Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?
Kommentit (1003)
Aurajuusto mutsi ei ottanut yhtään pullaa, pillahti itkuun, kun minä söin!
Meillä oli juhlat, joissa oli paljon tarjottavaa seisovassa pöydässä. Eräs perhe tuli juhliin "omien eväiden" kanssa, heillä oli ollut juhlat pari päivää aiemmin, ja sieltä oli jäänyt yli kakkua ym. Tämä perhe sitten söi näitä omia jämiään, etteivät ne mene hukkaan. Ja kyseessä ei ollut mikään erityisruokavalio tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ihmiset, jotka ottavat valtavan ison palan täytekakkua. Ei sitä niin ole laskettu, vaan ohuemman siivun mukaan per henkilö. En tiedä onko tätä jo sanottu mutta ennen vanhaan oli tökerö, jos ei ottanut ensin pullaa. Ja sitten vasta tultiin, kun emäntä sanoi, että tulkaa nyt, kahvi jäähtyy.
Eikös sana pakkopulla johdu nimenomaan tuosta? Ettei kuulunut hyviin tapoihin käydä suoraan kakkuun käsiksi, vaan ensin oli pakko ottaa sitä pullaa.
Oli pakko tähän kommentoida koska lukeminen aiheutti kummallisen lapsuuden flashbackin :)
Toden totta josatin minäkin jo lapsuudessa opin sen kirjoittamttoman säännön, että pöytään tullessa piti ottaa ensin vaikka vain joku keksi. Kakkuun sai koskea vasta seuraavalla kierroksella. Se oli ihan itsestään selvää silloin. Vasta omassa kodissa annoin piutpaut moiselle typeryydelle ja järjestämissäni kahvituksissa tai juhlissa aina leikkaan kakkua heti ekalle halukkaalle ja keksit sun muut pullat on vain "lisätäytteenä" jos joku niitä tarvitsee. Syötäväksi ne kakutkin on tarkotettu ja yleensä se kattauksen maistuvin osa. Miksi ihmeessä pakottaisin vieraani näinkin tarpeettomiin "kohteliaisuussääntöihin" . :)
Sukulaispariskunta käyttää aina kylässä samoja astioita, että tulee mahdollisimman vähän tiskiä. Toinen juo ensin kahvit, sitten toinen siitä samasta kupista. Eli samaan aikaan eivät tule kahville, vaikka olisi katettu molemmille kupit pöytään. Kakkuakin syö ensin toinen ja sitten toinen samasta lautasesta samalla lusikalla.
Kerran juhlissa näin, kuinka rouva haki keittiöstä talouspaperia kun ei voinut serviettiä ottaa.
Raivostuttavaa. Jos tulevat minun luo kahville, katan pöytään ja kaadan kahvin valmiiksi kuppiin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä harrastavat hämäläiset ja länsisuomalaiset. Ei jaksa.
Oli kyse mistä vaan, vaikka pienestä lahjasta.Sanon sitten, että ok, ei väkisin. Loukkaantuvat.
Jos kerran tunnet tuon kohteliasuuskursailun ja sitten käyttäydyt tahallaan sitä vastaan, niin tietysti loukkaantuvat.
Vaikka kohteliaisuus olisi kuinka typerä, on se silti kohteliaisuus. En itse tajua joidenkin maiden poskille pissatusta, mutta teen sen silti.
Appi ei voinut käydä meillä suihkussa viikon vierailun aikana ja oli samoissa vaatteissa koko ajan. Alkoi loppuviikosta haista. Oma pyyhe ja lakanat aina mukana. Kun olin pedannut sängyn valmiiksi, laittoi omat lakanansa päälle. Näitä ei ollut pesty edellisten vierailujen jälkeen, joten raikkaampi olisi ollut nukkua laittamissani petivaatteissa, jotka joka tapauksessa joutuivat pyykkiin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin tulevani lukemaan autolla hurjastelu kokemuksia mutta mäntyyn meni luuloni, hyvä ketju 👍🏻
Autolla hurjastelu, hupiajelu tms. = kruisailu
Vaatimattomaksi tekeytyminen ja jostakin asiasta samalla pidättäytyminen = kursailu
Appi on raivostuttava kursailija. Kutsutaan syömään niin ensiksi ei tule pöytään, sitten kun tulee niin ottaa tosi vähän ja selittää kuinka syö vaan vähän, että jää meille enemmän.
