Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan

Vierailija
29.05.2018 |

Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.

Kommentit (253)

Vierailija
101/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä tarkoitat!

Vastaan tuli nimittäin kolme uimashortsista poikaa, jokaisella heilui kunnon minnat (miesrinnat).

Vierailija
102/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetkin ajattelevat nykyään niin että jos syö ja lihoo niin lääkäri imee ne rasvat sitten pois jos niitä ei enää halua! Miettikääs nyt, aikuisten rasvaimuja! jJssain täytyy siis olla jotain vikaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mene ihan aina noin. Neuvolaämmä valittaa aina, kun lapsi on laiha, vaikka kuinka yritän syöttää ja kaikkea mahdollista. Herkut ei mene ollenkaan. On varmaan siinä luulossa, etten syötä lasta! Ei myöskään päiväkodin tädit saa lasta syömään. Olen heitäkin hieman kritisoinut, että voisivat yrittää lasta hieman enemmän syömään, eikä niin, että lautanen tuodaan eteen ja jos ei heti maistu, niin ruoka viedään samantien pois. Että kyllä sitä nalkutusta tulee hoikkuudestakin..

Opetatko myös lapsesi kutsumaan muita *mmiksi ja sysäämään vastuun muille? Kotoa ruokailutottumukset tulee.

Vierailija
104/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen päivittäin pikkulapsia joilla on isommat tissit kun mulla. Poikia ja tyttöjä. N29

Vierailija
105/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan lasten ylipainoisuus on paljon yleisempää maalla kuin taajamissa. 

Voisiko joku jurvelo selittää korrelaation? 

Maalaiset kuvittelevat elävänäsä terveellisesti, mutta totuus on toinen. 

Maalla etäisyydet on usein niin pitkiä ettei lapsi pääse liikkumaan itse mihinkään. Kouluun, kaverin luo, harrastuksiin yms. on pakko mennä autolla kun matkaa olisi muuten niin paljon. Joskus este tosin ei ole matkakaan vaan se että lapsi pitäisi laittaa kävelemään/pyöräilemään ison autotien reunaa pitkin.

Vierailija
106/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootte sairaita, ei muuta:D aikuiset ihmiset keskustelemassa lasten painosta, huh hei. Kyllä meillä on jo kolmas ja neljäsluokkalaiset laiharilla ja haluavat kuolla, kun ovat läskejä. Ja jokaisen pahaan oloon ootte syyllisiä te aikuiset, joiden lapset on kiusaajia. Haluaisin milloin vain mieluummin lihavan lapsen, kuin ilkeän.

Kansanterveydellisistä asioista voi puhua. Ei tässä puhuta kenenkään yksilöllisestä painosta, vaan huolestuttavasta lasten lihavuusilmiöstä. 

Jos olet lihottanut ala-asteikäiset lapsesi siihen kuntoon, että haluavat kuolla, niin syy on sinun. 

Ja loppukaneettina lihavakin lapsi voi olla ilkeä ja hoikka ihanan empaattinen. Ja mahdollisesti jälkimmäinen on yleisempi tapaus. Ainakin lasten kavereissa ne läskit ovat itsekkäitä ja inhottavia. 

Toisten haukkuminen on huolta kansanterveydestä. Just. Kiusaajamammat taas kunnolla vauhdissa. Minua huolestuttaa lasten mielenterveys kun niillä on tälläisiä kasvattajia.

Sitten ihmetellään kun lapsilla jo on mt-ongelmia ja voivat huonosti. Ei ihme kun kasvuympäristö on tämä. Kiusaaminen ja haukkunuminen opitaan kotoa ja kuinka ihmiset ovat eriarvoisia ulkonäön perusteella.

Vierailija
107/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ensin liian laiha lapsi ja tämä johti lasuun kun luultiin, etten syötä tyttöä! Vielä 5-vuotiaana oli 116/18 ja luut paistoi.  Aamulla tahtoi vain lasin maitoa, leivistä otti vain  näykkäisyjä.

No, nyt sama tyttö on  9v, 135/42 ja joka paikasta tulee valitusta että lihava!  Iso maha! Ylipainoinen !

