Auttakaa elokuvasivistymätöntä
Nyt olisi aikaa paikata aukkoja elokuvasivistyksessä. En ole nähnyt melkeinpä mitään. Kuitenkin joidenkin elokuvien näkeminen kuuluisi varmaan mukavaan yleissivistykseen.
Antakaa ehdotuksia. Mielellään sellaisia, jotka voin löytää kirjastosta dvd:nä. Ei tarvitse välttämättä olla laatuklassikoita, vaan sellaisetkin käyvät, joita on vain hyvä nähdä, että tietää, mistä on kyse.
Yritän katsoa ainakin 3 ensin ehdotettua, jotka saavat myös kolme ylänuolta.
Kommentit (52)
Tuo Avain pakoon on aivan uusi tutyavuus. Se pääsee toiseksi, Kieslowskin seuraan.
True lies. Erittäin pahasti aliarvostettu Arska-leffa.
Truman Shown olen nähnyt useaan kertaan. Se on ehdottomia suosikkejani!
Vierailija kirjoitti:
True lies. Erittäin pahasti aliarvostettu Arska-leffa.
Arska? Schwartznegger? Tuollainen olisi kyllä aivan uutta. Pitäisiköähän ottaa kolmanneksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos draamasta tykkää niin, Kuolleiden runoilijoiden seura ja Oman elämänsä sankari
Ihmeen paljon tulee näkemiäni. :) Pidin Kuolleiden runoilijoiden seurasta. Kirjoista tehtyihin elokuvaversioihin suhtaudun varauksella. Poika on yksi harvoja onnistuneita näkemiäni.
Hikinen iltapäivä missä Al Pacino ja tämä Jättiläinen, missä James Dean. Myös Citizen Kane on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Inception
Mikä se on?
Indiana Jones-trilogia. Älä katso nelosta.
Varasin nyt Avain pakoon ja tuon Hikinen iltapäivä. Näillä aloitan. Minkä ottaisin kolmanneksi?
Mitenkäs tuo Valkoinen kaupunki, jota suositeltiin. Paavo Westerberg on käsikirjoittanut. Olen pitänyt kyllä näytelmistään. Ottaisinko tuon kolmanneksi?
Veronika kaksoiselämä. Löytyy areenasta.
Vierailija kirjoitti:
Bagdad Cafe
Tuonki olen nähnyt. Pidin kyllä. Erikoinen, ainakin minulle.
Vierailija kirjoitti:
Veronika kaksoiselämä. Löytyy areenasta.
Pitäisi saada dvd:nä.
Hitchcock - Vertigo, Psycho ja Takaikkuna, Coppola - Kummisetä, Spielberg - Schindlerin Lista, ET, Curtiz - Casablanca, Capra - Ihmeellinen on elämä.
-Schindlerin lista
-Amelie
-Hyvät, pahat ja rumat
Komissaario Palmut
Juurakon Hulda
(^tämä aikaansa edellä oleva teos on tehty myös Hollywood-versioksi, jossa suomalainen Juurakon Hulda onkin ruotsalainen Katrina Holmström. Löytyy Youtubesta enspanjankielisillä teksteillä :D)
Rosvo-Roope
Olin nahjuksen vaimo
Monty Pythonin olen nähnyt. Mies kertoi, että olen nähnyt myös Vuosaaren. (En muista)