Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saavatko opettajat oikeasti palkkaa kesältä?

Vierailija
02.06.2018 |

Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?

Kommentit (524)

Vierailija
381/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opettajan työ helpottuisi, kun kunnat ja kaupungit ostaisivat opettajapalvelut yksityiseltä firmalta, samalla tavalla kuin terv.palvelut, taloushallinta, vanhustenpalvelut, lastenhoito jne.

Ja opettajatkin pääsisivät nauttimaan yksityisensektorin palkka- ja muista eduista.

Sopii hyvin. Kunhan töitä oikeasti tarvitsee tehdä vain virastotyöajan verran viikossa. Töitäni tekemään tarvitaan silloin minun lisäkseni toinen osapäiväisesti.

Olen työskennellyt yrittäjänä, tutkijana, hotellin työntekijänä, talonmiehenä, maanahmuuttajien ohjaajana ja opettajana. Open homma on kuormittavin, mutta toisaalta se on palkitsevaa työtä. Opettajuus ei kuitenkaan ole niin palkitsevaa, että työehtojen huonontuessa jäisin näihin hommiin. Aineenopettajilla on kuitenkin pätevyys muuhukin alan työhön.

Tulihan se sieltä, opettajan vakioargumentti. On tehty muutakin työtä ja open työ on rankin ja heti vaihdetaan alaa, jos lomat lyhenee.

Näin se vaan todellisuudessa on. Lomat ovat tällä hetkellä ainoa kilpailuetu open ammatin ja muiden luonnontieteellisten ammattien kanssa.

En ole muuten ollut elämässäni päivääkään työttömänä. Eli opettajaksi ryhtyminen ei ollut mikään pakollinen juttu.

Voiko sellainen olla hyvä opettaja, joka tekee työtään vain pitkän loman vuoksi?

Vierailija
382/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lasten vanhempien on jo heti huomenna lähdetyävä barrikadeille, heti viideltä ja teinit mukaan, vaikka väkisin (taipumus nukkua pitkään) ja turha sanoa, ov kii.

On ennen kuulumatonta, kuinka opettajat ovat henkihieverissä työnpaljoudesta ja tekevät orjatyötä. Ja ketkulaministerit Sipilä ja Orpo ovat tähän antaneet korkeimman käden siunauksen.

Eikö niille mikään riitä, kun opettajat pakotetaan orjatyöhön ja syömään vielä sianruokaa, joka vielä vähennetään palkasta. Hyi...päättäjät, vanhemmat ja oppilaat.

Aki Louhivuoret temput on vieltä pientä, kun niitä vertaa Sipilän metkuihin. Voi opettajaparkoja, mitä kaikkea ne ovat kokeneet. Ihan itkettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ensimmäisenä olivat nurisemassa siitä, että jos lastentarhanopettajien palkkoja nostetaan, täytyy opettajienkin palkkoja nostaa. Mitä se on opettajilta pois, jos lastentarhanopettajien palkat nousee? Tässä ketjussa opettavat ottavat koko ajan kateuskortin esille, mutta itse ovat ihan yhtä kateellisia ja jos lastentarhanopettajat saavat jonkun edun, täytyy heidänkin saada.

Vierailija
384/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä opettajan työ helpottuisi, kun kunnat ja kaupungit ostaisivat opettajapalvelut yksityiseltä firmalta, samalla tavalla kuin terv.palvelut, taloushallinta, vanhustenpalvelut, lastenhoito jne.

Ja opettajatkin pääsisivät nauttimaan yksityisensektorin palkka- ja muista eduista.

Oi, tämä yksityistämisen onni! Kaupungissamme ulkoistettiin palkkahallinto ja kirjanpito, sen jälkeen kaikki onkin mennyt päin sitä itseään. Työntekijät, ollessaan kaupungin palveluksessa, osasivat ja tekivät, nykyään eivät osaa ja eivätkä varsinkaan tee. Hyvä Monetra! Kunnat ja kaupungit kiittävät, ahdinko senkun syvenee.

Vierailija
385/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi sydämellä: kuinka moni teistä on tällä hetkellä töissä? Opettajilla kun ei ole työpäivän aikana aikaa tai mahdollisuutta sometella, tai ylipäänsä käydä netissä. Itse en ainakaan.

Enpä jaksa uskoa, että yksikään opettaja väittää työnsä olevan maailman rankin, mutta mitään kevyttä sisätyötä se ei ole. Uuvuttavaa ja henkisesti kuluttavaa, hyvin intensiivistä (koskaan ei tiedä, mitä maailmalla on työpäivän aikana tapahtunut, koska työpäivän aikana ei ole aikaa edes silmäillä uutisia).

