Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä ovat teidän perheen tavallisimmat arkiruuat?

Vierailija
28.05.2018 |

Olisi siis mukava tietää, mitä teillä muilla arkena syödään ja saada myös vinkkejä omaan keittiöön. Kerro viisi teidän perheen tavallisinta arkiruokaa. Meillä:

1. Makaronilaatikko + salaatti
2. Lasagne + salaatti
3. Kalaleike (pakaste) ja keitetyt perunat + salaatti
4. Uunilohi ja keitetyt perunat + salaatti
5. Kanakastike/uunikana ja keitetyt perunat + salaatti

(salaatti tavallisimmin = kurkkua, kirsikkatomaatteja, vihreitä oliiveja, paprikaa ja salaattia)

Kommentit (326)

Vierailija
161/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään todella usein soijarouhekeittoa. Hyvää, nopeaa valmistaa ja saa näppärästi kasviksia ja juureksia tungettua, koska olen laiska väsäämään salaatteja kylkeen.

Bataatti-porkkanasosekeitto on toinen yleinen ja mifusuikaleista sellanen mikä lie curryn tyylinen hässäkkä.

Vierailija
162/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartar-pihvi. Hanhenmaksapallerot. Kaviaarilla kuorrutettu kalkkuna. Vasikan aivot. Joo, ollaan rikkaita. Aikaa on, kun ei työt paina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa. Kasvispastaa ja wokkia tulee tehtyä aika usein, samoin erilaisia papupihvejä.

Vierailija
164/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattinen jauhelihakastike ja jotain pastaa, milloin minkäkinlaista, joskus riisiä. Tänään oli ihan perus makaroneja. Jauhelija on vaihtelevasti nautaa, sikanautaa, hirveä, sikahirveä, broileria....

Vierailija
165/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pastabolognese

Lihapullat ja perunamuusi

Kanaa ja riisiä

Kalapuikot, perunat ja kananmunakastike

Jauhelihakeitto

Lohimedaljongit ja perunat

Ranskalaiset ja nugetit (valmistamaa)

Hernekeitto (purkista suoraan)

Vierailija
166/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissmegoodbye kirjoitti:

Tortillat runsain kasvislisukkein + joku juusto esim feta,

Fish and chips pakastekalapihveistä +herneitä,

Itse tehdyt lohkoperunat ja uunilohifile tai lihamureke,

Uunijuurekset

Chili sin carne ja riisi ja lihansyöjille valmislihapullat

Miksi ihmeessä sekasyöjille pitää olla erikseen lihavaihtoehto? Varsinkin, jos se on valmislihapullajauhomössöä? Chili sin carne on varmasti terveellisempi vaihtoehto ihan jokaiselle ja siihen on helppo saada proteiinia pavuista. En ymmärrä sitä, että ihmiset ehdollistetaan siihen, että joka aterialla pitää olla lihaa. Olen itse sekasyöjä, mutta syön arkisin kasvisruokaa ja yleensä juhlissa ja viikonloppuisin laadukasta ja mielellään suomalaista lihaa.

Vierailija
167/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Kanawokki cashew pähkinöillä

2. Naudan ulkofilepihvi, pippurikastike ja ranskalaiset

3. Tikka Masala

4. Soja ja hunajamarinoitu kana ja riisi

5. Kanashnitsel ja paistetut perunat

6. Lämmin vuohenjuustosalaatti

7. Pasta Carbonara

8. Pasta Alfredo

9. Vasikanjauhelihapullat tomaattikastikkeessa ja fettucine.

10. Nasi Goreng

11. Jauhelihakastike

12. Paistikastike

13. Uunissa kypsetetty kasler

14. Kermainen lohirisotto

15. Siskomakka-jauhelihakeitto

16. Wrapit

17. Perunamuusi ja kotletit

18. Itse tehty pizza

19. Itse tehdyt hampparit

20. Plov

21. Veneläinen lohipiirakja

22. Kievin kotlet

23. Lihamureke sulatejuustolla

24. Ribs

25. Kanakeitto

Lista jatkuu

Ei tehdä ikinä mitään laatikoita. Emme tykkä makaroonilaatikosta.

Tässä kysyttiin tavallisimpia arkiruokia. Ei pyydetty luettelemaan kaikkia ruokia, mitä osaat ja tykkäät tehdä.

Vierailija
168/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linssi/myskikurpitsa/lohikeitto, ramen, shakshouka ja pastaruuat on yleisiä ja nopeita arkena. Myös wokit maistuu.

Vierailija
169/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa ku jotku (kuten ap) laittaa ruuan kylkeen "salaattia". Ompa tosi ravintorikasta. Missä kasvikset, juurekset? Meillä syödään ruuan kanssa aina kasviksia tai uunijuureksia, ei mitään salaatteja. 

Wikipedia: "Salaatti on pääasiassa kasviksista tai juureksista, usein varsinkin salaatista koostuva, yleensä kylmä ruokalaji. Usein salaattiin lisätään myös hedelmiä."

Että huvitu sinä vaan itseksesi, me muut lisäämme ne vihannekset ja juurekset (lisuke) salaattiin, emmekä puputa pelkkiä salaatinlehtiä.

Vierailija
170/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fetapasta

Jauhelihakastike

Linssikeitto

Kanapata

Makkarakeitto

Kalakeitto

Uuniohrapuuro

Risotto

Lihapata

Vierailija
171/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munakas (eri täytteillä)

Currykanaa ja riisiä

Kanapasta (kastikkeessa eri variaatioita)

Thai-kana-nuudelikeitto

Possu-paprikaä-kermakastike ja keitetyt perunat

Gulassikeitto/,pata perunoilla tai riisillä

Porkkana-linssi-kookos -keitto

Intialainen kanakastike ja riisi (itselle teen intialaisen usein vegaanisena)

Jauhelihatacot tai -burritot

Uunilohi ja muusi

Kanafileet ja juures/kasvis -couscous

Jauhelihakeitto

Tonnikalasalaatti

Vierailija
172/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti osaa sanoa... Mä teen joka päivä ruokaa, usein kaksikin kertaa, mutta silti mulle ei tuu mieleen, mitkä on meidän yleisimmät arkiruuat. Ehkä siksi, että mä usein teen vain ruokaa niistä aineksista, joita sattuu olemaan?

Yritän nyt kuitenkin miettiä taaksepäin...

- Tänään tein lounaaksi mulle ja miehelleni (työskentelemme siis kotona) bataattisuikaleita uunissa, paistettua tofua, tuoretta pinaattia ja sellerisalaattia satay-kastikkeen kanssa. Iltaruokaa en ehtinyt laittaa, lapset söivät pinaattilättyjä, keitettyä munaa ja porkkanaa, mä söin paistettuja munaleipiä sekä jämiä edellisiltä päiviltä, en tiedä, mitä mies söi.

- Eilen tein mulle ja miehelle lounaaksi uunijuureksia ja leivitettyä kuhaa sekä paistettua tofua, illalla olimme kaikki menossa, joten haimme iltaruuan Hesestä.

...ja siihen mun muisti katkeaa! Ehkä tää on syynä sille, etten osaa sanoa, mitkä meidän yleisimmät arkiruuat on!

Vierailija
173/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina syöty mm. linssipastavuokaa, kasvissosekeittoa, riisiä ja kanakastiketta, uunifetapastaa sekä uunilohta ja perunamuussia.

Vierailija
174/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee, esim 1. kuhafileitä, perunamuusia, kukkakaalia 2. Sienipastaa ja rucolaa 3. Jauhelihapullat uunissa, uuniporkkanat, punajuuria ja keitettyjä perunoita 4. Kasvissosekeitto 5. Siskonmakkarakeitto 6. Savustetttua lohta, pinaattimuhennnos 7. Broileriwokki 8. Joku liha tai kala pannulla ja uunijuurekset . Salaatteja syödään päivällisellä näin talvisaikaan vähemmän, ei jotenkin maistu.

Vierailija
175/326 |
04.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet mainitsevat kanakastikkeen. Itse haluaisin kuulla, miten teette kanakastikkeen? Onko se aina kana + kerma? Vai jotain muuta, mitä?

Pidän kanasta mutta en itse osaa tehdä muuta kuin kermakastikkeen kanan kanssa.

Toimisiko tämä? https://www.mtvuutiset.fi/makuja/sivumaku/blogi/kung-pao-kiinalainen-kl… Tuosta voi pohjustaa ja muokata oman mielen mukaiseksi, itse jätän esim. inkiväärärin pois mutta hyvää on :)

Vierailija
176/326 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun ollaan lasten kasvettua kahdestaan, syödään yksinkertaisesti, mutta hyvin.

Aloitetaan yleensä pienellä leivällä, päällä voi olla avokadoa, graavilohta, savukalamoussea, Parman kinkkua, muna-asioista, skagenröraa jne

Pääruokana on yleensä kalaa ja ihan yksinkertaisesti nopeasti pannulla paistettuna, lisäksi keitettyjä perunoita, kermaviilikastiketta ja kasviksia salaattina keitettynä, raastettuna tai uunijuureksina.

Kerran viikossa tehdään pastaa ja yleensä se on kana, pinaatti, herkkusieni combolla, chilillä, inkiväärillä ja sipulilla maustettuna. Lihaa syödään enää harvoin, joskus tehdään pataruoka.

Vierailija
177/326 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronia ja jauhelihaa

Tortilloja (vähintään kerran viikossa)

Spagettia

Jauhelihakeitto ilman perunaa

Ruokaisa tonnikalasalaatti ( jäävuorisalaattia, tonnikalaa, tomaattia, suolakurkkua, oliiveja, pussillinen aurajuustoa)

Riisiä ja broilerin rintafilettä (kana aina ilman kastiketta, ehdottomasti)

Pizzaa ja perunaa ei syödä ikinä, koska ne heittää vatsan aivan sekaisin.

Ollaan hyvän matkaa yli 40-vuotiaita, lapsetkin melkein teinejä. Sen takia tämmöinen perinteisempi ruokalista. Nuoremmat varmaan syö trendikkäämmin.

Vierailija
178/326 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Kanawokki cashew pähkinöillä

2. Naudan ulkofilepihvi, pippurikastike ja ranskalaiset

3. Tikka Masala

4. Soja ja hunajamarinoitu kana ja riisi

5. Kanashnitsel ja paistetut perunat

6. Lämmin vuohenjuustosalaatti

7. Pasta Carbonara

8. Pasta Alfredo

9. Vasikanjauhelihapullat tomaattikastikkeessa ja fettucine.

10. Nasi Goreng

11. Jauhelihakastike

12. Paistikastike

13. Uunissa kypsetetty kasler

14. Kermainen lohirisotto

15. Siskomakka-jauhelihakeitto

16. Wrapit

17. Perunamuusi ja kotletit

18. Itse tehty pizza

19. Itse tehdyt hampparit

20. Plov

21. Veneläinen lohipiirakja

22. Kievin kotlet

23. Lihamureke sulatejuustolla

24. Ribs

25. Kanakeitto

Lista jatkuu

Ei tehdä ikinä mitään laatikoita. Emme tykkä makaroonilaatikosta.

Tässä kysyttiin tavallisimpia arkiruokia. Ei pyydetty luettelemaan kaikkia ruokia, mitä osaat ja tykkäät tehdä.

Tämä lista on yksi viidesosa mun ruokavalikoimasta kotona eli meidän tavallisimat arkiruuat. Mua taas ihmetyttää kuinka suppea on monen ihmisen ruokalista juuri arkisin . Reseptejä on netissä niin paljon ja mä en edes tykkää kokkaamisesta.

Vierailija
179/326 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa ku jotku (kuten ap) laittaa ruuan kylkeen "salaattia". Ompa tosi ravintorikasta. Missä kasvikset, juurekset? Meillä syödään ruuan kanssa aina kasviksia tai uunijuureksia, ei mitään salaatteja. 

Meillakin syodaan ruuan kyljessa nimenomaan "salaattia", ellei ko. ruoka ole itsessaan jo "salaattia" (kuten vaikka thaimaalainen katkarapusalaatti, johon siis tulee caccarapujen lisaksi raakaa porkkanaa, kurkkua, vihreaa salaattia ja nuudeleita). 

Meidan ruuankylkias-perussalaatti on yleensa tomaattia, kurkkua, punasipulia ja vihreaa salaattia jollain itsetehdylla vinaigrettella (oliivioljy + hapan + makea + mausteet). Naita aineksia on myos aina kaapissa ja on meilla aika yleinen lisuke esim. pastaruokien kanssa. Me syodaan aika vahan lihaa kun pyritaan kasvispohjaiseen ruokavalioon, eli tuo on kiva salaatti vaikka sienipastan kylkeen. 

Tanaan laitan linssi"salaattia", johon siis tulee paitsi linsseja, nuudeleita ja sitruunapohjainen vinaigrette, myos tomaattia, kurkkua, punasipulia, korianteria ja persiljaa. Taman viereen viela falafeleja. 

Etta pitaisiko mun viela tahan rinnalle laittaa ne sun uunijuurekset etta tulisi ravintorikasta ruokaa? :) 

Ja siis...te syotte ruuan "kanssa" noita uunijuureksia, meille ne on ihan se itse ruoka. :D Esim. pe-iltana jogurtti-valkosipuli-tillidippi ja lohkoperunoita + parmesaaniporkkanoita uunista, nam nam. 

Jee porkkanoita, kunhan ovat juustossa uitettuja... Aina vähäistä on teidäkin vihannesten syonti, katkarapusalaattia lukuunottamatta ne oli ihan vain lisukkeen roolissa muissa ruoissa. Ei joku korianterin pala nuudeleista juureksia tee.

Juustossa uitettuja = 2 rkl parmesaania pellilliseen porkkanoita.

Totta kai ne on lisukkeen roolissa. Toissapaivana syotiin herkkusienipastaa, sita oli n. 1/3 lautasellista (eli n. 1,5 dl) ja tuota "lisukesalaattia" oli 2/3. 

Korianterin pala? :D Tiedatko ylipaataan, mita korianteri on? Vinkki: ei ole juures. 

Tuoretta korianteria ja persiljaa tulee tuohon linssisalaattireseptiin 1 dl kumpaakin. Kurkkua yksi kokonainen ja kolme tomaattia. Yksi punasipuli ja ehka 1 dl nuudeleita. Linsseja sitten n. 400g (kypsennyksen jalkeinen paino). 

Kylla tiedetaan itse miten paljon vihanneksia meilla syodaan. Ne voi olla muutakin kuin niita ianikuisia uunijuureksia, mutta jos ei osaa muuta laittaa ja tykkaa niin mikas siina. :) 

Vierailija
180/326 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissmegoodbye kirjoitti:

Tortillat runsain kasvislisukkein + joku juusto esim feta,

Fish and chips pakastekalapihveistä +herneitä,

Itse tehdyt lohkoperunat ja uunilohifile tai lihamureke,

Uunijuurekset

Chili sin carne ja riisi ja lihansyöjille valmislihapullat

Miksi ihmeessä sekasyöjille pitää olla erikseen lihavaihtoehto? Varsinkin, jos se on valmislihapullajauhomössöä? Chili sin carne on varmasti terveellisempi vaihtoehto ihan jokaiselle ja siihen on helppo saada proteiinia pavuista. En ymmärrä sitä, että ihmiset ehdollistetaan siihen, että joka aterialla pitää olla lihaa. Olen itse sekasyöjä, mutta syön arkisin kasvisruokaa ja yleensä juhlissa ja viikonloppuisin laadukasta ja mielellään suomalaista lihaa.

Koska pavut on ällöjä. Soja on ällö. Härkis on ällö. Kauramaito on ällö. Nyyhtökaura on ällö. Seita on ällö. Nää sanat on kans ällöjä.