Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Papa koe ja neitsyys

Vierailija
02.06.2018 |

Tuli kutsu tutkimuksiin ja ajatuksissa on perua se, koska en ole ollut sukupuoliyhteydessä millään tavalla. Siis ei myöskään käsi/genitaali tai suutelemista. Ikää 30. TIedän että ilmainen, mutta silti.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli aika jännä, että noin 15 vuotta sitten about kukaan ei edes tiennyt HPV:stä. Papassa käytiin lähinnä muista syistä. Sellainen perustsekki, jossa selviää myös tulehdukset. Kun siis noihin aikoihin itse sain HPV:n, niin lähes kaikki olivat sillä asenteella, että siis mikä se on. Hienoa, että aika on mennyt eteenpäin. Korkeintaan ehkä joku tiesi kondylooman, mutta mielsi senkin olevan vain random-sukupuolitauti. 

Mutta menisin. Neitsyenä tai ei-neitsyenä

MIKSI menisit papaan neitsyenä?! Naistentautien professorien mielestä neitsyiden papa-kokeet ovat täysin turhia. Neitsyiden papa-kokeet pitäisi kieltää. Säästyisivät nekin rahat tärkeämpään.

Menisin ihan senkin takia, että siitä tehdään tilastoja, kuinka moni nainen menee kutsun saatuaan papa-kokeeseen. Tietty ne tulehduksetkin. 

Vierailija
62/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli aika jännä, että noin 15 vuotta sitten about kukaan ei edes tiennyt HPV:stä. Papassa käytiin lähinnä muista syistä. Sellainen perustsekki, jossa selviää myös tulehdukset. Kun siis noihin aikoihin itse sain HPV:n, niin lähes kaikki olivat sillä asenteella, että siis mikä se on. Hienoa, että aika on mennyt eteenpäin. Korkeintaan ehkä joku tiesi kondylooman, mutta mielsi senkin olevan vain random-sukupuolitauti. 

Mutta menisin. Neitsyenä tai ei-neitsyenä

MIKSI menisit papaan neitsyenä?! Naistentautien professorien mielestä neitsyiden papa-kokeet ovat täysin turhia. Neitsyiden papa-kokeet pitäisi kieltää. Säästyisivät nekin rahat tärkeämpään.

Menisin ihan senkin takia, että siitä tehdään tilastoja, kuinka moni nainen menee kutsun saatuaan papa-kokeeseen. Tietty ne tulehduksetkin. 

Oletko vetänyt jotain huumetta? Tämä on käsittämätöntä! Miksi haluat kuulua tilastoissa siihen joukkoon, joka käy papassa? Vaikka et kävisikään, pääset mukaan tilastoon niiden joukkoon jotka eivät käy. Et siis jää missään tapauksessa tilastojen ulkopuolelle, älä sitä sure.

Pelkäätkö, että Suomessa nousee valtaan jonain päivänä diktaattori, joka määrää teloitettaviksi kaikki naiset, jotka eivät käy papassa?

Tulehdukset oireilevat ja ilmoittavat itsestään, niin tiedät sitten mennä lääkäriin. Neitsyen ei pidä mennä papaan tulehdusten takia.

Papa-koe on tarkoitettu niille, joilla on sukupuolielämää. Noiden tilastojen takia neitsyen nimenomaan EI pidä mennä papaan, se antaa virheellistä tietoa tilastojen laatijoille. Silloin he eivät tiedä sinun olevan neitsyt. Tilanne on verrattavissa esim. siihen, jos kerättäisiin tietoa koiran omistamisesta, ja sinä väittäisit omistavasi koiran , vaikka sinulla ei oikeasti olisi koiraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös tupakointi altistaa kohdunkaulan syövälle. Tutkimukset etenee ja kaikki tarkentuu kaiken aikaa, se 15 minuuttia, jonka asialle uhraat, voi pelastaa henkesi. Mitä aiemmin kohdunkaulan syöpä havaitaan, sen todennäköisemmin ihminen on elossa vielä 5 v myöhemmin. Mene tutkimuksiin.

Vierailija
64/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös tupakointi altistaa kohdunkaulan syövälle. Tutkimukset etenee ja kaikki tarkentuu kaiken aikaa, se 15 minuuttia, jonka asialle uhraat, voi pelastaa henkesi. Mitä aiemmin kohdunkaulan syöpä havaitaan, sen todennäköisemmin ihminen on elossa vielä 5 v myöhemmin. Mene tutkimuksiin.

Tupakointi altistaa kohdunkaulan syövälle vain jos olet harrastanut seksiä. Neitsyt ei ole harrastanut seksiä.

Neitsyen ei pidä mennä papa-kokeeseen.

"Ensimmäinen Papa-näyte kannattaa ottaa muutaman vuoden kuluttua yhdyntöjen aloittamisesta."

Aila Tiitinen

naistentautien professori

Vierailija
65/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pohtinut sitä, että jos oma aviomieheni on ollut ainoa kumppanini koskaan ja samoin minä olen mieheni ainoa kumppani koskaan, niin onko papa silloin turha? Ja joo, tiedän ettei toiseen voi luottaa 100 %:sti (vaikka luotankin). Mutta siis jos faktisesti olisi tuo tilanne koko elämän, niin olisiko papa silloin turha?

Ja käyn kyllä seulonnat, mutten ole ylimääräisissä rampannut.

Vierailija
66/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin kokeeseen.

"Todellisuudessa HPV:tä on jopa vastasyntyneillä. Turun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa kävi ilmi, että jos äidiltä löytyi istukasta HPV-viruksia, lapsen riski saada suun HPV-tulehdus nousi kahdeksankertaiseksi"

https://www.is.fi/terveys/art-2000001945749.html

Ja jos joku tarttuu tuohon että suun hpv niin näppärästi se siirtyy muille limakalvoille myös sooloseksissä.

Vierailija
67/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin miesten "puhtaus" tutkitaan? Ei koskaan ja taudit sen kuin leviää. Edes terveydenhuollon ammattilaiset eivät suosittele kondomin käyttöä. Naiset suostuvat inhottaviin ja terveyttäkin vaarantaviin ehkäisykeinoihin ja miehiltä ei vaadita mitää vastuuta!

Ja nämä palstan papahullut vielä vaativat neitsyitäkin täysin turhiin papa-kokeisiin! Minullekin sanottiin palstalla eilen, että minut pitäisi sulkea kaiken terveydenhuollon ulkopuolelle, kun en mene papaan.

Olen neitsyt. En mene papaan. Piste.

Olisi hienoa, jos ihmisiltä alettaisiin vaatia kasvisten syöntiä, verenpaineen mittausta ja silmälääkärillä käyntiä samalla fanaattisuudella kuin papassa käyntiä.

Vierailija
68/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisin kokeeseen.

"Todellisuudessa HPV:tä on jopa vastasyntyneillä. Turun yliopiston tuoreessa tutkimuksessa kävi ilmi, että jos äidiltä löytyi istukasta HPV-viruksia, lapsen riski saada suun HPV-tulehdus nousi kahdeksankertaiseksi"

https://www.is.fi/terveys/art-2000001945749.html

Ja jos joku tarttuu tuohon että suun hpv niin näppärästi se siirtyy muille limakalvoille myös sooloseksissä.

Neitsyeille papa on täysin turha. Linkkisi tekstissä ei missään kumota sitä.

Sydänfilmi ja aivokuvaus ovat neitsyeille paljon tarpeellisempia.

Vierailija
69/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin miesten "puhtaus" tutkitaan? Ei koskaan ja taudit sen kuin leviää. Edes terveydenhuollon ammattilaiset eivät suosittele kondomin käyttöä. Naiset suostuvat inhottaviin ja terveyttäkin vaarantaviin ehkäisykeinoihin ja miehiltä ei vaadita mitää vastuuta!

Ja nämä palstan papahullut vielä vaativat neitsyitäkin täysin turhiin papa-kokeisiin! Minullekin sanottiin palstalla eilen, että minut pitäisi sulkea kaiken terveydenhuollon ulkopuolelle, kun en mene papaan.

Olisi hienoa, jos ihmisiltä alettaisiin vaatia kasvisten syöntiä, verenpaineen mittausta ja silmälääkärillä käyntiä samalla fanaattisuudella kuin papassa käyntiä.

Vegaanit vaativatkin huomattavasti fanaattisemmin ja julistavat vielä asiaansa aina ja kaikkialla.

Vierailija
70/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 36-vuotias nainen. Olen käynyt kerran papa-kokeessa.. Olin silloin neitsyt. Toimenpide sattui ihan hirveästi ja vasta kun seuraava kutsu papaan tuli, aloin miettimään että turhaa taisin käydä kun ei seksiä ole ollut. En ole käynyt koskaan gynekologilla, pitäisikö käydä?

Vierailija
71/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todella noin, kuten joku sanoi, että papa-kokeessa testataan onko HPV-tartuntaa? Itse luulin, että vain solumuutoksia katsotaan. Eli jos papasta todetaan, että kaikki on ok, ei HPV-tartuntaa ole? Ja jotta se voisi esim. viiden vuoden kuluttua olla, pitäisi sellainen seuraavan viiden vuoden sisällä saada jostain? Tarkoitukseni ei ole vähätellä papa-kokeisiin menemisen tärkeyttä, voihan olla että esim. vakituiselta kumppaniltaan ei saa HPV-tartuntaa heti, haan HPV tarttuu vasta vuosien jälkeen. Tai kumppani on käynyt vieraissa. Mutta siis periaatteen tasolla haluaisin tietää - näkyykö papassa HPV-tartunta, kerrotaanko potilaalle jos tällä on HPV, vai tutkintaako pelkkiä solumuutoksia ja HPV-tartuntaa pidetään peruskaurana, josta ei potilaalle edes mainita?

Vierailija
72/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kansalaiselta voi edellyttää sen arviointia, onko kutsu aiheellinen vai aiheeton. Jos julkinen terveydenhuoltojärjestelmä lähettää kutsun, sitten mennään. Jos se on rahan tuhlausta, vastuu on kutsun lähettäjällä. Jos populaatiosta jonkin osajoukon ei kannata mennä, se olisi yhdellä virkkeellä ilmaistu kutsussa. Kutsun lähettäjä tekee arvion, pitääkö kutsuun lisätä tuollainen virke.

Vierailija
73/82 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hpv:n ja solumuutosten riski kasvaa lineaarisesti seksikumppanien määrän kanssa. Mutta todellakin RISKI, solumuutoksen voi saada kuka tahansa, jopa neitsyt. Solumuutoksen kehittyminen syöväksi on todennäköisempää, jos tupakoi.

2. Nykyseulonnasta tsekataan (ainakin meidän paikkakunnalla) vaan HPV-virusosoitus. Varsinainen papa-koe eli irtosolunäyte analysoidaan vain jos HPV on positiivinen ja siitä siis määritetään ne solumuutokset.

3. Nykyisin papaa ei käytetä tulehduksien tutkimiseen. Ja seulonnan ulkopuolella harvoin papoja tarvitaan, esim ehkäisyn aloituksessa se on turha. Kannattaa tutustua käypä hoito suosituksiin aiheesta.

4. Papa kertoo vaan emättimen ja kohdunsuun muutoksista eikä siis ole mikään yleinen lisääntymisterveyden tae.

5. Kaikki seulonnat on 100% vapaaehtoisia. Kaikille ne on silti tarkoitettu vaikka toisilla riski on suurempi kuin toisilla.

Minä olen lääkäri ja omalla kohdallani käyn seulonnassa kun kutsutaan ja gynellä kun on asiaa tai muutaman vuoden välein rutiinisti. Useammin kävisin jos elämäntilanne olis toisenlainen. Mulla on ollut kaksi seksikumppania josta viimeisin yli 20v joten en koe tarvetta tihennettyyn seulontaan.

