Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei kuulemma syö vanhainkodissa ja hoitajat eivät muka voi asialle mitään

Vierailija
30.05.2018 |

Äitini sai vihdoin ja viimein paikan muistisairaiden palvelukeskuksesta. Oli sitä jo odotettukin. Äitini paino on kuitenkin laskenut nyt parin kuukauden aikana aivan silmiinpistävästi. Joskus kun olen mennyt ruokailun jälkeen paikalle ja kysynyt söikö äiti mitään, niin hoitajat vain sanovat, että ei. Lautanenkin oli otettu jo edestä pois! Äitini ei ole aina halunnutkaan syödä koska ruoka on pahaa, mutta itse olen pienellä maanittelulla saanut hänet helposti syömään. Joskus äiti on alkanut syömään, kun häntä on ns. syöttänyt.

Onko siis niin, etteivät hoitajat edes yritä auttaa syömisessä? Se ei nyt syö ja sillä hyvä - niinkö? Tietenkin minulle sanotaan, että voisin itse hoitaa äitini, mutta ihmettelen kyllä miten minä näin ilman koulutustakin olisin selvästi parempi hoitaja kuin he.

Kommentit (275)

Vierailija
1/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet olevasi parempi hoitaja kuin he? Silläkö, että saat äitisi joskus syömään?

Hoitajathan eivät kyllä voi pakottaa äitiäsi syömään ja luonnollisesti jossain vaiheessa ruokailun jälkeen se lautanen viedään pois. Voit kyllä pyytää, että jättävät, viet sitten itse, kun tiedät, että siitä ei einää syödä.

Vierailija
2/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet olevasi parempi hoitaja kuin he? Silläkö, että saat äitisi joskus syömään?

Hoitajathan eivät kyllä voi pakottaa äitiäsi syömään ja luonnollisesti jossain vaiheessa ruokailun jälkeen se lautanen viedään pois. Voit kyllä pyytää, että jättävät, viet sitten itse, kun tiedät, että siitä ei einää syödä.

Niin mutta kun he eivät tunnu edes yrittävän. Kuten sanoin olen itse saanut äidin syömään maanittelemalla. Esim. "eikö olekin ihanan väristä salaattia, maistaisitko vähän?" Ja äiti on kyllä alkanut syömään kun häntä ns. "syöttää". Eikä siis mitenkään väkipakolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmistä ei voi pakkosyöttää. Itsemääräämisoikeus katsos. Ehkä siellä ei ole tuntitolkulla aikaa maanitella, veikkaisin.

Vierailija
4/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta kun he eivät tunnu edes yrittävän. Kuten sanoin olen itse saanut äidin syömään maanittelemalla. Esim. "eikö olekin ihanan väristä salaattia, maistaisitko vähän?" Ja äiti on kyllä alkanut syömään kun häntä ns. "syöttää". Eikä siis mitenkään väkipakolla.

Ja tiedät, ettei hoitajat ole yrittäneet mitenkään saamaan äitiäsi syömään?

Vierailija
5/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siellä joka aterialla katsomassa? Ehkä he eivät silloin yritäkään maanitella jos sinä olet paikalla.

Vierailija
6/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta hälle pizza onlinen käyttö. Tai vastaavasti tee ennakkotilaus itse. 

Vierailija
7/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa maanitella, se ruoka maistuu tai ei. Vähän liikkuva vanhus syö normaalistikin vähemmän kuin aktiivinen aikuinen.

Vierailija
8/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä ei voi pakkosyöttää. Itsemääräämisoikeus katsos. Ehkä siellä ei ole tuntitolkulla aikaa maanitella, veikkaisin.

Sanoin jo ettei äitiäni tarvitsekaan "pakottaa". Kyllä hän avaa suutaan kun laittaa lusikan suun eteen.

Vierailija
9/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vaiettua suomalaista eutanasiaa ja arkipäivää maamme kaikissa vanhusten hoitolaitoksissa. Hoitajat eivät ehtineet ruokkia minun äitiänikään, mutta onneksi sisareni asui lähempänä ja kävi säännöllisesti syöttämässä hänet. Muuten äitiparka olisi kuivunut ja kuollut nälkään parissa viikossa.

Vierailija
10/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia kun heillä ole aikaa syöttää. Siihen menee yllättävän kauan, ja saattaa olla useita syötettäviä. Tää kokemus parinkymmemen vuoden takaa, kun olin hoitoapulaisena Koskelan sairaalassa. Mä auttoin syöttämisessä, ja yritin parhaani. Siihen meni mun oma ruokatauko useimmiten, ja alkoi kostautua. Toki olin vain jokusen viikon kerrallaan, mutta pidemmälle se ei toimisi.

