Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin kursailu, jota olet todistanut?

Vierailija
04.06.2018 |

Kysymys otsikossa

Kommentit (1003)

Vierailija
461/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei halua juoda kahvia "noin hienoista kupeista".

Alkoi vaatimaan itselleen huonompaa kuppia vaikka pöytä oli jo katettu.

Hänelle piti erikseen selventää ettei hänellä ole oikeutta pilata tekemääni kattausta.

Todellakin, vaatimuksensa olisi pilannut kattauksen ja aiheuttanut minulle ylimääräistä työtä 😲

Varsinaista kursailua.

Tällä ihmisellä on muutenkin sellainen tapa, että mikään esillä oleva tai valmiiksi laitettu ei kelpaa. Hänelle pitäisi erikseen hakea jotain huonompaa.

Vanhempi sukulaisrouva kyseessä.

Vai että oikein menee kattaus pilalle... Meillä on useammallakin vanhemmalla sukulaisella mm. Parkinsonin tautia tai muuta motorista häikkää. Eivät tosiaan mieluusti juo hienoista ja siroista kupeista kun motoriikka on vähän epävarmaa. Juovat mieluummin tulevasta mukista ja ihan mieluusti minä sen heille kaivan. Ekä itke pilalle menneiden kattausten perään.

Vierailija
462/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo tuli kutsuttuna meille yökylään. Petasimme hänelle vierashuoneeseen vuoteen valmiiksi. Yövyttyään mummo ilmestyi talonväen luokse sylissään käyttämänsä lakanat tarkasti viikattuna: ”nämä voi laittaa kyllä takaisin nyt kaappiin, eivät ne ole likaiset”.

Just. Laitanko käytetyt - vaikka vain yhden yön käytetyt - lakanat takaisin puhtaiden sekaan?

No itse kyllä saatan käyttää samoja lakanoita parillakin sukulaisella tai kaverilla, varsinkin jos nukkuvat niissä vain yhden yön. Minulla käy paljon yövieraita Helsingin ulkopuolelta (kavereita, sisaruksia ja heidän lapsiaan), kun käyvät täällä tapahtumissa tms. Ihan hirveä pyykkääminen olisi, jos esimerkiksi 2-3 vieraan lakanat pitäisi pestä aina yhden yön nukkumisen jälkeen. Viikkaan vieraspeiton ja tyynyn lakanoineen laatikkoon seuraavaa käyttöä varten. Joskus aluslakanankin. Eri asia sitten, jos niissä nukkuu joku kännissä hikoileva mies, tai huomaan muuten että on jäänyt selkeä tuoksu (esim. parfyymi tms., sellaisia en toki laittaisi uudelleen käyttöön). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo tuli kutsuttuna meille yökylään. Petasimme hänelle vierashuoneeseen vuoteen valmiiksi. Yövyttyään mummo ilmestyi talonväen luokse sylissään käyttämänsä lakanat tarkasti viikattuna: ”nämä voi laittaa kyllä takaisin nyt kaappiin, eivät ne ole likaiset”.

Just. Laitanko käytetyt - vaikka vain yhden yön käytetyt - lakanat takaisin puhtaiden sekaan?

No itse kyllä saatan käyttää samoja lakanoita parillakin sukulaisella tai kaverilla, varsinkin jos nukkuvat niissä vain yhden yön. Minulla käy paljon yövieraita Helsingin ulkopuolelta (kavereita, sisaruksia ja heidän lapsiaan), kun käyvät täällä tapahtumissa tms. Ihan hirveä pyykkääminen olisi, jos esimerkiksi 2-3 vieraan lakanat pitäisi pestä aina yhden yön nukkumisen jälkeen. Viikkaan vieraspeiton ja tyynyn lakanoineen laatikkoon seuraavaa käyttöä varten. Joskus aluslakanankin. Eri asia sitten, jos niissä nukkuu joku kännissä hikoileva mies, tai huomaan muuten että on jäänyt selkeä tuoksu (esim. parfyymi tms., sellaisia en toki laittaisi uudelleen käyttöön). 

Siis YÖK!! Minusta pitäisi olla puhtaat lakanat kaikille vieraille. Voi vaikka pyytää tuomaan omat tarvittaessa kuin että selviäis vasta paikan päällä ettei puhtaita lakanoita ole.

Vierailija
464/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtui äskettäin ja tämä av ketju tuli heti mieleen! Ulkomaalainen (kuitenkin EU maasta) exäni tuli Suomeen tapaamaan ystäviään ympäri maata. Olemme hyvissä väleissä ja tarjosimme hänelle yösijaa vanhempieni kotoa kun tarvitsi yhdeksi yöksi. Vanhemmat olivat reissussa ja itse olen kiinni pienessä vauvassa. Hän sai hyvät kirjalliset ohjeet mistä löytyy mitäkin tarvittavaa. Kertoi nukkuneensa sitten olohuoneen matolla ettei aiheuta vaivaa!! V****u että v******ttaa tommonen kursailu. Vieläkin alkaa otsasuoni pullottaa.

Vierailija
465/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyhhyh... kaikista erittyy hikeä, rasvaa ym. eritteitä nukkuessaan. Samalle yöpyjälle voi laittaa lakanat pesemättä sivuun seuraavaa kertaa varten mutta eihän nyt uusille yöpyjille toisen käyttämiä lakanoita anneta!!! Ja miten itse kestät ajatusta että likaiset lakanat on kaapissa muhimassa monta kertaa. Eihän tuollainen muhinut ja pinttynyt lika lähde edes pesussakaan pois. Pesukonehan ne pyykit pesee, ei siihen vaadita sinulta vaivaa kuin muutama minuutti per pyykkisatsi.

Vierailija
466/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään mulla on lasten yökylläkavereille pussi jossa ON sama pussilakana muutaman vieraan ajan. Tyynyliinaan vaihdan kyllä jokaiselle nukkujalle.

Hyi saakeli otan kyllä jatkossa omat lakanat aina mukaan kaikkialle. Ihmisestä irtoaa nukkuessa kuollutta ihosolukkoa vaikka on kuinka siisti ja kiva ihminen, ja myös monet ihosairaudet tarttuvat samoja lakanoita käyttäessä. Yök.

Miten sun kaltainen hysteerikko selviää esim. elokuvateatterissa? Laitatko pressun penkin päälle vai puetko sadetakin päällesi?

Mä teen usein niin, että sanon että lakanoissa on nukkunut yksi ihminen ( yleensä joku lapsen kaveri tms.) mutta jos haluavat, annan mielelläni puhtaat lakanat, itse saavat kyllä pedata.

Mua ei haittaa lakanoiden peseminen, mutta pedata en jaksa. Yleensä kaikki toteavat, että ei haittaa.

Vierailija
467/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyhhyh... kaikista erittyy hikeä, rasvaa ym. eritteitä nukkuessaan. Samalle yöpyjälle voi laittaa lakanat pesemättä sivuun seuraavaa kertaa varten mutta eihän nyt uusille yöpyjille toisen käyttämiä lakanoita anneta!!! Ja miten itse kestät ajatusta että likaiset lakanat on kaapissa muhimassa monta kertaa. Eihän tuollainen muhinut ja pinttynyt lika lähde edes pesussakaan pois. Pesukonehan ne pyykit pesee, ei siihen vaadita sinulta vaivaa kuin muutama minuutti per pyykkisatsi.

Puhumattakaan teinipoikien lakanoista jotka muuttuu sattuneesta syystä aika pian käytännössä kartongiksi...

Vierailija
468/1003 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai erittyy hikeä yms. kun useamman yön nukkuu. Mutta yhdessä yössä, pieniltä lapsilta ja itsestää huolehtivilta naisilta jotka pesevät kasvonsa illalla?? Ei minun luonani mitään unissaan runkkivia teinipoikia nuku :D kännissä hikoilevat miehet mainitsin erikseen jos joku kaverimies tai siskonmies on ollut yökylässä, ja juuri siinä mielessä että silloin toki menee heti pyykkiin.  Sanotte mitä sanotte, mielestäni aika hygieniafriikkiä.  Mitä siitä sitten tapahtuu jos kasvot koskettaa samaa puuvillaa? Jos paita on silmämääräisesti puhdas eikä haise miltään, pitääkö se pestä jos sitä on käytetty? Voisitko lainata kaverisi kaulahuivia tai pipoa? Pyyhe esim. on ihan eri asia mutta öh...

Ja siis (kerran) käytetyt eivät ole kaapissa, kuten kirjoitinkin, vaan omassa vetolaatikossaan jossa ei säilytetä muuta kuin nuo tyynyt ja peitot, ei puhtaita lakanoita. Joskus tosiaan lakanoineen, joskus ilman. Ja eihän ne siellä nyt viikkotolkulla muhi, vaan niinkuin sanoin – minulla käy usein vieraita, ja jos esim. kesällä näitä vieraita tulee 1-3 hlöä viikossa, niin olen kokenut tämän ihan riittäväksi hygienatasoksi että samoja lakanoita voi pari vierasta käyttää jos nyt jotain poikkeuksellista ei ole.

Ehkä sitten vaan oon av-mittareilla ällö :) Uskon toisaalta, että saisin saman tuomion joistain muistakin jutuista täältä joten eipä sinänsä haittaa. 

Vierailija
469/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yöllinen siemensyöksy voi kyllä tapahtua ihan siistille ja sivistyneellekin nuorelle. Ja side voi vuotaa ohi hygieniastaan huolehtivaltakin.

Vierailija
470/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan meidänkin äitin sheimanneen meitä lapsia kun oltiin "tietty ekana tarjoilujen kimpussa". Ja siis opin tämän kursailu -termin vasta täältä av-palstalta joku vuos sitten. Sitä ennen olen vain ihmetellyt miksi kukaan ei ota kuuleviin korviinsa, kun juhlien pitäjä ilmoittaa tarjoilujen olevan nyt valmiit

Hyviin käytöstapoihin kuuluu että juhlakalu menee ensin ja sitten vanhimmat ha muut arvovieraat ja loput sitten. Jos mun lapset ois ekana ottamassa häpeäisin silmät päästä

Sano lapsille sitten kaikkien kuullen, että päivänsankari ottaa ensin. Ehkä juhlakalu ymmärtää vihjeen ja kaikki pääsevät pöytään.

Kun lapseni olivat pieniä, sanoin heille ennen juhlapaikkaan menoa säännöt. Ei lähdetä ottamaan pöydästä mitään itse ja ekana, vaan tullaan mun perässä ja otetaan maltillisesti (seurasin touhua), koska lisääkin ehkä saadaan. Monesti kävi niin, että juhlan isäntä ymmärsi lasten malttamattomuuden ja ehdotti itse, että jospa kaikki lapset ottaisivat ensin, jos se vain muille sopii. Mun lapset eivät juosseet ryöstämään pöydästä keksejä yms.

Silloin kun itse kasvoin niin lapset otti _aina_ viimeisenä. Meille se oli niin paukutettu päähän ettei tullut mielenkään mennä rohmimaan ennen sitä omaa vuoroa.

Ennen oli ennen. Aikuiset eivät enää ole niin ahneita ja itsekkäitä kuin silloin.

Kyse ei ollut ahneudesta tai itsekkyydestä vaan siitä että sillä lapsrt näyttivät kunnioituksensa vanhempia ihmisiä kohtaan. Mitä harvoin valitettavasti enää näkee.

Ketä itse kunnioitat? Mikseivät aikuiset lapsia?Eihän tuo ollut pahimmillaan kuin omasta suusta huolehtimista. (Toki muutakin taka-ajatusta esiintyi, mutta tyyli on aikansa elänyttä.)

Kunnioitin aikanani vanhempia ihmisiä. Ja lapset eivät ole tehneet mitään ansaitakseen kunnioituksen.

No huh huh. Minut on kasvatettu niin, että ihan jokaista ihmistä kunnioitetaan, eikä sitä tarvitse mitenkään ansaita. Sen sijaan varsinaista kunnioitusta ei ole se, että koko porukka odottaa, että muutama vanhin pitää hiljaista taistelua siitä, kuka nyt oikeasti on se vanhin, jonka kuuluisi aloittaa. Jos aikuisilla on aikaa tuollaiseen peliin, ketä oikeasti häiritsee se, että lapsille annetaan sieltä jotkut pullat siinä odotellessa?

Vierailija
471/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nämä ”ihan pullaakin on laitettu pöytään, ei nyt olisi tarvinnut” eivät todellakaan ole kohteliaita fraaseja. Jos kokee, että kahvitarjoiluja on jotenkin kommentoitava, eikö voi vaan sanoa, että tuoksuupa hyvältä, ai että nuo keksit onkin muuten herkullisia? Miksi täytyy siinä vaiheessa ilmoittaa, että ei olisi tarvinnut, kun kaikki on jo tehty? Mitä kohteliasta lisäarvoa se tuo? Ihan jokainen tietää valmiiksikin, että pakko ei ole tarjota kellekään mitään, mutta se tehdään koska se on kivaa tai ihan vaan tapana.

