Mitkä ovat teidän perheen tavallisimmat arkiruuat?
Olisi siis mukava tietää, mitä teillä muilla arkena syödään ja saada myös vinkkejä omaan keittiöön. Kerro viisi teidän perheen tavallisinta arkiruokaa. Meillä:
1. Makaronilaatikko + salaatti
2. Lasagne + salaatti
3. Kalaleike (pakaste) ja keitetyt perunat + salaatti
4. Uunilohi ja keitetyt perunat + salaatti
5. Kanakastike/uunikana ja keitetyt perunat + salaatti
(salaatti tavallisimmin = kurkkua, kirsikkatomaatteja, vihreitä oliiveja, paprikaa ja salaattia)
Kommentit (326)
Karjalanpaisti ja muusi
Kanafileet pestolla riisin kera
Jauhelihakeitto
Lohi ja muusi
Hernesoppa
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenki lohdullinen ketju, kiitos 😊. Samaa perusmättöä syödään meilläkin. Mun tulee käytettyä turhan paljon ruokakermaa mm. kastikkeisiin ja kiusauksiin. Vinkatkaa millä sen voisi korvata? Myös juustojen käyttöä olen yrittänyt vähentää vaikka niillä saakin mukavasti makua.
Korvaa se oikealla kermalla ja voilla. Juustoja kannattaakin syödä ja niitä pitkään kypsytettyjä maukkaita yksilöitä, mitä rasvaisempaa, sen parempaa. Onhan juusto parempaa ravintoa kuin peruna ja makaroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Lehtikaalilasagne
2. Papumössö ja vaihteleva lisuke (riisi, peruna, ohra, hissi, kvinoa)
3. kanaa ja vihreitä papuja
4. kasvisosekeitot
5. pizza
6. kasviscurryEn tajua miksi tätä on alapeukutettu noin paljoa. Itsellä on melkein samanlainen lista, paitsi että lehtikaalilasgnen tilalla on chili sin carne.
Ärsyttää kun terveellinen ja kivan kuuloinen kasvisruoka on joillekin arkea kun itse jaksaa kerran vuodessa tehdä makkarapaistosten välissä ja kuvailla facebookkiin ja instaan että kyllä vaan meiän perhe.
Ihan yhtä helppo noita kasvisruokia on tehdä kuin niitä makkarapaistoksiakin. Nykyään syön enimmäkseen kasviksia ja vedeneläviä, mutta olen kyllä aikoinani syönyt paljonkin sellaisia hyvin yksinkertaisia makkararuokia.
Uunijuurekset ja lohi
Jauhelihakeitto
Tortillat
Broileri ja riisi ja salaatti
Spagetti ja jauhelihakastike ja salaatti
jauhelihakeitto, leipäressu, läskisoossi ja perunat, kaurapuuro, lihapullat ja perunat.
Kanapullat
Lihapullat
Siskonmakkarasoosi
Jauhelihasoosi
Kananpalat+kasvikset uunissa
Vierailija kirjoitti:
Tällähetkellä:
- tuorekasviswokki broilerilla
- gnoccheja parsan ja herneiden kanssa niin kauan kun sesonkia riittää
- graavilohta ja uusia perunoita
- fetasalaatti
- peruna-kukkakaalicurry
Ja ei - me ei olla kasvissyöjiä:D
No eihän kukaan luule tuollaista kasvissyöjän ruokalistaksi, ihan normaalia sekasyöjän ruokaa.
Monet mainitsevat kanakastikkeen. Itse haluaisin kuulla, miten teette kanakastikkeen? Onko se aina kana + kerma? Vai jotain muuta, mitä?
Pidän kanasta mutta en itse osaa tehdä muuta kuin kermakastikkeen kanan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ruoat mitä laitan vähintään 1-2 kertaa kuukaudessa:
- Chili con carne (bravuurini)
- Thaimaalainen kanasalaatti hummus-maapähkinäkastikkeella... oikeasti kokeilkaa tätä, niin hyvää ettei tosikaan, tosi täyttävää ja kunnon makuelämys! https://theadventurebite.com/thai-chicken-salad-creamy-peanut-hummus-dr…
- Erilaiset aasialaiset stirfry-ruoat, erityinen lemppari on kotitekoinen hoisin-kastike
- Korealainen beef bowl
- Pesto-mozzarella-basilika pasta kanalla
- Lohta eri tavoilla (teriyaki, valkosipuli-yrtti, lime-inkivääri, jne.) ja lisukkeena uusia perunoita, parsaa, salaattia, mitä nyt sattuu löytymään kaapista
- Täytettyjä vihanneksia esim. munakoisot, paprikat, spagettikurpitsa...