Vierailija
11/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siellä joka aterialla katsomassa? Ehkä he eivät silloin yritäkään maanitella jos sinä olet paikalla.

Olen joskus ollut ruokailun aikanakin. Jotenkin ne hoitajat ovat sen tyylisiä, ettei heitä vaikuta oikein kiinnostavan äitini hyvinvointi.

Vierailija
12/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vaiettua suomalaista eutanasiaa ja arkipäivää maamme kaikissa vanhusten hoitolaitoksissa. Hoitajat eivät ehtineet ruokkia minun äitiänikään, mutta onneksi sisareni asui lähempänä ja kävi säännöllisesti syöttämässä hänet. Muuten äitiparka olisi kuivunut ja kuollut nälkään parissa viikossa.

Höpö höpö.

Vierailija
13/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasinkin että kohtalotovereita löytyy! Äitini tapaus ei varmasti ole ainoa!

Vierailija
14/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ainakin pari kertaa viikossa syöttämässä niin näet miten äitisi syö. Itse hoidan pitkäaikaispotilaita vuodeosastolla. Syöttäminen vie älyttömästi aikaa. Ei mitään mahdollista syöttää kaikkia puolta tuntia/ruokailu. Välipalalla ja iltapalalla kiisseli ja viili on helppoa syötettävää, mutta silloinkin, jos se suu pysyy kiinni, kun viisi minuuttia yrittää maanitella niin syöminen jää siihen, kun seurava syötettävä odottaa ym moni muu työ.

Vierailija
15/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko yleinen ongelma hoitolaitoksissa ymmärtääkseni.  Ollaan sisällä, ei juurikaan liikuta.  Seurauksena ruokahalun puute.  Hoitajillakaan ei tahdo olla aikaa kovin paljon maanitella, kun on on useampia huonosti syöviä. 

Lisäksi laitosruoka on nykyisten terveysnormien mukaisesti lähes suolatonta ja siten mautonta.  Vanhemmiten kun makuaistikin hieman heikkenee.  Yrttisuolan lisääminen auttaisi usein.  Samoin muukin maustaminen.  Tuossa vaiheessa usein maukkaampi ruoka parantaisi elämänlaatua paljon enemmän kuin pienen lisäsuolan kuvitteelliset haittavaikutukset.

t. Isä toista vuotta hoivaosastolla

Vierailija
16/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan kun itse olin 90-luvulla vanhainkodeissa niin kyllä pakkosyötettiin. Piti vaan lappaa sapuskaa naamaan vaikka se valui ulos. Joillakin oli karkeammat menetelmät.

Hyvä jos ei enää pakkosyötetä.

Vierailija
17/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko luonnollista ettei ruoka maistu, kun kuolema lähestyy.

Vierailija
18/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia kun heillä ole aikaa syöttää. Siihen menee yllättävän kauan, ja saattaa olla useita syötettäviä. Tää kokemus parinkymmemen vuoden takaa, kun olin hoitoapulaisena Koskelan sairaalassa. Mä auttoin syöttämisessä, ja yritin parhaani. Siihen meni mun oma ruokatauko useimmiten, ja alkoi kostautua. Toki olin vain jokusen viikon kerrallaan, mutta pidemmälle se ei toimisi.

Aikaa varmasti olisi. Heti ruokailun jälkeen hoitajat linnoittautuvat kansliaan ja olen joskus nähnyt heidän ottavan sitä samaa ruokaa mukaansa pikkulautasilla.

Vierailija
19/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ehdit käydä ruoka-aikoina, niin se helpottaa muutenkin hoitajia, kun on syöttöapua, jos äitisi syö ainakin kun sinä olet paikalla. Voit tuoda joskus jotain itsetekemääsi ruokaa, jos maistuu paremmalta. Ja muistisairaus laihduttaa, lihakset kuihtuvat, ja luut haurastuvat. Proteiinipitoista, esim.rahkaa , maustettua tai maustamatonta, on hyväksi vanhukselle proteiininsaanti. Ja juottaa kannattaa reilusti näin kesällä.

Vierailija
20/275 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksella ja muistisairaallakin on itsemääräämisoikeus. Ketään ei voi pakottaa syömään. Usein muistisairaat ei edes avaa suutaan tai sitten huitovat tai sylkevät, jos yrittää kovasti tuputtaa.

Sinut jotenkin vielä tunnistaa ja antaa sinun syöttää. Lisäksi sulla on varmasti enemmän aikaa ja tilanne on rauhallinen.

Hoitaja ei voi kovin kauaa yhden asukkaan luona maanitella syömään. Ja jos vielä itse osaa ja pystyy syömään, niin herkästi ei lähdetä syöttämään.

Nutridrinkkejä kannattaa ostaa, jos äitisi suostii niitä juomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä