Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?

Vierailija
04.06.2018 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (1003)

Vierailija
881/1003 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
882/1003 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1003 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä harrastavat hämäläiset ja länsisuomalaiset. Ei jaksa.

Oli kyse mistä vaan, vaikka pienestä lahjasta.

Sanon sitten, että ok, ei väkisin. Loukkaantuvat.

Jos kerran tunnet tuon kohteliasuuskursailun ja sitten käyttäydyt tahallaan sitä vastaan, niin tietysti loukkaantuvat.

Vaikka kohteliaisuus olisi kuinka typerä, on se silti kohteliaisuus. En itse tajua joidenkin maiden poskille pissatusta, mutta teen sen silti.

En kyllä ymmärtäisi myöskään poskille pissatusta, tosin en sitä tekisikään.

Vierailija
884/1003 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kursailu on pahimman luokan halveksuntaa isäntäperhettä kohtaan. Jos ei tarjottavat kelpaa, pysyisivät vaan suosiolla kotona❗ Mitä nää "kohteliaisuudesta" kieltäytyjät oikein pelkäävät?

Sitä, että kahvi tarjoilut on myrkytetty jota varten tarvitaan se ensimmäinen "uhrautuja" jonka jälkeen voidaan itse "uhrautua"❔

Toinen mitä en myöskään ymmärrä on nämä omat lakanat mukana. Mikä vika isäntäperheen lakanoissa on, kun pitää olla omat mukana? Miten nämä omat lakanat mukana roudaajat pystyvät nukkumaan hotelleissa, kun siellä on lakanat valmiiksi ❓

Itse olen kotoisin Etelä-Karjalasta ja ainoa poikkeus minkä suhteen "kursailen" on se, että mie otan oman pyyhkeen mukaan. Pyyhe on mukana se takia, koska kun käy uimassa, oma pyyhe on pakko olla mukana.

Siksi minullakin kulkee aina pyyhe mukana, kun olen yön yli poissa. Lakanoita en ikinä kuljeta mukana❕

Kursailu on todella aivotona toimintaa joka rasittaa kaikkia osapuolia. Patologista valehtelua sanoa, että ei halua/tarvii, mutta sitten kuitenkin loukkaannutaan, kun ei saanutkaan asiaa x, vaikka kieltäytymisestä huolimatta olisivat halunnut.

PUHUKAA TOTTA❗Kursailun alle piilotettu valehtu on täysin samanlaista valehtelua kuten valehtelu aina, vaikka kuinka kuorruttaisi

Vierailija
885/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava, joka ei ota minkäänlaista lahjaa vastaan, kysymättä mitä tämä maksaa. Ja sitten tuo postiluukusta rahan, vaikka kuinka olen vakuuttanut, että se on lahja, ei maksa mitään.

Ja kun joskus tarjoan ruuan, syö kuin lintu, vaikka kehuu itseänsä suursyömäriksi. Silmät kyllä pälyilee siihen malliin, että mieli tekisi, mutta kun on pakko kursailla. Kerran kehui keittäneensä kattilallisen perunoita, kun oli päässyt kotiin tarjoamaltani aterialta.

Nyttemmin olen ottanut etäisyyttä.

Vierailija
886/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavinta on kursailuksi naamioitu pyrkyryys: "En pyri presidentiksi, mutta jos maan etu niin vaatii, niin olen valmis kantamaan vastuuni isänmaan puolesta."

Vierailija
887/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen hallituksen haluttomuus julistaa ilmaston hätätila.

Vierailija
888/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen hallituksen haluttomuus julistaa ilmaston hätätila.

Ei ole Suomen eikä minkään muunkaan maan ilmastolla mitään hätää. On vaan nyt tietyn suunnan touhottajat saaneet ääntään liikaa kuuluviin. Maailmassa on tuhansia tiedemiehiä, jotka tietävät ja ovat valmiita todistamaan, ettei mitään hätää ole ja kaikki tämä mitä tapahtuu mahtuu ihan normaaliin vaihteluun.

Vierailija
889/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sen ilmastoväännön jättää omiin ketjuihinsa, ihan te molemmat puolet.

Vierailija
890/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttava, joka ei ota minkäänlaista lahjaa vastaan, kysymättä mitä tämä maksaa. Ja sitten tuo postiluukusta rahan, vaikka kuinka olen vakuuttanut, että se on lahja, ei maksa mitään.

Ja kun joskus tarjoan ruuan, syö kuin lintu, vaikka kehuu itseänsä suursyömäriksi. Silmät kyllä pälyilee siihen malliin, että mieli tekisi, mutta kun on pakko kursailla. 

Meillä taitaa olla sama tuttava.  Varsinkin tuo "mitä tämä on maksanut?" -tivaaminen käy hermoille vaikka on kyse esim. joululahjasta. Jopa vierailulle viedyistä tuliaisista halutaan hintatieto.

Vierailija
891/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitetään, että porilainen vieras olisi kieltäytynyt kahvin keitosta pari kertaa kun kävi vaan pikaisesti kääntymässä. Ja oli kiukutellut myöhemmin, kun kahvia ei oltu tarjottu!

Vierailija
892/1003 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla kursaillaan ja voi elämä kun se ärsyttää. Ensin hirveällä vaivalla järjestät juhlat ja tarjoilut, kaadat kahvit ja pyydät ihmiset pöytään. Ja kaikki alkaa katsella seinille. Ei mitään reaktiota. Pyydät uudestaan ja kerrot että kahvi on kaadettu ja se jäähtyy. Siinä väännellään käsiä ja ihmetellään. Sanot kolmannen kerran jo tiukasti, ei mitään. Mä en ymmärrä.. Joudut tekemään ison shown ja taluttamaan ensimmäisen pöytään että muut uskaltaa tulla. Ja nämä ihmiset on mun omaa perhettä ja sukulaisia. Minua nuorempia ja vanhempia ihmisiä. En pidä kohteliaana vaan äärimmäisen ärsyttävänä ja epäkohteliaana. Seuraavalla kerralla varmaan marssin pihalle ja annan vieraiden itse hoitaa tilanteen haluamallaan tavalla kun itsellä pää räjähtää 🤯

Vierailija
893/1003 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen suku Hattulassa on tainnut vähentää kursailuaan. Anopin kanssa alettiin tuleen hyvin toimeen, kun ilmoitti kahvin kaadetun, niin hyvin kasvatettuna tottelin ja saimme anopin kanssa kahvitella hyvän tovin, ennen kuin muut könysivät paikalle. Samoin mummujen ja tätien kahvikastettavat olen ekasta kutsusta käynyt kehumassa ja saanut hyväksyviä vastauksia.

Kotonani olen kursaileville vieraille käynyt toteamassa, että eikö kahvi kelpaa, kaadanko sen pois, pitääkö olla muuta. Varsinkin miesväki tottelee nopeasti naureskellen.

Minua ei ainakaan naurattaisi. Kahvista menee vatsa sekaisin, joten en voi sitä juoda.

M49

Fiksuimmat osaavat sanoa, etteivät juo kahvia. Toiset kärsii mahakivuista.

Pahimpien kanssa ei auta.

En juo kahvia enkä sauno, aina otetaan loukkauksena vaikka olen jo sanonut että en halua kahvia enkä mene saunaan.

Kaljaakaan en juo.

Kaikkia näitä suomalaisen kuvitellaan rakastavan. No minä en, turha tuputtaa.

Vierailija
894/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitetään, että porilainen vieras olisi kieltäytynyt kahvin keitosta pari kertaa kun kävi vaan pikaisesti kääntymässä. Ja oli kiukutellut myöhemmin, kun kahvia ei oltu tarjottu!

Kukas tuttu täällä??:))

Vierailija
895/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukujuuriltani savolainen ja hyvin tutulta kuulostaa tämä kursailukulttuuri. En itse harrasta sitä, mutta vanhempieni sukulaisissa käydessä tuota näytelmää sai nuorempana aina seurata.

Itse en jaksa tarjota (alussa) moneen kertaan, mutta täytyy todeta, että iän myötä huomaan itsessäni samaa tuputtamista kuin äidillä - ottakaa vielä yksi pala 😊 Sitä se vanhuus teettää.

Vierailija
896/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti te jotka pidätte tapaa naurettavana ette ole hämäläisiä ja olette ensimmäisenä pöydässä ahmimassa.

On olemassa myös välimuoto, normaali kohtelias käytös, ei vika eikä eka, ei ahminta.

Vierailija
897/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kainostelu ja kursailu, onko sama asia?

Ei.

Et sitten enempää avannut tätä.

Kursailu on opittu, ärsyttävä tapa, kainous on luonteenpiirre, lähellä ujoutta tai estyneisyyttä, ja sitä ettei ns. kehtaa. Jälkimmäisen ymmärrän, edellistä en.

Joku voi olla esim. kaino mitä tulee seksuaalisuuteen. Mutta en tunne ketään, joka kursailisi seksissä.

"No joo, kyllä mulla seisoo, mutta ei sun nyt tarvitse ottaa suihin, ei sillä väliä..." (kun on kolme kertaa tarjottu jo ja miehellä on kivikova seisokki).

Ymmärrätkö eron?

Tokihan herrasmies tuossa tilanteessa kursailee. Ja kun viimein antaa periksi, niin lauettuaan - hyvin nopsaan - lausuu: "No ei sun ois tarvinnut..."

Onpa teillä kahvipöydät. Se emäntäkö tällaista harrastaa?