Vierailija
108/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli ensin liian laiha lapsi ja tämä johti lasuun kun luultiin, etten syötä tyttöä! Vielä 5-vuotiaana oli 116/18 ja luut paistoi.  Aamulla tahtoi vain lasin maitoa, leivistä otti vain  näykkäisyjä.

No, nyt sama tyttö on  9v, 135/42 ja joka paikasta tulee valitusta että lihava!  Iso maha! Ylipainoinen !

Ette sitten osaa kultaista keskitietä? Ei ihme että lapsi voi huonosti.

Vierailija
109/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaapas yle areenasta XL-sukupolvi jossa seurataan viiden tanskalaisen lapsen laihdutusta.

30v sitten kavereissani oli pari lihavaa jotka kyllä touhusivat meidän hoikkien mukana päivät pitkät. Olenkin miettinyt miten he pystyivät olemaan niin tukevia sillä liikkumismäärällä! En sitten tiedä mitä söivät, mutta todennäköisemmin vähemmän herkkuja kuin minä, koska meillä niitä syötiin törkeän paljon. Itse olin lapsena alipainoinen.

Itse olin lapsena lihava enkä todellakaan tajua, miten se on mahdollista. Tiukka linja oli herkkujen suhteen, karkkia oli ehkä kerran kuukaudessa, kun isä tuli ulkomaankomennukselta ja toi minulle sekä siskolleni Kaatissäkit (siis se karkkipussi, en tiedä, onko niitä vielä). Tietokoneita tai muita vempaimia ei ollut sillon. Kavereiden kanssa juostiin maaseudulla pitkin metsiä päivät pitkät. Äiti teki pelkästään normaalia kotiruokaa, muistan olleeni kaverille kateellinen, kun heillä oli aina jääkaapissaan eineslihapullia ja vanukkaita yms. ja meillä ei mitään tuollaisia koskaan ostettu. En tosin syönyt kaverin luona tai muuallakaan kodin ulkopuolella, paitsi tietenkin koulussa. Pakko olla joku geenijuttu. No mutta pointtiin, eli mua kiusattiin tosi paljon koulussa lihavuuden takia ja sen takia sairastuin 12-vuotiaana syömishäiriöön. Lopetin siis syömisen lähes kokonaan ja aloin lenkkeilemään. En odottanut sitä kasvupyrähdystä, joka olisi varmasti tasoittanut ylipainoni. Olin 160cm pitkä ja painoin 65kg. Laihdutin tuosta 50 kiloon ja pituutta tuli 165cm. Eli olin melko hoikka/normaalipainoinen. Mutta murrosikä ja kehitys viivästyivät tuon laidutuksen takia. Kiusaamisen takia myös muut mielenterveysongelmat, kuten masennus ja ahdistuneisuushäiriö ovat piinanneet minua koko elämäni.

Vierailija
110/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoisen 11 v tytön äiti ja kysyisin teitä, miten kontrolloitte lapsen syömisiä KODIN ULKOPUOLELLA?

Kovasti täällä mesotaan että SINÄ olet vanhempi ja lapsen paino on SINUN vastuullaasi mutta mitä se auttaa, jos lapsi syö  muualla kuin kotona?  Jos tyttäreni jakaa "Emmin" kanssa jäätelöpaketin tai syö "Saran " luona ison lautasellisen spagettia niin miten hemmetissä minä siihen puutun?  11v ei enää ole pikkulapsi ja liikkuu paljon itsenäisesti kavereiden kanssa, en voi kytätä koko ajan mitä pistää suuhunsa.

Tyttäreni on siis 142cm/ 48 kg eli huomattava ylipainoinen. Etenkin näin kesällä asia on tuskallisen näkyvillä kun tyttö pukeutuu  sortseihin ja  toppeihin tai bikineihin. 

Olen lopettanut paahtoleivän sekä muun vaalean leivän ostamisen koska sitä puputtaisi vaikka kuinka paljon.  Samoin murojen ja jugurttien oston. Lihapullat teen vähärasvaisemmasta broilerin jauhelihasta,  tarjolla on usein salaattia, janojuomaksi on jääkaapissa iso kannu maustettua vettä ja rasvatonta maitoa. Kotona siis syö terveellisesti, mutta kun poistuu ulos ovesta... 

Syötät siis lapsellesi rasvatonta ruokaa ja ihmettelet  kun kodin ulkopuolella herkut maistuu!

