Uimarannoilla näkee suomalaisten lasten surullisen tilan
Laskin että joka kolmas lapsi on reilusti ylipainoinen. Lihavilla pikkupojilla on isommat boobsit kuin minulla, aikuisella naisella. Sietäisi olla bikinit heilläkin käytössä. Oksettavaa! Mitä noille syötetään?? Mikseivät vanhemmat puutu syömiseen ja liikkumiseen? Kasvatuksen tuloksen näkee ulkomuodosta, näkee kenen hyvinvoinnista ei ole välitetty.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole sitten sinulla kummoiset tissit ja kutsut vielä itseäsi aikuiseksi naiseksi. Elä käy enää uimarannoilla ja elä varsinkaan käytä bikineitä.
Auts, kolahtiko kenties ;) ap.
Ei lihavuus ja asuinalueen keskimääräinen varakkuus korreloi keskenään.
Jos Munkkivuoressa/-nimessä on paljon hoikkia yksilöitä, hyvä.
Myös alueilla, joissa on paljon ei-korkeakoulutettuja, hoikuutta on havaittavissa eikä se johdu siitä, etteikö olisi varaan ruokaan.
--
Me emme ole Yhdysvallat, jossa hampurilaisaterioiden käsittämätön halpuus ja ranskalaisten perunoiden pituus (verrattuna Suomen hintoihin ja pituuksiin) ajavat huonommin toimeen tulevat monesti hakoteille ruokailun suhteen.
Mun poika oli hiukan ylipainoinen n. 10-vuotiaana. Aina ollut siihen saakka laiha oikeastaan. Kiusattiinkin koulussa jopa siitä. Mutta se meni ohi sekin vaihe ja hänestä kehkeytyi laiha teini. Limsaa meillä ei juotu päivittäin ja ostin yleensä pikkupullon Cokista, kunnes ne hävisivät ja tuli näitä 1,5 litraisia, jotka oli vielä kaupan niin, että piti ostaa kaksi. Karkkipäiväkin oli kerran viikossa vain, se oli silloinen trendi.Pullaa meillä ei pyörinyt kaapeissa, eikä muita herkkuja. Minusta tuo painonlisäys kuului jotenkin tuohon ikään pojilla.
Kysyttiin, millainen ihminen pitää lapsen lihavaa kehoa oksettavana.
Tässä yksi:
Olen kolmen hoikan lapsen äiti. Todella etoo hyllyvät rasvamahat, pihtipolvet ja läskitissit lapsilla.
Inhoan sitä näkyä. Kuvottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole sitten sinulla kummoiset tissit ja kutsut vielä itseäsi aikuiseksi naiseksi. Elä käy enää uimarannoilla ja elä varsinkaan käytä bikineitä.
Auts, kolahtiko kenties ;) ap.
Ei kolahtunut ei. Ei ole lapsia, eikä tule. Enkä myöskään ole ylipainoinen. Mutta jos jonkun muksun manboobsit ovat isommat kuin sinun, niin et voi käyttää bikineitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika oli hiukan ylipainoinen n. 10-vuotiaana. Aina ollut siihen saakka laiha oikeastaan. Kiusattiinkin koulussa jopa siitä. Mutta se meni ohi sekin vaihe ja hänestä kehkeytyi laiha teini. Limsaa meillä ei juotu päivittäin ja ostin yleensä pikkupullon Cokista, kunnes ne hävisivät ja tuli näitä 1,5 litraisia, jotka oli vielä kaupan niin, että piti ostaa kaksi. Karkkipäiväkin oli kerran viikossa vain, se oli silloinen trendi.Pullaa meillä ei pyörinyt kaapeissa, eikä muita herkkuja. Minusta tuo painonlisäys kuului jotenkin tuohon ikään pojilla.
Totta kai painonlisäys kuuluu kasvuikään. Lihavuus ei.
Ihan piti ostaa limuja? Oliko kaupassa joku poliisi, joka näin määräsi?
Mutta hyvä, että hoikistui.
Siinä vaiheessa kun 5-10v lapsella (sukupuoleen katsomatta) on rasvatissit ja jenkkakahvat tietää että kyse on läskistä eikä lapsenpyöreydestä!! Vanhempien vastuulla on ruokkia lapsia terveellisesti ja huolehtia liikunnasta jos lapset ei itse sitä osaa/pysty järjestämään!!
t 4 hoikan lapsen ja 3 hoikan lapsenlapsen äiti ja mummi
Vihervassari-politiikan tulosta, kenellekään ei saa sanoa mistään mitään, koska niille voi tulla paha mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut pahemmin matkustella?