Minä nautin nyt vapaasta enkä tunne siitä syyllisyyttä. Lepään, jotta jaksan taas täysillä seuraavan vuoden haastavan luokkani kanssa.

Vierailija
386/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lasten vanhempien on jo heti huomenna lähdetyävä barrikadeille, heti viideltä ja teinit mukaan, vaikka väkisin (taipumus nukkua pitkään) ja turha sanoa, ov kii.

On ennen kuulumatonta, kuinka opettajat ovat henkihieverissä työnpaljoudesta ja tekevät orjatyötä. Ja ketkulaministerit Sipilä ja Orpo ovat tähän antaneet korkeimman käden siunauksen.

Eikö niille mikään riitä, kun opettajat pakotetaan orjatyöhön ja syömään vielä sianruokaa, joka vielä vähennetään palkasta. Hyi...päättäjät, vanhemmat ja oppilaat.

Aki Louhivuoret temput on vieltä pientä, kun niitä vertaa Sipilän metkuihin. Voi opettajaparkoja, mitä kaikkea ne ovat kokeneet. Ihan itkettää.

Siellä katkera vänisee! Eipä kuule hetkauta, mukavaa lukea kun köyhät inisee kateellisena!  Tänään on täällä lomapaikassamme sataa noin tunnin, tulimme hotellille ja lueskelen miehelleni näitä ääneen, nauramme katketaksemme teidän marinoillenne. Ihanaa, jatkakaa!

Jess!

Vierailija
387/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi opettajalle hyvä kuukausipalkka, työaika ja lomat, jotta opettajat olisivat tyytyväisiä?

Vierailija
388/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii hyvin. Kunhan töitä oikeasti tarvitsee tehdä vain virastotyöajan verran viikossa. Töitäni tekemään tarvitaan silloin minun lisäkseni toinen osapäiväisesti.

Olen työskennellyt yrittäjänä, tutkijana, hotellin työntekijänä, talonmiehenä, maanahmuuttajien ohjaajana ja opettajana. Open homma on kuormittavin, mutta toisaalta se on palkitsevaa työtä. Opettajuus ei kuitenkaan ole niin palkitsevaa, että työehtojen huonontuessa jäisin näihin hommiin. Aineenopettajilla on kuitenkin pätevyys muuhukin alan työhön.

Tulihan se sieltä, opettajan vakioargumentti. On tehty muutakin työtä ja open työ on rankin ja heti vaihdetaan alaa, jos lomat lyhenee.

Näin se vaan todellisuudessa on. Lomat ovat tällä hetkellä ainoa kilpailuetu open ammatin ja muiden luonnontieteellisten ammattien kanssa.

En ole muuten ollut elämässäni päivääkään työttömänä. Eli opettajaksi ryhtyminen ei ollut mikään pakollinen juttu.

Voiko sellainen olla hyvä opettaja, joka tekee työtään vain pitkän loman vuoksi?

Voiko sellainen olla hyvä työntekijä, joka tekee töitä vain pakosta, rahasta tai jostain muusta syystä, kuin kutsumuksesta? Työteko loppuisi heti, jos sitä tehtäisiin vain kutumuksesta. M O T

Vierailija
389/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen mitä puolusteltavaa heillä on. OVTES:iä noudatetaan koulumaailmassa, sen mukaan asiat tehdään, ruikuttajat ja kateelliset keskittyköön muuttamaan vallitsevaa järjestelmää, turha hyökätä opettajia kohtaan, mitään laitonta he eivät tee.

Vierailija
390/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi opettajalle hyvä kuukausipalkka, työaika ja lomat, jotta opettajat olisivat tyytyväisiä?

Ihmettelen mitä puolusteltavaa heillä on. OVTES:iä noudatetaan koulumaailmassa, sen mukaan asiat tehdään, ruikuttajat ja kateelliset keskittyköön muuttamaan vallitsevaa järjestelmää, turha hyökätä opettajia kohtaan, mitään laitonta he eivät tee.

Vierailija
391/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi sinua koulusihteeri, kuulostat todella inhottavalta ja valittavalta ihmiseltä. Ja kateellisuus paistaa sinusta niin, että laitoin aurinkolasit päähäni, etten sokaistuisi.

Säälin nykyisiä tyokavereitasi, sinun kaltaisesi ihmiset puhuvat muista aina pahaa selän takana. Todistit sen itse tekstilläsi.

