Mistä lapsivihamielisyys johtuu? Nuorena äitinä olen aika ihmeissäni,
pahimpia lapsille nyrpistelijöitä ovat nimenomaan nuoret naiset. Eivät iäkkäät tädit, kuten helposti voisi luulla.
Ja ei, kyse ei nyt ole siitä, että joku lapsi häröilisi ja vanhempi ei tee mitään. Sellaisesta saa minusta vähän mulkaistakin pahasti.
Vaan nimenomaan sitä, että lapsi vaikka bussissa tai kadulla tai kaupassa aiheuttaa kärttyistä nyrpistelyä ja ässähtelyä, vaikka ei tee mitään muuta kuin istuu rattaissa tai kävelee vanhempansa kanssa.
Mikä tuossa on takana? Minusta lapset eivät edes ole sen huonompikäytöksisiä kuin ennenkään, ja joka tapauksessa ketään ei pitäisi tuomita pelkän ikänsä perusteella.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kesänä oltiin taaperon kanssa istumassa kaupan edessä ja syötiin banaaneja. Juteltiin taaperon kanssa hyväntuulisina, oli mukava hetki.
Viereisellä penkillä istui nuoripari, ja pariskunnan nainen silmäili vähän väliä.minua ja lasta. Sitten yhtäkkiä alkoi kailottaa miehelle, että "mä en siis kyl ikinä haluu mitään ärsyttäviä lapsia!"
Aika herkkää porukkaa nykyään, jos iloinen pikkulapsikin on nykyään ärsyttävä 😁
Itse tulkitsisin tuon tilanteen niin, ettei naista ärsyttänyt varsinaisesti mikään, mitä taapero teki. Enemmänkin hän varmaan peilasi todistamaansa tilannetta siihen, mitä hän itse elämältä haluaa ja tuli siihen lopputulokseen, ettei ainakaan samaa, mitä sinä olet valinnut. Siis vaikka taapero olisi kuinka iloinen, lastenteko näyttäytyy toisille silti huonompana vaihtoehtona kuin tekemättä jättäminen.
En oikein ymmärrä, mikä tuossa oli muutenkaan ongelma. Eikö nainen olisi siis saanut ilmaista mielipidettään sinun ja lapsesi läsnäollessa?
Siis mä vaan ilmaisin mun mielipiteen, eiks sais? Haloo! Oisko ok sanoo ton teinipariskunnan kuullen, et mä en kyl sit haluu mitään ärsyttävää tytyö/poikaystävää. Saa toki sanoa, mutta on tosi epäkohteliasta.
Lukisitko muut kommentit ensin...
Suomalaiset nykyvanhemmat ovat täysin kädettömiä. Ei minua ainakaan naurata yhtään, kun kaverin pari vuotias ipana alkaa minua komentamaan joka kerta kun siellä vierailen ja lapsen vanhemmat senkun myhäilee vieressä. Itse paapovat ja hyysäävät lastaan minkä ehtivät, koskaan ei kielletä eikä toruta huonosta käytöksestä. Miksi ihmeessä tollasta pitäisi sietää, kummasti on vierailut vähentyneet.
Taitaa olla tämä inhottava ketju osoitus jostain hiljaisesta tajunnanvirrasta, joka ilmenee inhona naisia ja heidän pieniä lapsia kohtaan. On aivan ilmeistä, että nämä ihmiset muistavat jotain lapsena kokemaansa kamalaa, tai peräti surua ja hylkäämistä. Monella se sitten ilmenee vihamielisyytenä elämän ääniä kohtaan, sillä äiti lapsineen on juuri kauhu mielenterveyspotilaalle. Vain täysin pimeä ihminen inhoaan kilttiä vierasta lasta. Se joka on saanut osakseen hellyyttä ja hoivaa, hän pystyy itsekin antamaan hymyä ympärilleen. Jos on jo pienenä kaltoin kohdeltu, on vaikeaa kaikissa ihmissuhteissa. Tehkää joka päivä jokin pieni hyvä päivän työ toisen hyväksi, voisi auttaa paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla tämä inhottava ketju osoitus jostain hiljaisesta tajunnanvirrasta, joka ilmenee inhona naisia ja heidän pieniä lapsia kohtaan. On aivan ilmeistä, että nämä ihmiset muistavat jotain lapsena kokemaansa kamalaa, tai peräti surua ja hylkäämistä. Monella se sitten ilmenee vihamielisyytenä elämän ääniä kohtaan, sillä äiti lapsineen on juuri kauhu mielenterveyspotilaalle. Vain täysin pimeä ihminen inhoaan kilttiä vierasta lasta. Se joka on saanut osakseen hellyyttä ja hoivaa, hän pystyy itsekin antamaan hymyä ympärilleen. Jos on jo pienenä kaltoin kohdeltu, on vaikeaa kaikissa ihmissuhteissa. Tehkää joka päivä jokin pieni hyvä päivän työ toisen hyväksi, voisi auttaa paranemaan.