En. Mitä se tähän liittyy? Se, että muuallakin on lihavuutta, ei poista sitä tosiasiaa että suomalaiset lapset ovat liikalihavia. Ap
Esim. Välimeren maissa lapset ovat paljon lihavampia kuin Suomessa.
Sekö on esikuvana ja tavoiteltava asia? Vai puolustelu? Voihan aina verrata itseäänkin naapuriin. Naapuri painaa 130 kg ja minä vain 90. Asiat hyvin?
Suomessa on kuitenkin ylivoimaisesti pohjoismaiden lihavimmat lapset, jos vertailemaan lähdetään.
Ei suomalaiset edes ole lihavia. Lähde oikeasti matkustelemaan niin voin vannoa sulle, että silmäsi todellakin avattuu! Ja voi auta armias sitä ruokavaliota ulkomailla..... Aamupalaksi vedetään tosi monessa paikassa donitseja yms!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut pahemmin matkustella?
En. Mitä se tähän liittyy? Se, että muuallakin on lihavuutta, ei poista sitä tosiasiaa että suomalaiset lapset ovat liikalihavia. Ap
Esim. Välimeren maissa lapset ovat paljon lihavampia kuin Suomessa.
Sekö on esikuvana ja tavoiteltava asia? Vai puolustelu? Voihan aina verrata itseäänkin naapuriin. Naapuri painaa 130 kg ja minä vain 90. Asiat hyvin?
Suomessa on kuitenkin ylivoimaisesti pohjoismaiden lihavimmat lapset, jos vertailemaan lähdetään.
Onko sulla jotain lähteitä väitteellesi? Mielellään useampia luotettavia lähteitä?
Kylläpä osa osallistuu vakavan aiheen keskusteluun typerästi. Ei siinä ole mitään hyvää jos lapsi opetetaan herkuttelemaan ja olemaan liikkumatta. Minun puolisoni lapsi on nyt hyvin pitkällä tässä enkä voi sanoin kuvailla kuinka pahalta tuntuu toisen puolesta. Lapsi ei valitettavasti itse osaa asiaa ratkaista vaan vanhempien kuuluu se tehdä.
Armeija on joillekin hyvä kuntokoulu mutta valtaosa pullaa koko ikänsä syöneistä ei tänä päivänä enää kyseistä palvelusta suorita. Sitten kun lasta alkaa itseään harmittaa oma läskiys, niin todennäköisin tapa ratkaista harmitus on herkkujen syönti koska niistä saa varman hyvän olon tunteen.
Tilanne tuntuu itsellekin vankilalta koska lapsi itse eivätkä hänen vanhempansa aio tehdä asialle ilmeisesti mitään.
Mun lapsi on vähän pullukka ja on aina ollut :( ruokahalu on aina ollut suuri ja pitänyt herkuista paljon. Mielestäni on vähän huono asia syyttää PELKÄSTÄÄN vanhempia ylipainosta. Nyt lapsi on kolmosella ja syö myös koulussa ja kavereilla - annoskokojen rajoittaminen kotonakin on vähän kyseenalaista puuhaa, sellaisessa pitää onnistua hienovaraisesti aiheuttamatta syömishäiriöön johtamista.
Pojan hoikat kaverit syö mielestäni jopa epäterveellisemmin kuin meillä, on useasti hodaria, makkaraa ja niin edelleen. Niillä pojilla ei tunnu olevan niin suurta ruokahalua ja jättävät joskus ateroita ja herkkuja väliin. Voi olla, että meidän lapsella on tunnesyömistä tms. ja sitä kautta pulleus voi olla minun syytäni, mutta sitä en kyllä allekirjoita, että herkkuja mätetään ja possuksi on varta vasten syötetty. Ihmisissä, myös lapsissa, on myös lähtökohtaisia eroja.
Sitä voi kattoa niitten vanhempia. Äijillä kaljamahat ja naiset selluliitissa pohkeista käsivarsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ap.ta harmittaa? Hoida ittelles vähän rasvaa nii ei tarvi pikkupoikien tissejä kadehtia.
Valitettavasti nää ihaillut laihat lapset näkee monet nälkää.
Aamulla puuro lämminruoka 1x päivä
Ja iltapala.
Kaksin käsin mätetään mitä ehtii, kun pääsee kylään, kun jatkuva nälkä.
Tiedän tällaisia perheitä useamman.Ap:ta taitaa harmittaa se, että vanhemmat syöttävät lapsensa monien terveysriskien alle. Monet laihaksi haukutut lapset ovat oikeasti normaalipainoisia, jotka syövät ja liikkuvat kuten lasten kuuluukin. Terve pituuden ja painon välinen suhde on seurausta siitä, ettei ole passiivinen eikä ylensyö tai perusta ruokavaliotaan p-askalle.
