Lakkiaistarjoilu todisti taas että suurimmalla osalla EI ole laktoosi-intoleranssia
Kaikkinlakkiaistarjoiluni oli tänä vuonna tehty punaiseen maitoon, maatilan meijerivoihin ja kunnon juustoihin. Sanoin asiasta kyseleville että ei hätää, voitte syödä.
Pelkästään kehuja tuli eikä kukan valittanut. Ja tiedoksi, kehut tulivat päivä jälkeen, joten viivästyksestä ei ole kyse.
Kommentit (46)
Minulla on kaksi kokemusta näistä keliaatikoista.
Yksi oli gluteeniton, mutta koska pullat oli niin hyvän näköisiä, niin ei se nyt niin vakavaa oikeastaan ole, voin ottaa pullaa ja voileipäkakkua ja vaikka mitä.
Toinen oli kananmuna-allerginen ja kuulemma ihan henki menee tukkoon, jos näkeekin kananmunan. No laitettiin munattomat herkut, mutta kun täytekakku oli niin hyvännäköinen, niin otanpa tätä, ei se pikkunen munamäärä niin haittaa.
Joten uskon kyllä, että suurin osa laktoosi-intolerantikoistakin on ihan vain mutujuttuja. Muodistahan tuo on oikeastaan jo mennytkin.
Itse olen todistanut tilannetta, laktoosi-intorelantikko söi vahingossa normaalia kakkua. Siis en tiedä kenen moka se oli, järjestäjän vai omansa, mutta sen sanon että se ripuloinnin äänien kantautuminen vessasta pienessä asunnossa oli vähän ikävä kokemus kaikille juhlan läsnäolijoille.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ehkä vaikeeta ap:lle ja kaltaisilleen tajuta, mutta yritän nyt kuitenkin jotenkin valistaa.
Mun ongelma on viljat sekä sokerit. Lasken joka päivä suurinpiirtein kuinka paljon voin grammoissa syödä mitäkin, että tietty määrä ei ylity. Esim hiilihydraattia voin syödä 50-60 grammaa riippuen siitä mistä lähteistä ne otan ja miten paljon proteiinia ja rasvaa siihen sekoitan.
Tällaisina juhlapäivinä paastoan yleensä aamun ja nautin runsasrasvaisen aamukahvin pelkästään. Näin säästän proteiinit ja hiilihydraatit sinne juhlapaikalle ja illalla sitten täytän loput makrot kohdilleen kotioloissa. Koska yleensä noi juhlatarjottavat on niukkarasvaisia tai ainakin huonorasvaisia, runsashiilarisia ja proteiinista ei voi ikinä olla varma. Viljatuotteet laittaa mulla vatsan pömpöttämään kuin olisin viimeisillä raskaana ja aiettä miten kivasti suolistoa korventaa ja seuraavana päivänä kaasua purkautuu uskomattomia määriä, muttei ulos tule kuin jokunen onneton papana. Sokeri ja viljat myös tekee hallaa verensokerille. Olen kovan työn tehnyt saadakseni dm2:sen remissioon enkä sitä kovin mielelläni riesakseni enää ota jonkun av mammasen kämäisten tarjoomusten takia.
En ole mikään uniikki lumihiutale, en mainosta syömisiäni tai rajoitteitani, mutta jumalavita älkää ehtoisat emännät kiltit tuputtako niitä känttyjänne jos joku ei halua joka sorttia sisäänsä ahtaa! Teidän tehtävänne on laittaa pöytä koreaksi ja meidän vieraiden tulee ensin kursailla ja lopuksi kehua. Niin simppeliä se on. Jokainen valkkaa itse mitä pöydästä syö.
Sinuna ottaisin eväät mukaan tai jättäisin kokonaan syömättä. Pääsisit helpommalla.
Laktoosi-intolerantit voi siten vetäistä kunnon trumpettisoolon kesken juhlien kunniaksi.
4/5!