Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lakkiaistarjoilu todisti taas että suurimmalla osalla EI ole laktoosi-intoleranssia

Vierailija
03.06.2018 |

Kaikkinlakkiaistarjoiluni oli tänä vuonna tehty punaiseen maitoon, maatilan meijerivoihin ja kunnon juustoihin. Sanoin asiasta kyseleville että ei hätää, voitte syödä.

Pelkästään kehuja tuli eikä kukan valittanut. Ja tiedoksi, kehut tulivat päivä jälkeen, joten viivästyksestä ei ole kyse.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika säälittävää pilailla toisten ruoka-aineongelmien kanssa. Se on ihan kauheeta kun alkaa vatsaoireet jossain juhlissa. Menee ihan pilalle juhlat kun pidättelet vaan Pieruja koko loppuajan ja kärvistelee vatsakipujen kanssa.

Vierailija
22/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ap. apua tohon aiheesta pakkomielteiseen

provoiluun! Joka juhlan jälkeen sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaan suoraan ilmoita "älä tule juhliin jos sinulla on ruoka-aineallergioita, keliakiaa tai laktoosi-intoleranssia". Mieluummin he varmasti jäävät tulematta kokonaan kuin tulevat vain hakemaan kamalat vatsaoireet juhlista ja lähtevät sitten kotiin.

Vierailija
24/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivät reagoivat myös laktoosiin vaikka heillä ei ole laktoosi-intoleranssia. Eli jos jollain on IBS niin kannattaa tämä tiedostaa. Kannattaa valita aina laktoositon mieluummin.

Vierailija
25/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen yleensä suosiolla vain kaiken laktoosittomiksi.

Vierailija
26/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin ap minä en koskaan syötä kenellekään mitään ruoka-aineita tai muutakaan heidän tietämättään. Mutta kyllä ne vieraat harmittaa jotka vaativat laktoosittomia tuotteita pöytään, sitten kuitenkin vetävät pöydän tyhjäksi tarjottavista joissa on esim tavallista voita ja kermaa, maitosuklaata, Philadelphiaa jne. Näille ei kuulemma edes Hyla-tuotteet käy vaan pitää ehdottomasti olla laktoositonta, sitten kuitenkin syövät kaikkea missä on runsaasti laktoosia. Miksi?

Samoin minulla on yksi sukulainen jolle aina haen hänen ”vaatimuksestaan” hallista jotain diabeetikolle sopivaa leivonnaista, usein hänen lempiwienerinsä. Hän syö sen ja sitten päälle vähän tuota ja palan tuota ja pari keksiä.... Miksi?!

Tervetuloa tälle vuosituhannelle jossa diabeetikot voivat syödä ihan niitä samoja tarjottavia kuin muutkin, useimmat osaavat ihan itse säännöstellä itselleen sopivan määrän eri laatuja. 

Vierailija
27/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juhlaisäntä varmistaa kaikille vieraille hyvät tarjottavat. Itse huomion ihan jokaisen vieraan ruoka-ainerajoitteet ja huolehdi että jokaiselle löytyy tarpeeksi itselle sopivia tarjottavia...

Vierailija
28/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ehkä vaikeeta ap:lle ja kaltaisilleen tajuta, mutta yritän nyt kuitenkin jotenkin valistaa.

Mun ongelma on viljat sekä sokerit. Lasken joka päivä suurinpiirtein kuinka paljon voin grammoissa syödä mitäkin, että tietty määrä ei ylity. Esim hiilihydraattia voin syödä 50-60 grammaa riippuen siitä mistä lähteistä ne otan ja miten paljon proteiinia ja rasvaa siihen sekoitan.

Tällaisina juhlapäivinä paastoan yleensä aamun ja nautin runsasrasvaisen aamukahvin pelkästään. Näin säästän proteiinit ja hiilihydraatit sinne juhlapaikalle ja illalla sitten täytän loput makrot kohdilleen kotioloissa. Koska yleensä noi juhlatarjottavat on niukkarasvaisia tai ainakin huonorasvaisia, runsashiilarisia ja proteiinista ei voi ikinä olla varma. Viljatuotteet laittaa mulla vatsan pömpöttämään kuin olisin viimeisillä raskaana ja aiettä miten kivasti suolistoa korventaa ja seuraavana päivänä kaasua purkautuu uskomattomia määriä, muttei ulos tule kuin jokunen onneton papana. Sokeri ja viljat myös tekee hallaa verensokerille. Olen kovan työn tehnyt saadakseni dm2:sen remissioon enkä sitä kovin mielelläni riesakseni enää ota jonkun av mammasen kämäisten tarjoomusten takia.

En ole mikään uniikki lumihiutale, en mainosta syömisiäni tai rajoitteitani, mutta jumalavita älkää ehtoisat emännät kiltit tuputtako niitä känttyjänne jos joku ei halua joka sorttia sisäänsä ahtaa! Teidän tehtävänne on laittaa pöytä koreaksi ja meidän vieraiden tulee ensin kursailla ja lopuksi kehua. Niin simppeliä se on. Jokainen valkkaa itse mitä pöydästä syö.

Vierailija
29/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatilan meijerivoi?? Mitäs tuo on?

:D

Vierailija
30/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa! Joo vastatkaa vaan tolle ap.lle. Varmistatte sen, että juhannusjuhlien jälkeen on sama aloitus.

Vierailija
31/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain totaalinen taulapää voi kuvitella, että laktoosi-intoleranssi olisi keksitty vaiva.

Vierailija
32/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä pizzassa on laktoosia? Jugurttipizzassa? Smetanakin hapatetaan kunnolla ja hapatteetkin saattavat syödä laktoosia. On myös laktoositonta smetanaa.

Itse tiedän tarkkaan, kuinka paljon ja mitä voin syödä ja koska. ei esim. maitoa tyhjään mahaan aamulla, mutta ruuan kanssa joku maitotuote menee hyvin eikä juuri haittaa, jos syön enimmäkseen jotain muuta. Jos taas elän pelkällä rahkalla, on syytä valita laktoositon eikä maha tykkää aina siitäkään. Jälkiruokajäätelö menee tuskitta, jos ei ole liian iso ja on päivän ensimmäinen ja ainoa jne.

Juuri kukaan ei tiedä laktoosiherkkyydestäni, en sitä mainosta. Syy on se, että jotkut kuten äitini väittää sitä lähinnä luulotaudiksi, vaikka on itse terveydenhoitoalan ammattilainen ja kärsii ilmavaivoista usein... Ja toinen syy: jotkut huolehtivat liikaa, voinko syödä sitä ja tätä jne. Parasta, että huolehdin itse. Ja jos juhlissa on jotain selvästi pahasti laktoosillista, en ota tai otan tosi vähän. 

Vierailija
33/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen yksissä lakkiaisissa, joissa emäntä vakuutteli, että kaikki tuotteet olivat laktoosittomia. No, kotiin päästyäni alkoi sitten armoton vessassa ramppaaminen. Yritin muistella, mitä olen päivän aikana syönyt ja en keksinyt muuta kuin, että ehkä ne lakkiaisruoat eivät sittenkään olleet täysin laktoosittomia. No tänään samainen emäntä soitteli ja kyseli, mitä pidin tarjoiluista. Olis varmaan pitäny kysyä, että oliko sittenkin lipsahtanut tavallista maitoa leivonnaisiin, mutta en halunnut pahoittaa hänen mieltänsä ja totesin vain tarjoilujen olleen hyviä (joita ne maultaan olivatkin). No tietääpä seuraavan kerran välttää hänen tarjoilujaan.

Vierailija
34/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama jankkaaja spämmää samaa aloitusta pienesti varioiden jatkuvasti, ignooratkaa.

Vierailija
35/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa noin 83% aikuisista voi käyttää maitoa ravinnokseen ilman ongelmia. Maailmanlaajuisesti laktoosi-intoleransseja on sen sijaan jopa 75% aikuisista.

Vierailija
36/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin eilen yksissä lakkiaisissa, joissa emäntä vakuutteli, että kaikki tuotteet olivat laktoosittomia. No, kotiin päästyäni alkoi sitten armoton vessassa ramppaaminen. Yritin muistella, mitä olen päivän aikana syönyt ja en keksinyt muuta kuin, että ehkä ne lakkiaisruoat eivät sittenkään olleet täysin laktoosittomia. No tänään samainen emäntä soitteli ja kyseli, mitä pidin tarjoiluista. Olis varmaan pitäny kysyä, että oliko sittenkin lipsahtanut tavallista maitoa leivonnaisiin, mutta en halunnut pahoittaa hänen mieltänsä ja totesin vain tarjoilujen olleen hyviä (joita ne maultaan olivatkin). No tietääpä seuraavan kerran välttää hänen tarjoilujaan.

Ei kai kukaan oikeasti soita järjestämiensä juhlien jälkeen vieraita läpi ja kysele että mitä he pitivät tarjoiluista? Eikö se palaute anneta juhlissa, jos ylipäänsä on tarpeellista antaa. 

Vierailija
37/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet hallaa vain itsellesi ja muille laktoosittomille. Juhlien emäntä luulee nyt saaneensa vahvistuksen sille, että laktoosi-intoleranssi on kuvitelmaa.

Vierailija
38/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti on älyttömän helppoa tehdä aina kaikki laktoosittomana. Nykyään löytyy helposti kaikki ainekset ilman laktoosia ja sitäpaitsi, kyllä se juhlissa syöty runsas määrä laktoosia voi tehdä vatsan turvonneeksi vaikka ei intoleranssia olekaan.  Minä ainakin teen aina suoraan laktoosittomiksi leivonnaiset, niin ei tartte sitä erikseen edes kysellä.

Vierailija
39/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin kuin ap minä en koskaan syötä kenellekään mitään ruoka-aineita tai muutakaan heidän tietämättään. Mutta kyllä ne vieraat harmittaa jotka vaativat laktoosittomia tuotteita pöytään, sitten kuitenkin vetävät pöydän tyhjäksi tarjottavista joissa on esim tavallista voita ja kermaa, maitosuklaata, Philadelphiaa jne. Näille ei kuulemma edes Hyla-tuotteet käy vaan pitää ehdottomasti olla laktoositonta, sitten kuitenkin syövät kaikkea missä on runsaasti laktoosia. Miksi?

Samoin minulla on yksi sukulainen jolle aina haen hänen ”vaatimuksestaan” hallista jotain diabeetikolle sopivaa leivonnaista, usein hänen lempiwienerinsä. Hän syö sen ja sitten päälle vähän tuota ja palan tuota ja pari keksiä.... Miksi?!

Tervetuloa tälle vuosituhannelle jossa diabeetikot voivat syödä ihan niitä samoja tarjottavia kuin muutkin, useimmat osaavat ihan itse säännöstellä itselleen sopivan määrän eri laatuja. 

Eli voin jatkossa jättää vitosen wienerin ostamatta ja sanoa tälle todella lihavalle, läähättävälle ja punakalle diabeetikolle että säännöstele kuule ihan vaan noita tavallisia sokeriherkkuja itsellesi sopiva määrä. Niin että saat tarpeeksesi mutta myös niin että jos ensi yönä jostain syystä kuolet ei kukaan syytä minua ja tarjottaviani siitä? Eilenkin hän söi huomattavan määrän macaronseja, sokeria kertyi varmaan kymmeniä grammoja jo yksin niistä. Siihen päälle runsaat määrät muita herkkuja ja alkoholia....

Myönnän, en ymmärrä diabeteksesta ja sen vaatimasta ruokavaliosta paljoakaan. Se näyttäisi tällä vuosituhannella vastaavan kenen tahansa yltäkylläisesti ja epäterveellisesti syövän ruokailutapoja. En voi ymmärtää.

Vierailija
40/46 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama jankkaaja spämmää samaa aloitusta pienesti varioiden jatkuvasti, ignooratkaa.

Ei nää kuuntele! Vatsaongelmaiset hermostui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi