Saavatko opettajat oikeasti palkkaa kesältä?
Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?
Kommentit (524)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajien työ on kuulkaa raskainta työtä, mitä Suomessa voi tehdä. Opettajat ovat lomansa ansainneet. Muissa töissä kyllä ehtii toipua neljässä viikossa, mutta opettajien työ on niin fyysisesti ja henkisesti rasittavaa, että hyvä kun ehtii toipua siinä vajaassa kolmessa kuukaudessa. Vasta heinäkuulla alkaa univelat olla pois ja tuntuu, että voi aloittaa loman ja silti koulu alkaa aina liian äkkiä. Minä en tiedä mitään muuta ammattia, missä joutuu paiskimaan töitä niin paljon, kuin opettajat tekevät
Söpöä, kun joku yrittää olla nokkela ja sarkastinen, siinä kuitenkaan onnistumatta.
Kyse on työn kuormittavuudesta, ei pelkästään työmäärän lisääntymisestä. Opettajan ammattia on vaikea verrata muihin ammatteihin, koska työn luonne on niin erilainen - harvassa muussa ammatissa ollaan koko ajan 110% läsnä ja ns. tilanteen päällä. Enkä tarkoita, että muita töitä tehtäisiin ns. vasemmalla kädellä, mutta työpäivän aikana kuitenkin on useampikin hetki / tilaisuus, jolloin ei tarvitse olla tutka päällä. Itse ainakin olen tämän kokenut näin, vaikka aiemmin olen tehnyt vuosia koulutusta vastaavaa asiantuntijatyötä sekä yksityisellä että julkisella sektorilla. Koskaan en ollut pitkienkään työpäivien jälkeen niin uupunut, mitä normaalin koulupäivän jälkeen. Siltikään en haluaisi vaihtaa takaisin niihin töihin, nautin työstäni opettajana, vaikka työ onkin kuormittavampaa.
Ensimmäiset vuorokaudet lukuvuoden loputtua vain nukun , nukun ja nukun - stressitaso laskee vasta lähempänä juhannusta (siihen asti työasiat pyörivät mielessä, näen työunia jne). Meillä luokkahuoneen siivous ja paperien arkistointi tehdään (=ope tekee) vasta kesäkuun puolella, koska toukokuu on niin hektinen. Siivouksella en tarkoita lattioiden pesemistä (kuitenkin joku puuttuu tähän), vaan tavaroiden pakkaamista kaappeihin, tasojen tyhjentämistä, piuhojen irrottamista (ei pää, vaan tietokone ym.), luokan laittamista siihen kuntoon, että siellä ovat vain kalusteet. Ja vastaavasti uusi lukuvuosi ja sen suunnitelmat ja kuviot hiipivät mieleen heinäkuun lopulla (ja ihan innolla ideoin uutta). Olemme paljon puhuneet tästä ystävien kanssa (ystäväpiirimme koostuu lähinnä akateemisista uraihmisistä): harvalla muulla kestää näin pitkään heittäytyä lomalle, samoin eivät mieti ennen loman loppumista työasioita.
allekirjoitan täysin.
Kollega kuvasi hyvin tuota toukokuun ja lukuvuoden loppumisen fiilistä: on kuin vetäisi sata lasissa päin kivimuuria.
Ja luokan siivoaminen vie tosiaan pari päivää, jos sen tekee kunnolla tai joskus on myös muutettava. Yllättävän paljon kertyy paperia, tietokoneaikanakin.
Voi olla sosiaalipuolellakin sama, mutta "asiakkat" pyörivät mielessä pitkään, olenko tehnyt oikeita ratkaisuja oppilaiden asioissa. Eli se henkinen kuormittavuus siinä väsyttää.
Ikäviä nämä pilkkaavat aikuiset täällä. Tuo väsymys kertoo vain tunnollisiudesta, ei osaa päästää irti.
Opettajien mielestä opettajan työ on maailman rankin ammatti ja sitä ei kannata mennä kyseenalaistamaan. Elävät täysin omassa kuplassaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua aina huvittaa suunnattomasti se, että selitellään, miten opettajat käyttävät osan kesästä luokan siivoamiseen, kouluttautumiseen, ja jo elokuun alusta saakka uuteen lukuvuoteen valmistautumiseen.