Talvisin tulee syötyä paljon erilaisia muhennoskeittoja mihin isken kaikenlaisia juureksia, vihanneksia, yrttejä, mausteita, jne. ja lisukkeena yleensä valkosipulipatonkia, pekonimurskaa, itsetehtyjä krutonkeja, yms.
Rakastan ruoanlaittoa ja olen keittiössä todella kokeilunhaluinen, joten usein meillä syödään jotain täysin uutta ja mielenkiintoista, yritän aina haastaa itseäni. Mutta joskus ei vaan jaksa etsiä ruokablogeista uusia reseptejä ja käydä kiertämässä ties mitä erikoiskauppoja raaka-aineiden perässä niin turvaudutaan niihin tuttuihin jotka kuuluu molempien lemppareihin.
Keittiönne vaikuttaa houkuttelevalta.
Teen usein keittoja, nakki-juures, liha-, herne-,tänään borssia. Joskus sieni- tai sipulikeittoa.
Kaalilaatikkoa, peruna-jauhelihalaatikkoa.
Kik-herneitä vihannesten ja nakkien kanssa.
Melko pelkistettyä kun ei ole enää perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Monet mainitsevat kanakastikkeen. Itse haluaisin kuulla, miten teette kanakastikkeen? Onko se aina kana + kerma? Vai jotain muuta, mitä?
Kokeile coq au vin. Porkkanaa, herkkusieniä, sipulia, broileria, punkkua. Et voi epäonnistua.
Rautapataan ja uuniin.
Vierailija kirjoitti:
Peruna/perunamuusi/makaroni/spagetti/riisi ja lihapullat/lihapullakastike/jauhelihakastike/kalapuikot/uunikala/broileri
Salaattina yleensä kurkkuviipaleita ja tomaattilohkoja. Mies kokkaa.
Hyvin samantyylistä kuin meillä :).
Tuohon lisäisin kanaruoat. Kanafileitä, hot wingsejä, kanasuikalekastike, kananugetteja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällähetkellä:
- tuorekasviswokki broilerilla
- gnoccheja parsan ja herneiden kanssa niin kauan kun sesonkia riittää
- graavilohta ja uusia perunoita
- fetasalaatti
- peruna-kukkakaalicurry
Ja ei - me ei olla kasvissyöjiä:D
No eihän kukaan luule tuollaista kasvissyöjän ruokalistaksi, ihan normaalia sekasyöjän ruokaa.
Kun tätä ketjua lukee niin onhan tuo kasvispainotteista. Ei yhtään possua, nautaa eikä makkaraa:)
Vierailija kirjoitti:
Laitan öljyyn intialaistyylisiä mausteita: currytahnaa, chiliä, jeera tms ja annan niiden lämmetä. Ruskistan kananpalat (fileestä leikatut) en öljyssä, lisään smetanaa ja kermaa sekä kanafondin.
Toisessa versiossa korvaan mausteet yrteillä, muuten sama.
Igorin kanakin on hyvää, teen sen nopeasti pannulla en uunissa
- Uunissa paistettua kanaa ja kasviksia
- chili con carne
- linssi/papumuhennosta ja riisiä
- tofu-kasviswokki
- bataatti&kasvis&jauheliha”mössö” 🥰
Tässä yleisimmät! Kaikissa kestää max 45 min, olen laiska kokki
Lasagne, poronkäristys, kalakeitto, uunipossu, kanapata, hernari pekonilla, poropata ja risotot, mitä tulee heti mieleen. Maalaistyttönä tulee tehtyä paljon itse.
Kalakeitto kylmäsavulohesta
Parsakaalimunakas
Uuniperunat
Mifumurukastike
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenki lohdullinen ketju, kiitos 😊. Samaa perusmättöä syödään meilläkin. Mun tulee käytettyä turhan paljon ruokakermaa mm. kastikkeisiin ja kiusauksiin. Vinkatkaa millä sen voisi korvata? Myös juustojen käyttöä olen yrittänyt vähentää vaikka niillä saakin mukavasti makua.
Käytän nykyään kaurakermaa tai kaurakasvisrasvasekoitetta kaikissa ruuissa kerman sijaan
Kanan sisäfileet kerma-aurajuustokastikkeessa ja pasta.
Jauhelihakastike ja spagetti.
Varmaan nämä pyörii listalla useimmin, mutta toki meillä syödään paljon muitakin ruokia. Usein pyrin tekemään ison keiton tai laatikkoruuan josta saa pariksi päiväksi.
Jauheliha- ja kanakeitto
Wokki kanalla, satunnaisesti mifulla (Apetit tuorekset on paras keksintö)
Kana-kookoskastike (mukaan ainakin herneitä, herkkusieniä ja limeä)
Kasvissosekeitto + raejuusto
”Texmex”-lasagne (tomaattisoossiin burritomauste)
Tofukastike ruusukaalin kera