Vierailija
74/82 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit vaativatkin huomattavasti fanaattisemmin ja julistavat vielä asiaansa aina ja kaikkialla.

En ole koskaan kuullut vegaanin julistavan vegaaniutta. Papahullut tyrkyttävät turhia ja haitallisia papakäyntejä jopa neitsyille!

Vierailija
75/82 |
28.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut vegaanin julistavan vegaaniutta. Papahullut tyrkyttävät turhia ja haitallisia papakäyntejä jopa neitsyille!

Lisään tähän vielä sen että kasvissyöntiä olisi syytä vaatia kaikilta, sillä se on terveellistä. Jos suurempi osa ihmisistä olisi kasvissyöjiä, se olisi hyödyksi kaikille. Turhat papakäynnit taas ovat haitallisia sekä yhteiskunnalle että ihmiselle henkilökohtaisesti.

Vierailija
76/82 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmä tosiasia on, että jos ei ole ollut seksiä, ei voi olla hpv:tä eikä siis myödkään kohdunkaulan syöpää. Jos on jotain muita solumuutoksia, niistä ei käytönnössä koskaan tulisi syöpää. Niinpä tutkimus on neitsyelle oikeasti turha.

Joskus 1990-luvulla väitettiin toisin. Sittemmin on huomattu noiden virusten osuus syöpään ja tultu toisiin aatoksiin. Useimmat ikäkausijoukkoseulunnat ei enää edes tutki solumuutoksia vaan nimenomaan virustartuntaa. Ilman sitä ei käytännössä tule (kohdunkaulan) syöpää.

Kuule, syöpä voi tulla mihin kehonosaan tahansa. Miksi joku muu syöpä kuin hpv-alkuinen ei voisi sattumalta löytää hyvää kasvualustaa kohdunkaulasta? Joillain ihmisillä on syöpä vaikka kädessä tai jalassa, ei sekään ole kauhean todennäköistä.

Bob Marleylla oli syöpä.

kohdunkaulan syövät johtuu aina HPV-viruksesta ja HPV tulee seksistä. Jos on neitsyt niin papa on turha.

Vierailija
77/82 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kansalaiselta voi edellyttää sen arviointia, onko kutsu aiheellinen vai aiheeton. Jos julkinen terveydenhuoltojärjestelmä lähettää kutsun, sitten mennään. Jos se on rahan tuhlausta, vastuu on kutsun lähettäjällä. Jos populaatiosta jonkin osajoukon ei kannata mennä, se olisi yhdellä virkkeellä ilmaistu kutsussa. Kutsun lähettäjä tekee arvion, pitääkö kutsuun lisätä tuollainen virke.

kyllä tuon minusta voisi lisätä kutsuun.

Vierailija
78/82 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis. Mulle taisi tulla pari vuotta sitten kutsu tuohon. Olin raskaana niin peruin, en halua ylimääräisiä sörkkimisiä koska onhan siinä aina infektioriski ym. Seksiä kyllä harrastin, että en tiedä mikä logiikkani oli. No ei tullut infektioita. (Y)

79/82 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ja Ruotsi eroaa tässä. Katso mikä tahansa sivu Ruotsista, esim umo.se, neitsyneellä ei ole HPVtä, siksi ei tarvi tulla. Tätä mainitaan huonosti Suomessa, pitää lukea suhteellisen syvästi että ollenkaan tietää miten sairauden saa. Suomalaisten mukaan voi saada sairauden ilmankin seksiä, vaikka, jos mahdollista, todella epätodennäköisesti.

80/82 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HPV voi saada jo synnytyksessä äidiltään.

Onko mitään hyvää artikkelia tästä? Olen kuullut samaa mutta. HPVtä on olemassa monia ja ainoastaan jotkut aiheuttavat syövän jonka Papassa näkyy. Mitkä HPVt saadaan äidiltä?