Lapsella oli yo-juhlat, appi tuli paikalle kaksi tuntia ennen juhlien alkua vain käväisemään, kun ei halunnut olla vaivaksi. Jäi sitten ilman tarjoiluja ja kahvia, kun ei voinut tulla silloin kun oli pyydetty. Raivostuttavaa.
Saattaa tulla sovitusti käymään ja seisoo koko vierailun ajan eteisessä ja tasaisin välein voivottelee, kun vie meidän aikaa ja häiritsee vapaa-aikaamme. En vaan käsitä moista käytöstä.
Annan kaikille kahvi/pullakekkereiden järjestäjille tästä ilmaisen neuvon, niin hommat sujuvat helpommin: jos haluatte joidenkin ikäihmisten tulevan pöytiin ensimmäisenä, kutsukaa heidät nimeltä. Täten nuorempien ei tarvitse olla kursailijoita, kun odottavat, että sohvassa pönöttävät tahnaperseet menisivät ensin, kun kuuluu. Tai sitten vaihtoehtoisesti ilmoitettaisiin, jos kaikki saavat mennä, niin ei ole epäkohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Appi on raivostuttava kursailija. Kutsutaan syömään niin ensiksi ei tule pöytään, sitten kun tulee niin ottaa tosi vähän ja selittää kuinka syö vaan vähän, että jää meille enemmän.
Lapsella oli yo-juhlat, appi tuli paikalle kaksi tuntia ennen juhlien alkua vain käväisemään, kun ei halunnut olla vaivaksi. Jäi sitten ilman tarjoiluja ja kahvia, kun ei voinut tulla silloin kun oli pyydetty. Raivostuttavaa.
Saattaa tulla sovitusti käymään ja seisoo koko vierailun ajan eteisessä ja tasaisin välein voivottelee, kun vie meidän aikaa ja häiritsee vapaa-aikaamme. En vaan käsitä moista käytöstä.
Voi olla jopa narsismia. Yritetään olla joku täydellisyys muihin nähden, vaikka epäonnistutaan siinä ihan täysin.
Tulee mieleen mt ongelmat monesta näistä tarinoista
Vierailija kirjoitti:
Annan kaikille kahvi/pullakekkereiden järjestäjille tästä ilmaisen neuvon, niin hommat sujuvat helpommin: jos haluatte joidenkin ikäihmisten tulevan pöytiin ensimmäisenä, kutsukaa heidät nimeltä. Täten nuorempien ei tarvitse olla kursailijoita, kun odottavat, että sohvassa pönöttävät tahnaperseet menisivät ensin, kun kuuluu. Tai sitten vaihtoehtoisesti ilmoitettaisiin, jos kaikki saavat mennä, niin ei ole epäkohtelias.
Sohvalla istuville vanhuksille kannattaa viedä kahvit suoraan eteen, ettei tarvitse vaivautua nousemaan. Ei kai missään erikseen anneta jossakin tietyssä järjestyksessä lupaa ottaa?
Kursailu ei todellakaan ole sivistynyttä eikä hyvää käytöstä. Kun paikalla on tunnettuja kursailijoita, kehotan hakemaan kahvia ja alan kaatelemaan, yhden kupin puolilleen. Toista käskyä ei sitten tule, ja lisää kaadan vasta sitten, kun ensimmäinen nousee kahvia ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaispariskunta käyttää aina kylässä samoja astioita, että tulee mahdollisimman vähän tiskiä. Toinen juo ensin kahvit, sitten toinen siitä samasta kupista. Eli samaan aikaan eivät tule kahville, vaikka olisi katettu molemmille kupit pöytään. Kakkuakin syö ensin toinen ja sitten toinen samasta lautasesta samalla lusikalla.
Kerran juhlissa näin, kuinka rouva haki keittiöstä talouspaperia kun ei voinut serviettiä ottaa.
Raivostuttavaa. Jos tulevat minun luo kahville, katan pöytään ja kaadan kahvin valmiiksi kuppiin.
Olisikohan hän ottanut meillä vessapaperia, kun emme käytä talouspaperia? Vai hiippailiko hän keittiössä pikemminkin kotitarkastuksen kuin talouspaperin vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sohvalla istuville vanhuksille kannattaa viedä kahvit suoraan eteen, ettei tarvitse vaivautua nousemaan. Ei kai missään erikseen anneta jossakin tietyssä järjestyksessä lupaa ottaa?
Kursailu ei todellakaan ole sivistynyttä eikä hyvää käytöstä. Kun paikalla on tunnettuja kursailijoita, kehotan hakemaan kahvia ja alan kaatelemaan, yhden kupin puolilleen. Toista käskyä ei sitten tule, ja lisää kaadan vasta sitten, kun ensimmäinen nousee kahvia ottamaan.
Vielä nykyaikanakaan ei ole olemassa ajatustenlukukonetta (ja ihan hyvä niin). Siksi voisi olla jokin tietty saapumisjärjestys, niin mielipahalta vältyttäisiin. Jos uskaltautuu nuorempana menemään ensin pöytään, tulee pahoja katseita, jos nuorempana odottaa niitä vanhempia ihmisiä menemään ensin, tulee silloinkin pahoja katseita. Jos ruokapöytään on saapumisjärjestys, kertokaa se. Ei tää oo niin vaikeeta!
Vierailija kirjoitti:
Luin tuon antropologi-kirjoituksen ja täytyy sanoa, etten ole ihan samaa mieltä tuosta vallankäytöstä. Minusta se ei ole "emännän onnistumisen arviointia".
Meillä on suvussa ja muutenkin täälläpäin tätä kursailua, mutta ennen Kulta Katriinan mainosta en ollut kuullut edes koko sanaa.
Minusta kyse on pikemminkin siitä, että kilpaillaan kohteliaisuudesta. Kuka on meistä kohtelian, anteliain ja muita kunnioittavin/ajattelevin. Siinä ei kilpaile vieras emäntää kohtaan varsinaisesti, vaan kohteliaita ollaan ennen kaikkea muita vieraita kohtaan, koska ei haluta osoittaa muille että minä olisin itse mielestäni se kaikkein tärkein vieras. Emäntää kohtaan ei haluta ylimääräisiä paineita, olenhan vaatimaton enkä tarvitse mitään ihmeellistä. Minua varten ei siis tarvitse alkaa leipomaan tai käyttämään paljon rahaa tai aikaa. Emännän ei tarvitse siis ottaa paineita siitä, mitä vieraille tulisi tarjota. Kaikkihan käy, vaikka kuivunut kakkupala. Silloin kaikki saavat oman osansa "sadosta" eikä kukaan jää ilman. Kukaan ei ole etuoikeutettu, mutta vaivaisimpien (kuten vanhusten) tulisi ottaa ensin, koska he eivät välttämättä jaksa jäädä kylään pidemmäksi aikaa.
Tähän kuuluu osaltaan myös se, että emäntä tarjoaa mahdollisimman paljon myös määrällisesti. Niimpä emännällekin ja (muille mahdollisille yllätysvieraille) jää vielä illaksi jotain eikä hän jää ilman ja siten vieraat kehtaavat ottaa ruokaa. Minulle on opetettu, että vaikka tulee vain yksi vieras, pitää tarjota sekä suolaista että makeaa, paitsi jos tietää että vieras on juuri syönyt tai kahvitellut jossakin. Silloin tarjotaan vastapainoksi päinvastaista ja mielellään montaa eri sorttia.
Äitini on sanonut, että ennen vanhaan kyläiltiin puolin ja toisin paljon. Kylään siis saattoi tulla yllättäen vieraita, joihin emäntä ei ollut ehkä varautunut. Uskon, että tämä suomalainen tapa johtaa alunperin tuosta että haluttiin vakuutella emännälle, ettei hänen tarvitse laittaa vierasta varten mitään erityistä. Ennenhän ei pahemmin puhelimia edes ollut ja minäkin (kohta 30v) kävin lapsena kavereilla kylässä esim. pyöräillen sinne suoraan. Joskus sovittiin tapaaminen seuraavaksi päiväksi koulussa ja naurettiin kun unohdettiin sopia aika. Silti kumpikin tiesi, ettei tarvinnut tulla paikalle jos ei tiennyt aikaa. Maalla näitä yllätysvierailuja harrastetaan joissakin paikoissa edelleen, esim. itse oltiin perheen kanssa sovittu etukäteen että mennään kylään niin sinne tultuamme pihassa olikin jo auto ja sisällä yllätysvieraita. Samoin kaverilleni tulee usein yllätysvieraita. Yllätysvieraat on useimmille ok jos ei jää pitkäksi aikaa, mut jääkaapista suoraan syöminen ilman lupaa ei ole. Osa jää ovensuuhun ja ne kyllä kutsutaan sisään jos niillä ei ole kiire tai itsellä ei ole mitään erityistä (paitsi jos on huono siivo. Huom. hyvääkin siivoa pahoitellaan vieraalle... että en ehtinyt siivota tms.).
Itse asiassa tulos on täsmälleen päinvastainen. Emännästä tuntuu siltä, että tämä kaikki vaivannäkö ei ole tarpeeksi hyvää tälle vieraalle.
"Kohteliaisuus muita vieraita kohtaan" ei toimi sekään, jos he eivät uskalla tai kehtaa mennä ottamaan, vaikka olisi kuinka nälkä tai kiire kohta lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä harrastavat hämäläiset ja länsisuomalaiset. Ei jaksa.
Oli kyse mistä vaan, vaikka pienestä lahjasta.Sanon sitten, että ok, ei väkisin. Loukkaantuvat.
Jos kerran tunnet tuon kohteliasuuskursailun ja sitten käyttäydyt tahallaan sitä vastaan, niin tietysti loukkaantuvat.
Vaikka kohteliaisuus olisi kuinka typerä, on se silti kohteliaisuus. En itse tajua joidenkin maiden poskille pissatusta, mutta teen sen silti.
Hyi. Minä en kyllä tekisi.
Eräs isäntä ilmestyi nyyttikesteillä kutsumatta pöydän päähän huokailemaan kuin on ollut koko päivän syömättä. Kun sitten joku kyllästyi ja tarjosi pöydästä sitä ja tätä, niin ei mikään isännälle kelvannut. Tiedä sitten oliko varsinaista kursailua vai halu pilata muiden ilta. Sama isäntä tapaa kärttää muilta juomia ja on sitten jossakin vaiheessa iltaa nähty juomassa omia auton takakontista.
Vierailija kirjoitti:
Nainen osti matkaliput (mukaan lukien istumapaikkaliput) itselleen ja 2 lapselle. Kun matkapäivä koitti ja linja-auto oli lähdössä asemalta, kävi ilmi että lipunmyynnissä olikin tehty virhe. Naiselle ja lapselle ei ollut istumapaikkoja bussissa. Bussikuski totesi vaan, että "Onhan siellä kai yks vapaa paikka. Lapset voi istua siinä käytävällä." Nainen oli vaan että okei, ei tässä mitään. Ei tehdä tästä nyt numeroa ja ruveta häätämään muita matkustajia pois omilta paikoiltaan, niin että perhe saisi istua siinä, missä pitäisi. Nainen istui koko matkan epämukavalla paikalla (toisen aikuisen vieressä) ja lapset istuivat käytävällä. Naisen naamasta näki, että tilanne vitutti, mutta eihän tuollainen pakkomielteinen kursailija älynnyt edes vaatia istumapaikkoja LAPSILLE (lapset penkkiin ja turvavyöt kiinni) että olisi matkanteko turvallista. Nainen menköön itse seisomaan käytävälle.
Olishan tuossa tilanteessa voinut sanoa, että nyt bussiyhtiö selvittäköön sotkun. Osaavat kyllä järjestää TAKSIKYYDIN perheelle (nainen + lapset), koska etukäteen varattuja paikkoja ei ollut saatavilla vaikka niistä paikoista oli maksettu.
Monet kursailijat ovat marttyyreita. Eivät osaa avata suutaan silloin kun pitäisi ja myöhemmin kadehtivat muita ihmisiä, jotka osaavat reklamoida. Sehän on sitten just sellanen lose-lose-tilanne. Marttyyri itse ei hyödy mitään ja kaikki muut voittavat.
Kursailu ja marttyyriasenne onnistuu kyllä miehiltäkin. Tunnen kaksi miestä (41v ja 57v), jotka aina valittaa siitä, että "reklamaatiotehtailu" on typerää. Joo, onhan se varmasti marttyyrimiehen omasta mielestä typerää, että virhetilanteisiin puututaan ja vaaditaan rahat takasin. Itse osasin reklamoida eräässä hotellissa ja sain 1200 euron hyvityksen. Molemmat marttyyrimiehet saivat kuulla siitä ja olivat raivona, kun "reklamaatiotehtailun" ansiosta minulle napsahti hyvät rahat. Hotelli mokasi pahasti (minulle varattu huone oli asumiskelvoton ja virhe todettiin vasta saapumispäivänä), joten kyllähän tuollaisesta pitääkin reklamoida heti. Marttyyrimiehet olisivat varmaan asuneet siinä huoneessa koko lomansa ("Ei tää nyt niin paha oo, ei kehtaa reklamoida") ja sitten kotimatkalla jupisseet, että olipas paska hotelli. Niin, hotellissahan oli kyllä paska HUONE, mutta minä sain uuden huoneen ilmaiseksi ja rahat takaisin siitä paskasta huoneesta. Sehän on juuri sellainen win-win-tilanne, joka sopii minulle oikein hyvin.
Anyways, tuollaisia kursailijoita olen itse nähnyt. Huvittavaa sakkia, vaikka välillä vituttaa tuollainen munattomien miesten ulina. Eivät saa suutaan auki. Odottavat vissiin, että äiti tulee auttamaan tai vaimo pitelee kädestä ja lohduttaa.
Nyt meni aiheen vierestä. Aihe oli kursailu. Sinä kirjoitit nössöistä ihmisistä jotka eivät kehtaa tai viitsi reklamoida. Ihan eri asiat.
Ärsyttää se miten tekee itsestään numeron kursailemalla. Mökillä ollaan porukalla ja kaikki istuu jo pöydässä syömässä niin yksi ei vaan tule, saa 50 kertaa komentaa. Hyviin tapoihinhan kuuluisi odottaa, että kaikki on pöydässä, mutta ihan mahdotonta se on. Ainakin jos haluaa lämminta ruokaa syödä. Sitten kun tulee pöytään niin tuputtaa muille jo syöneille lisää ennenkuin itse voi ottaa. Ja sitten kun ottaa niin ihan vähän.
Itselläni tekisi mieli joskus sanoa, että nyt istutaan tässä vaikka maailman tappiin eikä aloiteta syömistä ennenkuin viimeinenkin on pöydässä. Tai vaihtoehtoisesti pyytää kerran syömään ja jos ei tule silloin kun muutkin niin ruoat syödään loppuun tai siivotaan pois pöydästä.
Ja kuten sanoin, niin se siinä eniten ärsyttää kun on olevinaan niin mitätön ja huomaamaton ihminen ettei edes ruokaa tarvitse, vaikka oikeasti juuri tuolla käytöksellä tekee itsestään niin ison numeron.