Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan
Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisten lasten vanhemmat ovat yleensä itsekin ylipainoisia. En todellakaan menisi osoittelemaan lapsia ja syyttämään näitä omasta tilanteestaan. Kyse on siitä, mitä koko perhe syö ja miten koko perhe liikkuu.
Oletteko muuten milloin viimeksi nähneet uimarantakuvia 1970- ja 1980-luvuilta? Aina kun näen niitä, jään hämmästelemään sitä, miten hoikkia suomalaiset aikuiset, sekä miehet että naiset, omassa lapsuudessani vielä olivat. Sitten meidän elintaso nousi, arkiliikkuminen väheni ja suomalaisista tuli ylipainoinen kansa.
Ja kaiken mässyn määrän kasvu. Limupullot oli aikoinaan litrasia, karkkipussit pieniä ja nykyään hervottomia säkkejä. Sokeri on ihmiselle myrkkyä.
Kyllä on lihavuus huomattavasti lisääntynyt pienillä lapsilla, varsinkin näkyy paljon ylipainoisia pieniä poikia. Samoin olen kiinnittänyt huomiota teini-ikäisten tyttöjen lihavuuteen, mahat pullottavat ihan kuin keski-ikäisellä. Ja kyllä niitä lihavia aikuisiakin on aivan liikaa. Jumbon markettien edessä esim. kun seisoskelee ja katselee ihmisvirtaa niin huh huh.
Oma poika on mennyt koko elämänsä miinuskäyrällä painossa ja aina terkkarit jaksaa siitä huomauttaa. Käsittääkseni keskiarvokäyrän idea on että puolet lapsista on sen alapuolella ja puolet yläpuolella, nyt tavoitteena tuntuu olevan että kaikki olisivat vähintään käyrällä.
Ylipainoista työkaveria olen seurannut ja huomannut että vaikka hän syö lounaalla samaa ruokaa kuin minä niin annoskoossa on huomattava ero, siitä sitä energiaa kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.
Miksi käytät sanaa ”boobsit”?
Vierailija kirjoitti:
Apn syömishäiriö yhdistettynä maanis-depressiivisen oireiluun on hauskaa seurattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoisten lasten vanhemmat ovat yleensä itsekin ylipainoisia. En todellakaan menisi osoittelemaan lapsia ja syyttämään näitä omasta tilanteestaan. Kyse on siitä, mitä koko perhe syö ja miten koko perhe liikkuu.
Oletteko muuten milloin viimeksi nähneet uimarantakuvia 1970- ja 1980-luvuilta? Aina kun näen niitä, jään hämmästelemään sitä, miten hoikkia suomalaiset aikuiset, sekä miehet että naiset, omassa lapsuudessani vielä olivat. Sitten meidän elintaso nousi, arkiliikkuminen väheni ja suomalaisista tuli ylipainoinen kansa.
Ja kaiken mässyn määrän kasvu. Limupullot oli aikoinaan litrasia, karkkipussit pieniä ja nykyään hervottomia säkkejä. Sokeri on ihmiselle myrkkyä.
Ei sokeri ole mitään myrkkyä, kohtuudella käytettynä ihan ok. Ihme hysteriaa.
Itse olen syntynyt -86 ja muistan lasuudestani, että luokalla saattoi olla aina yksi pullukka, joka nykystandardeilla olisi varmaan normaalipainoinen. Sellaisia oikeasti todella lihavia, mitä nykyään näkee päivittäin ei vain ollut. Lisäksi tuntuu, että näitä lihavia lapsia on vuosi vuodelta enemmän katukuvassa.
Oikein laskit. Ei ole normaalia käytöstä ja vielä tulit tänne avautumaan. Hanki hoitoa.
Terveestä nälästä on tullut kuin vältettävä sairaus. Sen ainakin olen huomannut.
Lapsille tyrkytetään parin tunnin välein jotain suupalaa, jotta vain ei pääsisi verensokeri laskemaan.
Omassa lapsuudessani 70-luvulla ei tätä ilmiötä ollut. Joskus kun oli syönyt hintsusti koulussa, sen jälkeen juossut ympäri pihoja monta tuntia, oli karjuva nälkä kotiaterialla viiden, kuuden aikaan.
Ja maittoi mikä tahansa, voitte uskoa. Nirsoilukin on varmasti osaksi tätä, ettei koskaan ole kunnon nälkä. Silloin valikoi vain sitä, mikä tuntuu tosi mieluisalta. Ja se mieluisa valitettavasti on usein sitä epäterveellistä ja lihottavaa.
Kunnon ateriavälit kouluikäsille viimeistään, niin ongelmasta ainakin osaksi päästäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Näen päivittäin pikkulapsia joilla on isommat tissit kun mulla. Poikia ja tyttöjä. N29
Mullakin on isommat rintalihakset mitä sulla rinnat.
