Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan
Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.
Kommentit (253)
Joo hyi. Lasten vikahan se ei ole, lastensuojelun pitäisi alkaa ensin seurata näitä ja patistaa laihduttamaan, jos se ei onnistu niin lapset huostaan. Usein vanhemmat itse ovat olleet aina lihavia ja kärsineet siitä, kiusaamista ja muuta. Eikö omalla lapselle haluta parempaa elämää?!???
Lapsella ei ole kavereita, eikä tahdo yksin ulos tai äidin ja pikkuveikan kanssa puistoon joten istuu kotona kännykkä kädessä... ja syö. Pitääkö minun mattopiiskan kanssa hätistää tuo juoksemaan taloa ympär tai hankkia lukko jääkaapin oveen? !
T. Äiti joka tietää lapsensa olevan läski
En tiedä mitä on ollut 30-40 vuotta sitten, en ollut edes syntynyt mutta ihmetyttää todella tämä väite että lapset olisi ylipainoisia. Onko tähän jotain muuta tueksi kuin kanssakäyminen sana?
Se joka luulee olevansa laihalapsikuplassa.[/quote]
No 1960-luvulla näytti uimarannalla tuolta. 1980-luvun lapset ovat noiden lapsia.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=DiYOW_HOEYqQmgXK94jADA&q=1960…]
Minä olen syntynyt 50-luvulla, ja muistan vielä varsin hyvin miten harvinaista lasten ylipaino oli. Syötiin läskisoosia ja perunaa, puuroa, pullaa äiti leipoi lauantaisin. Karkkia sai joskus ja jouluna. Limsa oli harvinaisuus, joskus saatiin pieni pullo jaettavaksi siskon kanssa uimarannalle.
Kouluun käveltiin ja talvella yleisesti hiidettiin. Kesät juostiin pitkin mäkiä. Pelivimpainia ei ollut, pelattiin ulkona tai lautapelejä sisällä jos oli liian huono ilma olla ulkona. Talvella tunti kausia lumessa leikkimässä, ja ne sen aikaiset vaatteet! Ei ollut reimoja ja raimoja, kastuttiin mutta ei paleltu.
Itse olin kouluaikana niin terve että kiukutti! Oli vuosia ilman yhtäkän koulupoissaoloa, vaikka miten välillä toivoi tulevansa vähän kipeäksi että sais jäädä petiin.
Naisilla oli vielä naisen vartalo ja miehet lihaksikkaita luonnostaan.
En ymmärrä missä välissä tämä turpoaminen on alkanut? En muista vielä 70- 80- luvuillakaan tällaista pullistumisepidemiaa? Ja jo lapset! Tämä ON huolestuttavaa eikä MILLÄÄN tavalla puolustettavaa! Lasten terveys vaarannetaan heti jo alussa! Miksi tähän ilmiselvään kansanterveyttä vakavasti vaarantavaan ongelmaan ei tartuta kunnolla ja oteta todesta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että monet vanhemmat ovat tosi sokeita oman lapsen ylipainoille, puhutaan että se on vanttera tms.. vaikka on ihan oikeasti isot makkarat vyötäröllä.
No meillä on oikeasti vanttera 9v tyttö :D Hartiat kuin ladonovet.
No kai nyt jos ylipainoa on reippaasti.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella ei ole kavereita, eikä tahdo yksin ulos tai äidin ja pikkuveikan kanssa puistoon joten istuu kotona kännykkä kädessä... ja syö. Pitääkö minun mattopiiskan kanssa hätistää tuo juoksemaan taloa ympär tai hankkia lukko jääkaapin oveen? !
T. Äiti joka tietää lapsensa olevan läski
Teet tietysti vain terveellistä ruokaa ja jääkapissa on vain terveellisiä välipaloja, hedelmiä jne. Teette uuden säännön että joka esim illalla 1,5h ei saa käyttää puhelinta / olla koneella / tv. Aluksi lapsi yli sanoo että istuu sisällä ja tuijottaa kattoon, mutta aika nopeasti tylsyys iskee ja lähteekin ulos. Älä ole niin avuton.
Väittäisin että nykyään jokaisella on varaa syödä hyvin, siksi tämä lihomisilmiö.. Pienet perheet, jokaiselle riittää ruokaa. Herkkuja on mukava napostella pehmeällä sohvalla lempiohjelmia katsoen. Toisin kuin lapsuudessani, meitä oli monta suuta ruokittavana, ei ollut kuin yksi vajaa ruokalautasellinen ruokaa. Ei puhettakaan eineksistä saati herkusta television ääressä.
Olen ylipainoisen 11 v tytön äiti ja kysyisin teitä, miten kontrolloitte lapsen syömisiä KODIN ULKOPUOLELLA?
Kovasti täällä mesotaan että SINÄ olet vanhempi ja lapsen paino on SINUN vastuullaasi mutta mitä se auttaa, jos lapsi syö muualla kuin kotona? Jos tyttäreni jakaa "Emmin" kanssa jäätelöpaketin tai syö "Saran " luona ison lautasellisen spagettia niin miten hemmetissä minä siihen puutun? 11v ei enää ole pikkulapsi ja liikkuu paljon itsenäisesti kavereiden kanssa, en voi kytätä koko ajan mitä pistää suuhunsa.
Tyttäreni on siis 142cm/ 48 kg eli huomattava ylipainoinen. Etenkin näin kesällä asia on tuskallisen näkyvillä kun tyttö pukeutuu sortseihin ja toppeihin tai bikineihin.
Olen lopettanut paahtoleivän sekä muun vaalean leivän ostamisen koska sitä puputtaisi vaikka kuinka paljon. Samoin murojen ja jugurttien oston. Lihapullat teen vähärasvaisemmasta broilerin jauhelihasta, tarjolla on usein salaattia, janojuomaksi on jääkaapissa iso kannu maustettua vettä ja rasvatonta maitoa. Kotona siis syö terveellisesti, mutta kun poistuu ulos ovesta...
80-luvulla ei ollut läppäreitä ja kännyköitä joiden kanssa halvaantua sohvalle, telkasta tuli vain muutamia lastenohjelmia ja kaverille ei voitu tekstata vaan mentiin ovelle. Ulkona riekuttiin, niin kauan kuin valoa riitti. Laihoja tirppoja oltiin kaikki vaikka aamu alkoi kaakaolla ja muroilla, koulussa oli kanaviilokkia ja koulun jälkeen voihin tehtyä perunamuussia sekä mansikkakiisseliä. Karkkiakin syötiin karkkipäivien ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Poikani kaveri on lihonut tosi paljon. Ovat tulevia seiskoja. Oma poikanikin sitä ihmetteli ja sanoi että on tissitkin. No oli hänellä kun uimassa heitä käytin.
Mutta kyllä se perusaktiivisuus ja se aineenvaihdunta vaikuttaa. Poikani syö aivan älyttömiä määriä, ainakin kausittain eikä se juurikaan missään näy. Sen verran näkyy että hontelo poika on kateissa ja tilalla hoikka nuorimies. Ei kyllä syömällä tuo poika liho. Hän on myös perusaktiivinen eli ei paljoa paikalla makaa vaan potkii palloa, ui, pyöräilee ja myös sisällä ollessa harjoittelee pallolla tms.
Minun kaikki lapset ovat hoikkia, yksi jopa liian laiha ja sekin on nolottanut uimarannalla. Tosin mieluummin noin päin. Syö myös isoja annoksia ja herkut maistuu muttei vaan liho.
Sipsejä ei meillä vedetä ja luulen että se on sipsit ja leivonnaiset joka lapsia lihottaa.Eilen näin uimarannalla kolme todella ylipainoista poikaa. Oikein michelinukkoja.
Käsittämätön kirjoitus. Oikein kehuskellaan, että herkkuja mättävät eivätkä liho.
Toisessa säikeessä sitten paasataan, miten ihminen lihoo, kun syö liikaa ja epäterveellisesti, mutta oma laihuus laitetaan oman itsekurin ansioksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ylipainoisen 11 v tytön äiti ja kysyisin teitä, miten kontrolloitte lapsen syömisiä KODIN ULKOPUOLELLA?
Kovasti täällä mesotaan että SINÄ olet vanhempi ja lapsen paino on SINUN vastuullaasi mutta mitä se auttaa, jos lapsi syö muualla kuin kotona? Jos tyttäreni jakaa "Emmin" kanssa jäätelöpaketin tai syö "Saran " luona ison lautasellisen spagettia niin miten hemmetissä minä siihen puutun? 11v ei enää ole pikkulapsi ja liikkuu paljon itsenäisesti kavereiden kanssa, en voi kytätä koko ajan mitä pistää suuhunsa.
Tyttäreni on siis 142cm/ 48 kg eli huomattava ylipainoinen. Etenkin näin kesällä asia on tuskallisen näkyvillä kun tyttö pukeutuu sortseihin ja toppeihin tai bikineihin.
Olen lopettanut paahtoleivän sekä muun vaalean leivän ostamisen koska sitä puputtaisi vaikka kuinka paljon. Samoin murojen ja jugurttien oston. Lihapullat teen vähärasvaisemmasta broilerin jauhelihasta, tarjolla on usein salaattia, janojuomaksi on jääkaapissa iso kannu maustettua vettä ja rasvatonta maitoa. Kotona siis syö terveellisesti, mutta kun poistuu ulos ovesta...
Syötät siis lapsellesi rasvatonta ruokaa ja ihmettelet kun kodin ulkopuolella herkut maistuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että monet vanhemmat ovat tosi sokeita oman lapsen ylipainoille, puhutaan että se on vanttera tms.. vaikka on ihan oikeasti isot makkarat vyötäröllä.
No kai nyt jos ylipainoa on reippaasti.
Ikävö rikkoa pätemiskuplasi, mutta 130 cm pitkänä ja 28 kg painavana tyttö on ihannepainossa vaikka harteikas ja muhkeapeppuinen onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte sairaita, ei muuta:D aikuiset ihmiset keskustelemassa lasten painosta, huh hei. Kyllä meillä on jo kolmas ja neljäsluokkalaiset laiharilla ja haluavat kuolla, kun ovat läskejä. Ja jokaisen pahaan oloon ootte syyllisiä te aikuiset, joiden lapset on kiusaajia. Haluaisin milloin vain mieluummin lihavan lapsen, kuin ilkeän.
Kansanterveydellisistä asioista voi puhua. Ei tässä puhuta kenenkään yksilöllisestä painosta, vaan huolestuttavasta lasten lihavuusilmiöstä.
Jos olet lihottanut ala-asteikäiset lapsesi siihen kuntoon, että haluavat kuolla, niin syy on sinun.
Ja loppukaneettina lihavakin lapsi voi olla ilkeä ja hoikka ihanan empaattinen. Ja mahdollisesti jälkimmäinen on yleisempi tapaus. Ainakin lasten kavereissa ne läskit ovat itsekkäitä ja inhottavia.
Toisten haukkuminen on huolta kansanterveydestä. Just. Kiusaajamammat taas kunnolla vauhdissa. Minua huolestuttaa lasten mielenterveys kun niillä on tälläisiä kasvattajia.
Suolistobakteerit. Toinen lihoo samalla ruokavaliolla ja herkuttelulla kuin toinen joka laihtuu tai pysyy samoissa mitoissa.
Toki yletön syöminen ja liikkumattomuus ovat asioita joita ei pidä puolustella perimällä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syötät siis lapsellesi rasvatonta ruokaa ja ihmettelet kun kodin ulkopuolella herkut maistuu!
No pitäisiko olla paahtoleipää suklaalevitteellä ja pitsaa? Ja sitten olla se paska äiti joka syöttää llihavalle lapselle moskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitäisiko olla paahtoleipää suklaalevitteellä ja pitsaa? Ja sitten olla se paska äiti joka syöttää llihavalle lapselle moskaa?
Puhuin rasvasta, en sokerista. Onko sulla vikaa ymmärryksessä?
No ei mene ihan aina noin. Neuvolaämmä valittaa aina, kun lapsi on laiha, vaikka kuinka yritän syöttää ja kaikkea mahdollista. Herkut ei mene ollenkaan. On varmaan siinä luulossa, etten syötä lasta! Ei myöskään päiväkodin tädit saa lasta syömään. Olen heitäkin hieman kritisoinut, että voisivat yrittää lasta hieman enemmän syömään, eikä niin, että lautanen tuodaan eteen ja jos ei heti maistu, niin ruoka viedään samantien pois. Että kyllä sitä nalkutusta tulee hoikkuudestakin..
Ap on ystävällisesti sanottuna tampio ja muiden muksujen kilot ei sulle kuulu. Pidä huoli vain omistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat nykyään kyllä aika ylipainoisia.... huomattavan paljon ylipainoisempia kuin 30-40 vuotta sitten, jolloin luokalla saattoi olla kaksi hieman pyöreää tapausta ja muut joko normaalipainoisia tai laihanpuoleisia.
Ei ollut kännyköitä eikä pelikoneita.
Jengi juoksi pihoilla ja turuilla, pelasi pallopelejä ihan omaksi huvikseen, pyöräili pitkät matkat (kaverin luo ja takaisin).
Spontaani liikunta on monilla lapsilla lopahtanut sen vekottimen tuijottamisen.
Ruokailutottumuksetkin ovat vähän sitä-sun-tätä.
VANHEMMILLA ON VASTUU LASTENSA HYVINVOINNISTA!
Turha on syyttää ylisuuria sipsi- ja karkkipusseja, koska kukaan ei pakota niitä ostoskärryynsä haalimaan.
En tiedä mitä on ollut 30-40 vuotta sitten, en ollut edes syntynyt mutta ihmetyttää todella tämä väite että lapset olisi ylipainoisia. Onko tähän jotain muuta tueksi kuin kanssakäyminen sana?
Se joka luulee olevansa laihalapsikuplassa.
No 1960-luvulla näytti uimarannalla tuolta. 1980-luvun lapset ovat noiden lapsia.
https://www.google.fi/search?source=hp&ei=DiYOW_HOEYqQmgXK94jADA&q=1960…:
Niin ja saako sen tilaston ylipainoisista lapsista?