Saavatko opettajat oikeasti palkkaa kesältä?
Kolme kuukautta ilman hommia ja palkka juoksee - oikeestikko?
Kommentit (524)
Viestille 345
Koulu toimisi vanhempien lomaillessa lastenhoitajana. Oi kuinka suloinen ajatus. Siinäpä hyvä vanhempi, kun "haluaa" viettää lapsensa kanssa aikaa lomalla. Ja tietenkin kaikki harrastukset pitäisi koulun vielä järjestää, ettei vanhempien tarvitsisi tehdä lastensa eteen mitään. Voisi vain tehdä lapsia ja yhteiskunta huolehtisi suurimman osan aikaa heistä. Noin juuri, vuoden vanhempi stipendi tippui sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulun opettajat siirtyvät vuosityöaikaan. Miksi jotkut ala-asteen opettajat ei voi siihen siirtyä. Miten juuri he niin rasittuu, että pitää lekotella monta kuukautta uupuneena
https://www.oaj.fi/cs/oaj/Ammatillisten%20opettajien%20vuosityoaikakoke…
.
Jotenkin aina yhtä hupaisaa, kun täällä silmät ymmyrkäisinä ihmetellään miten opettaja voi uupua kun paimentaa päivittäin 20-30 pikkudespootin laumaa, mutta sitten itse ei pärjätä sen yhden oman kullannuppusen kanssa mitenkään päin. Pitäisi olla aamupäivähoitoa ja iltapäivähoitoa ja kerhoa ja loma-ajan hoitoa ja leiriä, jotta ei vain itse tarvitsisi viettää yhtään ylimääräistä aikaa oman jälkikasvunsa kanssa.
Kyllä minusta lasten pitäisi olla koulussa paljon enemmän kuin nykyisin ollaan. Miksi ihmeessä niiden pitää lomailla koko kesä? Kuka niitä silloin ehtii hoitaa, kun vanhemmat ovat töissä, ja milloin vanhemmat voivat rauhassa viettää omaa kesälomaansa, kun ne lapset ovat siinä koko ajan?
Hyvin riittäisi kesällä kolme tai neljä viikkoa, ja talvella korkeintaan laajennetut viikonloput jouluna ja pääsiäisenä. Niinhän se on kaikilla muillakin. Siinähän tuota sitten samalla vähenisivät opettajien lomatkin.
Lapset ovat lomansa ansainneet. En todellakaan haluaisi, ettei minun lapsillani olisi lomaa kuin kuukausi vuodessa. Lapsen pitää saada levätä ja leikkiä jotta jaksaa opiskella. Käsittämätöntä mitä kaikkea toiset ovat valmiit vaatimaan, jottei kukaan vain saisi mitään sellaisia etuja jotka itseltä puuttuvat. Ollaan valmiita jopa uhraamaan omien lasten lepo ja hyvinvointi! Olisitteko itse halunneet olla koulussa vuodet läpeensä?
En minä ainakaan saa kesältä palkkaa.
Tuo on kyllä ihan järkyttävää, miten opettajat jaksavat aina korostaa, kuinka työ on niin raskasta, että tarvitsee pitkän loman ja puolet lomasta menee nukkumiseen jne. Ihan kuin muissa ammateissa ei olisi raskasta. Siis valikoituuko opettajajaksi laiskat ihmiset vai mistä tämä johtuu? Opettajien ammattitauti tämä valittaminen, joka opitaan jo OKL:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tämän tutkimuksen mukaan opettajien ammatti ei ole se kaikkein raskain, koska opettajat ja lääkärit jäävät vähiten sairauseläkkeelle.
Eniten jää "Tavallista enemmän työkyvyttömyyseläkkeelle jäädään esimerkiksi rakennusalalta, puutarhatöistä, maatalouslomittajan tehtävistä ja siivousalalta. Myös hoitoalan raskaiden töiden tekijöillä ura päättyy usein työkyvyttömyyteen. Asiantuntija-ammatteja ei listalle mahdu juuri lainkaan."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001706789.html
Mainitut ammatit ovat fyysisiä. Niitä ei voi tehdä selkä sökönä. Opettamista voi ainakin tiettyyn rajaan asti. Opettaminen on rasittavaa henkisesti.
Opettajat ovat tunnollisia ja motivoituneita. He ovat tilastojen mukaan harvoin poissa töistä. Tunnollisuudesta he esim. jatkavat aina lukuvuoden loppuun, vaikka eläkeikä tulisi jo aiemmin täyteen, jotta oppilailla olisi jatkuvuutta opinnoissaan.