Olin useita vuosia koulusihteerinä eri kouluilla, ja nämä jutut ei pidä kyllä yhtään paikkaansa. Kun koulu loppui opettajat häipyivät sen siliän tien. Vain ne pari tunnollisinta tulivat vielä seuraavalla viikolla maanantaina tai tiistaina järjestelemään luokkaansa pariksi tunniksi ja lähtivät sitten kesäloman viettoon. Nämä samat tunnolliset, sekä muutama uusi opettaja tulivat elokuun alussa joku päivä käymään koululla, katsoivat lukujärjestyksiä, oppilasryhmiä ym. Tässä käynnissä kesti myös tunti, kaksi. En tiedä, onko wilma muuttanut tätä kuinka paljon, ei ehkä tarvitse enää tulla edes käymään kun samat asiat näkee kotoa koneelta.
En muista tuon vajaan 10 vuoden aikana, kun olin koululla töissä, yhdenkään opettajan käyneen minkäänlaista koulutusta kesäaikana.
Toukokuu oli stressaavaa aikaa kaikille, ei vain opettajille. Oli luokkaretkiä, arviointia, lukuvuoden päätöstä jne. Koulunkäyntiavustajat olivat yhtä lailla mukana kaikissa tapahtumissa, vakituisilla työ jatkui kesäkuussa joko koululla siivoten opettajien luokkia (koska opettajat eivät niitä itse siivonneet) tai kesäkerhoissa ym. Koulusihteerille toukokuu on todella stressaavaa aikaa, koulusihteerihän on se, joka ne arviointipohjat luo wilmaan ihan jokaiselle oppilaalle ja jokaiselle aineelle, ja hoitaa hommaan loppuun kun opettajat on arvioinnit antaneet. Joka ikinen vuosi toukokuu oli ylitöitä, venymistä ja jo annettujen arviointien viime hetken muokkausta. Parhaimmillaan olen tulostanut todistuksia vielä perjantai-iltana klo 20, kun yksi opettaja päätti laittaa kaiken uusiksi ennen lauantaiaamua. Ja minä olin se, joka siinä samalla kuunteli, miten raskasta opettajilla on, onneksi huominen, en jaksa enää yhtään. Onneksi loma alkaa blabla....kun koulu loppuu, töihin jää vielä rehtori ja koulusihteeri siirtämään oppilaat järjestelmässä luokilta toiselle, toisiin kouluihin, laatimaan uudet lukujärjestykset, tekemään sopimukset uusille opettajille ja avustajille jne. Ja avustajat jäävät siivomamaan opettajien jäljet. Rehtorilla, sihteerillä ja avustajilla/ohjaajilla on normi kesäloma neljä viikkoa, jos ovat vakituisia, ja he ovat jo täyttä päätä valmistelemassa uutta lukuvuotta heinä-elokuun vaihteessa, kun opettajat ovat juuri ja juuri toipuneet edellisestä ja alkavat miettiä, että hitsi kun parin viikon päästä alkaa taas työt.
Että tätä kokemusta vasten kyllä aina jaksaa huvittaa nämä kesä on meille opetuksetonta aikaa, silloin käydään koulutuksissa, siivotaan luokkaa ja valmistaudutaan uuteen lukuvuoteen. Jep.
Eipä näy meidän koulusihteeriä täällä, useampi opettaja on kyllä paikalla. Muutama siivoaa luokkaansa, yksi opehuonetta ja pari tekee lukukärjestykisä (koulusihteeri ei niitä tee, vaan rehtori tekee rungon, jonka perusteella se ope ihan itse rakentaa sen lukkarin).
Vähän nyt veikkaan niin, että koska sinun työsi tehdään siellä työpaikalla eikä kotona, niin et ihan ymmärtä, että se opettaja tekee töitä myös muualla kuin koulussa.. En kyllä ole koskaan raportoinut ilta- tai kotitöitä koulusihteerille, en myöskään vapaa-ajalla tekemiäni koulutuksia.
Sen olen kyllä koulusihteereistä huomannut, että töihin tullaan viimeisellä minuutilla ja kotiin lähdetään mielellään jo paria minuuttia etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osaavat arvostaa lääkäreiden ja hoitajien ja poliisien työtä, ja tietävät kuinka rankkaa ja kiireistä se on. Opettajat taas joutuvat vuosi toisensa jälkeen kuuntelemaan näitä "puolipäivätyö ja puolet vuodesta lomaa" kommentteja. Sitten kun sen käsityksen yrittää oikaista, se on ruikuttamista. Hohhoijaa.
Jokainen opettaja tuntuu poikkeuksetta olevan sitä mieltä, että jos heiltä viedään pitkät lomat, he vaihtavat alaa. Opettajien mielestä kukaan ei jaksa tehdä opettajan työtä lyhemmillä lomilla. Missään muussa ammatissa ei ole noin paljon lomaa, mutta kaikki muut jaksavat käydä töissä lyhemmillä lomilla. Opettajat eivät jaksa. Opettajien puheet antaa siis ymmärtää, että opettajan työ on maailman raskain ammatti. Mitä muuta tämä on kuin ruikuttamista?
Mulle sopisi hyvin työajanseuranta samaan tyyliin kuin monella toimistotyöntekijällä. Keskimääräinen työviikkoni oli viime talvena 48 tuntia, joten toimisto työaikaan nähden joka viikko kertyi 8 ylityötuntia. 38x8h = 304h. Näistä syys-, joulu- ja talvilomalla tuli pidettyä jo 20x8h, eli jäljellä on poispidettävää saldoa 144 h, eli 18 pv. Näin ylitunnit on poispidetty to 28.6. jälkeen, jolloin voin aloittaa lakisääteisen lomani. No, lasketaan se yksityisten mukaan, eli 5 viikkoa. Ensimmäinen lomapäiväni olisi pe 29.6. ja näin ollen viimeinen lomapäiväni olisi to 2.8. Työni alkaakin ensi syksynä ma 6.8., joten yhdellä palkattomalla selviäisin... Tosin harvalla on 40 tunnin viikot vain 5 viikon lomalla, yleensä viikkotyöaika on lyhennetty tai sitten päälle on pekkaset. Eli kumpi tässä oikeasti tekee enemmän työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näy meidän koulusihteeriä täällä, useampi opettaja on kyllä paikalla. Muutama siivoaa luokkaansa, yksi opehuonetta ja pari tekee lukukärjestykisä (koulusihteeri ei niitä tee, vaan rehtori tekee rungon, jonka perusteella se ope ihan itse rakentaa sen lukkarin).
Vähän nyt veikkaan niin, että koska sinun työsi tehdään siellä työpaikalla eikä kotona, niin et ihan ymmärtä, että se opettaja tekee töitä myös muualla kuin koulussa.. En kyllä ole koskaan raportoinut ilta- tai kotitöitä koulusihteerille, en myöskään vapaa-ajalla tekemiäni koulutuksia.Sen olen kyllä koulusihteereistä huomannut, että töihin tullaan viimeisellä minuutilla ja kotiin lähdetään mielellään jo paria minuuttia etuajassa.
Enpä osaa sanoa, missä teidän koulusihteeri on - voi olla toisella koululla tekemässä niitä lukuvuoden päättöhommia, poikkeuksellisesti lomalla tai vaikka saikulla. Tiedän kyllä, että rehtori valmistelee lukkarit, koulusihteerillä on paljon muuta hommmaa. Esim. lapset ja opettajat on pitänyt siirtää järjestelmässä luokalta toiselle, että se lukkareiden teko voi ylipäänsä alkaa. Mutta pointti tässä oli se, että siellä koululla on useita eri ammattiryhmiä, joilla on normaalit vuosilomat, ja jotka kuuntelevat tuota äää en jaksa enää yhtään, onneksi alkaa loma-valitusta koko toukokuun, ja jäävät itse sinne puurtamaan.
Tiedän myöskin sen, että teidän työpäivänne ei pääty siihen, kun tunnit loppuu. Osa jää koululle tekemään kokeiden korjausta, tuntien valmistelua, ym. osa lähtee kotiin tekemään sen. Teillä on erilainen tuo työaika kuin koulusihteereillä - miksi koulusihteerin pitäisi tulla töihin ennen kuin työaika alkaa tai jäädä sinne työajan päättymisen jälkeen? Jäävät kyllä tarpeen mukaan kiireaikoina, kuten toukokuussa ja elokuussa, venyvät siinä kuin muutkin koululla työtä tekevät.