M32
Mä olen joskus jotain alakoululaista joskus luullut tytöksi mutta kun kuulin isänsä huutava nimeä paljastui hän pojaksi. Oli niin tytön näköinen pitkän tukkansa ja "rintoinensa" kanssa tytöltä.
Yhtä surullista on se että mulla on virallisesti alipainoinen lapsi josta neuvola muistaa mäkättää että se on alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Hah haa. Apeelle iski tissikateus kun pikkupojillakin on isommat rinnat. Ja sitten haukkuu heitä täällä aveella. Tyypillistä.
No tulihan se sieltä: kateusargumentti, tuo klassikko! Kun nostetaan esiin mopokolarit ja joidenkin mopoilijoiden vastuuton käyttäytyminen, vastaus on että valitat vain koska ei tainnut itsellä olla nuorena mopoa. Kun nostetaan esiin lasten ja nuorten ylipaino-ongelmat, vastataan taas syyttämällä kateudesta. Hassu juttu, ja varmasti noin ajattelevalle äärimmäisen vaikea ymmärtää: jotkut ovat ihan oikeasti kiinnostuneita (ja tarpeen vaatiessa huolissaan) nähdessään tällaisten ongelmien yleistyvän ja he haluavat tuoda ne keskustelun piiriin. Joitain kiinnostaa ihan aidosti että miten tällaiset ilmiöt syntyvät laajemmalla tasolla, ilman tarvetta yksittäisen ihmisen pilkkaamiseen tai sormella osoittamiseen.
Lapsuudessa coca-cola oli melko arvokasta ja pitsakin vielä ravintolaruokaa ja muutoksen jo huomasi 90-luvulla.
Hyötyliikuntaa ei ole kun jos päästät lapsen ilman valvontaa kavereineen ulos, se on lasun paikka. Parempi kun istuu kotona pleikan ääressä, tai pelaa postimerkin kokoisella kotipihalla kavereineen mölkkyä tms.
Välipaloja puputetaan jatkuvasti ettei vaan verensokeri laske ja iske kiukkukänkkäränkkä. Ei ole siis ikinä oikeasti nälkä, eikä osata enää luontaisesti säädellä syömisen tahtia ja määrää.
Ei ymmärretä eroa "lapsenpyöreyden" ja ihraläskin välillä. Lapsenpyöreyden kai olettaisi pikkuhiljaa sulavan viimeistään taaperoajan touhotuksessa, ei lisääntyvän selluliitiksi kymmenvuotiaan reisiin ja peppuun.
Ei osata syödä oikein, vaan tempaudutaan mukaan jokaiseen uusimpaan elämäntaparemonttiin, ja raahataan lapsi mukaan samaan vuoristorataan. Jojoilua ja yksipuolista ruokaa kestää aikuisenkin kroppa huonosti, lapsen ei senkään vertaa.
Pulla, sokerit, limonadit ja kaakaot eivät ole lähtökohtaisesti saatanasta. Niiden jatkuva pupertaminen niitä ongelmia aiheuttaa. Samoin voi ja muutamat muut luontaiset rasvat ovat saaneet turhankin synkeän viitan ympärilleen. Sopivasti käytettynä nekään eivät lihota tai tapa.
Liikunta, liikunta ja liikunta. Alussa jo mainittu, mutta ei voi turhaan korostaa. Lapset kasvatetaan kuin ruukkukasvit, ympäristön vaaroilta suojattuna oman huoneensa nurkassa. Toki puusta voi pudota, naapurin setä voi olla namusetä ja kaikkihan tietää ettei siinä tietyssä puistossa kannata juosta paljain jaloin kun narkit jättää piikit lojumaan, mutta voi se sama muksu jäädä vaikka bussin alle koulumatkalla, tai aikuisena. Oman näkemyksen mukaan parempi liikunnallinen, kuin yltiösuojeltu lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ja se kyllä säälittää. Pojillakin Isot mahat uimahousujen päällä roikkumassa (kuten keski-ikäisillä) ja roikkutissit. Yyyyh! Miten kuvittelette ovatko tällaiset pojat nuorina aikuisina haluttua valuuttaa seurustelukumppaneiksi kun terveys on jo ihan kuraa yms. :( ihan järkyttävää ja tuntuu että kansakuntana jotain olisi tehtävä ennen kuin koko nuoriso on pilattu ja lisääntymiskyvytöntä (menetetty terveys).
Että jotain rotia nyt vanhemmat! Oikestiko haluatte lapsellenne sairauksia ehdoin tahdoin ja vaikeuksia itsetunnon ja kumppanin saannin kanssa 😔
miten ihmeessä teitä kiinnostaa jotkut kakarat ja niiden hyvinvointi... missä maailmassa te elätte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole sitten sinulla kummoiset tissit ja kutsut vielä itseäsi aikuiseksi naiseksi. Elä käy enää uimarannoilla ja elä varsinkaan käytä bikineitä.
Auts, kolahtiko kenties ;) ap.
Ei kolahtunut ei. Ei ole lapsia, eikä tule. Enkä myöskään ole ylipainoinen. Mutta jos jonkun muksun manboobsit ovat isommat kuin sinun, niin et voi käyttää bikineitä.
lolol, tulee mieleen ne jotkut a-c-kuppiset joiden bikinit on pelkkää täytettä :'D
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä osa osallistuu vakavan aiheen keskusteluun typerästi. Ei siinä ole mitään hyvää jos lapsi opetetaan herkuttelemaan ja olemaan liikkumatta. Minun puolisoni lapsi on nyt hyvin pitkällä tässä enkä voi sanoin kuvailla kuinka pahalta tuntuu toisen puolesta. Lapsi ei valitettavasti itse osaa asiaa ratkaista vaan vanhempien kuuluu se tehdä.
Armeija on joillekin hyvä kuntokoulu mutta valtaosa pullaa koko ikänsä syöneistä ei tänä päivänä enää kyseistä palvelusta suorita. Sitten kun lasta alkaa itseään harmittaa oma läskiys, niin todennäköisin tapa ratkaista harmitus on herkkujen syönti koska niistä saa varman hyvän olon tunteen.
Tilanne tuntuu itsellekin vankilalta koska lapsi itse eivätkä hänen vanhempansa aio tehdä asialle ilmeisesti mitään.
Joten kirjoittelet sitten vauvapalstalla itse asian korjaamisen sijaan jotta tulee parempi mieli vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ja se kyllä säälittää. Pojillakin Isot mahat uimahousujen päällä roikkumassa (kuten keski-ikäisillä) ja roikkutissit. Yyyyh! Miten kuvittelette ovatko tällaiset pojat nuorina aikuisina haluttua valuuttaa seurustelukumppaneiksi kun terveys on jo ihan kuraa yms. :( ihan järkyttävää ja tuntuu että kansakuntana jotain olisi tehtävä ennen kuin koko nuoriso on pilattu ja lisääntymiskyvytöntä (menetetty terveys).
Että jotain rotia nyt vanhemmat! Oikestiko haluatte lapsellenne sairauksia ehdoin tahdoin ja vaikeuksia itsetunnon ja kumppanin saannin kanssa 😔
miten ihmeessä teitä kiinnostaa jotkut kakarat ja niiden hyvinvointi... missä maailmassa te elätte
Maailmassa, jossa maksetaan veroja.
Nyt jo tavataan kakkostyypin diabetesta lapsilla, lisääntyneitä tuki- ja liikuntaelinongelmia ja verisuonten rasvoittumista.
Valtavat kustannukset koituu tästä yhteiskunnalle tulevaisuudessa. Kasvamassa on täysin uusi sukupolvi, joka on jo lapsena vaarallisen lihavia.
Outoa, jos ei kiinnostaisi.
Minua kiinnostaa kyllä tietysti myös näiden lasten kärsimykset. Se lienee sinulle vieras ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eskarilainen tyttö ja pari kiloa on liikaa tällä hetkellä painoa. Kova tyttö liikkumaan ja herkkuja syö vain herkkupäivänä, mutta ruokaa söisi niin paljon ku vaa viittii antaa. Tuntuu oikeasti välillä että hällä ei täyttä oloa tule ikinä. On siis pakko ollut alkaa minun äitinä rajoittamaan lapsen syömistä vaikka pahalta tuntuukin. Toisaalta minun vikanihan se on kun sitä ruokaa olen lapselleni antanut ylettömät määrät. Onneksi päiväkotikin on tähän hyvin lähtenyt mukaan sillä lapsi saattaa syödä KOLME lautasellista jo aamupuuroa päiväkodissa aamupalalla. Opetellaan yhdessä lapsen kanssa kasvisten, marjojen lisäämistä ruokavalioon sekä lautaselle otettavan ruoan määrää. Ei kyllä itsellenikään pahaa tällainen muutos tee kun liikakiloja äidilläkin on semmonen 5kg :)
Voisiko olla apua, että ruuan lisänä olisi aina tarjolla salaattia /raastetta mitä lapsi saisi syödä niin paljon kuin haluaa..
Joku tuossa kirjoitti, että esim Munkkiniemen alueella ei kouluissa näy ala-asteella lihavia lapsia. Tosiaankin oma poikani sillä alueella koulussa ja eipä kyllä ole ylipainoisia muksuja hänen koulussaan.