Itsekin olen ollut monet kerrat sairaana töissä, jotta varmasti ehdin kaiken.
Ja sen verran monet lauantait ja sunnuntait on töitä tehty ilman ylityölisiä tai edes peruspalkkaa, ettei yhtään kolkuta omatunto lomaillessa.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan saa kesältä palkkaa.
Siinä tapauksessa sinullta ei ole työpaikkaakaan. Tai olet vain pätkätöissä, joissa niissäkin saa loman ajalta korjauksen palkan yhteydessä. Loma on aina tienattu asia, jotka eivät ole töissä, eivät tienaa lomaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ihan järkyttävää, miten opettajat jaksavat aina korostaa, kuinka työ on niin raskasta, että tarvitsee pitkän loman ja puolet lomasta menee nukkumiseen jne. Ihan kuin muissa ammateissa ei olisi raskasta. Siis valikoituuko opettajajaksi laiskat ihmiset vai mistä tämä johtuu? Opettajien ammattitauti tämä valittaminen, joka opitaan jo OKL:ssä.
Olen samaa mieltä. Nykyisten opettajien jatkuva ruikutus ei enää saa ymmärrystä ja ihan itse he polkevat oman arvostuksensa ja kunnioituksen, myös niiden, jotka eivät siihen osallistu. Leimaavat ruikutuksellaan koko ammattikunnan.
Vastaavaa ruikutukseen en ole törmännyt lääkäreillä, sh, poliisilla jne. vaikka tekevät todella haasteellista työtä ja usein vielä kolmessa vuorossa ja usein työvuoro voi todella kestää ilman taukoja 14h kun tilanne on päällä. Ja joskus joutuu pelkäämään jopa henkensä puolesta, eikä koske ainoastaan poliiseja, vaan yhtälailla lääkäreitä, sh jne. kun jokin tartuntatauti on päällä.
Silmät pyöreänä olen lukenut kommenteja, kuinka alas opettajien ammattikunta on mennyt käytöksellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Nykyisten opettajien jatkuva ruikutus ei enää saa ymmärrystä ja ihan itse he polkevat oman arvostuksensa ja kunnioituksen, myös niiden, jotka eivät siihen osallistu. Leimaavat ruikutuksellaan koko ammattikunnan.
Vastaavaa ruikutukseen en ole törmännyt lääkäreillä, sh, poliisilla jne. vaikka tekevät todella haasteellista työtä ja usein vielä kolmessa vuorossa ja usein työvuoro voi todella kestää ilman taukoja 14h kun tilanne on päällä. Ja joskus joutuu pelkäämään jopa henkensä puolesta, eikä koske ainoastaan poliiseja, vaan yhtälailla lääkäreitä, sh jne. kun jokin tartuntatauti on päällä.
Silmät pyöreänä olen lukenut kommenteja, kuinka alas opettajien ammattikunta on mennyt käytöksellään.
Eiköhän tänkin keskustelun ruikutusviesteistä suurin osa ole ei-opettajien kirjoittamia.
Lääkärien ei paljon tartte ruikuttaa palkoistaan, kun saavat lähes 10000 kuukaudessa.
Kaikki osaavat arvostaa lääkäreiden ja hoitajien ja poliisien työtä, ja tietävät kuinka rankkaa ja kiireistä se on. Opettajat taas joutuvat vuosi toisensa jälkeen kuuntelemaan näitä "puolipäivätyö ja puolet vuodesta lomaa" kommentteja. Sitten kun sen käsityksen yrittää oikaista, se on ruikuttamista. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan tämän tutkimuksen mukaan opettajien ammatti ei ole se kaikkein raskain, koska opettajat ja lääkärit jäävät vähiten sairauseläkkeelle.
Eniten jää "Tavallista enemmän työkyvyttömyyseläkkeelle jäädään esimerkiksi rakennusalalta, puutarhatöistä, maatalouslomittajan tehtävistä ja siivousalalta. Myös hoitoalan raskaiden töiden tekijöillä ura päättyy usein työkyvyttömyyteen. Asiantuntija-ammatteja ei listalle mahdu juuri lainkaan."
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000001706789.html
Mainitut ammatit ovat fyysisiä. Niitä ei voi tehdä selkä sökönä. Opettamista voi ainakin tiettyyn rajaan asti. Opettaminen on rasittavaa henkisesti.
