Mistä lapsivihamielisyys johtuu? Nuorena äitinä olen aika ihmeissäni,
pahimpia lapsille nyrpistelijöitä ovat nimenomaan nuoret naiset. Eivät iäkkäät tädit, kuten helposti voisi luulla.
Ja ei, kyse ei nyt ole siitä, että joku lapsi häröilisi ja vanhempi ei tee mitään. Sellaisesta saa minusta vähän mulkaistakin pahasti.
Vaan nimenomaan sitä, että lapsi vaikka bussissa tai kadulla tai kaupassa aiheuttaa kärttyistä nyrpistelyä ja ässähtelyä, vaikka ei tee mitään muuta kuin istuu rattaissa tai kävelee vanhempansa kanssa.
Mikä tuossa on takana? Minusta lapset eivät edes ole sen huonompikäytöksisiä kuin ennenkään, ja joka tapauksessa ketään ei pitäisi tuomita pelkän ikänsä perusteella.
Kommentit (102)
Mä veikkaan, että lapsia kiukkuisena mulkoilevat ihmiset ovat niitä samoja, jotka mulkoilevat samalla tavalla myös
- ihmisiä, joilla on näppäinäänet päällä kännykässä
- ihmisiä, jotka jauhavat purkkaa äänekkäästi
- ihmisiä, jotka puhuvat kovaäänisesti puhelimeen
- ihmisiä, jotka rupattelevat kavereidensa kanssa aamujunassa (kun muut ympärillä yrittävät nukkua)
- ihmisiä, jotka kuuntelevat musiikkia niin kovalla (tai joilla on niin huonot kuulokkeet), että musiikki kuuluu niistä läpi.
Toisin sanoen, ihmisiä, joilla on muutenkin tosi herkkä ärsytyskynnys etenkin mitä ääniin tulee. Mistä se sitten johtuu, onkin ihan toinen kysymys. Uupumus? Kyllästyminen elämään? Yleinen **tutus? Ja kyllä, kuulun valitettavasti itsekin tuohon helposti ärsyyntyvien ryhmään. =(
Totta, mutta mitenköhän se vastustuskyky kehittyykään... Tapaan työssäni paljon kipeitä ihmisiä enkä itse sairastu melkeinpä koskaan.