Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?

Vierailija
04.06.2018 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (1003)

Vierailija
901/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kaikkien kursailijoiden kuningas: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008322030.html

Poromies: ”en minä tohdi lähteä teidän kyytiin”. Pelastuslaitos: ”no ei sitte, 6h käytettiin tähän”

Pari pv myöhemmin poromies: ”saattaisinhan minä sittenkin jos kyyti vielä passaisi kun tämä jalka jo alkaa mätänemään”

Vierailija
902/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti te jotka pidätte tapaa naurettavana ette ole hämäläisiä ja olette ensimmäisenä pöydässä ahmimassa.

Toinen ensin laittaa kahvit ja leivät ja sitten vieraat eivät edes suostu tulemaan pöytään syömään.

Loukkaantuisin enkä kutsuisi kolmatta kertaa en edes seuraavaa kertaa kylään jos tuollaisia nirsoja ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti te jotka pidätte tapaa naurettavana ette ole hämäläisiä ja olette ensimmäisenä pöydässä ahmimassa.

Toinen ensin laittaa kahvit ja leivät ja sitten vieraat eivät edes suostu tulemaan pöytään syömään.

Loukkaantuisin enkä kutsuisi kolmatta kertaa en edes seuraavaa kertaa kylään jos tuollaisia nirsoja ovat.

Onko sulla vaikeuksia hahmottaa sosiaalisia tilanteita ja käytäntöjä?

Kyse ei ole nirsoilusta vaan kohteliaisuudesta. Kursailu on suomalaisten sosiaalinen teatteriesitys jolla viestitään että muut ovat tärkeämpiä kuin oma napa. Ota sinä ensin, enhän minä nyt, minä pärjään hyvin mutta sulla on varmaa jo nälkä ja ajoit pitkän matkan tänne.

Vierailija
904/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kainostelu ja kursailu, onko sama asia?

Ei.

Et sitten enempää avannut tätä.

Kursailu on opittu, ärsyttävä tapa, kainous on luonteenpiirre, lähellä ujoutta tai estyneisyyttä, ja sitä ettei ns. kehtaa. Jälkimmäisen ymmärrän, edellistä en.

Joku voi olla esim. kaino mitä tulee seksuaalisuuteen. Mutta en tunne ketään, joka kursailisi seksissä.

"No joo, kyllä mulla seisoo, mutta ei sun nyt tarvitse ottaa suihin, ei sillä väliä..." (kun on kolme kertaa tarjottu jo ja miehellä on kivikova seisokki).

Ymmärrätkö eron?

Todellakin kursailen suuseksistä, tuntuu ettei ansaitse sellaista oikein hyvää hoitoa.

Mies

Vierailija
905/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole nirsoilusta vaan kohteliaisuudesta. Kursailu on suomalaisten sosiaalinen teatteriesitys jolla viestitään että muut ovat tärkeämpiä kuin oma napa. Ota sinä ensin, enhän minä nyt, minä pärjään hyvin mutta sulla on varmaa jo nälkä ja ajoit pitkän matkan tänne.

Onko se tosiaan sinun mielestäsi kohteliasta, kun antaa toisen ymmärtää nähneen aivan turhaan niin paljon vaivaa tarjoilun vuoksi? Kursailu on nimenomaan emännän työn vähättelyä: sinä olet niin mitätön, että en minä sinun tarjoiluistasi piittaa vaan olen mieluummin nälässä.

Vierailija
906/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla kursaillaan ja voi elämä kun se ärsyttää. Ensin hirveällä vaivalla järjestät juhlat ja tarjoilut, kaadat kahvit ja pyydät ihmiset pöytään. Ja kaikki alkaa katsella seinille. Ei mitään reaktiota. Pyydät uudestaan ja kerrot että kahvi on kaadettu ja se jäähtyy. Siinä väännellään käsiä ja ihmetellään. Sanot kolmannen kerran jo tiukasti, ei mitään. Mä en ymmärrä.. Joudut tekemään ison shown ja taluttamaan ensimmäisen pöytään että muut uskaltaa tulla. Ja nämä ihmiset on mun omaa perhettä ja sukulaisia. Minua nuorempia ja vanhempia ihmisiä. En pidä kohteliaana vaan äärimmäisen ärsyttävänä ja epäkohteliaana. Seuraavalla kerralla varmaan marssin pihalle ja annan vieraiden itse hoitaa tilanteen haluamallaan tavalla kun itsellä pää räjähtää 🤯