Opettajat ovat tunnollisia ja motivoituneita. He ovat tilastojen mukaan harvoin poissa töistä. Tunnollisuudesta he esim. jatkavat aina lukuvuoden loppuun, vaikka eläkeikä tulisi jo aiemmin täyteen, jotta oppilailla olisi jatkuvuutta opinnoissaan.
Itsekin olen ollut monet kerrat sairaana töissä, jotta varmasti ehdin kaiken.
Ja sen verran monet lauantait ja sunnuntait on töitä tehty ilman ylityölisiä tai edes peruspalkkaa, ettei yhtään kolkuta omatunto lomaillessa.
Opettajan ei kannata olla pois töistä, koska työt joutuu tekemään joka tapauksessa itse uudelleen. Sijaisien varaan ei yleensä voi laskea mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tmä on hyvä muistaa, kun opettajat ruikuttavat kuukausipalkastaaan. Se ei ole millään tavalla verrattavissa normityöläisen kuukausipalkkaan, koska työtunnit jäävät murto-osaan normityöläisestä.
40-60 tuntia viikossa jää murto-osaan normityöläisestä? Luuletko että ne kaikki oppitunnit valnistuu itsestään ja kokeet tarkistuu tekemättä työtä jne?
" oppituntien valmisteleminen" varsinkin kokeneen opettajan kohdalla on lähinnä huono vitsi. Hän on jankanut samaa asiaa jopa kymmeniä vuosia ja osaa varmasti tehdä sen uudelleen erikseen suunnittelematta.
Joo ei niitä pilkkusääntöjä tarvitse joka vuosi uudelleen tyhjästä opiskella. Tehtäviä kuitenkin tehdään vuosittain uusiksi oppilaiden tason ja tuntietenemisen mukaan, ja kun muutaman vuoden välein menee kirjasarja uusiksi (ihan siitä syystä, että kustantamot lopettavat vanhan painamisen) ja opetussuunnitelmia rukataan, on tehtävä tunnit vuosittain uusiksi. Oppimisen etenemistä myös seurataan pistokokeilla, jotta todistuksen arvosanalla olisi mahdollisimman laaja pohja.
Oppikirjoissa on tehtäviä vähän. Jos mentäisiin pelkästään niillä. Useimmat tunnit menisivät lorvailuksi eikä läksyjä tulisi ollenkaan. Niitä tehtäviä on siis valmisteltava joka asiaan lisää.
Jos luokalla sattuu olemaan erityisoppilas, joka vaatii jossain tietyssä asiassa apua, se teettää opettajalle todella paljon ylimääräistä työtä, jota ei olisi pelkkien normioppilaiden kanssa. Myös oppilaiden matkat ja muut poissaolot teettävät opettajalle lisätyötä, vaikka ei niin ei saisi käydä. Nykyisin joka luokalla on useita erityisoppilaita, ja melkein koko ajan on joku jossain reissussa.
Digitalisaatio aiheuttaa myös valtavasti lisätyötä. Useimmat paperitehtävät eivät niin vain väänny koneella tehtäväksi, pelkkä koneelle skannaus ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä saisit pas*aa niskaasi jatkuvasti joka puolelta, etkö edes yrittäisi puolustautua ja oikaista vääriä käsityksiä?
Opettajan ammatti on siitä hankala, että jokainen tässä maassa on ollut kosketuksissa opetustyöhön saamapuolella ja kuvittelee siitä syystä tietävänsä, mitä se työ on. On kuitenkin ihan eri asia olla siellä tekopuolella.
Opettajakateudessa haluaisitte viedä lapsiltannekin pitkät lomat ja ajaa lapset ihan loppuun. Itsekin nautitte lapsena lomista ja pitkistä kesistä. Voin sanoa, että toukokuussa alkaa muksut olla siinä kunnossa, että koulunkäynti on aivan turhaa. Ne ei vaan enää jaksa. Mutta koska opettajilta pitää viedä lomat pois, pitää lapsilta viedä myös kaikki hauska ja laittaa käymään koulua ympäri vuoden. Pääasia, että opettajat ei vaan saa mitään etua.
Työskentelin takavuosina alkuopetuksessa ja lomat oli lapsille ihan must. Juuri syysloma ja joululoma oli ne, jolloin monella heikommalla lukijalla homma nytkähti eteenpäin. Moni palasi lomalta aivan uutena lapsena ja oli oppinut lukemaankin. Joululomaan saattoi aina luottaa, että ainakin osa murheenkryyneistä tulee lukutaitoisena takaisin. Aivoilla on tapana kehittyä levossa. Kun eka treenataan kovaa, sitten lepo ja mahdollisuus leikkiä, niin hops, taito onkin pulpahtanutkin jostain.
Ja sanonpa senkin, etten ole palkallisesta kesälomasta saanut opettajana nauttia vielä kertaakaan. Kesä 2019 tulee olemaan ihan uusi tällä saralla, kun sain viran 1.8. alkaen. Eihän tässä ole vasta kuin 8 vuotta oltu kesät työttömänä, lapsetkin on jo tehty ja ikää 39. Jes, nyt pääsen nauttimaan vihdoin tuostakin edusta.
Emme me mitään mainettamme polje, vaikka muiden alojen ihmiset sellaiset käsityksen sinun mielestäsi (353) saisivatkin. Kysehän on päinvastaisesta toiminnasta eli siitä, että muiden ammattialojen työntekijät alentavat meitä koko ajan, työtehtäviämme ja oikeastaan ihan kaikkea, mikä liittyy opettajan työhön, usein jopa halveksuen. Tämän vuoksi "kissan on täytynyt alkaa ihan itse nostaa häntänsä", kun kukaan muu ei sitä tee.
Kun kunnioitamme toisiamme emmekä puhu niistä asioista halveksuen, joista emme täysin tiedä, sitten olemme tasoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua tuo työaikakysymys ja palkan maksu "kesäkeskeytykseltä" ei jurpi juurikaan. Muutama asia opettajien työssä silti ärsyttää:
Kun pitkää kesälomaa kyseenalaistetaan, opettajat kertovat että kyse on kuukauden kesälomasta ja loppuaika on "kesäkeskeytystä", jonka aikana puretaan edellinen lukuvuosi ja valmistellaan seuraavaa vuotta. Toisaalta sitten perustellaan heikkoa palkkaa sillä, että työ sisältää pitkät lomat ja vähäisen määrän päivittäisiä tunteja. Otapa tästä sitten selvää, mitä tuo heinä-elokuu pitävät sisällään...
Väitetään, että opettajat todella työskentelisivät kesän aikana. Uskoo ken haluaa. Peruskoulussa opetus loppuu jo pari viikkoa ennen viimeistä koulupäivää, jotta opettajat voisivat saada opetustyön päätökseen ja määrittää arvosanat päättäjäispäiväksi. Eli ts. opettajat lähtevät kesälomalla samalla hetkellä kuin oppilaatkin. Miksi todistus on pakko saada päättäjäispäivänä? Ne voitaisiin postittaa esim. viikko päättäjäisten jälkeen. Yhteisvalinta ei vaadi enää nykyään tiettyjä tulosten laskenta-aikoja, koneethan ne pisteet laskevat.
Toisaalta väitetään, että opettajat palaisivat lomalta ennakkoon ja alkaisivat valmistelemaan lukuvuotta. He mukamas saavat oppilaskansionsa pari viikkoa ennakkoon ja lukevat sitä ennakkoon opiskellen. Lisäksi he pitävät ns. opettajankokouksen, jossa tuleva lukuvuosi suunnitellaan ja lyödään lukkoon. Huh heijaa! Tosiasiassa tuohon kansion pläräämiseen menee pari tuntia ja opettajainkokoukset pidetään lukuvuoden alettua. Joka ikinen syksy jonain päivänä "opetus lopetetaan jo klo 12 opettajainkokouksen vuoksi".
Tämän lisäksi väitetään, että opettajat päivittävät kesäisin ammattitaitoaan... Minkähän verran esim. matematiikan tai liikunnan oppimäärä muuttuvat vuodessa?
Entäpä sitten muut kuin "kesälomat"? Kenellä muulla ammattiryhmällä on palkallinen syysloma, pitkä joululoma jne.?
Tosiasiassa perusopetus on äärimmäisen tehotonta ajankäyttöä. Opettajiksi hakeutuvat ne lapsena opettajiaan ihailleet kympin tytöt, jotka ovat täysin tietämättömiä ja osaamattomia todelliseen elämään. Heidän pitäisi oikeasti lähteä työharjoitteluun vaikkapa yksityiselle sektorille.