No pitäisiko olla paahtoleipää  suklaalevitteellä ja pitsaa? Ja sitten olla se paska äiti joka syöttää llihavalle lapselle moskaa?

Puhuin rasvasta, en sokerista. Onko sulla vikaa ymmärryksessä?

Kaikki eivät vieläkään käsitä että ilman riittävää määrää (hyviä) rasvoja, mm voita eikä mitään keinotekoista myrkkyä, ihminen lihoo/pysyy lihavana.

Vierailija
111/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei mene ihan aina noin. Neuvolaämmä valittaa aina, kun lapsi on laiha, vaikka kuinka yritän syöttää ja kaikkea mahdollista. Herkut ei mene ollenkaan. On varmaan siinä luulossa, etten syötä lasta! Ei myöskään päiväkodin tädit saa lasta syömään. Olen heitäkin hieman kritisoinut, että voisivat yrittää lasta hieman enemmän syömään, eikä niin, että lautanen tuodaan eteen ja jos ei heti maistu, niin ruoka viedään samantien pois. Että kyllä sitä nalkutusta tulee hoikkuudestakin..

Opetatko myös lapsesi kutsumaan muita *mmiksi ja sysäämään vastuun muille? Kotoa ruokailutottumukset tulee.

Joo, opetan. Kerropa, millaiset ruokailutottumukset meillä kotona on?

Vierailija
112/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah haa. Apeelle iski tissikateus kun pikkupojillakin on isommat rinnat. Ja sitten haukkuu heitä täällä aveella. Tyypillistä.

Vierailija
113/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni pienen lapsen äitinä oikein pelottaa tulevaisuus. Isovahemmilla on jo nyt hillitön tarve "ostaa" lapsen rakkautta herkuilla ja mikä itku ja poru alkaa, kun taaperolle ei saakaan syöttää karkkia. Samaa tekevät myös omille lapsilleen ja sitten samaan aikaan hämmästellään, että miksi kertyy painoa vyötärölle, vaikka päivittäin pitäisi mutustaa pullaa ja juoda litratolkulla limpparia. Jostain syystä epäterveellisen ruokavalion ja ylipainon korrelaatiota ei nähdä tai ymmärretä lainkaan. Saman huomaa tässä ketjussa, suoranaista lihavuutta pidetään normaalina lapsen pyöreytenä ja kellään ei ole oikeutta tulla sanomaan sitä faktaa, että ylipaino on terveysriski ja suurimmaksi osaksi johtuu ruokailutottumuksista.

Vierailija
114/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, opetan. Kerropa, millaiset ruokailutottumukset meillä kotona on?

Ilmeisestikin huonot jos lapsi on liian laiha tai lihava.

Vierailija
115/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni pienen lapsen äitinä oikein pelottaa tulevaisuus. Isovahemmilla on jo nyt hillitön tarve "ostaa" lapsen rakkautta herkuilla ja mikä itku ja poru alkaa, kun taaperolle ei saakaan syöttää karkkia. Samaa tekevät myös omille lapsilleen ja sitten samaan aikaan hämmästellään, että miksi kertyy painoa vyötärölle, vaikka päivittäin pitäisi mutustaa pullaa ja juoda litratolkulla limpparia. Jostain syystä epäterveellisen ruokavalion ja ylipainon korrelaatiota ei nähdä tai ymmärretä lainkaan. Saman huomaa tässä ketjussa, suoranaista lihavuutta pidetään normaalina lapsen pyöreytenä ja kellään ei ole oikeutta tulla sanomaan sitä faktaa, että ylipaino on terveysriski ja suurimmaksi osaksi johtuu ruokailutottumuksista.

Sama, heti kun lapsi vähänkin ärsyyntyy jos ei heti saa herkkua niin annetaan käteen keksi, jäätelöä, monta pullaa peräjälkeen.. En ymmärrä. Täytyy rajoittaa lapsen käyntiä mummolassa tämän takia :(

Vierailija
116/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman asian uimarannalla. Olihan omassakin lapsuudessa joitakin pyöreämpiä lapsia, mutta ei sairaalloisen lihavia. Nykyään saattaa välillä nähdä alle kouluikäisen lapsen, joka on niin lihava että on vaikea kävellä. Siis tyyliin 50- kiloinen kolmevuotias. Tekee aina pahaa kun tällaisen näkee, siis lapsen terveyden puolesta. Pieni pyöreys ei ole pahasta, mutta jos lapsi on melkein yhtä paksu kuin pitkäkin ja raajat täynnä läskimakkaroita, ei se normaalia ole.

Vierailija
117/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette sitten osaa kultaista keskitietä? Ei ihme että lapsi voi huonosti.

Eikö 116/18 ole aivan normaali paino lapselle? Meidän nuorempi tyttö on noin 120/20 ja eikä se missään tapauksessa laiha ole. Vanhempi tyttö on 130/26 ja oikein terveeltä näyttää hänkin.

135/42 on kyllä ihan törkeä plösö.

Vierailija
118/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kinkkinen juttu. Mulla on kaksi poikaa. Samaa ruokaa syödään kaikki. Toinen osaa itse säädellä ruokailua ja syö silloin kun on nälkä ja sen verran, että nälkä lähtee. Välillä se on toooooosi paljon, välillä vähän. On hoikka, lihaksikas ja jäntevä. Harrastaa mutta on muutenkin liikkuvaista sorttia.

Sitten meillä on se toinen poika,joka on aina paikalla ruoka-aikaan ja pitää huolen, ettei jää mistään paitsi. Syö paljon. Ei liiku huvikseen, vain harrastuksissa. Jos rajoitetaan, masentuu ja sanoo, että eikö saa syödä kun on lihava. Valittaa takapuolensa kokoa. On aika kriittinen itselleen. 12-vuotias. Tässä on ihan oikeesti tasapainottelua siinä,miten rajoitetaan ja muten kannustetaan. Ei kehtaa kertoa, kuinka paljon syö koulussa.

Ja kyllä, liikuntaa harrastaa 4-5 krt/vko. Lievästi ylipainoinen. Meillä on aina vihanneksia aterioilla ja muutenkin marjoja ja hedelmiä.

Muuten, vaikka kotona rajoitettaisiin herkkuja,niitä on näin kausittain tarjolla aika paljon esim. nyt kun harrastukset ja koulu loppuu,on erilaisia juhlia...

Olen neuvoton tässä asiassa!

Vierailija
119/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lihavuus ja asuinalueen keskimääräinen varakkuus korreloi keskenään.

Jos Munkkivuoressa/-nimessä on paljon hoikkia yksilöitä, hyvä.

Myös alueilla, joissa on paljon ei-korkeakoulutettuja, hoikuutta on havaittavissa eikä se johdu siitä, etteikö olisi varaan ruokaan.

--

Me emme ole Yhdysvallat, jossa hampurilaisaterioiden käsittämätön halpuus ja ranskalaisten perunoiden pituus (verrattuna Suomen hintoihin ja pituuksiin) ajavat huonommin toimeen tulevat monesti hakoteille ruokailun suhteen.

Minun 9 v pikkuveljeni munkkivuoressa ja hänen kaverinsa ovat melkein kaikki laihoja tai normaalipainoisia. Liikkuvat paljon, pelaavat pokemon go vapaa-ajalla ja jalkapalloa välitunnit.

Vierailija
120/253 |
30.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siellä uimarannoilla on lapsia kyylääviä tätejä? Hyvä muistaa.

Hihiii.

Täällä toinen kyylääjä.

Olen ollut paljon uimahallissa töissä ja harrastuksissa.

Kyllä lapsissa näkee sen löysyyden ja pulleiden lisääntyneen. Oikeesti.

Toki on niitä myös, jotka on hyvässä kunnossa ja liikkuvat, mutta pillereiden määrä on selvästi lisääntynyt...eikä tarvitse hirveä tiirailivat olla, että sen näkee...

Onhan se aikuisillakin ihan sama. Vaatteiden valmistajat ovat suurentuneet kokoja. Lapsille ja aikuisilla on niitä d- malleja tuolla kaupoissa.....on tullut ihan omat rekit.

Ihan aiheesta aapee kirjoittaa. Enempi liikuntaa lapsille ja aikuisille ja herkuttelu säätöön...ja samoin puhelin ja IPad.