Olen ratkaissut tämän ongelma sillä, että kaadan kahvia vain yhteen kuppiin. Kun se ei kelpaa kenellekään, vien sen pois ja kaadan seuraavan kupillisen. Sitten vien sen omin käsin jollekin lähellä istuvalle, joka ei tietenkään voi kieltäytyä ottamasta sitä, kaadan seuraavan ja sen jälkeen alkavat jo muutkin siirtyä omin jaloin kahvin hakuun. Sehän vasta olisi tavatonta passauttamista, että pitäisi jokaiselle yksitellen tarjoilla ja siihen kaatuu koko kursailun perusajatus.

Vierailija
907/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se tosiaan sinun mielestäsi kohteliasta, kun antaa toisen ymmärtää nähneen aivan turhaan niin paljon vaivaa tarjoilun vuoksi? Kursailu on nimenomaan emännän työn vähättelyä: sinä olet niin mitätön, että en minä sinun tarjoiluistasi piittaa vaan olen mieluummin nälässä.

Eli on siis vaikeuksia hahmottaa.

Kursailulla ei todellakaan viestitä isäntäväelle että tarjoilut ovat perseestä. Sillä viestitään muille että en ole juhlien tärkein ihminen, otan siis ruokaa muiden jälkeen. Muut ovat tärkeämpiä ja ehkä nälkäisempiäkin. Kursailu on siis nimenomaan muiden vähättelyn vastakohta.

Vierailija
908/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys teille kaikille:

Miten sinä emäntänä tai isäntänä koet kursailun? Entä kursailetko itse kylässä tai juhlissa?

Itse en emäntänä tykkää yhtään kursailusta, joskus on joitain saanut jopa kolmeen kertaan käskeä ja kahvit jäähtyy kuppeihin ym. Suorastaan vituttaa moinen tapa.

Mutta kylässä ym. tulee kyllä muun porukan mukana kursailtua... Ehkä siksi, että en yksinäni vaikuttaisi ahneelta.

Pidän sitä erittäin epäkohteliaana käytöksenä. Siksi minulla on monta keinoa estää se.

Itse olen jo tarpeeksi vanha ja "arvokas" aloittamaan, jos kukaan muu ei sitä tee. En tosin ole ollut pahimmilla kursailuseuduilla kahvikesteillä.

Vierailija
909/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kursailulla ei todellakaan viestitä isäntäväelle että tarjoilut ovat perseestä. Sillä viestitään muille että en ole juhlien tärkein ihminen, otan siis ruokaa muiden jälkeen. Muut ovat tärkeämpiä ja ehkä nälkäisempiäkin. Kursailu on siis nimenomaan muiden vähättelyn vastakohta.

Miten selität kursailun siinä tapauksessa, että olet ainoa vieras? Ei silloin ole niitä muita tärkeämpiä, joten ainoa tavoite on isäntäväen tarjoilun vähättely. Näin he sen ainakin kokevat.

Vierailija
910/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kursailu ole pahasti ristiriidassa "en halua olla vaivaksi"-ajatuksen kanssa, kun siitähän mahdottomasti vaivaa tulee, kun pitää kutsua syömään monta kertaa ja kahvia jäähtyy ja menee hukkaan?

Vierailija
911/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten selität kursailun siinä tapauksessa, että olet ainoa vieras? Ei silloin ole niitä muita tärkeämpiä, joten ainoa tavoite on isäntäväen tarjoilun vähättely. Näin he sen ainakin kokevat.

En minä ainakaan kokisi.

Ainoan vieraan harjoittamaan kursailuun en ole törmännytkään. Eiköhän sen tarkoitus ole viestittää sitä aivan samaa asiaa; minä en ole niin tärkeä että ei minua varten nyt tuollaisia tarjoiluja olisi tarvinnut laittaa.

Vierailija
912/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kursailu on MUINAISJÄÄNNE ja on syntynyt sen takia koska joskus kahvista, leivästä, pullasta ym. ruuasta oli pula. Tänä päivänä se on isäntäväen halveksimista. Minun luokseni ei yksikään kääkkänä tule kursailemaan kuin sen ensimmäisen ja viimeisen kerran.  Varmasti saa kuulla kunniansa, jos tarjoilut ei kelpaa, tuputtamaan en ala.

Vierailija
913/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalan neito kirjoitti:

Kursailu on pahimman luokan halveksuntaa isäntäperhettä kohtaan. Jos ei tarjottavat kelpaa, pysyisivät vaan suosiolla kotona❗ Mitä nää "kohteliaisuudesta" kieltäytyjät oikein pelkäävät?

Sitä, että kahvi tarjoilut on myrkytetty jota varten tarvitaan se ensimmäinen "uhrautuja" jonka jälkeen voidaan itse "uhrautua"❔

Toinen mitä en myöskään ymmärrä on nämä omat lakanat mukana. Mikä vika isäntäperheen lakanoissa on, kun pitää olla omat mukana? Miten nämä omat lakanat mukana roudaajat pystyvät nukkumaan hotelleissa, kun siellä on lakanat valmiiksi ❓

Itse olen kotoisin Etelä-Karjalasta ja ainoa poikkeus minkä suhteen "kursailen" on se, että mie otan oman pyyhkeen mukaan. Pyyhe on mukana se takia, koska kun käy uimassa, oma pyyhe on pakko olla mukana.

Siksi minullakin kulkee aina pyyhe mukana, kun olen yön yli poissa. Lakanoita en ikinä kuljeta mukana❕

Kursailu on todella aivotona toimintaa joka rasittaa kaikkia osapuolia. Patologista valehtelua sanoa, että ei halua/tarvii, mutta sitten kuitenkin loukkaannutaan, kun ei saanutkaan asiaa x, vaikka kieltäytymisestä huolimatta olisivat halunnut.

PUHUKAA TOTTA❗Kursailun alle piilotettu valehtu on täysin samanlaista valehtelua kuten valehtelu aina, vaikka kuinka kuorruttaisi

Minä en ymmärrä tuota lakanajuttua ollenkaan. Jotkut loukkaantuvat kun vieras ei tuo omia lakanoita ja isäntäväki joutuu pesupuuhiin (vaikka vieras tulee junalla pitkän matkan päästä matkatavarat käsin raahaten), jotkut taas loukkaantuvat siitä kun isäntäväen lakanat ei kelpaa. Nyttemmin kun omistan auton, toimin sen mukaan miten tiedän isäntäväen reagoivan: tuon omat lakanat mutta siitä loukkaantuville sanon ettei ole lakanoita mukana.

Oma mielipiteeni on että on tuntuu turhalta kuskata lakanoita toiselle puolelle Suomea, joten sanon vieraille etukäteen että meiltä saa lakanat, mutta jos joku vieras tuo omat niin kukin tekee kuten tykkää, turha tuosta on loukkaantua.

Vierailija
914/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko ihmiset on näin tyhmiä, apua :D Itse otan aina reippaasti ekan palan jos näyttää että muut himmailee, ja otan myös viimeisen palan kokonaisena jos se viipyy siinä tovin

Vierailija
915/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siirtynyt kokonaan valmiisiin annoksiin, kun tarjoilen ruokaa vieraille. Mäkätys on korvia hivelevä, kun jotkut vieraat rääkyvät, ”en mä noin paljon ota ” ym. Tunnen tyypit, joten heidän sanomisensa eivät vaikuta annoksiini. Lopulta he kyllä ottavat lisää.

Jälkiruoka samoin, teen vain valmiita upeita annoksia.

Näin ei tarvitse kattaa ruokia eri kippoihin ja pestä sitten niitä tarjoiluastioita. Lisäksi annokset ovat hienoja, kun vain minä tiedän miten ne ruuistani kootaan.

Ruualla kursailu on minulle niin vastenmielistä huomion keruuta, että oksat pois.

Vierailija
916/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräänä lauantaiaamupäivänä katsoin keittiön ikkunasta ulos, niin appivanhemmat istuivat siellä terassilla. Olivat ajaneet 100 km mutta eivät viitsineet häiritä jos ollaan vaikka vielä nukkumassa. En tiedä kauanko olisivat siinä istuneet jos en olisi sattunut ulos katsomaan.

Vierailija
917/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin perjantaina hautajaisissa. Kutsuttiin kahville. Lähin sukulainen otti ensin, sitten kaksi vanhempaa naista. Katsoin, että pari minua vanhempaa istui kauempana, itse istuin lähellä kahvipöytää. Tässä olisi ollut oiva kursailun paikka. Jonon etenemisen kannalta katsoin parhaimmaksi mennä jonoon ja ottaa kahvit.

Ennen vanhaan oli juhlissa tapana nimen omaan, että vanhimmat ottaa tarjoiltavat seisovasta pöydästä ensin... siis suunnilleen ikäjärjestyksessä edettiin, muu oli epäkohteliasta.

Äitini hautajaisissa äitini sisar perheineen kiilasi kahvipöytään ensin.

Vierailija
918/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kursailun voittajat! kirjoitti:

Eräänä lauantaiaamupäivänä katsoin keittiön ikkunasta ulos, niin appivanhemmat istuivat siellä terassilla. Olivat ajaneet 100 km mutta eivät viitsineet häiritä jos ollaan vaikka vielä nukkumassa. En tiedä kauanko olisivat siinä istuneet jos en olisi sattunut ulos katsomaan.

Tämä ei ole kursailua nähnytkään.

Vierailija
919/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailuako se onkin?! Mä oon kattonu että jo on röyhkeetä porukkaa, kun mikään tarjottu ei kelpaa, joulupöydän kattaukset pilataan nyyhtämällä pöytäliina pois pöydältä (ettei mee likaseksi), yks ei ikinä syö pöydässä muiden kanssa vaan tekee itestään numeron jossain nurkassa kun seisten on hankalaa (toisaalta ihan ok, sitä suu auki jauhamista ei mielellään kato), aikuiset ei syö ruokaa mutta vetää sit kaksin käsin karkkia ja pullaa keittiöstä ennen kun ne saa tarjolle, ym. Kaikesta tarjotusta tehdään joku kummallinen ohjelmanumero, pitää sitten koko hemmetin suvun kanssa kuvata ja ihmetellä että miten se osas pullan leipoa.

Ei oo mikään ihme miksi kyläilykulttuuri on kuollut, tommosta ei kukaan kotonaan kato. Joistain huomaa että toi per$eily on keino peitellä omaa sisäistä tyhjyyttään, että kun ei oo sosiaalisesti mitään annettavaa, niin sit otetaan se huomio olemalla vaikee. Ne kyllä jää kutsumatta aina kun mahdollista.

Vierailija
920/1003 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa kävin niin, että mummo jäi joulumuoniensa kanssa aivan ypöyksin. Kukaan ei halunnut tulla mummolaan joululounaalle koska kaikkea olisi ollut PAKKO ottaa ja syödä. Kohteliaasti kun nuoriso yritti kieltäytyä niin tupu tupu tupu tuputettiin. Varmaan se mummo luuli, että nuoriso kursailee. Toinen syy oli se, että jos jollakin oli jokin ruokarajoite, niin ei se haitannut sitä tuputettiin kaikesta huolimatta, koska on hyvää.

Esimerkiksi jos lapsenlapsen tyttöystävä on kasvissyöjä: tyttö: "kiitos, mutta nyt ota kinkkua koska olen kasvissyöjä" mummo: "Ota ota, totta kai otat tämä on hyvää, tämä on luomupossua minä laitan sinulle lautaselle siivun, ojennapa lautastasi".