Mutta eipä siinä, en ole ollut enää vuosiin koulusihteerin hommissa. Nykyään olen työssä, jossa kaikki venyvät ja tekevät oikeasti pitkää päivää normaaleilla vuosilomilla edelleen. Työ on henkisesti kuormittavaa, mutta eipä täällä kukaan valita, muistan ainoastaan tuon opettajien valituksen, kuinka rankkkaa juuri heillä on.
Kiva muuten, jos oikeasti siivoatte niitä luokkianne! Laskin tässä, että ehdin 10v aikana olla kahdeksalla eri koululla (useimmiten hoidin kahta tai kolmea koulua kerralla), ja minun kokemus on tuo yllä kerrottu.
Sen kun alat opettajaks jos niin ärsyttää.
En ryhtyis ite mistään hinnasta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osaavat arvostaa lääkäreiden ja hoitajien ja poliisien työtä, ja tietävät kuinka rankkaa ja kiireistä se on. Opettajat taas joutuvat vuosi toisensa jälkeen kuuntelemaan näitä "puolipäivätyö ja puolet vuodesta lomaa" kommentteja. Sitten kun sen käsityksen yrittää oikaista, se on ruikuttamista. Hohhoijaa.
Jokainen opettaja tuntuu poikkeuksetta olevan sitä mieltä, että jos heiltä viedään pitkät lomat, he vaihtavat alaa. Opettajien mielestä kukaan ei jaksa tehdä opettajan työtä lyhemmillä lomilla. Missään muussa ammatissa ei ole noin paljon lomaa, mutta kaikki muut jaksavat käydä töissä lyhemmillä lomilla. Opettajat eivät jaksa. Opettajien puheet antaa siis ymmärtää, että opettajan työ on maailman raskain ammatti. Mitä muuta tämä on kuin ruikuttamista?
Mulle sopisi hyvin työajanseuranta samaan tyyliin kuin monella toimistotyöntekijällä. Keskimääräinen työviikkoni oli viime talvena 48 tuntia, joten toimisto työaikaan nähden joka viikko kertyi 8 ylityötuntia. 38x8h = 304h. Näistä syys-, joulu- ja talvilomalla tuli pidettyä jo 20x8h, eli jäljellä on poispidettävää saldoa 144 h, eli 18 pv. Näin ylitunnit on poispidetty to 28.6. jälkeen, jolloin voin aloittaa lakisääteisen lomani. No, lasketaan se yksityisten mukaan, eli 5 viikkoa. Ensimmäinen lomapäiväni olisi pe 29.6. ja näin ollen viimeinen lomapäiväni olisi to 2.8. Työni alkaakin ensi syksynä ma 6.8., joten yhdellä palkattomalla selviäisin... Tosin harvalla on 40 tunnin viikot vain 5 viikon lomalla, yleensä viikkotyöaika on lyhennetty tai sitten päälle on pekkaset. Eli kumpi tässä oikeasti tekee enemmän työtä.
Eikö se vielä keskustelusta ole selvinnyt kuka raataa eniten töitä Suomessa?
Kyllä se raskaantyön raataja on opettaja, pienellä palkalla.
Me muut työssäkäyvät vain laiskotellaan ja nautiskellaan työn iloista ja tuloksista. Nytkin vain somettelen, kun asiakas on myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan järkyttävää, miten opettajat jaksavat aina korostaa, kuinka työ on niin raskasta, että tarvitsee pitkän loman ja puolet lomasta menee nukkumiseen jne. Ihan kuin muissa ammateissa ei olisi raskasta. Siis valikoituuko opettajajaksi laiskat ihmiset vai mistä tämä johtuu? Opettajien ammattitauti tämä valittaminen, joka opitaan jo OKL:ssä.
Olen samaa mieltä. Nykyisten opettajien jatkuva ruikutus ei enää saa ymmärrystä ja ihan itse he polkevat oman arvostuksensa ja kunnioituksen, myös niiden, jotka eivät siihen osallistu. Leimaavat ruikutuksellaan koko ammattikunnan.
Vastaavaa ruikutukseen en ole törmännyt lääkäreillä, sh, poliisilla jne. vaikka tekevät todella haasteellista työtä ja usein vielä kolmessa vuorossa ja usein työvuoro voi todella kestää ilman taukoja 14h kun tilanne on päällä. Ja joskus joutuu pelkäämään jopa henkensä puolesta, eikä koske ainoastaan poliiseja, vaan yhtälailla lääkäreitä, sh jne. kun jokin tartuntatauti on päällä.
Silmät pyöreänä olen lukenut kommenteja, kuinka alas opettajien ammattikunta on mennyt käytöksellään.
Eiköhän tänkin keskustelun ruikutusviesteistä suurin osa ole ei-opettajien kirjoittamia.
Suurin osa tuntuu olevan näitä raskasntyön raatajia.
Myös aloituksen tekijä, joka opettajana hämmästeli "saako opettaja 3kk lomalla palkkaa", Varmaan oli vetänyt herneet nenuun, kun joku oli sitä kysynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt veikkaan niin, että koska sinun työsi tehdään siellä työpaikalla eikä kotona, niin et ihan ymmärtä, että se opettaja tekee töitä myös muualla kuin koulussa.. En kyllä ole koskaan raportoinut ilta- tai kotitöitä koulusihteerille, en myöskään vapaa-ajalla tekemiäni koulutuksia.Sen olen kyllä koulusihteereistä huomannut, että töihin tullaan viimeisellä minuutilla ja kotiin lähdetään mielellään jo paria minuuttia etuajassa.
Enpä osaa sanoa, missä teidän koulusihteeri on - voi olla toisella koululla tekemässä niitä lukuvuoden päättöhommia, poikkeuksellisesti lomalla tai vaikka saikulla. Tiedän kyllä, että rehtori valmistelee lukkarit, koulusihteerillä on paljon muuta hommmaa. Esim. lapset ja opettajat on pitänyt siirtää järjestelmässä luokalta toiselle, että se lukkareiden teko voi ylipäänsä alkaa. Mutta pointti tässä oli se, että siellä koululla on useita eri ammattiryhmiä, joilla on normaalit vuosilomat, ja jotka kuuntelevat tuota äää en jaksa enää yhtään, onneksi alkaa loma-valitusta koko toukokuun, ja jäävät itse sinne puurtamaan.
Tiedän myöskin sen, että teidän työpäivänne ei pääty siihen, kun tunnit loppuu. Osa jää koululle tekemään kokeiden korjausta, tuntien valmistelua, ym. osa lähtee kotiin tekemään sen. Teillä on erilainen tuo työaika kuin koulusihteereillä - miksi koulusihteerin pitäisi tulla töihin ennen kuin työaika alkaa tai jäädä sinne työajan päättymisen jälkeen? Jäävät kyllä tarpeen mukaan kiireaikoina, kuten toukokuussa ja elokuussa, venyvät siinä kuin muutkin koululla työtä tekevät.
Mutta eipä siinä, en ole ollut enää vuosiin koulusihteerin hommissa. Nykyään olen työssä, jossa kaikki venyvät ja tekevät oikeasti pitkää päivää normaaleilla vuosilomilla edelleen. Työ on henkisesti kuormittavaa, mutta eipä täällä kukaan valita, muistan ainoastaan tuon opettajien valituksen, kuinka rankkkaa juuri heillä on.
Kiva muuten, jos oikeasti siivoatte niitä luokkianne! Laskin tässä, että ehdin 10v aikana olla kahdeksalla eri koululla (useimmiten hoidin kahta tai kolmea koulua kerralla), ja minun kokemus on tuo yllä kerrottu.
Hyi sinua koulusihteeri, kuulostat todella inhottavalta ja valittavalta ihmiseltä. Ja kateellisuus paistaa sinusta niin, että laitoin aurinkolasit päähäni, etten sokaistuisi.
Säälin nykyisiä tyokavereitasi, sinun kaltaisesi ihmiset puhuvat muista aina pahaa selän takana. Todistit sen itse tekstilläsi.
Opiskele eteenpäin, sinustakin voi vielä joskus tulla opettaja! Toivottavasti silloin et opeta ketään läheistäni, kateellinen ja kyttäävä ihminen on aina inhottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotaan uskotaan, että sinulla on maailman rankin työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on käytössä työajanseuranta. Olen aineenope (yto-ope) toisen asteen koulutuksessa.
Ehkä opettajan työ helpottuisi, kun kunnat ja kaupungit ostaisivat opettajapalvelut yksityiseltä firmalta, samalla tavalla kuin terv.palvelut, taloushallinta, vanhustenpalvelut, lastenhoito jne.