Samaa mieltä. Meidän 4-vuotias joutuu nyt painon vuoksi neuvolaan ylimääräisiin punnituksiin. Lapsi ei ole edes hoikka vaan täysin normipainoinen, ainakin silmällä katsoen. Painoa vaan ei ollut tullut kuulemma tarpeeksi, painokäyrä siis notkahti. Pituuskäyrä tasainen. Me molemmat vanhemmat ollaan pitkiä ja poika menee -1 käyrällä, olisko vaan kasvupyrähdys ollut takana.
Ihmisillä on hämärtynyt, mikä on lapsen oikea olemus.
Suosittelen katsomaan 60-70 -luvun kaitafilmejä, jos löytyy taloudesta.
Yksikin tuttavaäiti tuskailee kuopuksen "laihuutta". Kyseessä on tavallinen kapearakenteinen poika. Kaksi vanhempaa ovat selkeästi plösöjä.
Se on ikään kuin normi, että lapsella pitäisi olla rasvaa mahassa. Ei tod.
Vierailija kirjoitti:
Aivan totta, lasten lihavuus on lisääntynyt.
Ennen koulun jälkeen juostiin ja pyöräiltiin pitkin pihoja. Nyt 10-vuotiaat linnottautuu kotiin pelaamaan pleikkaa koulun jälkeen. Harrastuksessa liikutaan 1 h viikossa ja koulussa 2 h viikossa.
Meillä on ongelmana, että lapsella ei kavereita lähellä, joka päivä ei löydy pihaseuraa. Se ei hirveästi auta, että illalla ehdin 45 min ulkoilla koululaisen kanssa. Parempihan se olisi iltapäivällä olla kaverin kanssa, kuin nököttää itsekseen sisällä, yksin ulkoilemaan ei kuitenkaan voi kauheasti pakottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi on vähän pullukka ja on aina ollut :( ruokahalu on aina ollut suuri ja pitänyt herkuista paljon. Mielestäni on vähän huono asia syyttää PELKÄSTÄÄN vanhempia ylipainosta. Nyt lapsi on kolmosella ja syö myös koulussa ja kavereilla - annoskokojen rajoittaminen kotonakin on vähän kyseenalaista puuhaa, sellaisessa pitää onnistua hienovaraisesti aiheuttamatta syömishäiriöön johtamista.
Pojan hoikat kaverit syö mielestäni jopa epäterveellisemmin kuin meillä, on useasti hodaria, makkaraa ja niin edelleen. Niillä pojilla ei tunnu olevan niin suurta ruokahalua ja jättävät joskus ateroita ja herkkuja väliin. Voi olla, että meidän lapsella on tunnesyömistä tms. ja sitä kautta pulleus voi olla minun syytäni, mutta sitä en kyllä allekirjoita, että herkkuja mätetään ja possuksi on varta vasten syötetty. Ihmisissä, myös lapsissa, on myös lähtökohtaisia eroja.
Kummasti niitä "lähtökohtaisia eroja" ei ollut juuri 60-luvulla.
Olet täysin vastuussa lapsesi lihavuudesta. Juuri sinä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat nykyään kyllä aika ylipainoisia.... huomattavan paljon ylipainoisempia kuin 30-40 vuotta sitten, jolloin luokalla saattoi olla kaksi hieman pyöreää tapausta ja muut joko normaalipainoisia tai laihanpuoleisia.
Ei ollut kännyköitä eikä pelikoneita.
Jengi juoksi pihoilla ja turuilla, pelasi pallopelejä ihan omaksi huvikseen, pyöräili pitkät matkat (kaverin luo ja takaisin).
Spontaani liikunta on monilla lapsilla lopahtanut sen vekottimen tuijottamisen.
Ruokailutottumuksetkin ovat vähän sitä-sun-tätä.
VANHEMMILLA ON VASTUU LASTENSA HYVINVOINNISTA!
Turha on syyttää ylisuuria sipsi- ja karkkipusseja, koska kukaan ei pakota niitä ostoskärryynsä haalimaan.
En tiedä mitä on ollut 30-40 vuotta sitten, en ollut edes syntynyt mutta ihmetyttää todella tämä väite että lapset olisi ylipainoisia. Onko tähän jotain muuta tueksi kuin kanssakäyminen sana?
Se joka luulee olevansa laihalapsikuplassa.
Miten lihavaan lapseen saa liikettä. Ku ei voi toista pakottaa narusta vetämällä lenkille. Yrittäny oon