Opiskele eteenpäin, sinustakin voi vielä joskus tulla opettaja! Toivottavasti silloin et opeta ketään läheistäni, kateellinen ja kyttäävä ihminen on aina inhottava.[/quote]

No kiitos, olen noiden koulusihteerivuosien jälkeen opiskellut yliopistotutkinnon, työskentelen koulutustani vastaavassa työssä ja saan parempaa palkkaa kuin suurin osa luokanopettajista. Olen myös pidetty työkaveri ja ystävä, ja usko tai älä, pidän edelleen yhteyttä muutamien opettajien kanssa! Heistä tuli ystäviäni. 

Edelleen, olen kaikkien näiden vuosien jälkeen huvittunut tuosta, että opettajien vakuutellaan tekevän kesällä opintoja, valmistelevan lukuvuotta jne. kun tiedän, ettei asia ole niin. Ja edelleen, tähän ikään en ole vielä törmännyt työssä tai vapaa-ajalla muuhun ammattiryhmään, joka pitää työtään niin raskaana, että siitä toipumiseen tarvitaan koko kesä. Vaikkakin toki samalla käydään koulutuksissa ja siivotaan sitä luokkaa. 

Vierailija
392/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi opet puolustelevat täällä pitkää lomaansa.

Ei meidän tartte!

Mäkin vaan nautin; tänään on vasta kolmas lomapäivä ja näitähän riittää!

Nukuin pitkään, join aamukahvin rauhassa ja kohta lähdetään kollegan kanssa shoppailemaan, sitten jonnekin kivaan paikkaan syömään ja sieltä lopuksi terassille...

Kyllä tään on mukavaa aikaa!

Vierailija
393/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi sinua koulusihteeri, kuulostat todella inhottavalta ja valittavalta ihmiseltä. Ja kateellisuus paistaa sinusta niin, että laitoin aurinkolasit päähäni, etten sokaistuisi.

Säälin nykyisiä tyokavereitasi, sinun kaltaisesi ihmiset puhuvat muista aina pahaa selän takana. Todistit sen itse tekstilläsi.

Opiskele eteenpäin, sinustakin voi vielä joskus tulla opettaja! Toivottavasti silloin et opeta ketään läheistäni, kateellinen ja kyttäävä ihminen on aina inhottava.

No kiitos, olen noiden koulusihteerivuosien jälkeen opiskellut yliopistotutkinnon, työskentelen koulutustani vastaavassa työssä ja saan parempaa palkkaa kuin suurin osa luokanopettajista. Olen myös pidetty työkaveri ja ystävä, ja usko tai älä, pidän edelleen yhteyttä muutamien opettajien kanssa! Heistä tuli ystäviäni. 

Edelleen, olen kaikkien näiden vuosien jälkeen huvittunut tuosta, että opettajien vakuutellaan tekevän kesällä opintoja, valmistelevan lukuvuotta jne. kun tiedän, ettei asia ole niin. Ja edelleen, tähän ikään en ole vielä törmännyt työssä tai vapaa-ajalla muuhun ammattiryhmään, joka pitää työtään niin raskaana, että siitä toipumiseen tarvitaan koko kesä. Vaikkakin toki samalla käydään koulutuksissa ja siivotaan sitä luokkaa. 

Luuletko sinä, että sinua kukaan uskoo?

Koulutettu ihminen, joka SAA PAREMPAA PALKKAA KUIN OPETTAJAT, ei viitsi työaikaansa käyttää muitten moittimiseen. Lomaansa vielä vahemmän.

Tekstistäsi huokuu alamittaisen, katkeran ja kateellisen ihmisen tunkkainen ajatusmaailma. Ja edelleen OVTES:ta noudatetaan, opettajat eivät tee lomaillessaa mitään väärää tai laitonta.

Hyi, kun olet epämiellyttävä ihminen!

Vierailija
394/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat kuvittelevat muiden olevan heille kateellisia?

Sitäkö pitäisi kahdehtia, että tekevät 50-80h työviikkoja, syövät huonoa ruokaa, jonka arvo vielä vähennetään palkasta, pienestä palkasta, huonosta työympäristöstä ja ilmapiiristä, lomista, stressistä, raskaasta työstä vai mistä ihmeestä pitäisi kahdehtia opettajia?

Kun kateus-kortti on monessa kommentissa.

Vierailija
395/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat kuvittelevat muiden olevan heille kateellisia?

Sitäkö pitäisi kahdehtia, että tekevät 50-80h työviikkoja, syövät huonoa ruokaa, jonka arvo vielä vähennetään palkasta, pienestä palkasta, huonosta työympäristöstä ja ilmapiiristä, lomista, stressistä, raskaasta työstä vai mistä ihmeestä pitäisi kahdehtia opettajia?

Kun kateus-kortti on monessa kommentissa.

No nyt sinulla on ketjun pointti kyllä mennyt ihan ohi älyn.

Kateelliset ovat 27 sivua kadehtineet opettajien lomaa ja opetuksetonta aikaa, ja sinä et sitä ole ymmärtänyt. Luehan uudestaan oikein ajan ja ajatuksen kanssa. Tuskin ymmärrät sittenkään, voi sinua rassukkaa.

Vierailija
396/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Olen erinomainen ja pidetty opettaja. Pidän opetustyöstä. Kuitenkin se on sen verran rankkaa henkisesti, etten ole valmis vaarantamaan mielenterveyttäni ja fyysistä kuntoani työn vuoksi. Nykyiset lomat tarvitaan kokonaan töistä palautumiseen. Jos palautumisaikaa ei enää olisi, en uskaltaisi jäädä opettajan hommiin. Olen vanhemmissa opettajatovereissa nähnyt sen, mitä liika stressaavan työn tekeminen tekee ihmiselle. Kaikki eivät selvinneet hengissä eläkkeelle...

Vierailija
397/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele eteenpäin, sinustakin voi vielä joskus tulla opettaja! Toivottavasti silloin et opeta ketään läheistäni, kateellinen ja kyttäävä ihminen on aina inhottava.

Edelleenkin väitän, etteivät opettajat raportoi suunnittelutyötä tai vapaa-ajallaan tekemiä koulutuksiaan koulusihteerille. Siksi on vähintäänkin kummallista, että väität tietäväsi toisin. Jos kerran olet tosiasn myöhemmin suorittanut yliopistotasoiset opinnot , niin luulisi sinun tietävän, ettei "mut ku mä tiedän" riitä argumentoinniksi.

Kovin katkera tunnut edelleen olevan - olisiko syytä päästä siitä jo yli, varsinkin jos olet nykyään niin kovin pidetty kollega ;)

Vierailija
398/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Ja se olisikin hyvä niin ja näin se tehdään muissakin ammateissa.

Mutta, silloin kun se tuodaan julkisuuteen tai keskustelupalstalle (tämänkin aloituksen teki opettaja) keskusteltavaksi, asia muuttuu. Tottakait muut keskustelijat tuovat mielipiteensä esille, jos sitä kysytään. Tämäkin keskustelu olisi ollut toinen, jos ei olisi lähdetty ruikutuksen tielle ja syytetty muita vain kateelliseksi.

En ole kaikkia lukenut, mutta havaintoni mukaan täällä kommentoi paljon opettajia, joiden uskottavuus opettajan työkuvasta ei tunnu luotettavalta ja vastaukset ovat sen mukaisia.

Vierailija
399/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Ja se olisikin hyvä niin ja näin se tehdään muissakin ammateissa.

Mutta, silloin kun se tuodaan julkisuuteen tai keskustelupalstalle (tämänkin aloituksen teki opettaja) keskusteltavaksi, asia muuttuu. Tottakait muut keskustelijat tuovat mielipiteensä esille, jos sitä kysytään. Tämäkin keskustelu olisi ollut toinen, jos ei olisi lähdetty ruikutuksen tielle ja syytetty muita vain kateelliseksi.

En ole kaikkia lukenut, mutta havaintoni mukaan täällä kommentoi paljon opettajia, joiden uskottavuus opettajan työkuvasta ei tunnu luotettavalta ja vastaukset ovat sen mukaisia.

No ei tasan tarkkaan ole aloittaja opettaja. Ei muuten oo varmaan 95% kommentoijistakaan.

Vierailija
400/524 |
05.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Olen erinomainen ja pidetty opettaja. Pidän opetustyöstä. Kuitenkin se on sen verran rankkaa henkisesti, etten ole valmis vaarantamaan mielenterveyttäni ja fyysistä kuntoani työn vuoksi. Nykyiset lomat tarvitaan kokonaan töistä palautumiseen. Jos palautumisaikaa ei enää olisi, en uskaltaisi jäädä opettajan hommiin. Olen vanhemmissa opettajatovereissa nähnyt sen, mitä liika stressaavan työn tekeminen tekee ihmiselle. Kaikki eivät selvinneet hengissä eläkkeelle...

Tässä on erinomainen esimerkki siitä, missä on kerrottu meille ei-opettajille, miksi opettajien pitkät lomat ovat tarpeellisia, ilman ruikutusta, ilman kateus-kortin nostamista, ilman oppilaiden ja vanhempien haukkumista jne.

Kiitos siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän