Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lapsivihamielisyys johtuu? Nuorena äitinä olen aika ihmeissäni,

Vierailija
04.06.2018 |

pahimpia lapsille nyrpistelijöitä ovat nimenomaan nuoret naiset. Eivät iäkkäät tädit, kuten helposti voisi luulla.

Ja ei, kyse ei nyt ole siitä, että joku lapsi häröilisi ja vanhempi ei tee mitään. Sellaisesta saa minusta vähän mulkaistakin pahasti.

Vaan nimenomaan sitä, että lapsi vaikka bussissa tai kadulla tai kaupassa aiheuttaa kärttyistä nyrpistelyä ja ässähtelyä, vaikka ei tee mitään muuta kuin istuu rattaissa tai kävelee vanhempansa kanssa.

Mikä tuossa on takana? Minusta lapset eivät edes ole sen huonompikäytöksisiä kuin ennenkään, ja joka tapauksessa ketään ei pitäisi tuomita pelkän ikänsä perusteella.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi. Asun itse Norjassa, eikä täällä samanlaista vihamielisyyttä lapsia kohtaa ole havaittavissa. Itse asiassa ei kertaakaan ole tullut vastaan. Täällä tuntemattomat vastaantulijat lähinnä hymyilevät lapsille. Suomessa sen sijaan törmää tuohon vihamielisyyteen heti ensimmäisenä päivänä, kun siellä käymme. Jätän oman arvoonsa, onneksi en joudu Suomessa lapsia kasvattamaan.

Vierailija
2/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ne huonosti kasvatetut lapset. Rääkyvät pihalla kuin kuin mölyapinat ja repii pihapuista oksia ja istutuksia. Näistä on tosi helppo pitää, eikö? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeapa tuota on kommentoida, kun en ole itse pienten lasten äiti enkä ole nyrpistellyt normaalisti käyttäytyville lapsille (sisältää pikkulapsen huudon ja kimeän pulinan mikä on normaalia). Jos joku teinityttö huokailee ja nyrpistelee etkä ole muuta havainnut niin onko tuo niin vaarallista. Vai oletko kokenut jotain muutakin? Ikävää. 

Viimeisemmän viiden junamatkan saldo: neljällä kerralla viidestä junassa kaikki muut käyttävät mobiililaitteissaan mutea tai kuulokkeita, mutta tuollaisen leikki-ikäisen/alakoululaisen äiti kokee ilmeisesti että ei tarvitse. Siinä kuunnellaan koko tuntien matka piirretyn pikkuoravan ääntä tai peliääniä koska meidän kullannuppu haluaa. (Yhdellä kerralla varusmies kuunteli leffaa kaikki äänet päällä, ei lapsi). Nyrpistelen ihan varmasti. Joskus myös ei ihan jaksaisi kuunnella silloin kun äiti lässyttää ja jankuttaa samaa lausetta tunnin peräkkäin. En tule nyrpisteltyä muuten.

Vierailija
4/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrpistelen koska inhoan lapsia. Enkä aio niitä itse tehdä.

Vierailija
5/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan osu viestisi kohderyhmään, sillä en vihaa kaikkia lapsia. Jos totta puhutaan, en vihaa lapsia lainkaan. Pikemminkin lapset, jotka möykkäävät tai aiheuttavat tuhoa ympäristölleen käyvät hermoilleni. Myös joidenkin vanhempien (yleensä äitien) odotukset lapseen perustuvasta erityiskohtelusta ärsyttävät, mikä ei tietenkään ole lapsen vika. Joistain lapsista kuitenkin huomaa, että he ovat tottuneet siihen, että aivan kaikki tapahtuu heidän ehdoillaan. En pidä siitä, enkä myöskään käyttäydy näiden odotusten mukaisesti, vaan kohtelen kaikkia tasapuolisesti. Joku saattaa sitten tulkita sen vihamielisyydeksi.

Vierailija
6/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä oltiin taaperon kanssa istumassa kaupan edessä ja syötiin banaaneja. Juteltiin taaperon kanssa hyväntuulisina, oli mukava hetki.

Viereisellä penkillä istui nuoripari, ja pariskunnan nainen silmäili vähän väliä.minua ja lasta. Sitten yhtäkkiä alkoi kailottaa miehelle, että "mä en siis kyl ikinä haluu mitään ärsyttäviä lapsia!"

Aika herkkää porukkaa nykyään, jos iloinen pikkulapsikin on nykyään ärsyttävä 😁

Vierailija
7/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyy  esikoinen tämän vuoden lopulla ja vähän jännittää jo etukäteen ne reaktiot, joita ehkä lapsen kanssa liikkuessani saan. Pelottaa, että tulee mulkoilua ja tiuskintaa; olen itse joutunut näkemään sitä vierestä niin monet kerrat :/ Mutta pakkohan sen vauvan kanssa on asioida, joten ei tuota oikein voi vältelläkään.

Vierailija
8/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi istuu rattaissa, rattaa on keskellä kaupan käytävää, ohi ei pääse. Jos sanoo ystävällisesti, että pääsisinkö ohi tästä, niin nuoren äidin vastaus on, että on lapsillakin oikeus käydä kaupassa.

Vierailija
9/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta sun elämäsi tällä palstalla, aika moni varmasti inhoaa suakin mutta oikeuttaako se nyrpistelemään naamaa ja äsähtelemään sulle yleisellä paikalla?

Vierailija
10/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmetytä lapsivihamielisyys ollenkaan.

Näillä ongelmatapauksilla itsellään on ollut ankea lapsuus ja lapset nähdessään traumat heidän päässään aktivoituvat. Suomessa on paljon hyljeksittyjä ja kaltoinkohdeltuja lapsia ollut aina ja varsinkin 1990-luvun lama-aikaan paljon. Nuo nuoret naiset ovat sen trauman kanssa elämäänsä eläviä. He eivät tule koskaan hankkimaan omia lapsia, koska eivät ole kokeneet hyvää lapsuutta eivätkä saaneet kokemusta hyvästä, turvallisesta perhe-elämästä ja äitiydestä.

Ei äiditön apinakaan osaa olla itse äitinä, se on tutkimuksin todistettu. Kiintymyssuhde ja kyky kiintyä on pilattu jo varhaisvaiheessa.

Vierailija
11/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi istuu rattaissa, rattaa on keskellä kaupan käytävää, ohi ei pääse. Jos sanoo ystävällisesti, että pääsisinkö ohi tästä, niin nuoren äidin vastaus on, että on lapsillakin oikeus käydä kaupassa.

Tässä on tiivistettynä vastaus kysymykseesi.

Se että on lapsen kanssa kaupassa ei tarkoita että lapsen rattaat saavat vallata koko käytävän niin että muut eivät mahdu liikkumaan. Samat käytössäännöt pätevät ihan kaikille, ja muut huomioon ottamalla välttää pahimmat nyrpistelyt.

Vierailija
12/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime kesänä oltiin taaperon kanssa istumassa kaupan edessä ja syötiin banaaneja. Juteltiin taaperon kanssa hyväntuulisina, oli mukava hetki.

Viereisellä penkillä istui nuoripari, ja pariskunnan nainen silmäili vähän väliä.minua ja lasta. Sitten yhtäkkiä alkoi kailottaa miehelle, että "mä en siis kyl ikinä haluu mitään ärsyttäviä lapsia!"

Itse tulkitsisin tuon tilanteen niin, ettei naista ärsyttänyt varsinaisesti mikään, mitä taapero teki. Enemmänkin hän varmaan peilasi todistamaansa tilannetta siihen, mitä hän itse elämältä haluaa ja tuli siihen lopputulokseen, ettei ainakaan samaa, mitä sinä olet valinnut. Siis vaikka taapero olisi kuinka iloinen, lastenteko näyttäytyy toisille silti huonompana vaihtoehtona kuin tekemättä jättäminen.

En oikein ymmärrä, mikä tuossa oli muutenkaan ongelma. Eikö nainen olisi siis saanut ilmaista mielipidettään sinun ja lapsesi läsnäollessa?

Vierailija
13/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea päätös sinun kohdallasi.

Vierailija
14/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainoa kokemus lapsivihaajasta oli vanha mummeli. Näyttikin kitkerältä ja elämäänsä katkeroituneelta. Olin bussissa rattaiden kanssa, ei ollut ruuhka-aika ja lapsi 2v. istui nätisti hiljaa. Emme olleet rattainemme edes kulkuväylän tiellä.

Mummo istui läheisellä paikalla ja mulkkasi meitä vihaisesti. Totesi kovalla äänellä (kaiketi minulle):”Ei ennen pienten lasten kanssa missään kuljettu, silloin oltiin kotona!” Totesin siihen:”Ai jaa. No onneksi nyt on jo toisin.” Mummo tuhisi ja puhisi, en kuullut, mitä. Haistatteli varmaankin. Mietin, että sinunkin paskavaippojesi vaihdon tuleva polvi maksaa verorahoillaan, senkin kusipää.

Vierailija
15/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tulkitsisin tuon tilanteen niin, ettei naista ärsyttänyt varsinaisesti mikään, mitä taapero teki. Enemmänkin hän varmaan peilasi todistamaansa tilannetta siihen, mitä hän itse elämältä haluaa ja tuli siihen lopputulokseen, ettei ainakaan samaa, mitä sinä olet valinnut. Siis vaikka taapero olisi kuinka iloinen, lastenteko näyttäytyy toisille silti huonompana vaihtoehtona kuin tekemättä jättäminen.

En oikein ymmärrä, mikä tuossa oli muutenkaan ongelma. Eikö nainen olisi siis saanut ilmaista mielipidettään sinun ja lapsesi läsnäollessa?

No olihan tuo aivan idioottimainen möläytys. Höh 😣

Vierailija
16/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä lapsista jo kokemuksen perustella. Lapsena lapset oli itsekkäitä kusipäitten ja aikuisenkakin olen samaa huomannut. Mutta niinhän me aikuisetkin ollaan. Eli paremmin voisi sanoa niin että en pidä ihmistä ylipäätään

Vierailija
17/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen on jotenkin vihamielinen. Ei ole empatiaa tai edes ymmärrystä erilaisia elämäntilanteita kohtaan. Tapasin taas yhden ihastuttavan vanhemman naisen joka haukkui nuorison ja kertoi että joku oli jäänyt joskus rekan alle kun pitää puhelinta toivottaa. Ihan oikein kuulemma ja ihan oikein jos jää lisää että oppilaat. Kuka ääliö on iloinen että joku jää rekan alle?! Elämäni suurin tavoite on se että minusta ei tule tuollaista.

Joo, olen asunut muuallakin. Ei siellä ole tällaista. Lapset ovat itseasiassa vilkkaampia.

Vierailija
18/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei kailota tollasta kuuloetäisyydellä lapsesta ja tämän vanhemmasta, sunlaisten mielestä on varmaan ihan ookoo myös kertoa kovaan ääneen neekerivitsejä tummaihoisten ollessa läsnä ja läskivitsejä lihavien ollessa läsnä. Tilannetaju ei ole ainakaan pahaksi.

Vierailija
19/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olihan tuo aivan idioottimainen möläytys. Höh 😣

Millä perusteella? En minäkään vedä siitä hernettä nenään, jos kuulen kahden "lapsellisen" keskustelevan vaikka viereisellä puistonpenkillä keskenään ja toteavan olevansa onnellisia lapsistaan. Minulla on ystäviä, jotka ovat sanoneet päin naamaa, etteivät ymmärrä valintaani olla hankkimatta lapsia ja todenneet lasten olevan heille heidän elämänsä paras asia. Pitäisikö siitäkin loukkaantua?

Vierailija
20/102 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sama kuin jolle vastasit, mutta minusta tuo oli huonoa käytöstä tuossa tilanteessa.

Ihan sama asia, jos äiti olisi katsellut penkillä istunutta nuorta paria ja todennut kuuluvasti lapselleen:”Toivottavasti sinä et sitten isona poikana tuo tuommoista huorannäköistä tyttöystävää meille kotiin, vaan jonkun fiksumman ja tyylikkäämmän tytön.” Ja:”Kyllä noi hiuslisäkkeet on sitten halvan näköisiä, en itse ottaisi!”

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi