Samat tyypit saa stipendit joka vuosi
Koulun kevätjuhlassa stipendien jako on minulle jotenkin ikävä hetki. Yritin tässä pohtia, että miksi näin. En nyt muista ihan tarkkaan, mutta ala-asteella sain stipendin joka ikinen vuosi, ylä-asteella ainakin ysillä, en muista ihan varmasti muita luokkia.
Minun lapseni on keskitason oppilas. Hän ei ole ikinä saanut minkäänlaista stipendiä, eikä varmaan tule saamaankaan. Nyt alakoulun viimeisessä juhlassa pohdin, että noi samat naamat on olleet joka ikinen vuosi saamassa niitä stipendejä.
Mietin, että itse koululaisena varmaan opin pitämään jonkinlaisena itsestäänselvyytenä sitä, että ainahan minä saan kivan rahapalkinnon koulusta todistuksen mukana. Olisi kaiketi ollut hämmentävää olla saamatta.
En tiedä. Ei kai siinä mitään väärää ole. Jos edistyneintä ja motivoituneinta opiskelijaa etsitään, niin ei kai siinä ole mitään kummallista, että samat saa joka vuosi ja jotkut parikin stipendiä kerralla.
Joka tapauksessa se, että minun oma lapseni ei kuulu tähän stipendinsaajien joukkoon, on saanut minut ajattelemaan tätä asiaa vähän laajemmin. Kai minua sitten harmittaa se, ettei oma lapseni pärjää niin hyvin, että ansaitsisi stipendiä. Hän ei ole se oppilas, jonka edesottamuksia ylistäisi koko openhuone, kevätjuhlaväki ja sukulaiset päälle. Mun lapseni on sellainen kasin oppilas, eli ihan hyvä. Harmittaakohan minua alitajuisesti se, ettei minun lapseni ole samanlainen hikipinko kuin minä, eikä hänellä ole motia tehdä töitä koulun eteen? Ehkä ajattelen, että jos viitsisi nähdä vähän vaivaa, hän voisi olla siellä stipendinsaajien joukossa. Toisaalta ajattelen, että eihän jollain stipendillä ole mitään väliä.
En ihan pääse käsiksi koko tunteeseen ja ajatukseen, mikä tässä stipendiasiassa mietityttää, mutta mielelläni lukisin muiden ajatuksia.
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
meidän luokalla koulukiusaaja sai stipendin ja häntä ylistettiin siitä miten reippaasti on ollut kaikkien kanssa tekemisissä :D
Joo... onhan se tosiaan reippautta sekin, että jaksaa kiusata joitakin oppilaita, mutta joskus sitä miettii, että opettajat eivät vain halua käyttää aikaa ajattelemiseen tai havainointiin.
Tämä sama jatkuu työpaikoilla. Kunhan osaan esittää työnjohdolle olevasi mukava, niin saat palkintoja vaikka olisit kollegoille minkälainen mulkvisti tahansa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meidän luokalla koulukiusaaja sai stipendin ja häntä ylistettiin siitä miten reippaasti on ollut kaikkien kanssa tekemisissä :D
Joo... onhan se tosiaan reippautta sekin, että jaksaa kiusata joitakin oppilaita, mutta joskus sitä miettii, että opettajat eivät vain halua käyttää aikaa ajattelemiseen tai havainointiin.
Tämä sama jatkuu työpaikoilla. Kunhan osaan esittää työnjohdolle olevasi mukava, niin saat palkintoja vaikka olisit kollegoille minkälainen mulkvisti tahansa..
Juuri tuosta syystä mitään "reippaus" stipendejä ei kouluissa pitäisi jakaa! Eikä "sosiaalisuus" stipendejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppilas 90-luvulta täällä. Muistan stipendi-asian erittäin hyvin. Olin tosi ujo yläasteella. Lukiossa pinnistin ja yritin - sain numeroita ylös 8,4 keskiarvosta 9,1 keskiarvoon sekä uskaltauduin olemaan aktiivisempi sosiaalisesti ja jopa liikuntatunneilla. Ei tietenkään mitään stipendiä tullut - kuten ei yhtenäkään aikaisempana vuotena koko peruskoulun aikana. Kai siellä lukion lopussa stipendejä jaettiin myös itsensä ylittäneille oppilaille, mutta en sitten kuulunut siihen joukkoon. Itselleni olin voittaja, se lopulta on tärkeintä. Onneksi nykyaikana stipendiasiaa katsotaan kouluissa ilmeisesti vähän avarammin mielin eikä pelkästään täydelliset, pitkässä linjassa onnistuneet oppilaat saa niitä.
Lapsuuden kateellisuus heijastuu tästä kirjoituksesta. Elämäsi olisi helpompaa jos et kadehtisi muita.
Katkeruutesi heijastuu yllä olevassa kommentissa. Elämäsi olisi helpompaa jos et olisi niin katkera ja valittaisi.
Juu, älä valita, vaikka lapsuudessasi et saannut y h t ä ä n stipendiä. Älä ole katkera siitä.
Mä oon koettanut lapsilleni (vanhin vasta ekalla) sanoa että älä pahastu vaikka et stipendia saisi. Niillä ekalla taitaa olla vaan oppilaiden äänestämä "kiva kaveri"-stipendi. Eivät kuulemma edes parhaan kaverinsa kanssa äänestäneet toisiaan :D. Mut joo koitin lapselle selittää että ei ole todennäköistä saada stipendiä vaikka olisikin ollut kova muille, jos luokalla on 24 oppilasta ja vain 1 voi sen saada. Eli todennäköisyydet eivät ole stipendinsaamisen puolella. Aika arpapeliähän se noin pienillä on kenelle se menee, omakin lapsi oli aika lonkalta äänestänyt yhtä kaveriaan joka oli ollut hänelle kiva juuri sinä päivänä kun äänestys järjestettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuosta syystä mitään "reippaus" stipendejä ei kouluissa pitäisi jakaa! Eikä "sosiaalisuus" stipendejä.
Jep. Hyvät arvosanat kyllä kertovat, kuka on ollut reipas kouluhommeleissa ja sosiaalinen fiksulla tavalla. Ei ne hyvät arvosanat taivaasta tipahda.
Jostain syystä sain joskus stipendejä ja joskus en.
Eipä asialla ollut mitään merkitystä. Elämä ei muuttunut suuntaan tai toiseen saiko stipendin vai ei.
Nuohan ovat mitättömiä summia, joilla ei merkitystä ole.
Toivottavasti nyt onnitellaan sitä luokan priimusta.
Onnea kaikille stipendin saajille
Kateellisia äitejä luokat täynnä.
Se joka mesoaa somessa tileillään että stipendit pitäisi jakaa niin ettei sama lapsi saa monta, sillä on itsellä niin tyhmä lapsi ettei se saa koskaan stipendiä.
Pyrkii näin vaikuttamaan toisten mielipiteisiin.
Jotenkin noi stipendit tuntuu vähän vanhanaikaisilta. Useinhan järjestöt ja yrityksetkin lahjoittaa niitä esim musiikki- tai urheilumenestyksestä. No nehän menee joka vuosi sille viulunsoittajalle, joka suostuu koulun juhlissa esiintymään ja sille lahjakkaalle urheilijalle, joka harrastaa urheilua vapaa-ajallaan ja menestyy siinä loistavasti. Eikö mieluummin voisi tukea musiikkikoulua, jotta sinne saataisiin lisää kursseja tai urheiluseuraa, johon saataisiin perustettua uusi ryhmä? Kun ei nuo tavallaan liity koulunkäyntiin mitenkään. Kiva kaveri stipendit ja hymypatsaat voi olla kivoja, jos ne saa joku oikeasti ne ansainnut. Usein vaan tuntuu, että menee sille, josta ope tykkää tai jota kän haluaa rohkaista. Joissain luokissa äänestys toimii, mutta yhtä hyvin luokalla voi olla se joku, jota kaikki äänestää ettei ainakaan itse joutuisi hänen kiusattavakseen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin noi stipendit tuntuu vähän vanhanaikaisilta. Useinhan järjestöt ja yrityksetkin lahjoittaa niitä esim musiikki- tai urheilumenestyksestä. No nehän menee joka vuosi sille viulunsoittajalle, joka suostuu koulun juhlissa esiintymään ja sille lahjakkaalle urheilijalle, joka harrastaa urheilua vapaa-ajallaan ja menestyy siinä loistavasti. Eikö mieluummin voisi tukea musiikkikoulua, jotta sinne saataisiin lisää kursseja tai urheiluseuraa, johon saataisiin perustettua uusi ryhmä? Kun ei nuo tavallaan liity koulunkäyntiin mitenkään. Kiva kaveri stipendit ja hymypatsaat voi olla kivoja, jos ne saa joku oikeasti ne ansainnut. Usein vaan tuntuu, että menee sille, josta ope tykkää tai jota kän haluaa rohkaista. Joissain luokissa äänestys toimii, mutta yhtä hyvin luokalla voi olla se joku, jota kaikki äänestää ettei ainakaan itse joutuisi hänen kiusattavakseen.
Sain ammattikoulusta stipendin, olin kylläkin luokkani paras sekä työ- että teoriakokeissa. Neuvoni on että siihen asemaan ei kannata hankkiutua. Stipendi on rahallisesti sikäli pieni noissa piireissä. Tuossa iässä sosiaaliset taidot ovat jo liki aikuistasolla, jolloin osataan jo siilipuolustus. Annetaan kuule sen stipendiaatin hoitaa tämäkin homma kun on niin etevä. Nykytiedolla pysyisin erossa noist apikkustipendeistä. Toki stipendi johonkin yliopistoon tms on eri juttu, mutta silloin puhutaan jopa kymmenien tuhansien apurahasta, ei satasista.
Ja tämän vuoksi heidän kurkkunsa viillellään auki, ettäs tiedätte.
Riikka Leppämäki Karjaa
Monet vanhemmat taas keväällä valittavat, ettei se oma kultapoju tai kultatytär saa stipendiä.....
Jotkut ovat niin kateellisia muille. Ne joilla on vähän tyhmät stipendittömät lapset....
Stipendit erottaa jyvät akanoista.
Vieläkö jaetaan hymypoika patsaita ja entäs hymytyttö- onko niitä?
Vierailija kirjoitti:
Pyörähdin äsken Facebookissa. Siellä oli taas monta kuvaa lapsista stipendit kourassa, ja ihan kuin olisin nähnyt ne samat lapset viime vuonna ja ehkä sitä edellisinäkin stipendikuvissa.
ap
Parhaat voitraa, keskitaso ja surkeat eivät voita.
Sun kersa on luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harhaluulo ja projisointia.
Ei varmaan ollut se luokan paras stipendi?
Kiusaajilla ei varmaan ole hyvät arvosanat?