Vierailija
898/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa kursaillaan. Kahvit jäähtyy kuppeihin, ruoka haalenee pilalle. Ihmekös kun haukutaan toisten keittotaitoja, kun ei tulla pöytään silloin kun tarjoomukset on parhaimmillaan.

Mummolassa maalla oli ovet oli aina auki ja naapurit tupsahtivat kylään ilmoittamatta etukäteen. Näin oli tapana. Näitä kyläilijöitä varten oli tuvassa ”vieraspenkki”. Vieralija siis käveli sisälle ja istahti penkin päähän odottamaan isäntäväkeä. Kun joku (yleensä mummoni) tuli paikalle, kahvinhimoinen vieras alkoi vilkkaasti kertoa kuulumisia.

Sitten alkoi show:

- Laitanko kahvit?

- Ei minun takia tarvitse...

- No jos kuitenkin, johan tuota kahvihammasta kolottaa.

Tässä vaiheessa vieras siirtyi keskemmäksi penkkiä suun käydessä taukoamatta.

- No jos minä laittaisin ne kahvit...

- Ei ei tokkiisa minun takia!

- No eipä tässä, jos minä kuitenkin.

Nyt vieras siirtyi lähemmäksi penkin keittiön puoleista päätyä juttuaan innostuneesti jatkaen.

- No minäpä alan nyt laittamaan.

- No jos isäntäväki itse juo, mutta ei minun takia...

Kun kahvi oli keitetty, alkoi uusi kierros:

- No nii, käyhän pöytään.

- En minä, eihän tuota...

- Kaadanko kuppiin?

- Eeeei eeei.... (puolittain jo tässä vaiheessa nousten, mutta takaisin penkille lysähtäen)

- No nii, hekkee!

- No jos minä sitten puoli kuppia.

Ja jos tätä ei olisi käyty läpi joka ikinen kerta, olisi loukkaannuttu verisesti, kun ei edes kahvia tarjonnut.

Itse olen alkanut nyt vanhemmiten vahingossa noudatella tätä kolmen kieltäytymisen kaavaa 😳 Nolottaa.

Vierailija
899/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savossa kursaillaan. Kahvit jäähtyy kuppeihin, ruoka haalenee pilalle. Ihmekös kun haukutaan toisten keittotaitoja, kun ei tulla pöytään silloin kun tarjoomukset on parhaimmillaan.

Mummolassa maalla oli ovet oli aina auki ja naapurit tupsahtivat kylään ilmoittamatta etukäteen. Näin oli tapana. Näitä kyläilijöitä varten oli tuvassa ”vieraspenkki”. Vieralija siis käveli sisälle ja istahti penkin päähän odottamaan isäntäväkeä. Kun joku (yleensä mummoni) tuli paikalle, kahvinhimoinen vieras alkoi vilkkaasti kertoa kuulumisia.

Sitten alkoi show:

- Laitanko kahvit?

- Ei minun takia tarvitse...

- No jos kuitenkin, johan tuota kahvihammasta kolottaa.

Tässä vaiheessa vieras siirtyi keskemmäksi penkkiä suun käydessä taukoamatta.

- No jos minä laittaisin ne kahvit...

- Ei ei tokkiisa minun takia!

- No eipä tässä, jos minä kuitenkin.

Nyt vieras siirtyi lähemmäksi penkin keittiön puoleista päätyä juttuaan innostuneesti jatkaen.

- No minäpä alan nyt laittamaan.

- No jos isäntäväki itse juo, mutta ei minun takia...

Kun kahvi oli keitetty, alkoi uusi kierros:

- No nii, käyhän pöytään.

- En minä, eihän tuota...

- Kaadanko kuppiin?

- Eeeei eeei.... (puolittain jo tässä vaiheessa nousten, mutta takaisin penkille lysähtäen)

- No nii, hekkee!

- No jos minä sitten puoli kuppia.

Ja jos tätä ei olisi käyty läpi joka ikinen kerta, olisi loukkaannuttu verisesti, kun ei edes kahvia tarjonnut.

Itse olen alkanut nyt vanhemmiten vahingossa noudatella tätä kolmen kieltäytymisen kaavaa 😳 Nolottaa.

*käykeepä* pöytään. Eihän koko ikäänsä tuntenutta voi sinutella.

Vierailija
900/1003 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin perjantaina hautajaisissa. Kutsuttiin kahville. Lähin sukulainen otti ensin, sitten kaksi vanhempaa naista. Katsoin, että pari minua vanhempaa istui kauempana, itse istuin lähellä kahvipöytää. Tässä olisi ollut oiva kursailun paikka. Jonon etenemisen kannalta katsoin parhaimmaksi mennä jonoon ja ottaa kahvit.

Ennen vanhaan oli juhlissa tapana nimen omaan, että vanhimmat ottaa tarjoiltavat seisovasta pöydästä ensin... siis suunnilleen ikäjärjestyksessä edettiin, muu oli epäkohteliasta.