Propral ja sekavuus
Kellään samanlaista kokemusta, että propranololi aiheuttaisi sekavaa olotilaa?
Olen käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti toistakymmentä vuotta ja uskaltaisin sanoa tuntevani lääkkeen vaikutusta varsin hyvin. Viimeisen vuoden aikana olen huomannut, että joinakin päivinä lääke aiheuttaa ihan hirveän pöhnän; olo on epätodellinen, sekava ja se kestää ja kestää. Nuorempana tällaista ilmiötä en muista havainneeni, mutta nyt tosiaan olen yhdistänyt tuon kummallisen olotilan liittyvän kyseisen lääkkeen oton jälkeisiin tunteihin/loppupäivään.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Se laskee verenpainetta
Se verenpaineen laskuko sen merkillisen olon muka tekee? Tiedostan (ja tunnen) tuon propralille tyypillisen verenpaineenlaskun (en syö verenpainelääkkeenä), ja välillä se on kyllä aika inhottava, se ns. sieppaava tunne rinnassa ja laiska syke. Mutta tuo uutena ilmennyt, ihan pökerryttävän pöljä olo on ihmeellinen. Töissäkin tuntuu, että en saa itsestäni mitään järkevää ulos tällaisina päivinä.
Ei taida Propralista johtua, jotain muuta on vialla. Jos tuo jatkuu niin ehkä verikokeet paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei taida Propralista johtua, jotain muuta on vialla. Jos tuo jatkuu niin ehkä verikokeet paikallaan?
No mitäs niistä verikokeista olisi syytä katsoa. Riittääkö perusverekuva? Mikä siinä voisi mahdollisesti selittää tällaisen ilmiön?
Vierailija kirjoitti:
Laiska syke lihottaa
Voi olla, mutta n. 100 bpm leposyke kuluttaa.
Oletko ottanut muita lääkkeitä samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ottanut muita lääkkeitä samaan aikaan?
En.
Olen syönyt Propralia yli 20 vuotta säännöllisesti vähintään 80 mg päivässä eikä tuollaista haittaa ole ilmennyt.
Vierailija kirjoitti:
Se laskee verenpainetta
Joo. Sehän tiedetään että laskee verenpainetta, mutta kyse oli sekavasta olosta. Aina pitää tulla tänne änkyttämään itsestäänselvyyksistä.
Ei ole minulla aiheuttanut sekavuutta, ikinä.
Onko sulla alhainen verenpaine ja kuinka isolla annoksella syöt Propralia? Mulla on luonnostaan alhainen verenpaine ja Propral aiheuttaa juuri kuvailemaasi olotilaa. Syön nykyisin Propralia hyvin pienellä annoksella (puolikas 10mg tabletti) ja sillä sivuvaikutukset ovat pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se laskee verenpainetta
Joo. Sehän tiedetään että laskee verenpainetta, mutta kyse oli sekavasta olosta. Aina pitää tulla tänne änkyttämään itsestäänselvyyksistä.
Ei muuten edes kaikki sairaanhoitajat tiedä, että Propral alentaa verenpainetta. Jouduin viime syksynä päivystykseen verenpainekriisin takia ja sanoin triagehoitajalle, että olen ottanut Propralia maksimiannoksen eikä verenpaine ole laskenut, johon hoitaja totesi, että eihän sitä verenpaineeseen oteta vaan sykkeen alentamiseen. Meni vähän ohi aiheen, mutta ihmetyttää, millaiset hoitajat lajittelevat potilaita. Propral on kuitenkin paljon käytetty ja vanha lääke.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla alhainen verenpaine ja kuinka isolla annoksella syöt Propralia? Mulla on luonnostaan alhainen verenpaine ja Propral aiheuttaa juuri kuvailemaasi olotilaa. Syön nykyisin Propralia hyvin pienellä annoksella (puolikas 10mg tabletti) ja sillä sivuvaikutukset ovat pienemmät.
Paradoksaalista kyllä, mutta minusta tuntuu jopa, että pienemmät annokset aiheuttaa pahempia olotiloja kuin suuremmat.
Itsellä lähtökohtaisesti verenpaine voi olla hyvinkin matala (100/60), ja propranololin annostus ihan maksimissaan 20 mg kerrallaan, mutta tyypillisesti 10-20 mg.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vaivaan Ap syöt Propralia?
Takykardiaan
Se laskee verenpainetta