Ja opettajatkin pääsisivät nauttimaan yksityisensektorin palkka- ja muista eduista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä opettajan työ helpottuisi, kun kunnat ja kaupungit ostaisivat opettajapalvelut yksityiseltä firmalta, samalla tavalla kuin terv.palvelut, taloushallinta, vanhustenpalvelut, lastenhoito jne.
Ja opettajatkin pääsisivät nauttimaan yksityisensektorin palkka- ja muista eduista.
Sopii hyvin. Kunhan töitä oikeasti tarvitsee tehdä vain virastotyöajan verran viikossa. Töitäni tekemään tarvitaan silloin minun lisäkseni toinen osapäiväisesti.
Olen työskennellyt yrittäjänä, tutkijana, hotellin työntekijänä, talonmiehenä, maanahmuuttajien ohjaajana ja opettajana. Open homma on kuormittavin, mutta toisaalta se on palkitsevaa työtä. Opettajuus ei kuitenkaan ole niin palkitsevaa, että työehtojen huonontuessa jäisin näihin hommiin. Aineenopettajilla on kuitenkin pätevyys muuhukin alan työhön.
Ai että kun pääsisi opehuoneeseen kärpäsenä kattoon toukokuussa kuuntelemaan kun opettajat voivottelevat väsymystään ja työn rankkuutta ja laskevat päiviä lomaan. Oishan se varmaan hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien ei paljon tartte ruikuttaa palkoistaan, kun saavat lähes 10000 kuukaudessa.
Juu. Tuttavapiiriini kuuluu paljon lääkäreitä, mm. kaikki lapseni ovat, tekevät 2-3- päivää viikossa töitä, valitsevat työpaikkansa niin, että palkka riittää hyvään elämään ja jää aikaa olla pienten lasten kanssa. Sellaista se on, kun on valinnan varaa. Muistakaa kaikki opiskella, kiinnostuksen mukaan, mutta muistaen, että valinnat vaikuttavat. Tämän keskustelun ruikuttajat ovat niitä kateellisia, joilla ei pää ole riittänyt ja/tai työtä ei ole viitsitty tehdä. Tähän on turha tulla muuta väittämään.
Kateellinen ja kaikesta katkera ihminen on ikävää luettavaa.
Minä itse olen toimistosihteerinä työurani tehnyt, kuukautta vaille eläkeläinen. Olen valintaani tyytyväinen, minulla ei aikoinaan into ja pää riittäneet enempään. Töitä olen saanut tehdä aina, joten onnistuneen valinnan tein.
Vierailija kirjoitti:
Jes, kannatetaan. Työaika vähenisi ja palkka kasvaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii hyvin. Kunhan töitä oikeasti tarvitsee tehdä vain virastotyöajan verran viikossa. Töitäni tekemään tarvitaan silloin minun lisäkseni toinen osapäiväisesti.
Olen työskennellyt yrittäjänä, tutkijana, hotellin työntekijänä, talonmiehenä, maanahmuuttajien ohjaajana ja opettajana. Open homma on kuormittavin, mutta toisaalta se on palkitsevaa työtä. Opettajuus ei kuitenkaan ole niin palkitsevaa, että työehtojen huonontuessa jäisin näihin hommiin. Aineenopettajilla on kuitenkin pätevyys muuhukin alan työhön.
Tulihan se sieltä, opettajan vakioargumentti. On tehty muutakin työtä ja open työ on rankin ja heti vaihdetaan alaa, jos lomat lyhenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se vielä keskustelusta ole selvinnyt kuka raataa eniten töitä Suomessa?
Kyllä se raskaantyön raataja on opettaja, pienellä palkalla.Me muut työssäkäyvät vain laiskotellaan ja nautiskellaan työn iloista ja tuloksista. Nytkin vain somettelen, kun asiakas on myöhässä.
Onpa inhottava ja katkera lausunto!
Lueskelin odottaessa tätä ketjua, minusta näyttää, että täällä opettajat puolustavat vain itseään. Ihmettelen mitä puolusteltavaa heillä on. OVTES:iä noudatetaan koulumaailmassa, sen mukaan asiat tehdään, ruikuttajat ja kateelliset keskittyköön muuttamaan vallitsevaa järjestelmää, turha hyökätä opettajia kohtaan, mitään laitonta he eivät tee.
Tsemppia ja hyvää lomaa opettajat! Karavaani kulkee, koirat räksyttää, sanonta näyttää pitävän edelleen paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulihan se sieltä, opettajan vakioargumentti. On tehty muutakin työtä ja open työ on rankin ja heti vaihdetaan alaa, jos lomat lyhenee.
Näin se vaan todellisuudessa on. Lomat ovat tällä hetkellä ainoa kilpailuetu open ammatin ja muiden luonnontieteellisten ammattien kanssa.
En ole muuten ollut elämässäni päivääkään työttömänä. Eli opettajaksi ryhtyminen ei ollut mikään pakollinen juttu.
Minua aina huvittaa suunnattomasti se, että selitellään, miten opettajat käyttävät osan kesästä luokan siivoamiseen, kouluttautumiseen, ja jo elokuun alusta saakka uuteen lukuvuoteen valmistautumiseen.
Olin useita vuosia koulusihteerinä eri kouluilla, ja nämä jutut ei pidä kyllä yhtään paikkaansa. Kun koulu loppui opettajat häipyivät sen siliän tien. Vain ne pari tunnollisinta tulivat vielä seuraavalla viikolla maanantaina tai tiistaina järjestelemään luokkaansa pariksi tunniksi ja lähtivät sitten kesäloman viettoon. Nämä samat tunnolliset, sekä muutama uusi opettaja tulivat elokuun alussa joku päivä käymään koululla, katsoivat lukujärjestyksiä, oppilasryhmiä ym. Tässä käynnissä kesti myös tunti, kaksi. En tiedä, onko wilma muuttanut tätä kuinka paljon, ei ehkä tarvitse enää tulla edes käymään kun samat asiat näkee kotoa koneelta.
En muista tuon vajaan 10 vuoden aikana, kun olin koululla töissä, yhdenkään opettajan käyneen minkäänlaista koulutusta kesäaikana.
Toukokuu oli stressaavaa aikaa kaikille, ei vain opettajille. Oli luokkaretkiä, arviointia, lukuvuoden päätöstä jne. Koulunkäyntiavustajat olivat yhtä lailla mukana kaikissa tapahtumissa, vakituisilla työ jatkui kesäkuussa joko koululla siivoten opettajien luokkia (koska opettajat eivät niitä itse siivonneet) tai kesäkerhoissa ym. Koulusihteerille toukokuu on todella stressaavaa aikaa, koulusihteerihän on se, joka ne arviointipohjat luo wilmaan ihan jokaiselle oppilaalle ja jokaiselle aineelle, ja hoitaa hommaan loppuun kun opettajat on arvioinnit antaneet. Joka ikinen vuosi toukokuu oli ylitöitä, venymistä ja jo annettujen arviointien viime hetken muokkausta. Parhaimmillaan olen tulostanut todistuksia vielä perjantai-iltana klo 20, kun yksi opettaja päätti laittaa kaiken uusiksi ennen lauantaiaamua. Ja minä olin se, joka siinä samalla kuunteli, miten raskasta opettajilla on, onneksi huominen, en jaksa enää yhtään. Onneksi loma alkaa blabla....kun koulu loppuu, töihin jää vielä rehtori ja koulusihteeri siirtämään oppilaat järjestelmässä luokilta toiselle, toisiin kouluihin, laatimaan uudet lukujärjestykset, tekemään sopimukset uusille opettajille ja avustajille jne. Ja avustajat jäävät siivomamaan opettajien jäljet. Rehtorilla, sihteerillä ja avustajilla/ohjaajilla on normi kesäloma neljä viikkoa, jos ovat vakituisia, ja he ovat jo täyttä päätä valmistelemassa uutta lukuvuotta heinä-elokuun vaihteessa, kun opettajat ovat juuri ja juuri toipuneet edellisestä ja alkavat miettiä, että hitsi kun parin viikon päästä alkaa taas työt.
Että tätä kokemusta vasten kyllä aina jaksaa huvittaa nämä kesä on meille opetuksetonta aikaa, silloin käydään koulutuksissa, siivotaan luokkaa ja valmistaudutaan uuteen lukuvuoteen. Jep.