Onko noin vaikea hyväksyä, että kaikki eivät pidä lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tajunnut tätä juttua, että joku sanoo ettei pidä lapsista. Aivan kuin lapset olisivat kaikki samanlaisia ominaisuuksiltaan ikään, luonteeseen ja temperamenttiin katsomatta. Yhtä hyvin voisi sanoa että ei pidä keski-ikäisistä, 23-vuotiaista tai Seppo-nimisistä. Sillä kaikki Sepothan on ärsyttäviä k-päitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tajunnut tätä juttua, että joku sanoo ettei pidä lapsista. Aivan kuin lapset olisivat kaikki samanlaisia ominaisuuksiltaan ikään, luonteeseen ja temperamenttiin katsomatta. Yhtä hyvin voisi sanoa että ei pidä keski-ikäisistä, 23-vuotiaista tai Seppo-nimisistä. Sillä kaikki Sepothan on ärsyttäviä k-päitä.
Just näin. Sanoisivat vaan että eivät pidä ihmisistä ylipäätään. Itsekin ovat olleet lapsia ja aivan yhtä ärsyttäviä.
Kamala keskustelu. Toivon että täällä on vain Sinkkumies kavereineen trollaamassa. Jos te ihmisvihaajat olette oikeita ihmisiä ja tosissanne, uskon taas ihmisten hyvyyteen hieman vähemmän. Tämä palsta on yhtä myrkkyä ja katkeruutta.
Missä tällaista mulkoilua ja tuhahtelua tapahtuu? Pääkaupunkiseudullako? Itse en ole länsirannikolla törmännyt moiseen
Itse en äitinä ole huomannut paheksuvia katseita tms. Päinvastoin tuntuu, että lapsi aiheuttaa muissa ennemminkin ilon tunteita. Ihmiset ovat olleet hyvin huomaavaisia ja ystävällisiä esim. rattaiden kanssa liikkuessa, kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Nyrpistelen koska inhoan lapsia. Enkä aio niitä itse tehdä.
Minä nyrpistelen sinulle, koska en pidä pahanhajuisista ihmisistä.
N, lapseton
Kaikki lapset pitäisi syöttää leijonille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin just lähikaupassa koko kaupassa kaikui kun mamma lässytti lapsilleen kovaan ääneen: "se on omena, ooomena" "laita siihen hihnalle tavarat, nooooin hienosti yksi kerrallaan" "äiti käy vielä ottamassa aikuisten purkkaa" kaikki tämä täytyy tehdä niin saakelin äänekkäästi. Joo hyvä että opetetaan ja ohjeistetaan mutta kun ei koko muuta kauppaa kiinnosta sun lässytys, yks hiton katsokaa meitä show..
Täh? Miten ketään ihan oikeasti voi häiritä ja haitata tuntemattoman äidin ja lapsen välinen keskustelu kaupassa? En ymmärrä. En vain kerta kaikkiaan käsitä. Eikö sinulla ole muuta ajateltavaa?
Se ei ollut mikään normaali keskustelu vaan yhtä teatteria ja huutoa. Siinä melussa ei kuullut kuule edes niitä omia ajatuksiaan ja kassaneitikin joutui huutamaan summan että asiakkaat kuuli jotain.
En ole törmännyt vastaavaan.
Hyvin pääasiassa lapsiin suhtaannutaan.
Joskus saa turhaa huomauttelua osakseen "meidän lapset eivät ikinä saa karkkia", vaatetusta kommentoidaan monesti, ainakin vanhemmat tädit, jos lapsi on tyytyväinen oloonsa nii silloin ei vaatetta ole liikaa tai liian vähän, tätä on sitten vaikea ymmärtää ja pakko inttää vastaan, onneksi noi mammat ovat muutomassa vuodessa vanhainkodissa märissä vaipoissa, eikä itku auta 😀
Vierailija kirjoitti:
Kyllä leijona ottaa mieluummin kaltaisesi mehevän kinkun, jossa on enemmän purtavaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Tän voisi aloittaa takautuvasti susta, koska sut ilmeisesti unohdettiin antaa leijonille lapsena. Voi tietysti olla myös että ikävä luonne teki lihasta kitkerän makuista. Ei kelvannut leijonallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse en äitinä ole huomannut paheksuvia katseita tms. Päinvastoin tuntuu, että lapsi aiheuttaa muissa ennemminkin ilon tunteita. Ihmiset ovat olleet hyvin huomaavaisia ja ystävällisiä esim. rattaiden kanssa liikkuessa, kiitos siitä!
Samat kokemukset täällä!
Lapset tulevat juttelemaan kanssani, koska hymyilen heille.
Pidin lapsista nuorenakin, mutta en osannut puhua heille.
t. Iäkäs täti, 53 v.
Lapset muuten levittävät ihan sikana kaikkia tauteja, koska eivät tajua pestä käsiään ja pärskivät minne sattuu. Myös täit ja muut loiset esim. kihokit ovat ongelma.
Koska lisääntyminen on itsekästä ja moraalitinta. Maapallo on jo ylikansoitettu
En vihaa lapsia, mutta inhoan vanhempia, jotka antavat lastensa olla esimerkiksi ravintolassa kuin kotonaan.