Oma siskoni on tällaisen mestari, ja lopulta sen ylitsevuotavaiset ”ei nyt sentään meitä varten” - vuodatukset ovat lähinnä korneja. Äitini on rento ja luonteva laittaessaan kivan kattauksen, ja kun siskoni siihen aloittaa, että jopas nyt sentään, ei olisi tarvinnut, ai oikein servietitkin, tunnelmasta tulee lähinnä vittuileva. Lopuksi tietysti pikkulapset käyvät ylitsevuotavaisesti ulkoaopituilla mantroilla kiittelemässä ihanan kultamummon ihanista tarjoiluista. Ihan kuin äitini erityisesti tarvitsisi mitään buustausta siihen, että osaa kattaa pöydän omille lapsilleen! Siinä toisen tekemisten ylikorostamisessa on herkästi se tuntu, että enpä olisi uskonut, että tämänkin pystyt tekemään. Ja tietenkin siskoni on myös se, joka suoraan synnytyslaitokselta lähtee omien leipomusten kanssa sukulaislasten synttärijuhliin, ja ovella voivottelee, että kun ei nyt tämän parempia tuliaisia ole (paitsi tietysti myös lahjat lapsille). Sekin on samaa toisen työn latistamista. Toin nyt oman kakkuni, vaikka teillä on täällä juhlat järjestettynä. En tajua miksi tämä yksi sisaruksistani on omaksunut tällaisen tavan, kun me muut kykenemme kahvittelemaan vanhempiemme kanssa ihan tavallisesti. No, se menikin hämäläisen kanssa naimisiin. Ennen tätä ketjua en oivaltanut yhteyttä.

Vierailija
472/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yöllinen siemensyöksy voi kyllä tapahtua ihan siistille ja sivistyneellekin nuorelle. Ja side voi vuotaa ohi hygieniastaan huolehtivaltakin.

No kai ne nyt silloin vaihdetaan! Ihan eri asia kuin se, että samoissa vuodevaatteissa on nukkunut vaikka joku illalla peseytynyt lapsukainen, jolta ei vuoda mistään reiästä mitään.

Vierailija
473/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta mikä siinä lakanoiden pesussa koetaan niin hankalana ja työläänä? Nyrkkipyykilläkö te ne lakananne pesette vai mitä kummaa? Jos omat lakanat menee pesuun viikon tai parin välein, niin eihän se lisää työmäärää ollenkaan, että siihen samaan koneelliseen laittaa ekstralakanat mukaan.

Tämä ei liity kursailuun, mutta vastataan, kun kysytään. Itse koen lakanapyykissä työläänä mankeloinnin (onneksi on sentään mankeli, ettei tarvitse silittää) ja tyynyliinojen silityksen. Lakanapyykki myös vaatii vähintään kahden ihmisen läsnäolon, jotta mankelointia edeltävä vetäminen onnistuisi. Tästä syystä otan autolla liikkuessani omat lakanat mukaan. Haluan siis säästää isäntäväkeä ylimääräiseltä vaivalta.

Onneksi en ole tätäkään tiennyt yksinasuvana vaan olen laittanut lakanat kaappiin vetämättä ja mankeloimatta. En edes silitä niitä. 

Tuo lakanoiden vetäminen, voi jessus. Kuulen mielessäni äidin vihaisen äänen " No kuka tulee vetämään?!"

Vierailija
474/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan meidänkin äitin sheimanneen meitä lapsia kun oltiin "tietty ekana tarjoilujen kimpussa". Ja siis opin tämän kursailu -termin vasta täältä av-palstalta joku vuos sitten. Sitä ennen olen vain ihmetellyt miksi kukaan ei ota kuuleviin korviinsa, kun juhlien pitäjä ilmoittaa tarjoilujen olevan nyt valmiit

Hyviin käytöstapoihin kuuluu että juhlakalu menee ensin ja sitten vanhimmat ha muut arvovieraat ja loput sitten. Jos mun lapset ois ekana ottamassa häpeäisin silmät päästä

Sano lapsille sitten kaikkien kuullen, että päivänsankari ottaa ensin. Ehkä juhlakalu ymmärtää vihjeen ja kaikki pääsevät pöytään.

Kun lapseni olivat pieniä, sanoin heille ennen juhlapaikkaan menoa säännöt. Ei lähdetä ottamaan pöydästä mitään itse ja ekana, vaan tullaan mun perässä ja otetaan maltillisesti (seurasin touhua), koska lisääkin ehkä saadaan. Monesti kävi niin, että juhlan isäntä ymmärsi lasten malttamattomuuden ja ehdotti itse, että jospa kaikki lapset ottaisivat ensin, jos se vain muille sopii. Mun lapset eivät juosseet ryöstämään pöydästä keksejä yms.

Silloin kun itse kasvoin niin lapset otti _aina_ viimeisenä. Meille se oli niin paukutettu päähän ettei tullut mielenkään mennä rohmimaan ennen sitä omaa vuoroa.

Ennen oli ennen. Aikuiset eivät enää ole niin ahneita ja itsekkäitä kuin silloin.

Kyse ei ollut ahneudesta tai itsekkyydestä vaan siitä että sillä lapsrt näyttivät kunnioituksensa vanhempia ihmisiä kohtaan. Mitä harvoin valitettavasti enää näkee.

Ketä itse kunnioitat? Mikseivät aikuiset lapsia?Eihän tuo ollut pahimmillaan kuin omasta suusta huolehtimista. (Toki muutakin taka-ajatusta esiintyi, mutta tyyli on aikansa elänyttä.)

Kunnioitin aikanani vanhempia ihmisiä. Ja lapset eivät ole tehneet mitään ansaitakseen kunnioituksen. Lapsista pidetään hyvää huolta

Ja vastaksi he kunnioittavat ja kuuntelevat vanhempaa väestöä.

Apua oletkohan anoppini.. Jos suhtaudut aikuisiin lapsiisi ja heidän puolisoihinsa vielä samalla tavalla.

Vierailija
475/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaan jotain 9 - 10 vuotias kun äitini oli tehnyt mummolassa siskoilleen jonkin suuren urotyön. Siskot halusivat maksaa asiasta jotain, taisi olla joku nimellinen 50 markkaa mitä tuputtivat auton ikkunasta sisään. Ei, ei, en ota, ei, ei ei-tyyppinen tragikomedia jatkui varmaan minuutin. Minä sitten takapenkiltä lippalakki vinossa huudahdin, että minä voin ottaa! No sain rahan ja tädit olivat selkeästi tyytyväisiä, itsekin olin kuin naantalin aurinko, mutta äiti otti sen kädestäni ja heitti ikkunasta ulos. Vieläkin #¤"%/&%ttaa tämä naurettava kursailunäytös, vaikka tästä on jo pitkästi yli 30 vuotta. Me oltiin kuitenkin oikeasti köyhyysrajalla aina.

Vaimo kertoi taas samankaltaisesta tapauksesta omasta lapsuudestaan, jossa vanhemmat eivät millään suostuneet ottamaan bensarahaa saadusta kyydistä. Vaimo oli sitten innokkaana lapsena ottanut rahan vastaan, eivätkä hänen vanhempansa siihen mitään sanoneet. Kuitenkin vaativat rahan itselleen, kun lähtivät ajamaan kotiin ja tietenkään kyydittävät eivät tätä tilannetta nähdeet. Vaimo ei tästä tietty kostunut mitään, ihmetteli tapahtumaa kyllä kovasti.

Inhosin tuota kursailua niin paljon, että nykyisin menen esimerkiksi heti kahvipöytään kun kutsu käy ja otan aina tarjotun palkkion vastaan ilman mukinoita. Ketään ei varmaan yllätä se ettemme valinneet vanhempiemme vasemmistolaisia puolueajatuksia ja kurjuuden jakamisen käsitettä.

Vierailija
476/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kai ne nyt silloin vaihdetaan! Ihan eri asia kuin se, että samoissa vuodevaatteissa on nukkunut vaikka joku illalla peseytynyt lapsukainen, jolta ei vuoda mistään reiästä mitään.

no juurikin näin :D  

ihmiset ihan kauhuissaan ja vetää mutkat suoriksi. Se, että siistien yövieraiden lakanoita ei pestä automaattisesti joka kerta yhden yön käytön jälkeen, vaan peräti kahden = pakotan vieraani nukkumaan viikkokausia kaapissa likaisina, rasvaisina, hikisinä, spermaisina ja menkkaverisinä muhineissa lakanoissa. 

t. se alkuperäinen kuvotus joka asiasta mainitsi

Vierailija
477/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin uuden naisystävän kanssa hänen mökilleen uuden grillin ja sen kunniaksi järjestettiin kunnon grillibileet! Kukaan naisen suvusta ei tohtinut syödä pihviä, kalaa tai äyriäisiä. Pelkästään makkaraa. Pakkaseen pitä suurin osa pistää...

478/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmaalla päätin mankeloida, työparina sille hetkelle ei ollut. Yksin onnistuin mankeloimaan lakanat vaati vain hiukan kekseliäisyyttä.

Vierailija
479/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei kai varsinaista kursailua ole, minkä äitini kyllä hallitsee vallan mainiosti.

Tarvitsin asiaa A ja äitini tiesi että veljellään on sellaisia. Kysyi voiko myydä yhden ja sopivat hinnankin joka ok ja sovittiin nouto jossa äitini oli mukana.

Ennen enolle menoa nostin rahat, laskin että juuri oikea määrä ja äitini näki tämän hyvin selkeästi ja varmasti, että sovittu raha on.

Enolla sitten kun maksun aika tuli, kaivoin rahat, annoin enolleni ja hän laski muutamat setelit pöydälle. Tällöin äitini hyvin suurieleisesti levitti rahat ja sanoi että lasken että varmasti on oikea määrä ja perään että onhan tämä summa nyt varmasti tarpeeksi?

Jäin vähän suu auki katsomaan tuota näytelmää että mistä nyt tuulee. Hinta on sovittu jo ja maksun saajan kuuluu tarkastaa että summa on oikea, jonka kyllä mun mielestä näkikin.

Itselle tuli kyllä vähän fiilis että noin vähänkö oma äiti luottaa, vaikka tuskin se tarkoitus oli.

Vierailija
480/1003 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruiskukkaset kirjoitti:

Olin varmaan jotain 9 - 10 vuotias kun äitini oli tehnyt mummolassa siskoilleen jonkin suuren urotyön. Siskot halusivat maksaa asiasta jotain, taisi olla joku nimellinen 50 markkaa mitä tuputtivat auton ikkunasta sisään. Ei, ei, en ota, ei, ei ei-tyyppinen tragikomedia jatkui varmaan minuutin. Minä sitten takapenkiltä lippalakki vinossa huudahdin, että minä voin ottaa! No sain rahan ja tädit olivat selkeästi tyytyväisiä, itsekin olin kuin naantalin aurinko, mutta äiti otti sen kädestäni ja heitti ikkunasta ulos. Vieläkin #¤"%/&%ttaa tämä naurettava kursailunäytös, vaikka tästä on jo pitkästi yli 30 vuotta. Me oltiin kuitenkin oikeasti köyhyysrajalla aina.

Vaimo kertoi taas samankaltaisesta tapauksesta omasta lapsuudestaan, jossa vanhemmat eivät millään suostuneet ottamaan bensarahaa saadusta kyydistä. Vaimo oli sitten innokkaana lapsena ottanut rahan vastaan, eivätkä hänen vanhempansa siihen mitään sanoneet. Kuitenkin vaativat rahan itselleen, kun lähtivät ajamaan kotiin ja tietenkään kyydittävät eivät tätä tilannetta nähdeet. Vaimo ei tästä tietty kostunut mitään, ihmetteli tapahtumaa kyllä kovasti.

Inhosin tuota kursailua niin paljon, että nykyisin menen esimerkiksi heti kahvipöytään kun kutsu käy ja otan aina tarjotun palkkion vastaan ilman mukinoita. Ketään ei varmaan yllätä se ettemme valinneet vanhempiemme vasemmistolaisia puolueajatuksia ja kurjuuden jakamisen käsitettä.

Meillä oli juuri tuota, että kieltäydyttiin ottamasta tyrkytettyä rahaa, mutta se annettiin sitten salaa mulle ja sain kyllä pitää sen. Siksi yllätyinkin, kun mennessämme ala-asteella luokkaretkelle kaverini isä velvoitti minua maksamaan kyydistä tyttärensä kanssa järjettömän summan bensarahaa - huomattavasti pienemmän summan kuin junalippu, jolla muut menivät samaan paikkaan, ja hän olisi muutenkin ajanut kyseisen matkan ilman minua viedessään tyttärensä sinne ja oli itse lupautunut valvojaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi