Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko opettajat oikeasti palkkaa kesältä?

Vierailija
02.06.2018 |

Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?

Kommentit (524)

Vierailija
401/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämellä: kuinka moni teistä on tällä hetkellä töissä? Opettajilla kun ei ole työpäivän aikana aikaa tai mahdollisuutta sometella, tai ylipäänsä käydä netissä. Itse en ainakaan.

Enpä jaksa uskoa, että yksikään opettaja väittää työnsä olevan maailman rankin, mutta mitään kevyttä sisätyötä se ei ole. Uuvuttavaa ja henkisesti kuluttavaa, hyvin intensiivistä (koskaan ei tiedä, mitä maailmalla on työpäivän aikana tapahtunut, koska työpäivän aikana ei ole aikaa edes silmäillä uutisia).

Minä nautin nyt vapaasta enkä tunne siitä syyllisyyttä. Lepään, jotta jaksan taas täysillä seuraavan vuoden haastavan luokkani kanssa.

Hep. Minä olen kyllä nyt kotona ja roikun koneella. Aloitan tänään neljä yövuoroa, kevyttä sisätyötä ja ei stressaa. Paikkana vanhusosasto, 18 vanhusta ja yökötän yksin.

Vierailija
402/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi opettajalle hyvä kuukausipalkka, työaika ja lomat, jotta opettajat olisivat tyytyväisiä?

Palkkaan olen ihan tyytyväinen. N. 3200 euroa kuussa. Mutta lomista rutisen minäkin. Meidän on pakko pitää lomat kesä-heinä-elokuu ja talvella syyslomalla ja hiihtolomalla ja joululomalla. Monesti olisin halunnut olla lomalle eri aikaan vuodesta, mutta en saa olla syyskuussa tai huhtikuussa lomalla, kun lomat on määrätty loma-ajoiksi. Jos haluan olla lomalla vaikka huhtikuussa 2 viikkoa, joudun ottamaan palkatonta, toisin kuin te muissa töissä olevat. Te voitte olla huhtikuussa kaksi viikkoa palkallisella lomalla. Me emme. Tämä on minusta epäkohta meidån opettajien työssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämellä: kuinka moni teistä on tällä hetkellä töissä? Opettajilla kun ei ole työpäivän aikana aikaa tai mahdollisuutta sometella, tai ylipäänsä käydä netissä. Itse en ainakaan.

Enpä jaksa uskoa, että yksikään opettaja väittää työnsä olevan maailman rankin, mutta mitään kevyttä sisätyötä se ei ole. Uuvuttavaa ja henkisesti kuluttavaa, hyvin intensiivistä (koskaan ei tiedä, mitä maailmalla on työpäivän aikana tapahtunut, koska työpäivän aikana ei ole aikaa edes silmäillä uutisia).

Minä nautin nyt vapaasta enkä tunne siitä syyllisyyttä. Lepään, jotta jaksan taas täysillä seuraavan vuoden haastavan luokkani kanssa.

Hep. Minä olen kyllä nyt kotona ja roikun koneella. Aloitan tänään neljä yövuoroa, kevyttä sisätyötä ja ei stressaa. Paikkana vanhusosasto, 18 vanhusta ja yökötän yksin.

No eipä vois olla helpompi homma. Kattoa vieressä kun vanhukset nukkuu ja ehkä ottaa ittekkin torkut. Kaikesta sitä maksetaankin. Ihme ruikuttaja oot.

Vierailija
404/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat kuvittelevat muiden olevan heille kateellisia?

Sitäkö pitäisi kahdehtia, että tekevät 50-80h työviikkoja, syövät huonoa ruokaa, jonka arvo vielä vähennetään palkasta, pienestä palkasta, huonosta työympäristöstä ja ilmapiiristä, lomista, stressistä, raskaasta työstä vai mistä ihmeestä pitäisi kahdehtia opettajia?

Kun kateus-kortti on monessa kommentissa.

No nyt sinulla on ketjun pointti kyllä mennyt ihan ohi älyn.

Kateelliset ovat 27 sivua kadehtineet opettajien lomaa ja opetuksetonta aikaa, ja sinä et sitä ole ymmärtänyt. Luehan uudestaan oikein ajan ja ajatuksen kanssa. Tuskin ymmärrät sittenkään, voi sinua rassukkaa.

Mikä on pointtisi "Tuskin ymmärrät sittenkään, voi sinua rassukkaa".

Kuuluuko tämä tämän päivän opettajien normaaliin kommunikointiin? Työssä ja vapaalla, myös tuntemattomien kanssa, oli sitten vaikka keskustelupalsta

Vierailija
405/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi opettajalle hyvä kuukausipalkka, työaika ja lomat, jotta opettajat olisivat tyytyväisiä?

Palkkaan olen ihan tyytyväinen. N. 3200 euroa kuussa. Mutta lomista rutisen minäkin. Meidän on pakko pitää lomat kesä-heinä-elokuu ja talvella syyslomalla ja hiihtolomalla ja joululomalla. Monesti olisin halunnut olla lomalle eri aikaan vuodesta, mutta en saa olla syyskuussa tai huhtikuussa lomalla, kun lomat on määrätty loma-ajoiksi. Jos haluan olla lomalla vaikka huhtikuussa 2 viikkoa, joudun ottamaan palkatonta, toisin kuin te muissa töissä olevat. Te voitte olla huhtikuussa kaksi viikkoa palkallisella lomalla. Me emme. Tämä on minusta epäkohta meidån opettajien työssä.

Tuo on ihan totta ja koulujen loma-aikana kaikki on kallista, eikä juuri halpamatkoja löydy tai muutakaan, kun kaikki on varattu etukäteen.

Tai jos lapsi sairastuu tai perhessä sattuu joku kriisi, mistä löydät sijaisen, kun opettajaa tarvitaan luokassa.

Olen yksityisellä töissä ja nytkin olen ylimääräisellä vapaalla, joka onnistui helposti kun hoidan iäkästä mummoani, jota ei voi jättää yksin. Osan töistä teen etänä ja osan illalla, ongelmitta, kun työ ei velvoita läsnäoloa.

Vierailija
406/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavathan kaikki muutkin työsuhteessa olevat myös loma-aikana palkkaa. Kannattaa muistaa sekin, että opettajan työpäivä ei todellakaan pääty samaan aikaan, kun koulupäivä päättyy.

Nykyään on myös hyvin yleistä, että opettajat palkataan vain lukuvuoden ajaksi, eli heidät irtisanotaan kesäksi - mikä on todella väärin. Tällaisilla opettajilla ei käytännössä ole lomaa ollenkaan, kun kesäksi täytyy mennä jonnekin muualle töihin, että pystyy elämään.

Vierailija
407/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä vois olla helpompi homma. Kattoa vieressä kun vanhukset nukkuu ja ehkä ottaa ittekkin torkut. Kaikesta sitä maksetaankin. Ihme ruikuttaja oot.

Eihän yökkö välttämättä ole yksin, vaan vanhusosastolla on paljon saattohoidossa olevia potilaita ja saattaa olla lähiomaisia. Muutaman yön olen ollut yökön kaverina, kun mummoni on tehnyt kuolemaa ja haluan olla läsnä ja pukea hänet viimeiselle matkalle yökön avustuksella. Oman havaintoni mukaan, vanhustenosastolla on hoidontarvetta läpi yön ja toimenpiteitä, ei siinä ehdi torkkua.

Vierailija
408/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osoitappa kohta, missä ruikutin.

Kirjoitin, että kevyttä sisätyötä, ei stressaa. Onko tuo sinun mielestä ruikuttamista?

Vastasin vain kysymykseen, että onko joku töissä tällä hetkellä. Eli en ole tällä hetkellä töissä, koska aloitan tänään neljä yövuoroa.

Joten missä se ruikutus?

Kevyttä sisätyötä siksi, että ketään ei tarvitse nostella. Kierrot kahden tunnin välein, huonompikuntoisilla tunnin välein. Kuivitukset, asentohoito, lääkkeet. Kiireempää tulee, jos on kuolleen laitto. Siinä sivussa moppaan lattiat ja viikkaan pyykit ja keitän aamupuuron. Itse en pidä kovin raskaana nykyisen työpaikkani yövuoroja.

Vierailija
409/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan totta ja koulujen loma-aikana kaikki on kallista, eikä juuri halpamatkoja löydy tai muutakaan, kun kaikki on varattu etukäteen.

Tai jos lapsi sairastuu tai perhessä sattuu joku kriisi, mistä löydät sijaisen, kun opettajaa tarvitaan luokassa.

Olen yksityisellä töissä ja nytkin olen ylimääräisellä vapaalla, joka onnistui helposti kun hoidan iäkästä mummoani, jota ei voi jättää yksin. Osan töistä teen etänä ja osan illalla, ongelmitta, kun työ ei velvoita läsnäoloa.

Onneksi joku ymmärsi. Jos saisi pitää syyskuussa kesäloman, olisi matkat paljon halvempia. Ja muut pääsevät klo 16 töistä ja ehtivät auttamaan niitä vanhoja sukulaisiaan. Mutta opettaja tekee ensin koulupäivän ja pääsee töistä ehkä klo 13 ja joutuu tekemään vielä illalla 5-7 tuntia töitä. Palkallista lomaa ei saa siihen omaisen hoitoon, vaan joutuu palkkaamaan hoitajan.

Lomakautta pitäisi pidentää, jotta sen 2.5 kesälomakuukautta saisi valita, missä haluaa pitää. Minä mielelläni aloittaisin sen vaikka heinäkuun puolesta välistä ja tulisin vasta lokakuussa töihin. Olisi matkat halvempia ja ehtisi käydä marjassa rauhassa ja muutenkin puuhata omia hommia, kun lapset saisi hoitoon tai kouluun. Olen kyllä kateellinen muiden alojen lomasäädöksille, kun voitte pitää lomanne milloin haluatte.

Vierailija
410/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat kuvittelevat muiden olevan heille kateellisia?

Sitäkö pitäisi kahdehtia, että tekevät 50-80h työviikkoja, syövät huonoa ruokaa, jonka arvo vielä vähennetään palkasta, pienestä palkasta, huonosta työympäristöstä ja ilmapiiristä, lomista, stressistä, raskaasta työstä vai mistä ihmeestä pitäisi kahdehtia opettajia?

Kun kateus-kortti on monessa kommentissa.

No nyt sinulla on ketjun pointti kyllä mennyt ihan ohi älyn.

Kateelliset ovat 27 sivua kadehtineet opettajien lomaa ja opetuksetonta aikaa, ja sinä et sitä ole ymmärtänyt. Luehan uudestaan oikein ajan ja ajatuksen kanssa. Tuskin ymmärrät sittenkään, voi sinua rassukkaa.

Mikä on pointtisi "Tuskin ymmärrät sittenkään, voi sinua rassukkaa".

Kuuluuko tämä tämän päivän opettajien normaaliin kommunikointiin? Työssä ja vapaalla, myös tuntemattomien kanssa, oli sitten vaikka keskustelupalsta

Juu, minä en olekaan opettaja, en vain ymmärrä, miksi pitää kirjoittaa moinen mukavaviesti, jolla yritetään kumota kaikki marina.

Osa on kateellisa opettajien lomista, sehän tästäkin viestistä näkyy.

Mutta vielä kerran, koulumaailmassa mennään OVTES:iä noudattaen, sen mukaan opettajat elävät lomiaan ja koulutyötään, mitään väärää ja laitonta ei siis tapahdu.

Jos haluaa muuttaa käytänteitä, täytyy lähestyä kolmikantaa, jossa asiat ratkotaan.

Eikös vaan?

Vierailija
411/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin, että kevyttä sisätyötä, ei stressaa. Onko tuo sinun mielestä ruikuttamista?

Vastasin vain kysymykseen, että onko joku töissä tällä hetkellä. Eli en ole tällä hetkellä töissä, koska aloitan tänään neljä yövuoroa.

Joten missä se ruikutus?

Kevyttä sisätyötä siksi, että ketään ei tarvitse nostella. Kierrot kahden tunnin välein, huonompikuntoisilla tunnin välein. Kuivitukset, asentohoito, lääkkeet. Kiireempää tulee, jos on kuolleen laitto. Siinä sivussa moppaan lattiat ja viikkaan pyykit ja keitän aamupuuron. Itse en pidä kovin raskaana nykyisen työpaikkani yövuoroja.

Jos on noin kevyt homma, niin palkkaa voisi tarkistaa pikkuisen. Vaikkapa puolet pois. Ja työtunteja lisätä. Voisihan siinä sivussa vaikkapa hoitaa laitoksen siivoamisen, jotta tekisit "oikeitakin" töitä.

Vierailija
412/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajakateudessa haluaisitte viedä lapsiltannekin pitkät lomat ja ajaa lapset ihan loppuun. Itsekin nautitte lapsena lomista ja pitkistä kesistä. Voin sanoa, että toukokuussa alkaa muksut olla siinä kunnossa, että koulunkäynti on aivan turhaa. Ne ei vaan enää jaksa. Mutta koska opettajilta pitää viedä lomat pois, pitää lapsilta viedä myös kaikki hauska ja laittaa käymään koulua ympäri vuoden. Pääasia, että opettajat ei vaan saa mitään etua.

Työskentelin takavuosina alkuopetuksessa ja lomat oli lapsille ihan must. Juuri syysloma ja joululoma oli ne, jolloin monella heikommalla lukijalla homma nytkähti eteenpäin. Moni palasi lomalta aivan uutena lapsena ja oli oppinut lukemaankin. Joululomaan saattoi aina luottaa, että ainakin osa murheenkryyneistä tulee lukutaitoisena takaisin. Aivoilla on tapana kehittyä levossa. Kun eka treenataan kovaa, sitten lepo ja mahdollisuus leikkiä, niin hops, taito onkin pulpahtanutkin jostain.

Ja sanonpa senkin, etten ole palkallisesta kesälomasta saanut opettajana nauttia vielä kertaakaan. Kesä 2019 tulee olemaan ihan uusi tällä saralla, kun sain viran 1.8. alkaen. Eihän tässä ole vasta kuin 8 vuotta oltu kesät työttömänä, lapsetkin on jo tehty ja ikää 39. Jes, nyt pääsen nauttimaan vihdoin tuostakin edusta.

Suomalaiset ovat loistavia siinä, että ollaan tietävinään toisen työstä kaikki, päivääkään sitä työtä tekemättä. Vähätellään aina toisten duunia, ollaan kateuksissaan valmiita maksamaan satanen, että naapuri ei saa viittäkymppiä, tavataan lakikirjasta (vain ne) sopivat kohdat, kun on kyse mahdollisista omista oikeuksista, mutta unohdetaan velvollisuudet, jaetaan kiusaamisen vastaisia hajatelmia facessa ja samalla puhutaan pskaa "läskistä naapurin rouvasta" ja "idiootista tyhjänpäiväisestä opettajasta" lasten kuullen.

T. ei opettaja

Vierailija
413/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajakateudessa haluaisitte viedä lapsiltannekin pitkät lomat ja ajaa lapset ihan loppuun. Itsekin nautitte lapsena lomista ja pitkistä kesistä. Voin sanoa, että toukokuussa alkaa muksut olla siinä kunnossa, että koulunkäynti on aivan turhaa. Ne ei vaan enää jaksa. Mutta koska opettajilta pitää viedä lomat pois, pitää lapsilta viedä myös kaikki hauska ja laittaa käymään koulua ympäri vuoden. Pääasia, että opettajat ei vaan saa mitään etua.

Työskentelin takavuosina alkuopetuksessa ja lomat oli lapsille ihan must. Juuri syysloma ja joululoma oli ne, jolloin monella heikommalla lukijalla homma nytkähti eteenpäin. Moni palasi lomalta aivan uutena lapsena ja oli oppinut lukemaankin. Joululomaan saattoi aina luottaa, että ainakin osa murheenkryyneistä tulee lukutaitoisena takaisin. Aivoilla on tapana kehittyä levossa. Kun eka treenataan kovaa, sitten lepo ja mahdollisuus leikkiä, niin hops, taito onkin pulpahtanutkin jostain.

Ja sanonpa senkin, etten ole palkallisesta kesälomasta saanut opettajana nauttia vielä kertaakaan. Kesä 2019 tulee olemaan ihan uusi tällä saralla, kun sain viran 1.8. alkaen. Eihän tässä ole vasta kuin 8 vuotta oltu kesät työttömänä, lapsetkin on jo tehty ja ikää 39. Jes, nyt pääsen nauttimaan vihdoin tuostakin edusta.

Suomalaiset ovat loistavia siinä, että ollaan tietävinään toisen työstä kaikki, päivääkään sitä työtä tekemättä. Vähätellään aina toisten duunia, ollaan kateuksissaan valmiita maksamaan satanen, että naapuri ei saa viittäkymppiä, tavataan lakikirjasta (vain ne) sopivat kohdat, kun on kyse mahdollisista omista oikeuksista, mutta unohdetaan velvollisuudet, jaetaan kiusaamisen vastaisia hajatelmia facessa ja samalla puhutaan pskaa "läskistä naapurin rouvasta" ja "idiootista tyhjänpäiväisestä opettajasta" lasten kuullen.

T. ei opettaja

Niin totta.

Vierailija
414/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten missä se ruikutus?

Jos on noin kevyt homma, niin palkkaa voisi tarkistaa pikkuisen. Vaikkapa puolet pois. Ja työtunteja lisätä. Voisihan siinä sivussa vaikkapa hoitaa laitoksen siivoamisen, jotta tekisit "oikeitakin" töitä.

Vaikka vastauksesi onkin provo, niin miks pitää ilkeillä toiselle. Hoitotyö on muutenkin alipalkattua ja henkisesti varmasti verrattavissa opettajan työhön. Eikä meillä ole 3 kk:n kesälomaa, jolla voisi levätä itsensä kuntoon. Ja onhan se fyysisestikin vähän eri asia pestä mummoja kuin leikkiä lasten kanssa.

Vierailija
415/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opettajan työ helpottuisi, kun kunnat ja kaupungit ostaisivat opettajapalvelut yksityiseltä firmalta, samalla tavalla kuin terv.palvelut, taloushallinta, vanhustenpalvelut, lastenhoito jne.

Ja opettajatkin pääsisivät nauttimaan yksityisensektorin palkka- ja muista eduista.

Sopii hyvin. Kunhan töitä oikeasti tarvitsee tehdä vain virastotyöajan verran viikossa. Töitäni tekemään tarvitaan silloin minun lisäkseni toinen osapäiväisesti.

Olen työskennellyt yrittäjänä, tutkijana, hotellin työntekijänä, talonmiehenä, maanahmuuttajien ohjaajana ja opettajana. Open homma on kuormittavin, mutta toisaalta se on palkitsevaa työtä. Opettajuus ei kuitenkaan ole niin palkitsevaa, että työehtojen huonontuessa jäisin näihin hommiin. Aineenopettajilla on kuitenkin pätevyys muuhukin alan työhön.

Tulihan se sieltä, opettajan vakioargumentti. On tehty muutakin työtä ja open työ on rankin ja heti vaihdetaan alaa, jos lomat lyhenee.

Näin se vaan todellisuudessa on. Lomat ovat tällä hetkellä ainoa kilpailuetu open ammatin ja muiden luonnontieteellisten ammattien kanssa.

En ole muuten ollut elämässäni päivääkään työttömänä. Eli opettajaksi ryhtyminen ei ollut mikään pakollinen juttu.

Voiko sellainen olla hyvä opettaja, joka tekee työtään vain pitkän loman vuoksi?

Voi olla. Olen erinomainen ja pidetty opettaja. Pidän opetustyöstä. Kuitenkin se on sen verran rankkaa henkisesti, etten ole valmis vaarantamaan mielenterveyttäni ja fyysistä kuntoani työn vuoksi. Nykyiset lomat tarvitaan kokonaan töistä palautumiseen. Jos palautumisaikaa ei enää olisi, en uskaltaisi jäädä opettajan hommiin. Olen vanhemmissa opettajatovereissa nähnyt sen, mitä liika stressaavan työn tekeminen tekee ihmiselle. Kaikki eivät selvinneet hengissä eläkkeelle...

Jep, maailman rankin ammatti selvästi. Vaatii muita aloja kaksinkertaisesti pidemmän palautumisajan.

Vierailija
416/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, miten vieraantuneita opettajat on muiden alojen töistä. Luullaan, että muut saa pitää lomansa milloin haluaa. Vai pitäisi opettajilla olla vielä kaiken tämän päälle mahdollisuus pitää nämä pitkät lomansa ihan milloin itse haluaa.

Vierailija
417/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkin on pakko pitää kesäloma kesä-, heinä- tai elokuussa. En saa valita, missä kuussa sen pidän, vaan meillä on kiertävä systeemi. Tänä vuonna loma on kesäkuussa, ensi vuonna se on heinäkuussa ja sitten elokuussa. Kuinka pihalla oikein olet muiden alojen lomista?

Vierailija
418/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opettajan työ helpottuisi, kun kunnat ja kaupungit ostaisivat opettajapalvelut yksityiseltä firmalta, samalla tavalla kuin terv.palvelut, taloushallinta, vanhustenpalvelut, lastenhoito jne.

Ja opettajatkin pääsisivät nauttimaan yksityisensektorin palkka- ja muista eduista.

Sopii hyvin. Kunhan töitä oikeasti tarvitsee tehdä vain virastotyöajan verran viikossa. Töitäni tekemään tarvitaan silloin minun lisäkseni toinen osapäiväisesti.

Olen työskennellyt yrittäjänä, tutkijana, hotellin työntekijänä, talonmiehenä, maanahmuuttajien ohjaajana ja opettajana. Open homma on kuormittavin, mutta toisaalta se on palkitsevaa työtä. Opettajuus ei kuitenkaan ole niin palkitsevaa, että työehtojen huonontuessa jäisin näihin hommiin. Aineenopettajilla on kuitenkin pätevyys muuhukin alan työhön.

Tulihan se sieltä, opettajan vakioargumentti. On tehty muutakin työtä ja open työ on rankin ja heti vaihdetaan alaa, jos lomat lyhenee.

Mutta se on vaan rankin! Olen itse ollut nuorena mm. 11kk porrassiivoojana, olen ollut usean kesän pikaruokapaikassa, olen ollut puutarhatöissä ja vielä Salen kassallakin. Ensimmäiset 10 vuotta olin yliopiston jälkeen asiantuntijatyössä teknologiayrityksessä. Asiantuntijatyössä olin alinhankintapäällikkönä, projektipäällikkönä, tiimimanagerina ja ties mitä. JA SILTI opettajan työ on näistä raskain. Olen aivan puhki työpäivien jälkeen. Mutta arvostan lomia, joita ei edellisessä työssä saanut tällä tavoin. Olisin päässyt paljon helpommalla, jos olisin voinut edellisestä lomailla palkattomalla täydentääkseni olematonta 5 viikon lomaa. Vuosiansiot olisi olleet silti paremmat, vaikka olisin ollut neljäsosan vuodesta palkattomalla eli 3kk 5 viikon loman päälle. Ongelma oli vaan, että kun ei edes lomarahoja saanut lisävapaaksi vaihtaa... Minulle käy rankatkin päivät ja pienempi palkka, kun vaan saan sitten lomaa vastapainoksi. Mutta jos joku olettaa, että suostuisin tekemään tätä työtä tällä palkalla ilman näitä ruhtinaallisia lomia, niin NO WAY. Minä nostaisin samantein kytkintä, kuten 90% muista opettajista tekisi. Näin kuluttavaa työtä ei vaan näillä eduilla kannattaisi sen jälkeen tehdä.

Vierailija
419/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten missä se ruikutus?

No eikös kuolleiden kanssa toimita sillä tavalla että kutsutaan poliisi joka kutsuu ruumisauton viemään vainajan pois ja sen jälkeen hautaustoimisto huolehtii arkkuun laitosta.

Vierailija
420/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entinen yläasteen opettaja, mutta viimeiset 12 vuotta olen ollut täysin muissa hommissa ulkomaille muuton vuoksi. Töiden kirjo on ollut aika laaja kaupallisesta alasta tavallisiin toimistotöihin, ja vuosilomani ovat tietenkin aina olleet huomattavasti lyhyemmät kuin vielä opettajana ollessa.

Voin rehellisesti sanoa, että kaikista työkokemuksistani juuri opettajan työ oli se kuormittavin, ja tuskin se tässä viimeisen 12 vuoden aikana on ainakaan helpottunut. Vaikka pidin opettajana olosta, niin kesälomia ei ole kyllä yhtään ikävä. Paljon mieluummin otan (toki lyhyemmät) lomani silloin, kun itse haluan. Ei ole ikävä sitäkään, että huonona päivänä (vaikka päänsärky, väsymys, menkkakivut) on jaksettava olla luokan edessä, ei voi istuskella omassa rauhassa kuten toimistotyössä.

Kyllä, on olemassa muitakin kuormittavia ammatteja, kuten hoitoala. Kuitenkin te, jotka tuosta valitatte, pitäkää mielessänne, että itse olette alanne valinneet. Niin kuin opettajakin. Kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus hakea opettajaksi, jos ala kiinnostaa, siitä vaan pääsykokeisiin.

Ihanaa lomaa opettajille, olette sen ansainneet!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi