Mieheni haluaisi, että muutamme mökille viikko synnytyksen jälkeen
Kun vauva on siis käynyt siinä tarkastuksessa. Mökillä ei ole esim. juoksevaa vettä, vaan vesi kannetaan järvestä ja vessana toimii sellainen hyvin perinteinen ulkohuussi. Sähköt onneksi on. Millä saan hänet ymmärtämään, että idea ei ehkä ole ihan hyvä? Olen yrittänyt kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa vauvan kanssa ei ole ihan helppoa noin alkeellisissa olosuhteissa, mutta miehen mielestä olen "negatiivinen valittaja". Olenko? Olisiko joku pärjännyt viikon vanhan kanssa vaikkapa kuukauden noissa olosuhteissa?
Kommentit (736)
Vierailija kirjoitti:
OT, mutta "hupaisia" ristiriitoja keskusteluketjujen välillä.
On nämä ketjut, joissa lapset ei muuta juuri mitään ja jos muutoksia on, ne ovat vain positiivisia. Ja sitten nämä, joissa maataan veri-, lima-, maito- oksennus- ja ulostelammikoissa toosa haljenneena ja mustuneena (!) viikkokaupalla kivuista ja väsymyksestä itkien peräpykamat lerpattaen ja tavallinen mökkilomakaan ei onnistu eikä ulkomaanreissusta pysty nauttimaan ennen kuin lapsi on kymmenen vanha.
Joo, olen lapseton, joten en ole kokenut äitiyshormonihuuruja ja ehkä sen vuoksi kuulostaa niin oudolta. Vuosia kipuja, eritteitä, jopa pysyviä vammoja ja vaivoja, elämän mullistuminen, kaikesta mistä ennen tykkäsi luopuminen, puolison paljastuminen epäempaattiseksi tolloksi ja joko sen sietäminen tai ero joilloin kaikki kaatuu 100% omaan niskaan...Ja silti suuri osa on sitä mieltä, että lapsi on parasta elämässä ikinä. Biologiaa, äidinrakkauden voimallisuutta, selittelyä, suojamekanismi..?
Mä olen ehkä jotenkin neuroottinen, mutta tuo fyysisyys jo yksistään kuulostaa uskomattoman luotaantyötävältä.
Niin, semmoista se elämä on ;)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää:) kirjoitti:
Ensinnä, miehesi haluilla ei onneksi voi olla merkitystä sen kannalta, mitä sinä päätät tehdä turvallisuuden suhteen ensimmäisen lapsen äitinä, kun olet vastuussa lapsesta.
Lapsi on hyvin riippuvainen juuri sinusta. Jos sinulla on epävarma olotila, se heijastuu lapseen ja myös saattaa mökillä, joka ei olen tämän hetken luonnollinen ympäristönne, tapahtua jotain yllättävää, kuten ampiaisen/mehiläisen pisto, kyy tulee vastaan vessaretkellä, yms. Vuodat verta vielä muutaman viikon, muistaakseni, ja tulehdusriski on olemassa. On hyvä, että pääset kätevästi pesulle. Rintatulehdus ei tule kaikille, mutta ei ole mikään urbaani legenda myöskään, sen saa aika helposti, kun esim. imettää kauniina päivänä tuulessa, kuten itselleni kävi:) Joillekin tulee anemia synnytyksen jälkeen, ja olo on heikko. Tarvitset vahvaa, hyvää ruokaa ja helpon tavan tehdä sitä:)
Imetys vasta alkaa ja kaikille se ei ole helppoa, vaikka se voi myös olla ihan luonnollisesti käynnistyvä asia. Tarvitset ehkä korviketta tueksi, etkä voi etukäteen tietää, kuinka paljon. Mökkikauppojen valikoimasta ei sitä ehkä edes jonain päivänä löydykään. Ja mikä laji käy vauvasi vatsalle; niitä on erilaisia ja toisista toiset saavat vatsakipuja, ja sitten siis itkevät paljon, ja toisista ei. Pääset helpommalla ja vauvasi myös, kun olet paikassa, missä voit tämänkin asian huolehtia ihan rauhassa ja turvallisin mielin.
Vauva tarvitsee myös vettä pesuihin, ja päivittäin useasti toistuvat pesut on helppo hoitaa siihen tapaan, jonka hyvin hallitset; lavuaarissa. Pelkkä vauvan piteleminen pesutilanteissa jne. kaikki on sinulle uutta. Tarvitset rauhaa ja luottavaisuutta siihen, että elämä sujuu ja että saat apua tarvittaessa. Jos jokin huolettaa, lääkärikin on lähellä. Lapsen kanssa kaikki, siis ihan kaikki, on sitten vähän erilailla, ja totuttelet siihen, ja yhteiseen olemiseen sekä haluat varmasti luoda turvallisen alun sinulle ja lapsellesi. Et tarvitse yhtään muuttujaa suuren muutoksen tapahtuessa elämään lisää:)
MInusta sinun kannattaa nyt hyvällä omallatunnolla rauhoittaa tämä aika sille uudelle, herkälle elämänalulle ja pitää huolta omasta hyvästä olosta hyvällä omallatunnolla kaikin tavoin.
Miehellesi kannattaa selittää, että ensinnä, olet toipilas synnytyksestä ja vauvan oloa tarkkaillaan, ja imetyksen käynnistymien vaatii rauhaa, sekä että haluat olla nyt tämän ajan mahdollisimman turvallisessa ympäristössä lapsenkin takia.
Hänellä on ehkä pikkuisen epärealistinen käsitys siitä, että vauva vain pullautetaan ulos, ja sitten taas mennään ja ämyrit kaakkoon ja vauvalle kuulokkeet päähän vaan... Kyllähän mennäänkin ja tehdään kivoja asioita, mutta myöhemmin:D
Koita valmistaa häntäkin samalla, kun kieltäydyt tästä vähän hölmöstä ideastaan, järkiperustein, isyyteen kertomalla jo nyt, että meidän elämään tulee aika iso muutos sitten, ja haluaisin, että nyt otetaan se vastaan ihan rauhassa. Että yhdessä katsotaan sitten pikkuhiljaa, miten alkaa se elämä sujua:)
Ja älä huoli, ihan varmasti pääsette kyllä kesästä nauttimaan sit yhdessä pienokaisen kanssa, ja monista kesistä sen jälkeen:) Onnea sulle ja lapsellesi sekä koko perheelle!
En kannata ap:n miehen ideaa lähteä mökille viikko synnytyksen jälkeen, mutta tää viesti oli kyllä naurettavuudessaan toista ääripäätä. Ensinnäkään nainen ei ole vastuussa lapsesta - vaan vanhemmat on ja tässä ap:n tapauksessa se mies ei ole kartalla omista vastuistaan. Toisekseen mökit sijaitsee paikoissa, joissa on ihan vakituistakin ihmisasutusta, joten kaupat, lääkärit ym. mökkiläinen tavoittaa siinä missä paikallisetkin. Eikä se peseytyminen ja muu saunassa oo mitään rakettitiedettä- jos sen osaa. Toki monet uusavuttomat ei osaa. (Ja jos joku uusavuton nyt sanoo, että vauvaa ei viedä saunaan, niin .... saunassa lämmitetään vesi ja vauva viedään sinne kun siellä ei ole kuuma, vaan lämmin. On muuten älyttömän ihanaa kylvettää vauvaa mökkisaunassa.)
En ole tuo lainaamasi, mutta ei tuossa minusta mitään naurettavaa ollut. Ensinnäkään järvivesi ei ole aina kovin puhdasta, joten enpä synnytyksen jälkeisiä alapesuja sillä tekisi, saati pesisi sillä vauvaa. Jotkut mökit on asutusalueilla ja jotkut ei. Ja onhan se nyt ihan eri asia, onko keskussairaalaan 5 min matka vai puoli tuntia pikkukylän terveyskeskukseen. Ja enpä vastasyntynyttä veisi saunaan.
Mun mielestä argumentiksi miehelle pitäisi riittää ihan se, ettei mökille lähteminen vastasyntyneen kanssa tunnu vastasynnyttäneestä äidistä mukavalta. Kyllä pitäisi aikuisen miehen pystyä laittamaan omat mielihalut hetkeksi taka-alalle ja huolehtia ensisijaisesti tuoreen perheensä hyvinvoinnista ja tukea vaimoaan niin toipumisessa kuin imetyksessäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.
En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.
Vauvan kanssa ehkä pärjääkin, mutta entä se jälkivuoto, mahdolliset tulehdukset ja haavat? Imetysongelmat? Ap.
Miten imetysongelmat on haastavampia mökki olosuhteissa kuin kotona? Hygieniaan toki pitää kiinnittää huomiota mutta eräilijänä mies kuten sinäkin luultavasti osaa keittää sen veden jos siltä järvivedeltä sellaista vaaditaan. Luultavasti juomavesi kuitenkin täytyy tuoda muualta. Vauvan pyllyn voi pyyhkiä vaipan vaihdon yhteydessä siihen tarkoitetuilla pyyhkeillä vastaavia suosittelisin varaamaan myös itsellesi.
Ja miksi mökiltä ei pääsisi pois jos siellä on ihan mahdoton olla? Tai käydä pesemässä pyykit välillä kotona tai muualla?No esim. minulla maitoa tuli aluksi niin paljon että rinnat olivat ihan kovina, suihkussa sitten pehmittelin ennen jokaista imetystä ja sain kuin sainkin homman sujumaan ilman tiehyttukoksia ja rintatulehdusta. Google oli myös kaveri. Meinaako se mies keittää niin paljon vettä/pitää saunan lämpimänä koko päivän, joka päivä? Onko siellä mökillä netti että voi etsiä tietoa jos menee sormi suuhun? Pyykkiä, ja nimenomaan isoa pyykkiä eli lakanoita, pyyhkeitä yms tuli meillä ekoina viikkoina paljon, koska jälkivuoto ei pysynyt suojissa, rinnat vuosivat + ne vauvan eritteet.
Taas ot, mutta hämmentää tää ihmisten kyvyttömyys hahmottaa, miten perinteinen sauna toimii... yhdellä lämmityksellä voi saada koko päiväksi lämmintä vettä. Aluksi toki kiehuvan kuumaa, mutta sitähän sekoitetaan veteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme siis harrastaneet joka kesä myös vaeltamista ja eräretkeilyä, ja mies on vihdoin hyväksynyt sen, että tänä kesänä ne ei telttailuineen ym ole mahdollisia. Mies ajattelee nyt, että edes mökille on pakko sitten päästä koko kesäksi. Laskettu aika on juhannuksena. Ap.
En nyt ihan ymmärrä miksi tuolla taustalla ei vauvan kanssa pärjäisi mökki olosuhteissa. Haastavampaa se luultavasti tulee olemaan ens ja seuraavana kesänä.
Vauvan kanssa ehkä pärjääkin, mutta entä se jälkivuoto, mahdolliset tulehdukset ja haavat? Imetysongelmat? Ap.
Miten imetysongelmat on haastavampia mökki olosuhteissa kuin kotona? Hygieniaan toki pitää kiinnittää huomiota mutta eräilijänä mies kuten sinäkin luultavasti osaa keittää sen veden jos siltä järvivedeltä sellaista vaaditaan. Luultavasti juomavesi kuitenkin täytyy tuoda muualta. Vauvan pyllyn voi pyyhkiä vaipan vaihdon yhteydessä siihen tarkoitetuilla pyyhkeillä vastaavia suosittelisin varaamaan myös itsellesi.
Ja miksi mökiltä ei pääsisi pois jos siellä on ihan mahdoton olla? Tai käydä pesemässä pyykit välillä kotona tai muualla?No esim. minulla maitoa tuli aluksi niin paljon että rinnat olivat ihan kovina, suihkussa sitten pehmittelin ennen jokaista imetystä ja sain kuin sainkin homman sujumaan ilman tiehyttukoksia ja rintatulehdusta. Google oli myös kaveri. Meinaako se mies keittää niin paljon vettä/pitää saunan lämpimänä koko päivän, joka päivä? Onko siellä mökillä netti että voi etsiä tietoa jos menee sormi suuhun? Pyykkiä, ja nimenomaan isoa pyykkiä eli lakanoita, pyyhkeitä yms tuli meillä ekoina viikkoina paljon, koska jälkivuoto ei pysynyt suojissa, rinnat vuosivat + ne vauvan eritteet.
Taas ot, mutta hämmentää tää ihmisten kyvyttömyys hahmottaa, miten perinteinen sauna toimii... yhdellä lämmityksellä voi saada koko päiväksi lämmintä vettä. Aluksi toki kiehuvan kuumaa, mutta sitähän sekoitetaan veteen.
Tässä kun oli kyse järvivedestä ja mahdollisesta tikkien huuhtelusta ja vastasyntyneen vauvan jonka napatynkä ei ole vielä parantunut pesusta niin myös sen kylmän veden jolla kuumaa lantrataan täytyy olla keitettyä. Että on siinä melkonen savotta.
Ensimmäisen lapsen syntymässä menetin niin paljon verta, etten päässyt sängystä vessaan kuin kontaten seuraavat kolme viikkoa. Olin viikon sairaalassa. (hoitovirhe, jäi siis paha vuoto huomaamatta ja jatkui monta päivää) Suihkussa en saanut käydä ilman hoitajaa/apua, koska pyörryin sinne useamman kerran. Kolmen viikon jälkeen kävelin ekaa kertaa ulos kotoa lähikauppaan pari sataa metriä ja olin suorituksen jälkeen aivan uupunut.
Toinen lapsi syntyi poliklinisellä synnytyksellä juhannuksena ja pääsimme kuuden tunnin jälkeen kotiin. Seuraavana päivänä kävimme Ikeassa ja mökillä kävimme varmaan kuudesti sinä kesänä, kylläkin 3-6 päivää kerrallaan ja välillä kotiin pesukoneen/suihkun pariin. Meilläkin mökkimatka 4 tuntia.
Eli ei voi tietää ennen kuin vauva on syntynyt. Ensimmäisen lapsen kanssa ei asiasta olisi edes tarvinnut keskustella, lapsen isä lähinnä varmaan luuli että kuolen. Toisella kertaa menimme mieluummin mökille ja sairaalastakin suositeltiin jonnekin ulos menoa, koska silloinen kerrostalon kattohuoneistomme ilman parveketta oli kuin sauna ja vauvan lämpö nousi liikaa sisällä ollessa. (siksi siis menimme Ikeaan heti eka päivänäkin, kun käskettiin viettää päivä jossain ilmastoidussa tilassa)
Itse menin 2 vkoa vanhan vauvan kanssa. Uusi mökki, mutta kantovesi. Kiireellisellä sektiolla syntynyt vauva. Kaikki meni loistavasti, sain rentoutua, en toki uinut. Mies auttoi ja olimme ihanssa omassa kuplassa. Tämä 6 v sitten.
Miksette vuokraa juoksevalla vedellä ja sähköllä olevaa mökkiä jostain kodin läheltä? Mies saa rantasaunat ja järvet ja veneet ja vauvan ja sinun olosi on huomattavasti helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse menin 2 vkoa vanhan vauvan kanssa. Uusi mökki, mutta kantovesi. Kiireellisellä sektiolla syntynyt vauva. Kaikki meni loistavasti, sain rentoutua, en toki uinut. Mies auttoi ja olimme ihanssa omassa kuplassa. Tämä 6 v sitten.
Montako tuntia ajomatka? Teillä tietysti jo olennaisesti enemmän aikaa synnytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako tuntia ajomatka? Teillä tietysti jo olennaisesti enemmän aikaa synnytyksestä.
3 tuntia. En ehkä viikon jälkeen olisi lähtenyt. Minulla maitoa tuli ja silleen homma OK, vaikka synnytys olikin super vaikea. Sain jotenkin itseni kokoon siellä mökillä. Toisenkin kanssa lähdimme kun eka oli 2v ja toinen 2 vko. Lasten isä osallistuva, joten helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 tuntia. En ehkä viikon jälkeen olisi lähtenyt. Minulla maitoa tuli ja silleen homma OK, vaikka synnytys olikin super vaikea. Sain jotenkin itseni kokoon siellä mökillä. Toisenkin kanssa lähdimme kun eka oli 2v ja toinen 2 vko. Lasten isä osallistuva, joten helpompaa.
Niin meillä siis sähköt, mutta kantovesi. Eikö näin ole AP:lläkin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kyllä meillä on tosiaan sähköt siellä mökillä, mikro ja pakastinkin. Kantovesi järvestä, se lämmitetään isossa padassa saunassa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä. Kyllä meillä on tosiaan sähköt siellä mökillä, mikro ja pakastinkin. Kantovesi järvestä, se lämmitetään isossa padassa saunassa. Ap.
Itse lämmitin vauvan pyllynpesuvedet ym. Vedenkeittimessä kiehuvaksi. Nopeampaa. Lisäksi voi ostaa pesuja varten vesipönttöjä huoltikselta. Itse otimme kotoa mukaan pöniköissä vettä huuhteluita varten. Kyllähän teillä juomavesi kuitenkin otetaan muualta kuin järvestä. Eli pesut juomavedestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ap on paikalla, niin kerrotko, miten ajattelit hoitaa tikkien huuhtelun? Pitää tehdä kuitenkin joka kerta samalla kun pissaa?
Järvivedellä ei pestä vastasyntynyttä. Ennenvanhaan oli kaivot ja siellä kirkas juomakelpoinen vesi...
Ja ap, onko teillä pyykinpesukone, eli miten mies pesee jokapäiväisen lakanapyykin, jos maito oikein tursuaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lämmitin vauvan pyllynpesuvedet ym. Vedenkeittimessä kiehuvaksi. Nopeampaa. Lisäksi voi ostaa pesuja varten vesipönttöjä huoltikselta. Itse otimme kotoa mukaan pöniköissä vettä huuhteluita varten. Kyllähän teillä juomavesi kuitenkin otetaan muualta kuin järvestä. Eli pesut juomavedestä.
On meillä vedenkeitinkin ja juomavedet tuodaan kaupungista. Aika paljon kai sitä pitäisi olla jos kaikki pesut sillä hoitaisi? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ja ap, onko teillä pyykinpesukone, eli miten mies pesee jokapäiväisen lakanapyykin, jos maito oikein tursuaa?
Ei ole pyykkikonetta, koska vesi tulee järvestä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ap on paikalla, niin kerrotko, miten ajattelit hoitaa tikkien huuhtelun? Pitää tehdä kuitenkin joka kerta samalla kun pissaa?
En tiennyt, että ne tikit pitää huuhdella joka wc-käynnin yhteydessä juoksevalla vedellä. Ei neuvolassa tai muuallakaan ole tällaisista asioista puhuttu. Kyseessä on esikoiseni, enkä varmaan ole osannut ennakkoon ajatella kaikkia. Mutta tosiaan, olen alusta saakka sanonut miehelle, että ei varmaan voida mennä viikon vanhan kanssa sinne mökille. Mieheltä jos kysyisi tuon kysymyksen, niin hän varmaan ehdottaisi, että joka huussikäynnin jälkeen menee saunalle alapääpesulle. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Järvivedellä ei pestä vastasyntynyttä. Ennenvanhaan oli kaivot ja siellä kirkas juomakelpoinen vesi...
Jos järvessä on vaikkapa sinilevää, niin ei tietenkään pestä. Mutta jos on kyseessä ns. puhdas kirkas järvi, jota moni juokin "raakana", niin miksi ei?
OT: Jos ei ole täysin uusavuton, sen saunan lämpötilan saa kyllä laskettua avaamalla oven...