Ai niin, tätä voidaan toki arvostella, että eihän muut tiedä opetustyöstä yhtään mitään ja työ sisältää paljon päivittäistä valmistelua ja kodin ja koulun yhteistyötä. Tokihan tuota "muille näkymätöntä työtä" on, mutta vastaavasti opetustyötä on huomattavasti vähemmän kuin 8 h/pv.
Minä tiedän mistä puhun. Molemmat siskoni, vaimoni ja anoppini ovat kaikki opettajia peruskoulussa ja lukiossa. Olen kolmen teini-ikäisen nuoren isä ja olen saanut vastuulleni kodin ja koulun yhteistyön meidän perheessä.
Höpö höpö!
Jos olisit oikeasti jonkun mies, áimosi kannaatta noin katkerasta ihmisestä pyrkiä nopsasti eroon.
Mutta ethän sinä oikeasti ole, olet vain taas yksi kateellinen.
Jos sinä olisit opettaja, osaisit varmasti ajatella laajemmin. Tässä on yleistetty kokonaista järjestelmää, ei väitetty, että kaikki opettajat olisivat samanlaisia. Kaikki sukuni opettajat ovat tietoisia mielipiteistäni ja ovat kutakuinkin samaa mieltä. He ovat kuitenkin rehtorien, koulutoimen, kouluhallinnon ja OAJ:n armoilla asian suhteen.
Ilmeisesti osuin oikeaan kun pitää puolustautua väittämällä minua katkeraksi...
Kyllä lukukausi opettajilla alkaa suunnittelupäivällä aina päivää kuin oppilailla.
Se on virkaehtosopimuksen mukainen. En tiedä, missä sukusi on töissä, mutta itse olen työskennellyt eteläisen Suomen kunnissa. Niissä ainakin 20v. sitten kaupunki puuttui siihen, että lain mukaan ei oppilaiden oppituntien määrä saa vähentyä opekokousten vuoksi, vaan ne on pidettävä koulupäivän jälkeen.
Lukuvuosi alkaa nykyisin noin 8.-12.8 riippuen siitä, miten kunkin kunnansivistystoimi on loma-aikansa määrittänyt. Esim. jos oppilailla alkaa maanantaina 11.8. on opettajan suunnittelupäivä perjantaina 8.8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua tuo työaikakysymys ja palkan maksu "kesäkeskeytykseltä" ei jurpi juurikaan. Muutama asia opettajien työssä silti ärsyttää:
Kun pitkää kesälomaa kyseenalaistetaan, opettajat kertovat että kyse on kuukauden kesälomasta ja loppuaika on "kesäkeskeytystä", jonka aikana puretaan edellinen lukuvuosi ja valmistellaan seuraavaa vuotta. Toisaalta sitten perustellaan heikkoa palkkaa sillä, että työ sisältää pitkät lomat ja vähäisen määrän päivittäisiä tunteja. Otapa tästä sitten selvää, mitä tuo heinä-elokuu pitävät sisällään...
Väitetään, että opettajat todella työskentelisivät kesän aikana. Uskoo ken haluaa. Peruskoulussa opetus loppuu jo pari viikkoa ennen viimeistä koulupäivää, jotta opettajat voisivat saada opetustyön päätökseen ja määrittää arvosanat päättäjäispäiväksi. Eli ts. opettajat lähtevät kesälomalla samalla hetkellä kuin oppilaatkin. Miksi todistus on pakko saada päättäjäispäivänä? Ne voitaisiin postittaa esim. viikko päättäjäisten jälkeen. Yhteisvalinta ei vaadi enää nykyään tiettyjä tulosten laskenta-aikoja, koneethan ne pisteet laskevat.
Toisaalta väitetään, että opettajat palaisivat lomalta ennakkoon ja alkaisivat valmistelemaan lukuvuotta. He mukamas saavat oppilaskansionsa pari viikkoa ennakkoon ja lukevat sitä ennakkoon opiskellen. Lisäksi he pitävät ns. opettajankokouksen, jossa tuleva lukuvuosi suunnitellaan ja lyödään lukkoon. Huh heijaa! Tosiasiassa tuohon kansion pläräämiseen menee pari tuntia ja opettajainkokoukset pidetään lukuvuoden alettua. Joka ikinen syksy jonain päivänä "opetus lopetetaan jo klo 12 opettajainkokouksen vuoksi".
Tämän lisäksi väitetään, että opettajat päivittävät kesäisin ammattitaitoaan... Minkähän verran esim. matematiikan tai liikunnan oppimäärä muuttuvat vuodessa?
Entäpä sitten muut kuin "kesälomat"? Kenellä muulla ammattiryhmällä on palkallinen syysloma, pitkä joululoma jne.?
Tosiasiassa perusopetus on äärimmäisen tehotonta ajankäyttöä. Opettajiksi hakeutuvat ne lapsena opettajiaan ihailleet kympin tytöt, jotka ovat täysin tietämättömiä ja osaamattomia todelliseen elämään. Heidän pitäisi oikeasti lähteä työharjoitteluun vaikkapa yksityiselle sektorille.
Ai niin, tätä voidaan toki arvostella, että eihän muut tiedä opetustyöstä yhtään mitään ja työ sisältää paljon päivittäistä valmistelua ja kodin ja koulun yhteistyötä. Tokihan tuota "muille näkymätöntä työtä" on, mutta vastaavasti opetustyötä on huomattavasti vähemmän kuin 8 h/pv.
Minä tiedän mistä puhun. Molemmat siskoni, vaimoni ja anoppini ovat kaikki opettajia peruskoulussa ja lukiossa. Olen kolmen teini-ikäisen nuoren isä ja olen saanut vastuulleni kodin ja koulun yhteistyön meidän perheessä.
Höpö höpö!
Jos olisit oikeasti jonkun mies, áimosi kannaatta noin katkerasta ihmisestä pyrkiä nopsasti eroon.
Mutta ethän sinä oikeasti ole, olet vain taas yksi kateellinen.
Jos sinä olisit opettaja, osaisit varmasti ajatella laajemmin. Tässä on yleistetty kokonaista järjestelmää, ei väitetty, että kaikki opettajat olisivat samanlaisia. Kaikki sukuni opettajat ovat tietoisia mielipiteistäni ja ovat kutakuinkin samaa mieltä. He ovat kuitenkin rehtorien, koulutoimen, kouluhallinnon ja OAJ:n armoilla asian suhteen.
Ilmeisesti osuin oikeaan kun pitää puolustautua väittämällä minua katkeraksi...
Kyllä lukukausi opettajilla alkaa suunnittelupäivällä aina päivää kuin oppilailla.
Se on virkaehtosopimuksen mukainen. En tiedä, missä sukusi on töissä, mutta itse olen työskennellyt eteläisen Suomen kunnissa. Niissä ainakin 20v. sitten kaupunki puuttui siihen, että lain mukaan ei oppilaiden oppituntien määrä saa vähentyä opekokousten vuoksi, vaan ne on pidettävä koulupäivän jälkeen.
Lukuvuosi alkaa nykyisin noin 8.-12.8 riippuen siitä, miten kunkin kunnansivistystoimi on loma-aikansa määrittänyt. Esim. jos oppilailla alkaa maanantaina 11.8. on opettajan suunnittelupäivä perjantaina 8.8.
kunnan sivistystoimi, tietty erikseen
Vierailija kirjoitti:
Kaikki osaavat arvostaa lääkäreiden ja hoitajien ja poliisien työtä, ja tietävät kuinka rankkaa ja kiireistä se on. Opettajat taas joutuvat vuosi toisensa jälkeen kuuntelemaan näitä "puolipäivätyö ja puolet vuodesta lomaa" kommentteja. Sitten kun sen käsityksen yrittää oikaista, se on ruikuttamista. Hohhoijaa.
Jokainen opettaja tuntuu poikkeuksetta olevan sitä mieltä, että jos heiltä viedään pitkät lomat, he vaihtavat alaa. Opettajien mielestä kukaan ei jaksa tehdä opettajan työtä lyhemmillä lomilla. Missään muussa ammatissa ei ole noin paljon lomaa, mutta kaikki muut jaksavat käydä töissä lyhemmillä lomilla. Opettajat eivät jaksa. Opettajien puheet antaa siis ymmärtää, että opettajan työ on maailman raskain ammatti. Mitä muuta tämä on kuin ruikuttamista?
Vierailija kirjoitti:
Siinä se harha onkin, kun kuvittelet ammatin tuovan sinulle arvostuksen.
Arvostus, kunnioitus ja hyvä maine on ihan itse ansaittava, omalla käytöksellään ja teoillaan.
Ei sitä kukaan valmiina tarjoa sinulle tarjottimella.
Sehän on tämä perisuomalanen kateus: jos ei itsellä jotain ole niin se pitää saada muiltakin pois. Sitten on hyvä mieli.