta varten, tämä matka alkoi viime perjantaina. Jos ei olisi ollut henkkaria viisumi olisi jäänyt saamatta ja matka tekemättä.

Totta kylla. Meilla toissa kaksi passia ja jopa henkilokortti ei ole mikaan tavaton yhdistelma.

Vierailija
109/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palattiin juuri viikon Espanjan lomalta, ja kaikki meni hyvin. Reissataan paljon, päivittäiset lääkkeet aina käsimatkatavaroissa. Liikkuessa paikoilla, joissa on paljon ihmisiä liikkeellä, pidetään erityistä huolta lomakosta ja puhelimesta, eikä pukeuduta rikkaan näköisesti.  Tallelokeron koodiksi ei kannata laittaa syntymäpäiväänsä. Ne arvokkaat korutkin kannattaa jättää kotiin. 

Vierailija
110/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tuossa iässä vanhempani olivat jo asuneet 15 vuotta Espanjassa ja sinä aikana ostaneet sieltä asunnon sekä rakennuttaneet siellä tontille talon.

Heh, kiva että sua naurattaa, ihanan empaattinen ihminen

No oikeesti, jos vähän vertailee ihmisten kykyjä, niin pakostakin alkaa naurattaa, että jonkun vanhemmat eivät 2018 osaa matkailla.

Oon 19v enkä todellakaan osaisi missään lentokentällä olla ja aika hukassa olisin yksin ulkomailla johtuen siitä etten ole koskaan käynyt. Minulla ei ole aavistustakaan millainen on helsinki-vantaan lentokenttä eikä mitään käsitystä miten lentokentällä toimitaan. Tässä todellista elämää sinullekin: Suomessa 2018 ei todellakaan kaikki ihmiset ole matkustaneet.

Luultavasti ottaisit kuitenkin käytännöistä selvää etukäteen, jos päättäisit matkalle lähteä.

Vierailija
111/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorannikolla on ainakin paljon kielitaidottomia suomalaisia, jotka pärjäävät suomalaisyhteisön voimin. Aurinkorannikon seurakunta auttaa todella suurta määrää ihmisiä. Siellä on myös viikottaiset päivystykset, joissa neuvotaan ja ohjataan ongelmiin joutuneita ihmisiä avun lähteelle. Talvikausina kävijöitä heidän toimitilansa muutaman tunnin aukioloaikana on päivittäin yli 200 hlöä.

Aurinkorannikolla toimii myös paljon suomalaisyhteisöjä, joista saa ostettua esim. tulkkipalveluita. Esim. Centro Finlandia tekee maksusta rikosilmoituksen puhelimitse, minkä jälkeen tarvitsee itse käydä saadulla koodilla hakemassa ilmoitus poliisiasemalta ja allekirjoittaa. Matkavakuutuksen kannattaa olla kunnossa, jotta tällaisissa tilanteissa saa korvauksen.

Aurinorannikon osalta tiedän, että ilman passiakin pääsee Suomeen. Jos passin haluaa uusia, sen voi tehdä Malagan Suomen kunniakonsulaatissa. Jos passia ei taas halua uusia, lentokenttäpoliisi voi kirjoittaa Suomeen menevälle ilmaisen matkustusasiakirjan, jolla pääsee koneeseen - jopa vaikka passista ei olisi tehty katoamisilmoitusta.

Muistelen vuosien takaa lukeneeni uutisen, että valmismatkan Aurinkorannikolle olisi lopetettu. Nythän löytyy kyllä matkatoimistojen kautta lento + hotelli -matkoja, jotka eivät sinällään ole valmismatkoja. Ainakaan en löytänyt lupausta perinteisestä oppaasta, joka päivystää hotellilla. Jos sellainen paketti on kuitenkin varattu, silloinhan on heille on annettu oppaiden hätänumerot jne. johon soittaa. Kyllä matkaopas tietää, kuinka nuo asiat pitää hoitaa ja saadaan kuntoon.

Sen uskon, että Espanjassa helposti tulee ryöstetyksi, jos jättää laukkunsa roikkumaan tuolin selkänojalle ja kulkee turistipaikoissa. Hotellin ryöstelevään henkilökuntaan minun on kyllä vaikea uskoa. Lääkkeet ovat useimmiten halvempia kuin Suomessa, ja esim. Aurinkorannikon Xanitissa on suomalainen lääkäri, ja aikoja saa lähes miten vain. Sitten jos vielä on kieltä osaava matkaopas, niin asian kyllä pitäisi hoitua käden käänteestä.

Mun on vaikea uskoa, että kaikki tuo on ehtinyt tapahtua yhden valmismatkan aikana. Tai ehkä ongelma alkujaankin on ollut se, että asioita on yritetty hoitaa puhelimitse Suomeen kun ne asiat olisi pitänyt hoitaa paikan päällä. Olisi pitänyt vain heti ottaa yhteys oppaaseen, soittaa valmismatkan hätäpäivystykseen tai käydä paikallisessa suomalaisesta turistikirkosta hakemassa neuvonta-apua.

Vierailija
112/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti fiksuja juuri nämä ihmiset mutta joillain ikäihmisillä voi ihan unohtua ja hukkua asioita jonnekin, sitten syytetään muita. Ja joissain tapauksissa, ei varmasti tässä, tehdään myös vakuutuspetoksia. Mut ao. henkilöt tässä varmasti toimineet parhaaksi katsomallaan tavalla ja aivan oikein.

Vierailija
113/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat vanhemmat ilmeisesti avioituivat hyvin nuorina, ja luulevat että ihminen on vain puolikas, jonka ei tarvikaan tulla täydeksi aikuiseksi. Omilla vanhemmilla on samaa, aivan kuin olisivat halunneet estää toistensa henkisen kehityksen ja oppimisen, ettei mikään vaan muutu. Eivät ole lukeneet mitään tms. Hiihtää vaan jonkun toisen perässä.

Aiemmin ei myöskään matkusteltu niin paljoa, eikä ehkä kannata tuossa vaiheessa matkustellakaan. Voit tietysti ostaa heille vyölaukut, joita eivät poista missään vaiheessa. Lääkkeet aina mukana.

Vierailija
114/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Lääkkeet kuljetetaan aina käsimatkatavaroissa, joita vahditaan haukan lailla.

2. Puhelimet ja lompakot puetaan vaatteisiin niin, ettei niitä voi henkilöä riisumatta viedä. Näin toimitaan aian! Käsilaukut jne. valitaan niin, ettei niitä saa helposti ulkopuolinen auki. Reppujen vetoketjut lukitaan lukolla.

3. Hotellihuoneiden tallelokerot ovat aina käytännössä henkilökunnan avattavissa. Sinne ei jätetä arvotavaraa.

Aika vainoharhaista touhua lukita reppujen kaikki vetoketjut. Ja kyllä yleensä lukittuun hotellihuoneeseen uskaltaa jättää tavaroita, varsinkin lukittuun tallelokeroon. 

Ei ole kovin mukavaa olla matkoilla jos on noin pelokas varkauksia kohtaan. 

Vierailija
115/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa miehissä hurmaa se pyhässä takataskussa oleva lompakko, josta on näkyvissä neljäsosa, josta saa hyvin sormiotteen.

Naiset taas pitävät mukanaan käsilaukkua, jossa on kaikki arvotavara, passit ja lompakot kuin tarjottimella. Ohikulkijan tarvitsee vain ojentaa kätensä ja poimia mukaan.

Vierailija
116/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tuossa iässä vanhempani olivat jo asuneet 15 vuotta Espanjassa ja sinä aikana ostaneet sieltä asunnon sekä rakennuttaneet siellä tontille talon.

No oikeesti, jos vähän vertailee ihmisten kykyjä, niin pakostakin alkaa naurattaa, että jonkun vanhemmat eivät 2018 osaa matkailla.

Oon 19v enkä todellakaan osaisi missään lentokentällä olla ja aika hukassa olisin yksin ulkomailla johtuen siitä etten ole koskaan käynyt. Minulla ei ole aavistustakaan millainen on helsinki-vantaan lentokenttä eikä mitään käsitystä miten lentokentällä toimitaan. Tässä todellista elämää sinullekin: Suomessa 2018 ei todellakaan kaikki ihmiset ole matkustaneet.

Luultavasti ottaisit kuitenkin käytännöistä selvää etukäteen, jos päättäisit matkalle lähteä.

Vanhat ihmiset ei ole tottuneet nettiin tai tiedonhankintaan, mutta nuoret voi katsoa netistä etukäteen miten toimitaan. Kun suunnittelee ja katsoo valmiiksi, pärjää. Parhaimmillaan matkustaminen on juuri oppimista, kun huomaa että selviää, saa itseluottamusta.

Vierailija
117/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöllisyystodistusta ei usein kysytä lainkaan lentokoneella matkustaessa. Tämä vain tiedoksi kun joku väitti että lentoyhtiöt ei ota passitonta ihmistä koneeseen. Minä olen matkustanut monta kertaa niin että ei ole mitään kysytty, passi on toki ollut mukana.

Älä valehtele. AINA kkv-lennoilla kysytään joko check-innissä, turvatarkastuksessa tai portilla. Jos ei ole passia, on oltava kuvallinen henkilötodistus. Jota ei ap:n "vanhemmilla" varmasti edes ollut, koska passit (ja äidiltä vietiin lompakko)

Älä viitsi ap nyt yrittää vääntää omaa tietämättömyyttäsi toiseksi. Et selvästi itse ole ikinä matkustellut, koska jos olisit, tietäisit nämä.

En valehtele enkä ole ap. Olen matkustanut mm. Barcelonaan eikä passia ole kysytty lainkaan. Kuukausi sitten Pariisiin eikä silloinkaan passia kyselty. Joku kirjoitti että Suomessa kysytään aina passi, ei kysellä. Lähtöselvityksen voi muuten tehdä automaatilla. Turvatarkastuksessa ei kysellä passia eikä siis aina lähtöportillakaan. Lennän noin parikymmentä lentoa vuodessa.

Vierailija
118/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vainoharhaista touhua lukita reppujen kaikki vetoketjut. Ja kyllä yleensä lukittuun hotellihuoneeseen uskaltaa jättää tavaroita, varsinkin lukittuun tallelokeroon. 

Ei ole kovin mukavaa olla matkoilla jos on noin pelokas varkauksia kohtaan. 

Vainoharhaista ehkä, mutta hidastaa varasta ja antaa repun omistajalle aikaa reagoida tilanteeseen.

Minun reppuuni yritettiin murtautua Roomassa metron liukuportaissa. Sen tyttöparan ranteeseen saattoi tulla mustelma ja lisäksi sieluun vamma, niin pahoin sätin häntä ihan suomeksi.

Vetoketjulla suljettuun kassiini, joka roikkui käsivarrella, on yritetty päästä sekä Milanossa että Vantaan Tikkurissa.

- Tosin en pidä rahoja ja passeja näissä tavaroiden kuljetteluun tarkoitetuissa repuissa/laukuissa.

Vierailija
119/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhat ihmiset ei ole tottuneet nettiin tai tiedonhankintaan, mutta nuoret voi katsoa netistä etukäteen miten toimitaan. Kun suunnittelee ja katsoo valmiiksi, pärjää. Parhaimmillaan matkustaminen on juuri oppimista, kun huomaa että selviää, saa itseluottamusta.

Jep. Ja vanhusten omainen varmistelee näiden puolesta etukäteen asiat niin pitkälle kuin voi, jos ei ole mahdollista lähteä mukaan.

Vierailija
120/149 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööh. Mun vanhemmat on 80-85, toisella alzheimer ja molemmat palvelukodissa. Mä aina nauran niille että ääliöt kun ei viikonloppureissut mee täysin omatoimisesti. Äly hoi, katseen voi nostaa sieltä omasta navasta